Gå til innhold

Nordmann tiltalt for fildeling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Musikk i dag handler kun om penger for de "store" artistene. Og når det ikke handler om musikken, men om pengene, blir som oftest musikken dårligere. I hvert fall slik jeg ser det. Jeg har ikke kjøpt en CD på flere år. Men jeg laster heller ikke ned. Ikke fordi jeg mener det er galt, men fordi det er ingenting å laste ned. Det er kun de små bandene som interesserer meg. De er i den fasen hvor musikken teller, ikke pengene man tjener på å lage den. Mye av dette er jo også oppgulp også, men de er i hvert fall på rett kjør, i forhold til artister som har gått helt av sporet.

 

Har i grunn ikke sett noe bra musikk blitt utgitt på mange år.

 

Mitt syn på saken, og antar noen er uenige, men det får bare være.

Lenke til kommentar

Syns dette er helt latterlig. se for dere dette:

 

- Gutten og foreldrene får et enormt erstatningskrav, hva skjer da?

 

Gutten sin framtid er ødelagt og han kommer garantert til å bli kriminell pga det han går gjennom i så ung alder. Dette er en alder der innflytelsene og verden rundt virker veldig sterkt inn og se for dere det presset denne gutten får i samfunnet, alle vet at det er han dette gjelder til slutt. Gutten føler skam osv osv, så ender det med selvmordstanker pga frustrasjon om hva han nå skal gjøre med livet..

 

Dette er jo såklart en overdrivelse men det kan faktisk skje..

 

Hva ville dere gjort om dere plutselig har noen milliarder dere måtte betale på resten av livet? + fengsel som ødelegger stort innen arbeidslivet..

 

Nei, dette syns jeg virker høl i huet rett å slett! La han nå få en normal straff og ta heller de som virkelig gjør noe galt her i verden,dreper,selger dop,raner,voldtar osv.. Det er de som trenger streng straff, de får jo bittelitt straff så er det ut å gjøre det samme igjen..

Lenke til kommentar

b0rre

Syns dette er helt latterlig. se for dere dette:

 

- Gutten og foreldrene får et enormt erstatningskrav, hva skjer da?

 

Om du leser førte postene ser du at et erstatningskrav er begrenset oppad til 5000 kr.

 

Gutten sin framtid er ødelagt og han kommer garantert til å bli kriminell pga det han går gjennom i så ung alder. Dette er en alder der innflytelsene og verden rundt virker veldig sterkt inn og se for dere det presset denne gutten får i samfunnet, alle vet at det er han dette gjelder til slutt. Gutten føler skam osv osv, så ender det med selvmordstanker pga frustrasjon om hva han nå skal gjøre med livet..

 

Så vi kan ikke straffe ungdom for kriminelle handlinger fordi fremtiden deres blir ødelagt??

Burde de ikke tenke på den muligheten selv før de bevist utfører kriminelle handlinger :hmm:

Lenke til kommentar
Ingen som virker å være uenig i at 5000 i bot er en urettmessig straff :)

7642265[/snapback]

Hele lovverket er basert på urimeligheter. Straff for en forbrytelse uten offer er i alle tilfeller urettmessig.

 

Er det noen som vet hva slags deling som er brukt? BitTorrent?

7642639[/snapback]

Direct Connect, av mange omtalt som DC++, som er den mest brukte klienten.

 

Kan man lage egne bittorent nettverk?

Hvis han lastet opp til hele bittorrent nettverket hadde jo det vært langt mer enn 1500 brukere...

7642680[/snapback]

Fullt mulig å sette opp egen tracker, ja.

 

Forøvrig syns jeg det er latterlig at det er snakk om betinget fengselsstraff her. Samfunnsstraff er ved flere anledninger brukt i sammenheng med f.eks. gruppevoldtekt, om jeg ikke husker feil.

 

Det er i mine øyne sjokkerende at det brukes så mye ressurser på en ubetydelig sak.

