Gå til innhold

Dødsstraff - Hva mener du? (Les første post)


Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?  

721 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      201
    • Er mot bruk av dødsstraff
      474
    • Ingen formening/vet ikke
      46


Anbefalte innlegg

Jeg ber dere alle legge merke til noen regler som er blitt lagt til i denne tråden

 

* Regler:

 

* Ikke kom med unødvendige kommentarer eller usaklige innlegg. I denne tråden skal vi ha kvalitetposter. Jeg vil ikke se poster som f.esk "Jeg er helt enig med deg". Disse postene er helt unødvendig.

 

* Ikke legg ut linker til henrettelse av noen. Slikt vil bli fjernet og reaksjon mor bruker kan bli aktuelt.

Moderator notis (Dotten): Vennligst ikke legg ut link til henrettelsen av Saddam Hussein (eller andre for den saks skyld). Slikt vil bli fjernet og reaksjon mot bruker kan bli aktuelt.

* For å holde orden i tråden så velger jeg å ha en quote regel, så bruk quotingen på en fornuftig måte!

 

* Tråden inneholder en poll, så jeg vil ikke se innlegg som f.eks "Jeg stemte at jeg er mot dødstraff". Skal du si hva du stemte må du begrunne ditt svar hvis du ikke allerede har gjort det i tidligere poster.

 

Edit: Der var pollen oppe. Tusen takk Dotten :)

Edit 2: Ny regel lagt til!

Endret av Luchy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man slipper for lett unna med dødstraff. La heller fangen bli dømt for livstid, så kan han få angre på hva han har gjort.

7612784[/snapback]

 

 

Jeg må igjen spørre, hvorfor er vi interesert i at han skal angre? Motivet for straffen bør være å holde han unna samfunnet, og det er alt. Ikke noe hevn eller anger inne i bildet.

Lenke til kommentar
Er imot, men er veldig usikker på om det er rett i extreme tilfeller som dette med saddam ol.  *klarer ikke å bli enig med meg selv, er gode begrunelser for begge deler egentlig* Men som sagt dødstraff er i utgangspunkte totalt feil for min del..

7612748[/snapback]

Enig med deg. Jeg vipper for og mot dødsdom av Saddam og hans like, selv om jeg er mot dødsstraff

Lenke til kommentar
EDIT:

Vell å angre er vell ikke det viktigste.

Men å sitte på en celle og bare vente på ingenting er nå værre for fangen enn dødsstraff.

7612836[/snapback]

 

litt usikker på nettopp det. Om man leser tildigere i tråden så er overlevelseinstike veldig sterkt oss menesker, og vi tilpasser oss de mest extreme tilværelser.

 

Den angsten evt. saddam hadde før henretelsen var nok fult fortjent.

 

edit: leste/tolket posten din litt feil, så svare er vel ikke så relevant... :blush:

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
EDIT:

Vell å angre er vell ikke det viktigste.

Men å sitte på en celle og bare vente på ingenting er nå værre for fangen enn dødsstraff.

7612836[/snapback]

 

 

Hvorfor er vi interesert i at fangen har det vondt? Hva godt gjør det for samfunnet?

7612889[/snapback]

 

ingenting! men uannsett så er jeg ikke synd på han..

 

edit: ble litt feil når jeg glemte _ikke_ !

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
EDIT:

Vell å angre er vell ikke det viktigste.

Men å sitte på en celle og bare vente på ingenting er nå værre for fangen enn dødsstraff.

7612836[/snapback]

 

 

Hvorfor er vi interesert i at fangen har det vondt? Hva godt gjør det for samfunnet?

7612889[/snapback]

Ingen verdens ting. Det eneste vi oppnår er at vi føler oss bra et lite øyeblikk, men så er det ikke mer, og han lider for ingenting.

Lenke til kommentar
Man slipper for lett unna med dødstraff. La heller fangen bli dømt for livstid, så kan han få angre på hva han har gjort.

7612784[/snapback]

 

 

Jeg må igjen spørre, hvorfor er vi interesert i at han skal angre? Motivet for straffen bør være å holde han unna samfunnet, og det er alt. Ikke noe hevn eller anger inne i bildet.

