Gå til innhold

Nordmann tiltalt for fildeling


Anbefalte innlegg

Egentlig greit at de som står bak slik blir tatt. Alle vet at dette ikke er lovlig men så velger de å gjøre det likevel. Det er en kalkulert risiko de tar på samme måte jeg gjør når jeg kjører litt for fort med bilen - det er ikke lov og jeg vet jeg kan få bot, men velger å gjøre det likevel.

 

Det som er spesiellt er jo om de velger å trekke inn foreldrene. De har jo et ansvar som foreldre, og kanskje de også står som eiere av bredbåndslinja og da er de vel også delvis ansvalige for hva den brukes til (eller tar jeg helt feil)?

 

Inndragelse av Pc er jo ikke en straff nok i seg selv som noen nevner. Om jeg kjører for fort kan jeg miste lappen, men jeg får jo en bot i tillegg. I dette tilfellet burde kanskje PC inndras men ikke på bekostning av en økonomisk kompensasjon, og hva annet kan et musikkselskap gjøre enn å basere seg på antall låter og evt antall ganger en låt er lastet ned?

 

Synd for stakkaren - og ikke minst foreldrene om de blir dratt inn i dette, men det burde ikke være en bombe for han at disse selskapene opererer sånn - han burde visst bedre.

 

Når det gjelder sammenligning med han dusten som skryter over å ha banket opp 4 stykker på en kveld osv så sier det mer om de latterlig lave strafferammene på vold osv enn det gjør på strafferammene på annen kriminalitet.

 

edit: skrivefeil

Endret av dilldall
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk ikke han på NetCom-saken 160 timer samfunnstjeneste i straff ? Det var ihvertfall en DC hub.

En annen fikk 10 000 i bot og 90 dager betinget for å hjelpe en gruppe, liquid FXP/VeritasBB, med ftp tjenester i 14 dager.

 

Det er klart at Norge har lave strafferammer for vold, og sedelighetsforbrytelser av svært grov karakter dømmes i mine øyne ganske lett. Dersom det er fildeling i "vinnings øyemed", kan nok straffen bli langt hardere. Dvs. om fyren selger piratkopierte dvder. Fortjeneste er en rød klut for fildelingsjegerne.

Og for forbrytelser generelt er det et vesentlig skille mellom "eget bruk" og "i vinnings øyemed".

Endret av Karamell
Lenke til kommentar
Det her må selvfølgelig tenåringen stå for selv.

 

Du er selv ansvarlig for de handlinger du gjør på nettet. Enkelt og greit.

 

Bittorrent (for å bruke et godt sitat) sier det veldig greit:

 

Using BitTorrent is legal, downloading copyrighted material isn’t. Be careful of what you download or face the consequences.

7641275[/snapback]

 

Økonomisk sett, så er det vel ikke tenåringen som står ansvarlig? Personlig har jeg vel liten tro på at det blir snakk om noe mer enn de 5000 det er snakk om her.

 

AtW

Lenke til kommentar
Leg merke til orden "kan". Det er ingenting som er avgjort her enda. Det vil bli gjort juridiske vurderinger av dette regner jeg med, etter at straffesaken mot han er avgjort.

 

For meg framstår dette som en trussel fra skruppøløse advokater mer enn noe annet. Jeg har ekstremt liten respekt for slik framferd.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg håper dette vil vekke stor avsky blant den norske befolkning og at vi ikke tillater slik galskap. Dvs. hvis det blir snakk om noe annet enn en bot på 5000,-

 

Men jeg mener det samme om personen hadde vært 18 og myndig.

7641651[/snapback]

 

Hvorfor skulle det vekke mere avsky nå enn tidligere,foreldre er desverre annsvarlig for hva deres barn gjør og det har de vært lenge,ble det plutselig avskylig siden det gjaldt dette og ikke når foreldre har måttet betale fordi poden gjorde hæreværk :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Jeg håper dette vil vekke stor avsky blant den norske befolkning og at vi ikke tillater slik galskap. Dvs. hvis det blir snakk om noe annet enn en bot på 5000,-

 

Men jeg mener det samme om personen hadde vært 18 og myndig.

