Gå til innhold

Har et lite spørsmål angående partisjonering.


Cx

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en laptop med en 120gig disk. den har nå 3 partisjoner:

disk.PNG

 

Er det nå mulig for meg å lage en ny partisjon til linux, UTEN å formatere? Evt hvordan? Vil det funke å legge inn lilo osv på mbr? Har alltid vært litt skeptisk til partition magic osv, men er lenge siden sist jeg prøvde det.

 

Er det btw noen som har peil på hva den "Ukjent partisjon" greia er? Har HP dv2017 laptop..

 

På forhånd takk for hjelpen :)

 

 

Btw: Noen som har erfaring med linuxfromscratch? tenkte å prøve meg på det for å lære meg linux, ikke bare installere en ferdig distro.

 

 

Mvh

Endret av Cx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke legge inn linux UTEN å formatere en disk. Linux trenger jo også så klart en plass å være, men du kan fint få lagt det inn på de to partisjonene du har på slutten. HD_Recovery inneholder nok som nevnt et bilde av instalasjonen eller drivere. Hadde noe lignende jeg og, men jeg bare brant det ut på en dvd og la den i cd-mappen, tilfelle jeg skulle legge inn windows igjen(noe som heldigvis ikke har skjedd).

 

Så hvis du får tatt backup av D: er det vel egentlig bare å starte. Laste ned, brenne ut og starte install.

Lenke til kommentar

Jeg vet jo at jeg kan gjøre det, men det er lite ønskelig..

Det jeg ønsker er å gjøre windows partisjonen mindre, for så å lage en ny partisjon til linux på den plassen som da blir ledig. Jeg vet at dette lar seg gjøre med program som Paragon Hard Disk Manage, evt Partition Magic. Det jeg lurer på, er om noen har erfaring på dette området? Hvordan jeg gjør det på en mest mulig sikker måte, uten å ødelegge esisterende data.

Lenke til kommentar

Bare å gjøre det rett frem. Har delt opp disken endel ganger med PM, og bare gått feil en gang(gammel og dårlig disk). Fyrer opp PM, får da bilde over disken og kan velge resize. Så fjerner du minst 3 GB, helst 10 hvis du har plass. 3GB er minimum for en standard instalasjon. Men hvis du kan litt kan du fint få de mindre.

 

Når instalasjonen da kommer kan du bare be om at setup skal håndtere all ledig plass på harddisk. Da vil den bruke det som ligger etter C: og før D:

Lenke til kommentar
Hei. Tør jeg spørre om hva i all verden du skal med 84 GB på C:?

7593557[/snapback]

 

Godt spørsmål, spør HP. Pc'en var partisjonert slik når jeg fikk den. Er derfor jeg skal minske størrelsen p

å C:, men jeg har ikke lyst til å formatere.

 

Sier bare en ting: GParted LiveCD. Da gjør du alt fra CD, og du minsker risken for å ødelegge data betraktelig. Gratis er det også. Har ødelagt 2 disker med PartitionMagic :thumbdown:

7593565[/snapback]

 

Takk for tipset :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...