Gå til innhold

Piratkopiering, hva kan gjøres?


Anbefalte innlegg

Som sagt tidligere. Man kjøper ikke ting som ikke er verdt en krone.

 

F.eks EA som pøser ut spill hele tiden. Tycoon spillene som det finnes 100 for mange varianter av (Noen av dem er jo bedre enn andre, men mye dritt).

 

Synd at det er desse spela som faktisk selger bra.

 

Om utviklerne tok seg tid til å faktisk være litt nyskapende og levere et godt produkt så hadde ikke problemet vært like stort.

 

Synd at desse spela ikkje selger så bra.

 

Du må nok revurdere analysen din litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dåke som seier at å legge med manualer, det måtte iallefall vere i bok format då. Visst det kom i lag med cden vil den blitt med på torrent filer.

 

Eit spel MÅ ha ein god multiplayer del dersom eg skulle vurdert å kjøpe det. Multiplayer gjer at du nesten i alle tilfeller må kjøpe spelet. Ta blizzard då med warcraft 3. Alle warcraft 3 fans har vel spelt på battle.net. Eit heilt genialt konsept. Gje gode multiplayer muligheter og folk vil kjøpe det dersom dei liker singleplayer delen.

 

Gje ut demoer er og smart. Eg er overbevist om at det finst personar der ute som lastar ned spel pga mangel av demo. Dersom dei då likte det er det sikkert noken som kjøper det i butikken mens resten fortsetter å spele på sin piratkopi.

 

Neste punkt blir å ikkje gje ut nye spel kvart år med minimale endringar. (EA games med til dømes Need for speed ). Folk blir lei og ønskjer nye ting.

Lenke til kommentar

Legger merke til at brukerne her inne er en stor saueflokk.

En ny bruker vil starte en diskusjon om hva vi kan gjøre for å stoppe piratkopiering, og "alle" hiver seg på med mer eller mindre gode forslag.

 

Spørsmålet som må belyses er vel heller om piratkopiering er et problem?

Og hvem tjener på piratkopiering?

 

Hvis vi ser på konsollmarkedet vil man legge merke til at de konsollene som lar seg modifisere til å spille piratkopier forlengst har parkert de ufeilbare :hmm:

Tenker da spesielt på Nintendo som var ledende i konsollmarkedet men som klarte å lage en konsoll som var vanskelig å modifisere. De fleste vil vel ikke spille pirat plater på PS2 eller Xboxen sin, men vi liker tanken på at det kan gjøres :dontgetit:

 

Også har vi bredbåndselskapene. Hvem trenger egentlig 5 mbit for å sjekke været og snakke med venner på MSN? (eller 100mbit for den saks skyld)

Man kan hevde at de som driver med fildeling er pådrivere som sørger for at infrastrukturen blir bygget slik at den er klar til den dagen film og TV selskapene får ut fingeren og begynner å levere varer som etterspørres istedet for å behandle kundene sine som kjeltringer.

 

Vi kan samtidig legge merke til at den nye James Bond filmen er den 007 som har spilt inn mest penger, det til tross for at den kunne lastes ned "overalt" allerede på premieredagen.

 

Så hvem taper på piratkopiering?

Lenke til kommentar
Jeg tenker på piratkopiering og ``pirat nedlasting``:

 

Gi nettleverandørene tillatelse til å overvåke kundene sine og fks. utestenge/svarteliste alle som benytter seg av fks. The Pirate Bay og rapportere tilfeller til myndighetene.

 

Overvåke ved fks.kunder som har mer enn et visst antall MB til nedlasting uten at det er verifisert innholdet med nettleverandør og opphavsrettigheter og betaling er gjort klart for seg.Ugyldige tilfeller blir varslet til myndighetene og kunde blir utestengt/svartelistet fra nettleverandører.

 

Strengere straffer for piratkopiering,fks.100 000,- i bot og 2års betinget fengsel for å ulovlig ha skaffet seg Windows XP,10 filmer og 100 MP3 låter.

7683232[/snapback]

Da burde også alle biler i Norge få installert en chip av noe slag som sier hvor i verden du befinner deg og hvor stor farten din er. Hvis du gjør noe galt så er det bort med lappen.

Siden vi alt er i gang så kan alle mennesker også få operert inn en chip som viser hvor i verden du er så politiet enkelt kan se hvem som var hvor når en forbrytelse fant sted. Når jeg tenker etter så kan den chippen også ha en funksjon som tar opp lyd, bare i tilfelle man skulle planlegge noe muffens.

