Gå til innhold

Finnes det en "gud"?


Anbefalte innlegg

Universet er ikke uendelig? Treffer man plutselig en vegg da? Dette blir uansett bare teorier, for det er ikke mulig å finne det ut.

7582085[/snapback]

Hvis du drar i en retning så vil du til slutt ende opp der du startet. Tenk deg en sirkel: et todimensjonalt vesen som beveger seg bortover i en rett linje vil til slutt ende opp der den startet. Tenk deg så et tredimensjonalt vesen som beveger seg i en rett linje på et firedimensjonalt objekt.

 

Det kan være mulig å finne ut, men ikke med dagens kunnskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Universet er ikke uendelig? Treffer man plutselig en vegg da? Dette blir uansett bare teorier, for det er ikke mulig å finne det ut.

7582085[/snapback]

 

Siden ingen klarer å fatte at universet kan stoppe ved en vegg, eller at det kan være uendelig, så får vi ikke svar på det i nærmeste framtid. Det samme gjelder hvis det stopper, kan man skjære seg ut, eller hva er det som er utenfor. Uendelig er et umulig ord for oss å forstå. La oss komme oss on topic kanskje...

 

Det er bare svake folk som må ha noe å støtte seg på som tror på en gud.

 

Er du sterk fordi du har samme meninger som alle andre som ikke tror på at det er en Gud, slik at du ikke skiller deg ut, eller er det de som tror på en Gud som er sterk fordi de tør å stå imot majoriteten og si at de tror? Det finnes igjennom hele livet de som vil passe inn, men som forkaster det de står for på grunn av dette, og de som blir utstøtt fordi de vil stå for det de står for.

Lenke til kommentar
Det er bare svake folk som må ha noe å støtte seg på som tror på en gud.

Er du sterk fordi du har samme meninger som alle andre som ikke tror på at det er en Gud, slik at du ikke skiller deg ut, eller er det de som tror på en Gud som er sterk fordi de tør å stå imot majoriteten og si at de tror? Det finnes igjennom hele livet de som vil passe inn, men som forkaster det de står for på grunn av dette, og de som blir utstøtt fordi de vil stå for det de står for.

7582163[/snapback]

Det har ikke noe å gjøre med å passe inn. Det har å gjøre med å se realiteten i hvitøyet. De som ikke takler tanken på at døden er slutten bruker religion som en krykke for å gi seg selv falskt håp.

Lenke til kommentar
De som ikke takler tanken på at døden er slutten bruker religion som en krykke for å gi seg selv falskt håp.

7582525[/snapback]

 

Greit nok, er enig med påstanden din. Men det er likevel galt å si at de religiøse bruker religionen til å skape seg et liv etter døden fordi de ikke orker tanken på å dø. Ta terroristene f.eks. Er de redde for å dø? Bruker de religionen som en krykke? De dør som martyrer for islams sak.

Det de gjør er selvfølgelig svært umenneskelig og jeg støtter dem ikke.

Lenke til kommentar
De som ikke takler tanken på at døden er slutten bruker religion som en krykke for å gi seg selv falskt håp.

7582525[/snapback]

 

Greit nok, er enig med påstanden din. Men det er likevel galt å si at de religiøse bruker religionen til å skape seg et liv etter døden fordi de ikke orker tanken på å dø. Ta terroristene f.eks. Er de redde for å dø? Bruker de religionen som en krykke? De dør som martyrer for islams sak.

Det de gjør er selvfølgelig svært umenneskelig og jeg støtter dem ikke.

7582746[/snapback]

 

Terrorister som sprenger seg selv i lufta "for" Islam tror helt og fullt på Islam, og dermed også på at de kan komme til paradis etter døden. Deres mål i livet er å komme til paradis etter dette livet. De fleste av selvmordsbomberne tror også at en martyrdød gir de gratis inngang til paradis. Dermed er de ikke redde for å dø pga det de blir fortalt av deres "åndelige ledere". De dør gjør det ikke bare for å dø en martyrdød for Islam, de gjør det fordi de tror det er en vei til paradis.