 

Så vi kan ikke straffe ungdom for kriminelle handlinger fordi fremtiden deres blir ødelagt??

Burde de ikke tenke på den muligheten selv før de bevist utfører kriminelle handlinger  :hmm:

7642837[/snapback]

Vi bør være særdeles forsiktige med denne typen sanksjoner mot yngre "kriminelle".

 

Som sagt, dette er en konstruert lov, som ikke har noe til felles med "kriminalitet", det er en kunstig problemstilling satt frem av en bakstreversk bransje som ikke vet bedre.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Kvaliteten på musikken min er jo varierende. Det hadde vært jævlig å blitt straffet for filer man har slettet :) Jeg spiller jo sjelden gjennom hele platesamlingen min fra a til å, og det gjør vel neppe noen andre heller. Men jeg liker melk. Om jeg kjøper en pakke melk, og kopierer den, og deler den med hele verden, da går vel TiNE konkurs ?

Det er formatet som er problemet, og det er ikke jeg som har funnet det opp.

Om jeg kopierer Mona Lisa, går kanskje kunst av moten ?

Det er ikke lett å være konsument i dag. Systemet er laget for dem med gryn. Bestemmer plateselskapene seg for å ta deg, ligger du tynt an. Selv om hundre tusen andre fildelere slipper unna for akkurat det samme.

Om ikke plateselskapene klarer å bite i seg tapene, finne på noe som kan selges uten å kopieres, eller slå tilbake og gjøre det lite attraktivt å dele, så er vel kampen over ? Jeg tror de nøyer seg med å true folk, og statuere noen eksempler, slik at fildelingen ikke tar fullstendig over. De har nemlig ikke noe alternativ.

Lenke til kommentar
Skremmenes.. agree... dette virker utrolig teit at det går så dårlig for musikk og filmbransjen at de må kreve penger fra vanlige familier..

Tror jeg skal skru av mine "ulovlige" bittorents..  :whistle:

7642841[/snapback]

 

Hvorfor bare fokusere på en bransje?

Foreldre er økonomisk annsvarlig uansett hvem forbrytelsen er gjordt mot,selv om det dreier seg om tyveri eller hæreverk hos naboen.

Lenke til kommentar
Skremmenes.. agree... dette virker utrolig teit at det går så dårlig for musikk og filmbransjen at de må kreve penger fra vanlige familier..

Tror jeg skal skru av mine "ulovlige" bittorents..  :whistle:

7642841[/snapback]

 

Hvorfor bare fokusere på en bransje?

Foreldre er økonomisk annsvarlig uansett hvem forbrytelsen er gjordt mot,selv om det dreier seg om tyveri eller hæreverk hos naboen.

7642862[/snapback]

 

Fordi den bransjen er ekstra ivrig på latterlige søksmål mot sine brukere? (for å ikke snakke om at det er disse bransjene det er snakk om i saken vi diskuterer)

 

AtW

Lenke til kommentar
Skremmenes.. agree... dette virker utrolig teit at det går så dårlig for musikk og filmbransjen at de må kreve penger fra vanlige familier..

Tror jeg skal skru av mine "ulovlige" bittorents..  :whistle:

7642841[/snapback]

 

Hvorfor bare fokusere på en bransje?

Foreldre er økonomisk annsvarlig uansett hvem forbrytelsen er gjordt mot,selv om det dreier seg om tyveri eller hæreverk hos naboen.

7642862[/snapback]

 

Fordi den bransjen er ekstra ivrig på latterlige søksmål mot sine brukere? (for å ikke snakke om at det er disse bransjene det er snakk om i saken vi diskuterer)

 

AtW

7642874[/snapback]

 

 

Det er greit nok,men poenget er at dette reguleres av norsk lov som tidligere nevnt, dermed blir erstatningannsvaret for denne typen kriminalitet nøyaktig likt det som er for feks hæreverk, foreldrenes annsvar er begrenset oppad til maks 5000 kr og som snekker kan jeg fortelle at feks å knuse et vindu koster langt mere enn det, bare et vindu koster 3-5000 kr + ca 500 kr i timen til firmaet som skal gjøre jobben .

