Gå til innhold

Piratkopiering, hva kan gjøres?


Anbefalte innlegg

Har nå sittet og lest gjennom noen av de postene om piratkopiering, om det er lov, om det er moralsk riktig osv. Så jeg tenkte og lage en post om hva som kan gjøres for og minske problemet. Hvis omfanget av piratkopiering blir for stort vil det først gå utover oss som er mest opptatt av spill, musikk osv.

Kan sammenligne med det som vil skje med jordbruket i Norge hvis vi fjerner støtte til jordbruket og fjerner tollvernet.

Alle små produsenter vil forsvinne, man vil ende opp med få store gårder som må tenke profitt før miljø, dyrevelferd osv. Etterhvert kan også flere av de store gårdene forsvinne, kulturlandskapet vil gro igjen.

Jeg tror nok ikke at alle spillselskaper vil forsvinne siden det alltid vil være noen som kjøper spill.

 

Men det kan fort bli som med jordbruket. få men store selskaper som kontrollerer markedet. Pøser ut med mainstream spill som er lagd bra nok til og gi en god anmeldelse og glede lillebroren din på 10 og andre som ikke er så nøye på spillene sine.

Ingen selskaper som vil satse på noe nytt og spennende, men velger heller det trygge.

Dårlig oppfølging av patcher, muliplayer osv.

 

Så hva kan gjøres for og redusere piratkopieringen, det er nok umulig og omvende de som laster ned for og slippe og kjøpe, som man lett kan se på de andre postene her i forumet. Så holdnings kampanjer funker nok ikke, største jobben har nok de som lager spill, her er noen ting som jeg har snappet opp og tenkt ut selv.

 

- Sørge for og bli respektert av kundene. Ikke pøse ut med halvferdige, bugga spill og i tillegg ikke følge opp med patching osv. Noen som har klart og få dette riktig er Blizzard. Er ikke så lenge siden de ga ut en patch til Diablo 2 LOD.

 

- Gjøre multiplayern bra. En vellykket multiplayer kan forlenge spillbarheten på et spill veldig, og da er det greiest/nødvendig og ha kjøpt spillet.

 

- Kjøpe spill/filmer/musikk over internet. Noen har begynt med dette allerede (Steam) men det er nok noe flere burde satse på. Det er det som gjør det veldig lett og laste ned noe ulovlig. Er kansje fredag, har noen venner på besøk eller er alene og kjeder seg. Da er det veldig enkelt og ta en tur og laste ned en film på piratebay.

Det er jo så enkelt og da har man spillet/filmen neste morgen/dag.

 

- Ha med noe lokkemiddel som følger med spillet. for eksempel lore noveller, blizzard hadde med noen sånne i WC2 bruksanvisningen. Headsett, en litt mer forseg

gjort eske. Eller andre godsaker som gjør det mer attractivt og kjøpe enn og laste ned.

 

- Trial versjoner (ikke demoer) sånn at de som laster ned for og "teste" heller kan gjøre det lovlig. Dette er også noe som er gjort på steam, med flere spill. Latt folk laste spillet og teste det en helg.

 

- Mer klare lover fra myndighetene, det kan virke som at mange syntes de ikke er klare nok, og derfor mener at det er greit og laste ned.

 

- Være flinkere til og ta folk som deler store mengder filer, ikke gå etter de som har lastet ned 1 film. Men ta storfiskene. Avskrekke folk fra og gjøre det.

 

Det var det jeg kom på i farten, kom gjerne med mer hvis det er noe mer dere kommer på.

Og ikke lag dette om til en diskusjon om det er lov/galt osv. Denne er om ting som kan gjøres mot problemet. Er flere andre poster her hvis du vil diskutere det istedenfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Være flinkere til og ta folk som deler store mengder filer, ikke gå etter de som har lastet ned 1 film. Men ta storfiskene. Avskrekke folk fra og gjøre det.

 

7674364[/snapback]

 

Her er jeg både enig å uenig. Går man etter de store fiskene, tenker folk at de aldri vil bli tatt om de laster ned i ny og ne, da myndighetene bare går for de virkelig store syndebukkene. Dette vil ikke avskrekke noe særlig, i min mening.

 

Derimot å ta helt tilfeldige, vanlige folk som kanskje nettop har lastet ned kun 1 film, vil ha en større effekt. Skrekkhistorier om at en gutt i paralellklassen fikk en megabot for å ha lastet ned ett spill må da være effektive.