7612824[/snapback]

 

Dersom et menneske blir drept, så må vi tenke på de etterlatte. Ville du ha likt at drapsmannen koser seg dag og natt med tanken på hva han har gjort med sønnen/datteren din?

I USA har myndighetene ordnet det slikt at den drapsdømte og de etterlatte skal møte hverandre. Hele prisippet går ut på at den ene parten skal angre mens den andre tilgir. Mange opplever dette som en god framgangsmåte fordi man endelig kan lette en byrde fra samvittigheten sin.

Og hvis den drapsdømte ikke angrer i det hele tatt, hva skjer når han slippes ut av fengselet? Jo, han finner seg et nytt offer :no:

Lenke til kommentar
Dersom et menneske blir drept, så må vi tenke på de etterlatte. Ville du ha likt at drapsmannen koser seg dag og natt med tanken på hva han har gjort med sønnen/datteren din?

 

De fleste koser seg vel ikke i fengselet, det er vel faktisk en ekstrem psykisk påkjenning for de aller fleste.

 

 

Og hvis den drapsdømte ikke angrer i det hele tatt, hva skjer når han slippes ut av fengselet? Jo, han finner seg et nytt offer  :no:

7612947[/snapback]

 

Tja, poenget mitt var ikke at vedkommende skal bli opplært til at det er helt greit å utføre krimminelle handlinger. Men at Motivet for de som utfører straffen bør være rehabilitering av innsatte og å holde de vekke fra samfunnet de kan være en fare for.

Altså bør ikke straffen bli basert på hva som vil være verst for fangen.

Lenke til kommentar

Du prater om høflig moral, jeg prater om realistisk overlevelsesgrunnlag.

7611512[/snapback]

 

Du tillater deg å vrenge på ordene mine og toppe det med å plusse på tøvete svada.

 

Mitt 2007 tips til deg må bli å forsøke å vri fokus litt mer mot det du kaller moralsk høflighet.

 

off topic men det er jo sent ;)

7611536[/snapback]

 

:nei:

 

Du kommer med svada som at ingen skal drepe, så derfor er det ingen grunn til å drepe de som dreper. Vel det hender at folk faktisk DREPER, så hvis det da kom en gal øksemorder mot deg, og den eneste forsvarsmuligheten ville vært å skyte han, så ville IKKE du gjort det!

 

Det er komplett idiotisk! Mennesker som ikke kan ty til selvforsvar er svake, og det samme gjelder samfunsmessig: Hvis det beste forsvaret for samfunnet er å henrette en person, så bør det gjøres.

Lenke til kommentar

Du prater om høflig moral, jeg prater om realistisk overlevelsesgrunnlag.

7611512[/snapback]

 

Du tillater deg å vrenge på ordene mine og toppe det med å plusse på tøvete svada.

 

Mitt 2007 tips til deg må bli å forsøke å vri fokus litt mer mot det du kaller moralsk høflighet.

 

off topic men det er jo sent ;)

7611536[/snapback]

 

:nei:

 

Du kommer med svada som at ingen skal drepe, så derfor er det ingen grunn til å drepe de som dreper. Vel det hender at folk faktisk DREPER, så hvis det da kom en gal øksemorder mot deg, og den eneste forsvarsmuligheten ville vært å skyte han, så ville IKKE du gjort det!

 

Det er komplett idiotisk! Mennesker som ikke kan ty til selvforsvar er svake, og det samme gjelder samfunsmessig: Hvis det beste forsvaret for samfunnet er å henrette en person, så bør det gjøres.

7613346[/snapback]

Selvforsvar og henrettelse er helt forskjellig. Om du dreper noen i selvforsvar, så er det fordi det er enten du eller den personen som kommer til å dø/bli hardt skadet. Folk som sitter i fengsel utgjør ingen trussel. En fengslet person er i ekstremt mindretall, og det er ikke slik at du må ta en avgjørelse i løpet av sekunder som avgjør om du eller denne personen lever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...