Gå til innhold

Piratkopiering, hva kan gjøres?


Anbefalte innlegg

Noe annet jeg kom på i farta er et slags torrent-filter. Alle torrenter som lastes ned og brukes i azureus etc., må gjennom et filter, der enkelte tags blir luket ut, for eksempel "Lord Of The Rings movie" eller noe lignende. Dette vil såklart ikke stoppe fildeling, men begrense det. Det er nok sant som de sier, fildeling kan ikke stanses.

7674933[/snapback]

Det er jo ikke verre enn at man gir filen et annet navn? Hvis man ser på f.eks Bleach-torrentene så går ikke de under navnet bleach, men kun B103(hvis det er episode nummer 103).

 

Er mer enig i at man burde gjøre spillet verdt og eie. Det er usannsynlig kjedelig med bare et helt vanlig dvdcover i hyllen, men hvis man lager noe litt mer fancy til samme pris så tror jeg flere hadde kjøpt spill. Sikkert ikke alle som tenker i samme bane, men spillcovre i dag er generelt sett veldig fantasiløse.

7676030[/snapback]

 

Spm jeg sa, det vil kunne redusere piratkopiering, rett og slett fordi færre vil vite hva de laster ned om tittelen er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del tror jeg ikke en enkelt løsning vil kverke av piratkopiering fullstendig, men en ting jeg tror kan hjelpe mye er kvaliteten.

 

Likte at du brukte blizzard som eksempel på dette. Jeg kjøper blizzard spill, enkelt og greit. Tar ikke imot hva som helst fordi det står blizzard på selvsagt, men det navnet har for min del blitt ett symbol på kvalitet i spill verdenen. Betaler jeg for det får jeg ett spill som er godt laget og blir tatt godt hånd om, patcher spesielt. Ser jeg derimot EA på ett cover så kjenner jeg lommeboka klynke og klemre seg febrilsk til låret i håp om at jeg ikke vil kaste vekk mine hardt tjente kroner på ett (ikke alle, men de fleste...) halferdig spill som sannsynligvis vil bli latt liggende å råtne i sin egen avføring av store bugs og ubalansert gameplay. Det er rett og slett noe i meg som får brekninger av tanken på å bruke penger på slikt.

 

De kunne også lagt til småting spør du meg, kanskje ikke så "stort" som headset. Men...tja, de gode gamle MANUALENE?! Er jeg den eneste som hater disse små blankettene man får nå som såvidt dekker halvparten av spillets funksjoner? Vent litt, bare finne fram noe...X-Com Apocalypse manualen er på litt under 200 sider! Ikke bare forklaringer og det som er selvsagt, neida, her er concept art, forhistorie, historier fra spillet og det som er. Er en fryd å lese, nesten som en mini mini mini bok. Så skal vi se, NWN2 manualen, 47 sider som er vesentlig mindre enn de i X-Com manualen, for ikke å nevne at NWN2 er på flere språk så den egentlige manualen er på rundt 10. Dette, selv om NWN2 har mye mer omfattende regler og struktur enn det X-Com hadde.

 

Kan legge til en musmatte, det hadde vært kult, spør du meg. Men, nå til dags kommer vel slikt bare i CE utgaver =/

Lenke til kommentar

Noe som vil hjelpe med mer penger i kassen for filmskaperne er å satse på kvalitet.

ved å utgi filmtitlane i hddvd/blueray format, (og folk får øynene opp for hvor bra det er)

så vil nok folk heller kjøpe titlane i stedet for å laste ned en 50GB film rip

 

men folk er jo fornøyd med mp3 kvalitet merkelig nok som er langt dårligere en et 25 årt gammel cd format :hmm:

Lenke til kommentar

Å forby alle piratkopieringsider vil føre til kaos i verden. Husker selv når metallica saksøkte napster.com, alle begynte å hate dem, og det var store opprør hvor cdene til Metallica ble brent og masse sånt.

 

Dessuten er det jo ikke ulovlig å laste ned en film hvis du har den selv.

I og med at det er så mange som laster ned ulovlig, vil det være veldig vanskelig og stoppe det uten og skape kaos.

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere. Man kjøper ikke ting som ikke er verdt en krone.

 

F.eks EA som pøser ut spill hele tiden. Tycoon spillene som det finnes 100 for mange varianter av (Noen av dem er jo bedre enn andre, men mye dritt).

 

Om utviklerne tok seg tid til å faktisk være litt nyskapende og levere et godt produkt så hadde ikke problemet vært like stort. Ting som at man må ha orginal CD-Key for å spille online er jo en pluss.

 

Men sånn som f.eks Gothic 3 som er et godt spill. Bare at kopisikringa ødlegger mye av spillet, pluss at det er mye feil. Noe som får meg til å styre unna.

 

Kopiering vil alltid eksistere. På samme måter som butikktyver vil (Eller naskere som det heter).

 

Men siden man må ta en verdi i overkant av 2000 for at det skal bli kalt tyveri. Er da å laste ned en film til 200,- nasking ?

Lenke til kommentar
Musikk, filmer og spill laster jeg ned. Film/musikk/spill jeg synes er verdt det kjøper jeg det orginalt.

7682831[/snapback]

Kan tenke meg mange har samme oppfatning.

 

Jeg er sånn som gjerne tester før jeg kjøper. Om det er dritt så sletter jeg.

 

"Bla bla, vi har demoer" Men jeg synes ikke det blir det samme. Jeg vil gjerne se mulighetene også.