 

Bare mine 2 cent.

Lenke til kommentar

Problemet kan løses ved at de lager skikkelige produkter som er verdt å eie!  :p

 

Hvem gidder kaste bort penger på f.eks Seven Mummies og Skeleton Man?  :ohmy:

7674659[/snapback]

 

Det var dagens desidert beste svar!! :)

 

Jeg kjøper bare spill jeg synes er så bra at de er verdt og betale for...

 

Steng alle Piratsider, forby alle nedlastingsprogram, ja slike ting... :yes:

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Det vil nok være å overdrive Selvin. Det ville vært utrolig urettferdig for de som faktisk ikke laster opp og ned ulovlig. Som å si: "Mange personer drikker seg overstadig fulle, og gjør mye dumt i fylla som ødelegger folks liv, så la oss forby alkohol!"

7674813[/snapback]

 

*HostHost* Hvor mange bruker slike ting lovlig?? :whistle:

 

Det er nok noen, men ingen som jeg vet om ivertfall.

 

Piratnedlastning/piratkopiering kommer ALDRI til å slutte, det er en ting som INGEN kan gjøre noe med utenom de som er villige til å legge ut mange milliarder på bordet for å få stoppet dem! DET ER VELDIG,VELDIG FÅ!

Ja? Kanskje Morten111340(Nice brukernavn) har rett?

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Det vil nok være å overdrive Selvin. Det ville vært utrolig urettferdig for de som faktisk ikke laster opp og ned ulovlig. Som å si: "Mange personer drikker seg overstadig fulle, og gjør mye dumt i fylla som ødelegger folks liv, så la oss forby alkohol!"

7674813[/snapback]

 

*HostHost* Hvor mange bruker slike ting lovlig?? :whistle:

7674849[/snapback]

 

Hehe, jeg tror faktisk at det er flere enn du tror. Man kan bruke det til å dele patcher, filmtrailere, egenprodusert musikk osv.=)

Lenke til kommentar
Det vil nok være å overdrive Selvin. Det ville vært utrolig urettferdig for de som faktisk ikke laster opp og ned ulovlig. Som å si: "Mange personer drikker seg overstadig fulle, og gjør mye dumt i fylla som ødelegger folks liv, så la oss forby alkohol!"

7674813[/snapback]

 

*HostHost* Hvor mange bruker slike ting lovlig?? :whistle:

7674849[/snapback]

Ikke undervurder. Fordi det er faktisk mye som lastes ned lovlig også.

Så å fjerne alle nedlastingsprogram vil ikke gjøre så mye godt. Mye opprør ihvertfall.

 

Personlig tror jeg at piratkopiering kommer til å komme til en slutt den dagen internett tar kvelden. Som er aldri(?).

 

Å forminske antall filer som lastes ned ulovlig er mulig, man må finne de rette personene som laster opp i store antall.

Dermed blir det mindre å laste ned. Men det kommer jo alltid nye..

 

Og jeg laster ned noe selv også. Filmer, og spill som ikke er online.

Men etter at Steam har gitt muligheten til å kjøpe spill derfra, så har jeg kjøpt mer.

 

Føler at Steam gjør en stor jobb innenfor piratkopiering. De har ihvertfall fått meg på en bedre side.

Håper at Steam trår til enda hardere, og gjør det mulig å kjøpe flere spill derfra.

Bl.a. så er nedlastings hastighetene på Steam helt fantastisk.

Endret av _Scotty_
Lenke til kommentar

Hehe, jeg tror faktisk at det er flere enn du tror. Man kan bruke det til å dele patcher, filmtrailere, egenprodusert musikk osv.=)

7674873[/snapback]

 

Ja det er jo sant det... Men alikvel, piratkopiering vil være vanskelig, nærmest umulig og fjerne :yes:

 

_Scotty_: Nei jeg skal ikke det ;)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Noe annet jeg kom på i farta er et slags torrent-filter. Alle torrenter som lastes ned og brukes i azureus etc., må gjennom et filter, der enkelte tags blir luket ut, for eksempel "Lord Of The Rings movie" eller noe lignende. Dette vil såklart ikke stoppe fildeling, men begrense det. Det er nok sant som de sier, fildeling kan ikke stanses.

