Gå til innhold

Dødsstraff - Hva mener du? (Les første post)


Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?  

721 stemmer

  1. 1. Hvordan stiller du deg til bruk av dødsstraff?

    • Er for bruk av dødsstraff
      201
    • Er mot bruk av dødsstraff
      474
    • Ingen formening/vet ikke
      46


Anbefalte innlegg

Fjerne gale mennesker? Så du mener altså det at vi skal leve i et iskaldt samfunn der man dreper dem som gjør noe galt, enten de er skyldige eller ikke?

7611423[/snapback]

Et menneske som har overlevelsesinstinktene sine i behold er villig til å leve under veldig enkle kår, så lenge de bare er i live.

7611450[/snapback]

 

veldig sant det der. Overlevelsesinstinket er vel det sterkeste vi har. sånt sett så var det muigens rett å knerte han. Fyren var jo grusom. Er selv i mot dødsstraff, men kan mulignes se at i slike ytterst sjeldene tilfeller som dette så er det ingen vei uteom. Og om han ikke hadde blitt dømt til døden så hadde det kanskje avlet mye vold fra dem som støttet hans dødsdom om han ikke hadde blitt henrettet. Så bråk blir det vel uannsett valg av straffe metode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg omskrive: Ingen har rett til å forsvare sitt land ved å drepe angriperne, kapitulasjon og eksport til fangeleire er en bedre løsning.

7611472[/snapback]

 

Korrekt. Angriperne har ingen rett til å drepe andre mennesker. Resten er svada.

7611482[/snapback]

 

Jeg TVILER på at russerne hadde hørt på deg hvis de bestemte seg for å angripe Norge, og da gjelder inlegget mitt.

 

Du prater om høflig moral, jeg prater om realistisk overlevelsesgrunnlag.

Lenke til kommentar

Litt morsomt å se at nå et par timer etter at "vi" her på forumet var ute med linker til hele seansen med hengingen, så kommer nå nettavisen og andre medier diltende etter lenge etter på. ;)

 

fra nettavsien:

 

Du skal til helvete i Guds vilje Nettavisen har sett levende bilder fra øyeblikket Saddam henges. De siste førti sekundene blir det en verbal krangel mellom Saddam og bødlene.

 

 

Irakisk Tv og andre internasjonale nyhetskanaler har vist bilder fra henrettelsen til Saddam Hussein, men kutter ut like før Saddam henges. Derimot så har en rekke sjiamuslimske nettsteder publisert et opptak som viser øyeblikket Saddam blir hengt.

 

Filmet 50 sekunder

Opptaket stammer fra et av vitnene under henrettelsen som filmet 50 sekunder av hendelsen med mobilkamera.

 

Opptaket viser Saddam etter at han har fått løkken rundt halsen. Han ser seg rundt på de få menneskene som overværer henrettelsen. Deretter henvender han seg til en av de maskerte bødlene.

 

- Dere ser på meg, sa Saddam.

 

- Du skal til helvete i Guds vilje, svarer en av bødlene.

 

- Dere er agenter. Dere er i mot deres land og det irakiske folket. Gud er stor og nasjonen vil seire. Palestina er arabisk, sa Saddam.

 

Deretter gjentar ekspresidenten en frase to ganger, noe som blir hans aller siste ord.

 

- Det finnes ingen annen Gud enn Gud, og Mohammed er hans profet, avslutter Saddam.

 

Opptakene spres verden over

Like etter åpnet fallemmen seg, og når Saddam faller blir det helt stille. Vitnet fortsetter å filme i ti sekunder. Opptaket blir nå spredt via mobiltelefon og internett verden over. Flere internasjonale nyhetskanaler har tilgang på det nye materialet, men er usikkre på om de vil vise det.

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Du prater om høflig moral, jeg prater om realistisk overlevelsesgrunnlag.

7611512[/snapback]

 

Du tillater deg å vrenge på ordene mine og toppe det med å plusse på tøvete svada.

 

Mitt 2007 tips til deg må bli å forsøke å vri fokus litt mer mot det du kaller moralsk høflighet.

 

off topic men det er jo sent ;)

Lenke til kommentar

Blacki, nettop dette var det usa og de irakiske myndighetene fryktet, fordi dette kunne gi saddam heltestatus og derfor skulle ikke selve hengingen vises.

Når det så viser seg at bødlene nedverdigere han sekunder før han henges så gjør jo ikke det saken bedre.

Jeg tror desverre at resultatet av denne hengingen er at saddam får en heltestatus eller martyrstatus og at dette blir brukt i kampen for å rekrutere terrorister for oppdrag i usa og europa .

 

Ellers ser en jo at ønsket om hevn allerede er kommet.

 

Slå nådeløst tilbake

 

Saddam Husseins parti, Baath, oppfordrer irakere til å «slå nådeløst tilbake» mot USA og Iran for å hevne henrettelsen av den tidligere presidenten.

 

 

- I dag er deres store dag. Slå nådeløst tilbake mot fienden - USA og Iran, sto det i erklæringen, som ble lagt ut på internettsiden albasrah.net etter henrettelsen.

 

 

Ære

De oppfordret videre irakerne til å legge de indre motsetningene bak seg for å styrke kampen.

 

- Glem de organisasjonelle strukturene, og ta det ærefulle standpunkt dere fortjener, som er å hevne Saddam Hussein.