Og...

 

Ja, du hadde ganske så ekstreme tiltak tør jeg påstå.

Lenke til kommentar
Hvis vi ser på konsollmarkedet vil man legge merke til at de konsollene som lar seg modifisere til å spille piratkopier forlengst har parkert de ufeilbare :hmm:

7685847[/snapback]

 

 

Hva mener du med parkert? Om du snakker om salgstall så kan du ikke si noe om at piratkopiering påvirker i noen som helst retning før du har redegjordt for alle faktorer som størrelse på spillbibliotek, tilgjengelighet, kvalitet på spill, MARKEDSFØRING osv. Ser man på salgstall for eksempel nintendo vs xbox i europa og sammenligner dette med nintendo vs xbox i japan så vil du få vilt forskjellige resultat, da de forskjellige konsollene markedsføres på forskjellig måte og i større eller mindre skala.

Lenke til kommentar

Det kan være en forklaringsmodell om hvorfor sonys PS1 raskt tok over et marked som lenge hadde vært dominert av nintendo.

Mens PS1 satset på et tilgjengelig media; CD-plata, fortsatte nintendo med cartridge/kasetter (N64) og videre med en bakoverspillende mini CD.

Dette skjedde samtidig som CD-brennere ble allemannseie, og således gjorde

kopiering av PS1 spill til en enkel affære.

Lenke til kommentar

Hvis dette er sant så burde jo xbox ha dominerte noe sinnsykt siden den er lettere å modde enn PS2. Om den har flere muligheter moddet kan jeg bare anta, men det er nå så.

 

At nintendo tapte var jo kanskje fordi de valgte ett avlegs format til konsollen sin, fikk få tredjeparts utviklere og datt dermed sakte ut av konkurransen. Bare fordi modding er en/en mulig grunn til at playstation vant den runden betyr ikke at det var hverken den eneste eller største.

Lenke til kommentar
Hvis dette er sant så burde jo xbox ha dominerte noe sinnsykt siden den er lettere å modde enn PS2. Om den har flere muligheter moddet kan jeg bare anta, men det er nå så.

 

At nintendo tapte var jo kanskje fordi de valgte ett avlegs format til konsollen sin, fikk få tredjeparts utviklere og datt dermed sakte ut av konkurransen. Bare fordi modding er en/en mulig grunn til at playstation vant den runden betyr ikke at det var hverken den eneste eller største.

7686560[/snapback]

 

Det var flere grunner til at Nintendo tapte og modding var nok en av disse grunnene. Men ikke den viktigste, tror jeg. Valg av format var nok en mye større grunn til at det gikk galt.

 

Men at xboxen og bedre muligheter for modding var et salgsargument for mange er helt klart. For eksempel valgte to venner av meg å kjøpe xbox istedet for PS2 pga modding.

Lenke til kommentar

Hva kan gjøres? Ikke mye, tror jeg.

 

Men jeg tror spillprodusenter, DVD-skapere, musikkbransjen etc må endre seg fundamentalt i tilnærming til dette "problemet".

 

I stedet for å spørre "Hvordan kan jeg sørge for å ta de som piraterer/koipierer min film/dvd/spill ulovlig?" bør de spørre seg "Hvordan kan jeg gjøre det attraktivt å eie (evt. leie) det jeg produserer? Og hva er folk villige til å betale for det?".

 

Og la oss slippe de argumentene om million-inntekten selskapene gikk glipp av fordi en fjortis lastet ned 10.000 sanger han aldri kommer til å høre på og aldri hadde kunnet kjøpe. :thumbdown:

Endret av pax1
Lenke til kommentar
Spørsmålet som må belyses er vel heller om piratkopiering er et problem?

Og hvem tjener på piratkopiering?

Ja, dette er jeg totalt i mot. Folk som laster ned piratvare for å videreselge det og tjene penger på det, ikke for å teste produktet. Dette er svært utbredt i Asia, og ikke et stort problem i Europe og USA, dog.

 

Også har vi bredbåndselskapene. Hvem trenger egentlig 5 mbit for å sjekke været og snakke med venner på MSN? (eller 100mbit for den saks skyld)

Man kan hevde at de som driver med fildeling er pådrivere som sørger for at  infrastrukturen blir bygget slik at den er klar til den dagen film og TV selskapene får ut fingeren og begynner å levere varer som etterspørres istedet for å  behandle kundene sine som kjeltringer.