7641651[/snapback]

 

Hvorfor skylle det vekke mere avsky nå enn tidligere,foreldre er desverre annsvarlig for hva deres barn gjør og det har de vært lenge,ble det plutselig avskylig siden det gjaldt dette og ikke når foreldre har måttet betale fordi poden gjorde hæreværk :hmm:

7641719[/snapback]

 

Han skrev at det burde vekke avsky om beløpet er større enn 5000, mao om det oppfattes som grovt uaktsomt av foreldrene å ikke vite hva poden gjør på nett. (ertatningsbeløpet begrenses oppad til 5000 om foreldrene ikke er grovt uaktsomme)

 

AtW

Lenke til kommentar
Kjempeflott at slike blir tatt og straffet,meget hyggelig å se at det endelig skjer noe her.

Når det er sagt vil jeg si at det samtidig er betenkelig om foreldrene blir skadelidende for hva poden gjør på gutterommet,de hadde neppe peiling på hva han drev med.

7641604[/snapback]

 

sjelden har jeg vel vært mer enig i ett innlegg.. say no more

Lenke til kommentar
Jeg håper dette vil vekke stor avsky blant den norske befolkning og at vi ikke tillater slik galskap. Dvs. hvis det blir snakk om noe annet enn en bot på 5000,-

 

Men jeg mener det samme om personen hadde vært 18 og myndig.

7641651[/snapback]

 

Hvorfor skulle det vekke mere avsky nå enn tidligere,foreldre er desverre annsvarlig for hva deres barn gjør og det har de vært lenge,ble det plutselig avskylig siden det gjaldt dette og ikke når foreldre har måttet betale fordi poden gjorde hæreværk :hmm:

7641719[/snapback]

 

Men det er mye lettere å sympatisere med de skadelidende når det gjelder hærverk, enn for fildeling. Jeg sympatiserer lettere med foreldrene i denne saken, enn hvis poden hadde vært ute med balltre og knust vinduer i nabolaget.

Lenke til kommentar
Jeg håper dette vil vekke stor avsky blant den norske befolkning og at vi ikke tillater slik galskap. Dvs. hvis det blir snakk om noe annet enn en bot på 5000,-

 

Men jeg mener det samme om personen hadde vært 18 og myndig.

7641651[/snapback]

 

Hvorfor skulle det vekke mere avsky nå enn tidligere,foreldre er desverre annsvarlig for hva deres barn gjør og det har de vært lenge,ble det plutselig avskylig siden det gjaldt dette og ikke når foreldre har måttet betale fordi poden gjorde hæreværk :hmm:

7641719[/snapback]

 

Du fordummer din egen oppfattelsesevne av hva jeg sier. Foreldre er selvfølgelig ansvarlig for hvordan barna oppfører seg. Knuser de en rute så skal foreldrene betale for den skaden. Knuser de tenna til en liten pjokk med nye tenner som blir mobbet så skal foreldrene inn på banen. Dette er da enkel logikk?

 

Det jeg sier er at en fengselstraff osv. som vises på rullebladet til en 16 åring for det han her har begått burde vekke avsky. Vi burde ikke stå å se på mens barna våre blir harselert med av musikkbransjen.

 

De burde få en straff(les bot og evt. inndragelse av pc for en viss tid), men ikke en straff som får så store konskevenser som det her spekuleres i.

 

Les også mitt forrige innlegg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg håper dette vil vekke stor avsky blant den norske befolkning og at vi ikke tillater slik galskap. Dvs. hvis det blir snakk om noe annet enn en bot på 5000,-

 

Men jeg mener det samme om personen hadde vært 18 og myndig.

7641651[/snapback]

 

Hvorfor skulle det vekke mere avsky nå enn tidligere,foreldre er desverre annsvarlig for hva deres barn gjør og det har de vært lenge,ble det plutselig avskylig siden det gjaldt dette og ikke når foreldre har måttet betale fordi poden gjorde hæreværk :hmm:

7641719[/snapback]

 

Du fordummer din egen oppfattelsesevne av hva jeg sier. Foreldre er selvfølgelig ansvarlig for hvordan barna oppfører seg. Knuser de en rute så skal foreldrene betale for den skaden. Knuser de tenna til en liten pjokk med nye tenner som blir mobbet så skal foreldrene inn på banen. Dette er da enkel logikk?

 

Det jeg sier er at en fengselstraff osv. som vises på rullebladet til en 16 åring for det han her har begått burde vekke avsky. Vi burde ikke stå å se på mens barna våre blir harselert med av musikkbransjen.

 

De burde få en straff, men ikke en straff som får så store konskevenser som det her spekuleres i.

 

Les også mitt forrige innlegg.