Lenke til kommentar

Jeg tenker på piratkopiering og ``pirat nedlasting``:

 

Gi nettleverandørene tillatelse til å overvåke kundene sine og fks. utestenge/svarteliste alle som benytter seg av fks. The Pirate Bay og rapportere tilfeller til myndighetene.

 

Overvåke ved fks.kunder som har mer enn et visst antall MB til nedlasting uten at det er verifisert innholdet med nettleverandør og opphavsrettigheter og betaling er gjort klart for seg.Ugyldige tilfeller blir varslet til myndighetene og kunde blir utestengt/svartelistet fra nettleverandører.

 

Strengere straffer for piratkopiering,fks.100 000,- i bot og 2års betinget fengsel for å ulovlig ha skaffet seg Windows XP,10 filmer og 100 MP3 låter.

Lenke til kommentar

Personlig er det endel spill jeg godt kunne tenke meg å kjøpe, men jeg er ikke interessert i å vente 2 uker på å få tilsendt spillet i posten, og jeg er ikke interessert i å betale norske priser på spill.

 

Gjør spillene tilgjengelig til download dagen de blir sluppet til 150-300kr så er det ihvertfall muligheter for at jeg kjøper...

 

Det er for dumt når spillet er tilgjengelig i piratutgave 10 dager før det kommer i butikkhyllene.

 

Det er for dumt når du sammen med spillet må installere starforce og andre kopibeskyttelser som ikke liker andre programmer (til tider inkluderer det spillet det skal "beskytte").

Lenke til kommentar

Det lages så mye middelmådig møkk nå til dags at spillene må testes før det kjøpes. Da tenker jeg ikke på demoer, for de representerer som oftest IKKE det fulle produktet. Grafikken er oftest skalert ned for å holde filstørrelsen nede og demoer er oftest laget fra uferdige versjoner av spillet, noe som betyr ekstra bugs.

 

Og sett for guds skyld ned prisene på spill i dette gale landet.

Lenke til kommentar

Det lages så mye middelmådig møkk nå til dags at spillene må testes før det kjøpes. Da tenker jeg ikke på demoer, for de representerer som oftest IKKE det fulle produktet. Grafikken er oftest skalert ned for å holde filstørrelsen nede og demoer er oftest laget fra uferdige versjoner av spillet, noe som betyr ekstra bugs.

 

Og sett for guds skyld ned prisene på spill i dette gale landet.

7683750[/snapback]

 

Du har skjønt det!

 

Tror nok ikke at det er bare du som opplever det sånt... ;)

 

Ryktene om at et spill til PS3 vil koste 700,-! Jeg har bare lyst til og legge meg ned og spy! Og at et dataspill koster rundt 599,-! Røveri!! :nei:

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
Ryktene om at et spill til PS3 vil koste 700,-! Jeg har bare lyst til og legge meg ned og spy! Og at et dataspill koster rundt 599,-! Røveri!!  :nei:

7683958[/snapback]

Det jeg syns er vittig er når de åpner for nedlasting av spillene sine (Steam), og tar seg like godt betalt som om du hadde kjøpt på butikken! Tenker piratene mista motet når de kom med genistreken der, ikke bare slipper du cover, manual og plate, du betaler dem nesten for å slippe det! :hrm:

Lenke til kommentar
Du har skjønt det!

 

Tror nok ikke at det er bare du som opplever det sånt...  ;)

 

Ryktene om at et spill til PS3 vil koste 700,-! Jeg har bare lyst til og legge meg ned og spy! Og at et dataspill koster rundt 599,-! Røveri!!  :nei:

7683958[/snapback]

 

 

Hva er det vi har demoer for? I dagens brebåndssamfunn er det meget lett å laste ned en demo for å prøve spill. I hvert fall for PC.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
Hva er det vi har demoer for? I dagens brebåndssamfunn er det meget lett å laste ned en demo for å prøve spill. I hvert fall for PC.

7684717[/snapback]

Det er ikke alle spill som har demoer, og enda færre som har gode demoer. Det hjelper heller ikke å gi ut en demo et par måneder etter slippdato.

 

Trodde det var billiger og handle over steam??

jo, akkurat steam er faktisk ganske flinke på dette, men prisen er fortsatt ikke helt verdt "tapet" av cover og slikt. Men det var vel litt dumt av meg å nevne steam i det hele tatt da jeg antakeligvis kan finne virkelig gode eksempler om jeg gidder å google i et par minutter.

Lenke til kommentar

jeg syns det er dårlig gjort og piratkopiere jeg har gjort det noen ganger har vel ca 20 piratkopierte spill elns!:D nei da! har lasta ned sikkert 20 sanger der ejg hbare har skult hatt en sang eller ikke finni album på nett eller i butikk! spill er noe annent det er dårlig gjort og laste ned!

Lenke til kommentar
Piratnedlastning/piratkopiering kommer ALDRI til å slutte, det er en ting som INGEN kan gjøre noe med utenom de som er villige til å legge ut mange milliarder på bordet for å få stoppet dem! DET ER VELDIG,VELDIG FÅ!

7674820[/snapback]

 

Voldskriminalitet kommer ALDRI til å slutte, det er en ting som INGEN kan gjøre noe med utenom de som er villige til å legge ut mange milliarder på bordet for å få stoppet dem! DET ER VELDIG,VELDIG FÅ!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...