Lenke til kommentar

Noe annet jeg kom på i farta er et slags torrent-filter. Alle torrenter som lastes ned og brukes i azureus etc., må gjennom et filter, der enkelte tags blir luket ut, for eksempel "Lord Of The Rings movie" eller noe lignende. Dette vil såklart ikke stoppe fildeling, men begrense det. Det er nok sant som de sier, fildeling kan ikke stanses.

7674933[/snapback]

 

Hmmm, det er mere en jeg har fått med meg. Det hjelper jo litt på, men alikevel langt i fra nok til og stoppe hele sullamitten.

 

Men hva kan man egentlig gjøre for og stoppe det?? Det er jo veldig lite... :hmm:

 

Forslag??

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Skyt alle som er teite nok til å tro på myten om "intellektuelt eierskap" og VIPS! Piratkopiering vil ikke være noe problem lenger.  :innocent:

7674572[/snapback]

 

Jeg har laget et spill. Det er mitt. Jeg kan holde det for meg selv eller dele det mot andre slik som jeg ønsker, enten gratis eller mot penger. Dette er jo hysterisk logisk.

Lenke til kommentar

 

- Sørge for og bli respektert av kundene. Ikke pøse ut med halvferdige, bugga spill og i tillegg ikke følge opp med patching osv. Noen som har klart og få dette riktig er Blizzard. Er ikke så lenge siden de ga ut en patch til Diablo 2 LOD.

 

7674364[/snapback]

 

 

Du har et poeng. Men jeg tror fremdeles fast på at folk piratkopierer for å slippe å betale, uansett kvalitet på produktet. Et godt eksempel på dette var sist jeg var på lan. (er en stund siden, men er fremdeles relevant.) ut av 240 stykker var jeg og en til de eneste som hadde diablo 2 originalt. Warcraft 3 var det hele fire stykker som hadde. Quake3 var det KUN jeg som hadde originalt. de tre spillene var stort sett de eneste spillene som ble spilt.

 

Jeg tror neppe dette er noe unntak i forhold til resten av landet. Var en tur innom et lan sent i fjor, men det stakk som en dolk i mitt gamerhjerte.. nesten ALLE spilte WOW! :O på LAN! djeeez!

Lenke til kommentar

Gjøre spill billigere :)

 

Da hadde jeg ihvertfall kjøpt flere spill

 

Før jul var det ihvertfall 10-15 spill jeg godt kunne tenke meg, jeg endte med å kjøpe 3 for det var alt jeg hadde råd til.

 

Hadde spillene kostet 100 kr mindre per stykk ville jeg kanskje kjøpt 5

 

 

- I tillegg, mange spillutviklere bør bli flinkere med å gi ut patcher!

 

Jeg snakker sikkert ikke for mange, men dette er ihvertfall tiltak som hadde gjort at JEG hadde kjøpt flere spill.

P.S - Jeg er stolt over å ha nesten 50 orginalspill

Lenke til kommentar

Tror nok ikke det er mulig og bli kvitt piratkopiering, det vil alltid vær noen som kommer gjennom alle mulige spærrer uansett hva man gjør. Men det er mange ting som kan gjøres for og minske problemet, noe jeg tenkte at kunne bli diskutert i denne tråden

Ikke alt det andre om det er rett, galt, moralsk riktig, eierskap av noe man ikke kan holde i hånden osv. Det har blitt diskutert nok i andre tråder.

Lenke til kommentar
Noe annet jeg kom på i farta er et slags torrent-filter. Alle torrenter som lastes ned og brukes i azureus etc., må gjennom et filter, der enkelte tags blir luket ut, for eksempel "Lord Of The Rings movie" eller noe lignende. Dette vil såklart ikke stoppe fildeling, men begrense det. Det er nok sant som de sier, fildeling kan ikke stanses.

7674933[/snapback]

Det er jo ikke verre enn at man gir filen et annet navn? Hvis man ser på f.eks Bleach-torrentene så går ikke de under navnet bleach, men kun B103(hvis det er episode nummer 103).

 

Er mer enig i at man burde gjøre spillet verdt og eie. Det er usannsynlig kjedelig med bare et helt vanlig dvdcover i hyllen, men hvis man lager noe litt mer fancy til samme pris så tror jeg flere hadde kjøpt spill. Sikkert ikke alle som tenker i samme bane, men spillcovre i dag er generelt sett veldig fantasiløse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...