Gå til innhold

Piratkopiering, hva kan gjøres?


Anbefalte innlegg

Få flere løsninger som steam. Når det er raskere/lettere å skaffe en ting gratis er det klart mange benytter seg av dette. Nedlastning er mindre kostnader for spillselskapet så prisen de tar online må være der etter. Tro mange flere hadde kjøpt spill hvis det var like lett/rasked å skaffe noe lovelig som en ulovelig kopi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den støtter jeg. Det er enklere å la en film eller et spill stå på overnatten enn å gå å kjøpe det.

 

Men så tenker jeg at om man bare laster ned spiller/filmen eller musikken. Altså, man kjøper det lovlig på en side, laster det ned. Så formaterer man, skal man da forlange at det skal kjøpes enda en gang ?

 

Eller skal man ha mulighet til å laste ned det flere ganger. Da kommer det også et problem der man kan laste det inn på en annen pc, også veldig lettvint.

 

Problem problem. Det finnes sikkert løsninger på dette men.

Lenke til kommentar
Den støtter jeg. Det er enklere å la en film eller et spill stå på overnatten enn å gå å kjøpe det.

 

Men så tenker jeg at om man bare laster ned spiller/filmen eller musikken. Altså, man kjøper det lovlig på en side, laster det ned. Så formaterer man, skal man da forlange at det skal kjøpes enda en gang ?

 

Eller skal man ha mulighet til å laste ned det flere ganger. Da kommer det også et problem der man kan laste det inn på en annen pc, også veldig lettvint.

 

Problem problem. Det finnes sikkert løsninger på dette men.

7688626[/snapback]

Har ikke brukt steam før du eller? :p Der har man sin egen account, bundet til din CD-Key. Må man installere spillet på nytt er det bare og logge seg inn på steam og laste det ned. Man kan gjøre det på hvilken som helst data. Vil man hindre at man spiller med samme cd-key på flere datar, er det bare og gjøre sånn at man kan bare være logga inn på en data om gangen.

Lenke til kommentar

Har liten tro på at Piratkopiering noen gang vil bli borte.

Hvis et program blir sperret kommer det bare et nytt. Kryptering begynner også å bli tatt i bruk av de som lager programmene. Så blir bare værre og værre for APB og lignende organisasjoner å spore opp personene bak. Private nettverk, dvs isolering så bare folk som kjenner hverandre godt nok til å stole på hverandre deler og skaffer ditt og datt begynner sikkert å bli mer utbredt også hvis det blir større etterforskninger.

 

Uansett blir det nok ikke slutt på det, selv hvis det ikke funker å dele på nett. Blir vel folk som står og langer cd/dvd'er osv i tillegg til doplangere osv hvis det blir så ekstremt.

 

De må ha så sykt mange til å overvåke for å i det hele tatt få et bilde av hva som foregår.

Lenke til kommentar

Milliarder? Haha, hvor drar du disse tallene fra? Killzone til PS3 har fått ett budsjett på 135 millioner dollar tror jeg det var, og det er LANGT over hva som er vanlig for ett spill. At de er dyre å utvikle er det ikke tvil om, men milliarder tror jeg du skal lengre ut på landet med.

 

Om prisen går ned er sjansen stor for at salget går opp. Det er selvsagt en balanse som skal treffes, men om noe er billigere vil det sannsynligvis bli solgt i større antall.

Lenke til kommentar
Gjør spill billigere sier mange, bedre at utvikleren taper penger og slutter å utvikle kanskje? Det koster tross att millarder å lage ett spill som tilfredstiller forventingene folk har idag.

7689301[/snapback]

..Eller at det blir solgt i mye større antall?

Et nytt spill koster kanskje opp imot 500-600kr, hvis jeg ser spillet til 200-300kr i en butikk, så hadde jeg kjøpt det.

Ellers er det ganske stor sjanse for at jeg laster det ned hvis det ikke er online spill.

 

Gjelder selvførgelig et spill jeg er interessert i.

