Gå til innhold

Dødsstraff - Hva mener du? (Les første post)


Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?  

721 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      201
    • Er mot bruk av dødsstraff
      474
    • Ingen formening/vet ikke
      46


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er selv kurder som flyktet fra irak pga Saddam i 1992. Saddam har gjort mye dritt, ikke noe hemmelighet det. I min familie/slekt er ca 10 stk hengt eller blitt skutt etter ordre fra Saddam/hans folk. Hater Saddam utrolig mye, han har ødelagt livene til mange uskyldige mennesker. Personlig så synes jeg at dødstraff er en altfor mild straff. Han kunne gjerne sittet i fengsel ut livet og blitt behandlet som dritt. Kanskje han kunne vist litt anger da.

Lenke til kommentar

jeg har lest alle postene og følgt med og jeg syns at han ikke skulle blitt henretta.

 

blir som om han bli sluppe "fri" (merk " )

 

 

Livstid i et høy sikkerhets fengsel er det beste etter min mening.

Dessuten så gikk det for fort.

Mange som sitter igjen uten svar.

 

Hvis han hadde fått livstid så kunne vi i det minste fått litt svar ut av han.

 

Men gjort er gjort.

 

Som jeg har skrevet før:

Killing for peace is the same as fucking for virginity

Lenke til kommentar
Råder dere til å lese tidligere poster før dere kommer med meninger om at livstid hadde vært en bedre løsning.

7612316[/snapback]

 

Finnes intet argument her som gjør det mer akseptabelt med dødsstraff. Snarere tvert imot. Å lese her gjør det bare enda klarere for meg at dødsstraff er en uting, uavhengig. Var selv for dødsstraff ved landsforæderi for et par år siden, noe noen kloke sjeler her inne fikk meg til å innse er prinsippielt galt.

 

Hentet fra en tidligere tråd om emnet.

 

Dødsstraff - Positivt eller negativt?

 

Det kan knapt sies bedre enn hvordan Feynman og TWFA sier det. Støtter meg 100% bak de standpunktene.

 

Dødsstraff er ingen straff. Det er hevn. Hevn hører ingensteds hjemme i en rettsstat.

3950379[/snapback]

 

Den leken som heter "øye for øye" vinnes alltid av den som ikke har noe imot å stikke ut øynene på den andre. Det har vi problemer med, i hvert fall de fleste av oss. Den eneste måten vi kan vinne på er å adoptere forbryterens mentalitet. Ved å benytte dødsstraff lar vi forbryteren bestemme spillereglene. Sier vi nei, blir ikke samfunnet gisler for den forbryterske logikk.

 

Geir :)

3951803[/snapback]

Lenke til kommentar

Jeg synes at dødsstraff er og blir en uting.

 

Dessuten så blir man ikke straffa.

man slipper faktisk mye enn hvis man hadde fått livstid.

 

tenk på det.

Man kan enten forlate denne verden og slippe alle sorger og bekymringer eller sitte på en 2mx3m stor celle resten av livet.

 

hva er den største straffen her??

Lenke til kommentar

Jeg leste tidligere et svar på min uttalelse om at alle har rett til livet, der det sto at jeg åpenbart måtte mene at Saddam og Hitler fortjente livet også. Jeg synes det er usaklig å komme med ekstreme tilfeller som det der. Vi er tross alt 6,5 milliarder mennesker på kloden, og Saddam og Hitler er ikke engang en betydelig andel av det.

 

At folk rettferdiggjør dødsstraff generelt fordi noen få har tatt hardt i, er litt dumt.

Vi hadde avskaffet dødsstraff mange år før Quislings tid, men brukte det kun grunnet det ene tilfellet. I mine øyne er livslang frihetsberøvelse mye bedre enn å drepe noen, og da mener jeg alle andre enn slike som Saddam, Hitler og Mao. Slike tilfeller er ekstreme, og da er jeg villig til å se mellom fingrene.

Lenke til kommentar

tja.

kan ikke si meg enig da.

 

Selv om enkelte personer i verden har drept flere hundre tusen (eller enda mer) så synes jeg at de ikke skal bli henrettet for det om

 

og Hitler tok livet av seg, en gift pille og et skudd i hue.

 

 

Min mening er at jeg er totalt imot dødsstraff, selv i ekstreme tilfeller

Lenke til kommentar

Jeg er motstander av dødsstraff. Men jeg forstår fortsatt ikke hvordan folk kan ytre at de heller ville sett at Saddam ble offer for tortur og pining. Hva godt skulle vi fått ut av det? Hvorfor i all verden skal vi være interesert i om Saddam føler anger eller ikke?

 

Alle mennesker bør bli behandlet humant og med respekt, og som sagt skal hevn aldri være inne i bildet med offentlige henrettninger.

Lenke til kommentar

 

men etter det jeg leste så var det bare et innlegg som oppfordra til tortur og pining

7612617[/snapback]

 

Det er en haug av folk av folk som har sagt de helst ville sett at straffen til Saddam skal være mest mulig vond for han. Det eneste motivet for de som bestemer straffen til Saddam bør være å holde han vekke fra samfunnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...