7641794[/snapback]

 

Helt uenig,fengselstraff er ikke noe værre her enn i andre saker,er strafferammen slik at den innbefatter fengsel så er den det og vedkommende visste med 99% sannsynelighet at dette var ulovlig, det har ingenting med hvilken bransje en forbryter seg mot og en plett på rullebladet vil neppe ha betydning for vedkommende iallefall ikke større betydning enn at han må velge en annen utanning.

Han har selv valgt dette og å hevde at dette var så ille,menst ruteknusing er greit blir feil for blir du politiannmeldt og saken er alvorlig nok får du også da annmerkning på rullebladet, dessuten kan ruteknusing fort beløpe seg til langt mere enn de 5000 de her er snakk om.

At du så mener jeg er dum/fordummende blir opp til deg da.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Nå er jo platebransjen meget uforutsigbar når de saksøker døde personer osv, så det ville ikke forundret meg om de vil ha mer enn 5000. De må vel ha beviser for hvor mange sanger som er lastet ned av andre for å ha noe regnestykke, så noe beløp blir vel vanskelig å komme med

 

60 Dagers fengsel er drøyt da dommen skal stå i stilling til forbrytelsen, ingen kom til skade av dette, annet enn "selvfølgelig platebransjen som har fått stoore økonomiske tap".

Endret av Ravenlord
Lenke til kommentar
Jeg håper dette vil vekke stor avsky blant den norske befolkning og at vi ikke tillater slik galskap. Dvs. hvis det blir snakk om noe annet enn en bot på 5000,-

 

Men jeg mener det samme om personen hadde vært 18 og myndig.

7641651[/snapback]

 

Hvorfor skulle det vekke mere avsky nå enn tidligere,foreldre er desverre annsvarlig for hva deres barn gjør og det har de vært lenge,ble det plutselig avskylig siden det gjaldt dette og ikke når foreldre har måttet betale fordi poden gjorde hæreværk :hmm:

7641719[/snapback]

 

Men det er mye lettere å sympatisere med de skadelidende når det gjelder hærverk, enn for fildeling. Jeg sympatiserer lettere med foreldrene i denne saken, enn hvis poden hadde vært ute med balltre og knust vinduer i nabolaget.

7641772[/snapback]

 

Tja vet ikke det,som jeg sier så får poden stå til annsvar uansett om det er fildeling eller ruteknusing og ta den straffen loven sier.

Når det så gjelder foreldrenes annsvar så mener jeg de ikke burde bli annsvarlige for noe mere i denne saken enn i feks en sak der det er knust ruter,nå ser det ut som norsk lov heldigvis begrenser den delen til maks 5000 kr.

men at poden får ta sin straff er helt greit.

Lenke til kommentar

Maken til Idioti skal det ta lenge før noen greier å komme med Snekkeren.

Edit :

Helt uenig,fengselstraff er ikke noe værre her enn i andre saker,er strafferammen slik at den innbefatter fengsel så er den det og vedkommende visste med 99% sannsynelighet at dette var ulovlig, det har ingenting med hvilken bransje en forbryter seg mot og en plett på rullebladet vil neppe ha betydning for vedkommende iallefall ikke større betydning enn at han må velge en annen utanning.

 

 

 

 

Du hevder altså at en 16 åring skal ha livet ødelagt fordi han var dum nok til å drive med noe som ikke var lovlig?

 

Da er det nok veldig mange som burde blitt buret inne for livet, mange av våre foreldre røkte hasj og sympatiserte med Pol Pot som vare en massemorder uten like, for å ikke snakke om sympatisering med kommunistiske idealer og planer om statskupp for å nevne noen ting.

 

Saken er at vi gjør ofte dumme ting, spesielt når vi er Puberteten og ungdomstiden vår, det må finnes litt spillerom for slikt så lenge det ikke går utover liv og helse til andre.

Forsåvidt så kan jeg ikke se at noen har lidd av dette, tapte inntekter er ikke helsefarlig for noen og jeg tviler på at noen sulter som jobber innen platebransjen.

 

Uansett så er denne saken den første som Advokatselskapet Simonsen kommer til å starte på Norsk jord, legg merke til at det kommer til å komme flere nå i ukene som kommer spesielt for å skremme norske forbrukere.

 

Det er nå opp til oss om vi skal la dem seire eller om vi ønsker fortsatt en liberal holdning til copyright og fildeling.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...