Lenke til kommentar

 

Så vi kan ikke straffe ungdom for kriminelle handlinger fordi fremtiden deres blir ødelagt??

Burde de ikke tenke på den muligheten selv før de bevist utfører kriminelle handlinger  :hmm:

7642837[/snapback]

 

Det er en stor forskjell på hva som er en alvorlig kriminell handling enn det å dele et par filer på nettet, uavhengig av volum.

 

De fleste ungdommer bagateliserer gjerne fildeling, det er jo noe alle sammen holder på med så hvorfor ikke de også. Skal man begynne å straffe denne tankegangen så har vi ikke nok plasser i fengslene våre til alle ungdommene våre.

 

Det vises at du har en vesentlig gammel tankegang i hodet ditt snekkern, men du kan jo tenke tilbake til da du var ung, du gjorde sikkert en del ufornuftige ting som kanskje ikke var helt lovlige men som ikke skadet andre enn egen "lever" / helse ?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Det er greit nok,men poenget er at dette reguleres av norsk lov som tidligere nevnt, dermed blir erstatningannsvaret for denne typen kriminalitet nøyaktig likt det som er for feks hæreverk, foreldrenes annsvar er begrenset oppad til maks 5000 kr og som snekker kan jeg fortelle at feks å knuse et vindu koster langt mere enn det, bare et vindu koster 3-5000 kr + ca 500 kr i timen til firmaet som skal gjøre jobben .

7642897[/snapback]

 

Noe som jo stiller den latterlige trusselen om sekssifrede beløp i et enda dårlige lys....

 

AtW

Lenke til kommentar

Selv mener jeg at gutten bør få en slags "avstraffelse" (forferdelig ord), og siden det er snakk om en gutt i 16 årene så høres indragelse av server utstyr og 5000 i bot egentlig passende ut. Nå er det snakk om 90 dagers betinget også, hva med en sammfundstjeneste? For her er det bare snakk om en ung gutt med datainteresser som ikke gjør noe annet enn det folk flest gjør, eneste feilen er at han trekker det litt for langt. De fleste av oss har lastet ned musikk eller film ulovlig på nett, de fleste av oss har latt andre laste ned ifra oss. Igjennom fildelig og torrenter. Han karen her har ikke gjort noe annet han heller. Bare i litt større målestokk. Han har verken fått noe utbytte av det, og har heller ikke tatt sin egen cd og delt med alle i nettverket. Han her er en andregangs fildeler. De fleste av oss kan karakteriseres som det i et eller annet tilfelle. Laster du ned igjennom en Bittorrent og deler fila samtidig gjør du akkurat det samme.

Problemet er at han her hadde laget et nettverk hvor han gav tilgang til serveren sin som besto av en uttall filmer og musikk filer. Og ja dette bør han bli "straffet" for. På en måte som er avskremmende og alikevel tilpasset at vi faktisk snakker om en 16åring.

 

Det store spørsmålstegnet jeg stiller er foreldrenes egentlige ansvar. Selfølgelig er det de som skal oppdra ungene, og de er jo i stor grad de som gjør dette. Men når det gjelder temaer som dette, hva du gjør på internett som 16 åring med egenmaskin. Der er det i veldig liten grad foreldre som påvirker poden. Det at det faktisk er så lett som det er å laste ned filer får ikke en så ung gutt til å tenke at dette kan jeg bli straffet for. På internett er det internett selv som er oppdrageren. så kommer et plateselskap og skal straffe en 16 årings "hjemmemorro" på internett og skal ha erstattning for hver eneste fil som er delt. Da går de til foreldrene og sier dette er deres ansvar og ikke deres egen. De begynner og prate om 6 sifrede beløp som de ferreste familiene norge har muligheter til å oppdrive. Her snakker vi om at et plateselskap skal gå og lage store økonomiske problemer for en famile fordi en 16åring har brukt litt for mye tid på gutterommet. Det hører ingen steder hjemme.