 

:)

Lenke til kommentar
Milliarder? Haha, hvor drar du disse tallene fra? Killzone til PS3 har fått ett budsjett på 135 millioner dollar tror jeg det var, og det er LANGT over hva som er vanlig for ett spill. At de er dyre å utvikle er det ikke tvil om, men milliarder tror jeg du skal lengre ut på landet med.

 

Om prisen går ned er sjansen stor for at salget går opp. Det er selvsagt en balanse som skal treffes, men om noe er billigere vil det sannsynligvis bli solgt i større antall.

7689418[/snapback]

Er veldig interressert i hvor du har fått det tallet fra, for såvidt jeg vet var GT4 forrige generasjons dyreste spill, med et budsjett som nærmet seg 100 millioner dollar.

Lenke til kommentar

Skal se om jeg kan finne det, men 100 millioner, eller 135 er også LANGT unna 1 milliard.

 

Hmm, ser ut til at jeg må se meg slått på den er jeg redd. Største multimedia i nederland var det :!:

 

Men, hvor mange spill idag tror du koster 1 milliard å utvikle? Kvalitets messig er det ikke de dyre tingene jeg føler mangler, som bedre grafikk +++, men heller å hyre en person som vet å lage skikkelig storyline og få ett par folk som ikke høres ut som amøber til å gjøre stemmene.

Endret av Ghaundan
Lenke til kommentar
Gjør spill billigere sier mange, bedre at utvikleren taper penger og slutter å utvikle kanskje? Det koster tross att millarder å lage ett spill som tilfredstiller forventingene folk har idag.

7689301[/snapback]

Utviklerene taper lite til ingenting på piratkopiering. Dette fordi de har vanlig timebetaling når det kommer til å lage spill, akkurat som når folk sitter i kassa på RIMI. Noen svært få utviklere får royalties hvis spillet selges for eksempel en halv million eller mer, men dette gjelder ikke flesteparten av utviklerne. Hvem stikker av med mesteparten av pengene? Utgiverne (publishers).

Lenke til kommentar
Hva med en pirat skatt? Folk kan laste ned hva de vil, men må betale en viss sum hvert år, som går til spill utviklere og musikere.

 

Litt hullete ide, men med litt arbeid kan den jo virke...

7689614[/snapback]

Hørtes ut som et godt forslag til å starte med.. men etter litt tenking..

 

En person stjeler noe i en butikk, så istedet for at den personen skal stjele, så får han/hun produktet billigere.

Dette kan jo selvførgelig ikke butikken gjøre.

 

Da vil alle evt prøve å stjele, så får alle det billigere, så blir det ikke noe intekter nesten.

 

Folk som kjøper mye DVD iløpet av et år, går over til å betale en viss sum for å stjele, gjør at butikken selvførgelig taper masse penger.

 

Er tvilsomt at det er mulig uansett..

Lenke til kommentar
Hva med en pirat skatt? Folk kan laste ned hva de vil, men må betale en viss sum hvert år, som går til spill utviklere og musikere.

 

Litt hullete ide, men med litt arbeid kan den jo virke...

7689614[/snapback]

 

 

Vi har det allerede når det gjelder musikk, det er en avgift på blanke cder og dvder som går til tono.

 

Tiltak mot piratkopiering? Det er underveis med drm og godkjente pc deler. Har du ikke en godkjent pc får du ikke tilgang til nettet. Det drømmer ihvertfall M$ og musikk/film og spille bransjen om. Teknologen finnes, det er bare om de får lov til å bruke den.

 

Med en slik teknologi får hver pc i verden en unik kode og blir lett å etterspore, kan ikke cden du brukes verifiseres kan du heller ikke bruke innholdet, det samme gjelder for programvare du har installert på pc. Er det noe programvare der som ikke er godkjent av M$ får du heller ikke brukt den.

Lenke til kommentar

Jeg er på skolen og har desverre ikk muligheten/tid til å lese alle postene, så dette kan være sagt:

Jeg tror at man må skape holdninger som sier å laste ned piratstuff er fy-fy. Hva hjelper det hvis bundlen med spillet er bra osv hvis holdningene til folk ikke endres? Det er et av mange andre tiltak som må til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...