Svært mange bruker nettet til å laste ned demoer, lovlig musikk, filmer (eller streamer). Mange deler også nettet i sin husstand med familie og spiller spill online samtidig, noe som faktisk gjør det nødvendig å ha for eksempel 10mbit. Det er også en del lovlige filer som deles over torrent og lignende, tro det eller ei.

 

Det er ikke mulig å stoppe piratkopiering uten å gå mot et fascistisk regime, dessverre, så igjen står jeg på at det er industrien selv som må endre sin infrastruktur.

 

Hvordan få folk til å kjøpe mer spill?

1. Sett ned prisene

2. Lag fler kvalitetsprodukter og mindre møkk.

 

Musikk?

1. Fjern DRM fra iTunes, vi hater det!

 

Filmer?

Heh, jeg mener personlig at det filmindustrien taper er et betydelig overdrevet beløp. Jeg laster selv ned divx versjoner av tidlige filmer og tv-series, men jeg kjøper alltid DVD-ene når de kommer ut eller går på kino og ser dem.

 

Det å legge til mer og mer DRM-manskjit er rett og slett å gå feil vei. Det vil bare føre til at folk kopierer mer ting ulovlig, fordi de ikke gidder å laste ned musikk eller film som ikke kan brennes eller spilles av på andre medier/programmer.

Endret av parallax313
Lenke til kommentar
I stedet for å spørre "Hvordan kan jeg sørge for å ta de som piraterer/koipierer min film/dvd/spill ulovlig?" bør de spørre seg "Hvordan kan jeg gjøre det attraktivt å eie (evt. leie) det jeg produserer? Og hva er folk villige til å betale for det?".

 

7688011[/snapback]

 

Helt enig. Til nå har "industrien" jobbet mot potensielle kunder ved å kriminalisere og vanskeliggjøre bruk av digitalt innhold over nett.

 

Jobb med, og ikke mot dem.

Lenke til kommentar

Film: hddvd og blue-ray er på ca 50gb, ingen som gidder å laste ned noe slikt.

 

Musikk: Har artistene noe imot at flere mennesker har mulighet for å høre på deres musikk? Det er vel plateselskapene som er hissige, fordi de taper penger. Er det på grunn av penger at artister lager musikk? Jeg ser for meg et musikkstipend finansiert av staten hvor artistene får fler penger etter hvor mange som laster ned musikken deres. Haha, kanskje jeg bare er svært trøtt...

 

Spill: Online spill krever jo kode, og da må man kjøpe spillet for å spille det. Slik som Battlefield og WoW. Alle som spiller slike spill har betalt for det.

 

Men uansett, det vi snakker om er fri flyt av kultur. Er det noe som skal stoppes? Fordi det står i loven? Hva er det som er så galt med at flere mennesker kan oppleve mer kultur? Aldri før har så mange kunnet høre, se og spille så mye som nå.

Lenke til kommentar
Film: hddvd og blue-ray er på ca 50gb, ingen som gidder å laste ned noe slikt.

7688156[/snapback]

Alt kan komprimeres. Og båndbredde er et midlertidig problem.

 

Uansett, Shakespear skrev det best:

 

"First thing we do, let's kill all the lawyers!"

 

For da hadde det ikke vært noen igjen som forstod alle de teite copyrightlovene. :p

Lenke til kommentar
Film: hddvd og blue-ray er på ca 50gb, ingen som gidder å laste ned noe slikt.

7688156[/snapback]

Alt kan komprimeres. Og båndbredde er et midlertidig problem.

 

Uansett, Shakespear skrev det best:

 

"First thing we do, let's kill all the lawyers!"

 

For da hadde det ikke vært noen igjen som forstod alle de teite copyrightlovene. :p

7688246[/snapback]

 

Aye! Og det er kun de og plateselskapene som vil ha penger ut av dette...

Lenke til kommentar
Hva er det vi har demoer for? I dagens brebåndssamfunn er det meget lett å laste ned en demo for å prøve spill. I hvert fall for PC.

7684717[/snapback]

 

Las du hva parallax313 skrev?? :)

 

Her!

7684730[/snapback]

 

 

Ja, og jeg ignorerte det.

 

 

Det finnes noen dårlige demoer, men så må vi ikke glemme de som faktisk leverer sakene. Vi kan godt si det slik at demoer er kanskje ikke løsningen, men det er godt på vei. Det finnes mange demoer som kommer før spillet og gir et korrekt inntrykk av det ferdige produktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...