 

Nå regner jeg med at vi ikke bor i et land hvor noe så bak mål kan triumfere igjennom. Men at de i det heletatt skal kunne foreslå noe så dumt stiller jeg meg ganske uforståelig til.

Lenke til kommentar

At gutten ved første tilfelle får en bot i størrelsesorden 3500-5000 + utstyr brukt blir inndratt for inntil 6mnd, virker for meg som en straff som merkes og får frem budskapet til personen det gjelder uten å gå til unødig harde virkemidler.

 

Blir det en gjentagelse(2. tilfelle) så får man vurdere hardere tiltak som 30-90 dagers samfunnstjeneste og ved 3. gangs dom for fildeling, ubetinget fengsel.

 

EDIT:

Hvis et barn knuser et vindu med overlegg så burde foreldrene til det utførende barnet betale hele beløpet om det skulle bli 7500,- totalt med håndverker. Om man så må inn med type "asvarsforsikring" for slikt også.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Så vi kan ikke straffe ungdom for kriminelle handlinger fordi fremtiden deres blir ødelagt??

Burde de ikke tenke på den muligheten selv før de bevist utfører kriminelle handlinger  :hmm:

7642837[/snapback]

 

Det er en stor forskjell på hva som er en alvorlig kriminell handling enn det å dele et par filer på nettet, uavhengig av volum.

 

De fleste ungdommer bagateliserer gjerne fildeling, det er jo noe alle sammen holder på med så hvorfor ikke de også. Skal man begynne å straffe denne tankegangen så har vi ikke nok plasser i fengslene våre til alle ungdommene våre.

 

Det vises at du har en vesentlig gammel tankegang i hodet ditt snekkern, men du kan jo tenke tilbake til da du var ung, du gjorde sikkert en del ufornuftige ting som kanskje ikke var helt lovlige men som ikke skadet andre enn egen "lever" / helse ?

7642921[/snapback]

 

Så fordi at de fleste unge gjør det er det greit?

Altså sier du at om en kriminell handling blir utført ofte nok eller av mange nok så bør den bli lolig :nei:

Jepp jeg har gjordt ulovlige ting og nettop derfor har jeg vel et godt grunnlag å uttale meg på,både fordi jeg har gjordt dette og fordi jeg har erfaring av det å bli tatt og av konsekvensene.

Jeg er faktisk veldig glad for at politiet stod på døra et par dager etter og at jeg måtte ta konsekvensen av min handling,dette førte til at en måtte ta annsvar og tenke gjennom sin siuasjon og det førte også til at det bel en brå stopp på slikt,hadde jeg ikke blitt tatt er det ikke godt å si hva som hadde skjedd vidre.

Nettop dette er et stort problem,spesielt med tyveri fra nettet,der de fleste vet at det er liten sannsynelighet for å bli tatt og stil til annsvar for sine handlinger.

Nettop derfor håper jeg enda flere blir tatt og at risikoen for å bli tatt øker betraktelig .

Lenke til kommentar

Føler jeg får ondt i meg når jeg leser slikt. Har _aldri_ plateselskapene tenkt på de positive effektene av musikkdeling? Hadde jeg aldri lastet ned tool fra nettet, hadde jeg ikke nå hatt 4 plater av dem, hadde jeg aldri lastet ned soilwork, hadde jeg heller ikke hatt 3 av dem. Pink floyd, slipknot, helloween... En god del plater som er kjøpt pga lasting ned fra internett. Ville blitt for dumt å svi av 200kr på en plate du ikke engang vet om er bra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...