 

- Vår hevn vil være å slå okkupasjonen og påføre USA større tap, sier de videre, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

 

De understreker at irakerne må unngå å skade sine egne og bli ført inn i borgerkrig.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/12/31/487433.html

Endret av GKO
Lenke til kommentar
- Jeg vet ikke hvordan vi skal kunne hjelpe Iraks folk hvis vi skal fortsette å hevne. Nå kan noen komme til å hevne henrettelsen av Saddam Hussein. Blod har flytt i hele Iraks historie. Vi kan ikke bygge landet vårt hvis vi skal fortsette sånn, sier Dakhil, som har bodd i Norge i 18 år.

 

Flere irakere i Norge er enige. Hamad Abdul-Jabbar Shoraidah flyktet fra Irak etter sjiamuslimenes opprør mot Saddams regime etter golfkrigen, og har bodd i Oslo i åtte år.

 

- Når den irakiske regjeringen i dag henretter sine motstandere, er de ikke bedre enn Saddam selv. Det er først og fremst dialog, ikke vold, som løser Iraks problemer, sier eksilirakeren til NTB.

 

Norsk-kurdere mener at det at Saddam Hussein ble henrettet allerede nå, gjør at han ikke blir stilt til ansvar for alle forbrytelsene han har vært med på.

 

Hjemme hos Raswan Abuzed, leder i Norsk-Kurdisk forening, ble henrettelsen heller ikke feiret.

 

- Hva er forskjellen mellom irakiske myndigheter og Saddam nå? En felles, irakisk identitet finnes ikke. Saddams død kan uansett aldri samle nasjonen, sier han til NTB. 

Lenke til kommentar

Jeg vil bare be folk slutte med å kalle folk som roper på Allah for sauer eller andre ting. Det er deres religion, respekter det! Blir veldig provosert av slike utsagn... Måtte bare få det ut, om noen føler seg truffet så kan vi med glede ta det over PM.

 

Igjen som jeg har sagt tidligere i denne tråden, ingen fortjener henrettelse etter min mening ihvertfall. Man skal heller ikke låse inn en person på livstid for så og torturere han. Han kunne fått livstid og thats it.

 

- hsds

Lenke til kommentar

KRAfortune:

Intressant lesning det der! Mye av det stemmer nok, men jeg vil si at det kan hjelpe å bli kvitt ugresset.

Jeg tror kanskje man står overfor en revolusjon i Irak nå. Selv om det ikke virker sånn, og MANGE sivile har mistet livet, så tror jeg at på lang sikt vil dette hjelpe landet. Til syvende og sist er det ikke USA som blir å ''hjelpe'' dem.

Jeg har tro på at Irak en dag vil kunne bestå. Hvem vet..

Lenke til kommentar

Jøssemeg så det har balla på seg i denne posten da! orker ikkje lese alt!

Veit ikkje om filmen er nemt før i tråden, men her er den i allefall.

 

*Link fjernet av moderator*

 

Litt dårlig kvalitet, dei burde ha fixa seg noken bedre kamera der nede.

Kanskje det er stor trafikk på liveleak.com også... who knows.

 

Bare glad det er over... var jo mange land som ikkje ville at iraq skulle henge han, men nå slepp dei å tenke meir over det. Dei kan ikkje få han tilbake nå uansett.

Lenke til kommentar

Igjen, det tillates ikke at det legges ut video av mennesker som blir henrettet. Respekter det om man ønsker å benytte tilbudet som diskusjon.no er. Forumet er ikke til for å spre slikt.

 

Førsteinnlegg er redigert slik at alle får dette med seg. :)

 

Reaksjon på moderering gjøres på pm og ikke i tråden som blir moderert.

Lenke til kommentar
Gode?!  :dontgetit:

En diktator har tatt all statsstyre til seg selv, personlig vil jeg kvalifisere det som ganske slemt og ikke gi sivile mennesker rett til å kunne bestemme selv hva de vil ha i sitt samfunn. Jeg er for at Staten skal ha stor kontroll, men demokrati må det være!

7610393[/snapback]

Her sier du at alle andre styreformer enn demokrati er slemt. Det stemmer ikke helt. Alle styreformer har sine positive og negative sider. Demokratiet også.

 

Demokratiets største problem er at politikerne ikke alltid våger å ta upopulære avgjørelser som faktisk er til det beste for landet, i frykt av å ikke bli gjenvalgt. Demokratiet er altså et system som straffer den som må handle.

 

Det perfekte samfunn, er et samfunn der alle goder er fordelt helt likt mellom befolkningen. Et demokrati vil aldri bli så perfekt, fordi folk stemmer etter egoet. Et land som styres kommunistisk kan fungere slik, men vi har til dags dato ikke sett det i praksis.

Lenke til kommentar
Jeg vil bare be folk slutte med å kalle folk som roper på Allah for sauer eller andre ting. Det er deres religion, respekter det! Blir veldig provosert av slike utsagn... Måtte bare få det ut, om noen føler seg truffet så kan vi med glede ta det over PM.

 

Igjen som jeg har sagt tidligere i denne tråden, ingen fortjener henrettelse etter min mening ihvertfall. Man skal heller ikke låse inn en person på livstid for så og torturere han. Han kunne fått livstid og thats it.

 

- hsds

7611614[/snapback]

 

ingen som har kalt noen for sauer. Men ja; slik utrykker vi oss; Når folk står å skrike som galne så bruker man ordet "sauer" enten de er norske, muslimer osv.. trenger ikke vri på ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...