 

Og om folk kan tro på en religion men også tro at døden er slutten kan vel ikke sies sikkert, men de fleste religiøse tror på liv etter døden. I de fleste religioner er jo hva som skjer etter døden det essensielle. Hele kristendommen, jødedommen og Islam er jo basert på at man har et liv på jorda, og så et liv enten i paradis eller i helvete. Buddismen og hinduismen er basert på at man lever om og om igjen til man oppnår frelse. Hvis man tar bort troen på et liv etter døden tar man bort hele meningen med religionen. Kristne, muslimer, jøder, hinduer og buddister er alle ute etter samme tingen, frelse, og dette oppnår de ved å gjøre det de mener er rett ifølge deres tolkning av religionen. Frelse har med hva som skjer med de etter døden. Hvis de tror alt er over etter døden kan de umulig tro på frelse, og da vil de ikke ha noen grunn til å følge religionen...men selvfølgelig, det finnes utallige religioner, så for alt jeg vet finnes det en religion hvor døden ikke er sentral i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Buddismen og hinduismen er basert på at man lever om og om igjen til man oppnår frelse. Hvis man tar bort troen på et liv etter døden tar man bort hele meningen med religionen. Kristne, muslimer, jøder, hinduer og buddister er alle ute etter samme tingen, frelse, og dette oppnår de ved å gjøre det de mener er rett ifølge deres tolkning av religionen. Frelse har med hva som skjer med de etter døden. Hvis de tror alt er over etter døden kan de umulig tro på frelse, og da vil de ikke ha noen grunn til å følge religionen...men selvfølgelig, det finnes utallige religioner, så for alt jeg vet finnes det en religion hvor døden ikke er sentral i det hele tatt...

7583971[/snapback]

 

Bare så det er sagt, de fleste buddhister, meg inkludert, tror ikke på gjenfødelse som sådan. Det er ingen videreførelse av sjel/person etter døden, da alt, også alt som er du, forsvinner. Anatta.

Hele ideen bak buddhismen er jo nettopp at ingenting er evig ;)

Lenke til kommentar
Buddismen og hinduismen er basert på at man lever om og om igjen til man oppnår frelse. Hvis man tar bort troen på et liv etter døden tar man bort hele meningen med religionen. Kristne, muslimer, jøder, hinduer og buddister er alle ute etter samme tingen, frelse, og dette oppnår de ved å gjøre det de mener er rett ifølge deres tolkning av religionen. Frelse har med hva som skjer med de etter døden. Hvis de tror alt er over etter døden kan de umulig tro på frelse, og da vil de ikke ha noen grunn til å følge religionen...men selvfølgelig, det finnes utallige religioner, så for alt jeg vet finnes det en religion hvor døden ikke er sentral i det hele tatt...

7583971[/snapback]

 

Bare så det er sagt, de fleste buddhister, meg inkludert, tror ikke på gjenfødelse som sådan. Det er ingen videreførelse av sjel/person etter døden, da alt, også alt som er du, forsvinner. Anatta.

Hele ideen bak buddhismen er jo nettopp at ingenting er evig ;)

7584050[/snapback]

 

Hmm, når du nevner det så husker jeg det godt nå ja. Så jo, i f.eks buddismen kan det jo diskuteres hvor viktig hva som skjer etter døden er. Men det spiller jo fortsatt en sentral rolle da man fortsatt tror på nirvana etc. Men spiller vel en mindre rolle enn i religioner som Islam, jødedommen og kristendommen, hvor, etter min mening, det meste dreier seg om livet etter døden. Uten noe som skjer etter døden er disse 3 store religionene temmlig unyttige...

Lenke til kommentar
Mye i Buddismen er bra tenkt og bygger på noe bra. (Kanskje dette er fordi i motsetning til i andre religioner hvor de har en eller flere guder, så er ikke Buddah noen gud :hmm: )

7586688[/snapback]

 

Derfor buddismen er eneste religionen jeg kan være litt fascinert av. Buddismen har mange mindre svin på skogen enn de fleste andre store religioner, i alle fall i forhold til Islam, kristendommen og jødedommen. Dessuten har buddismen mye bedre forklaringer på hvorfor flestparten av jordas befolkning ikke er buddister og lignende problemer. Buddismen dømmer ikke alle som ikke er buddister til evig fortapelse.

Lenke til kommentar

Space /speis/ noun, verb

 

noun:

EMPTY AREA

1. an amount of an area or of a place that is empty or that is available for use.

2. an area or a place that is empty

3. the quality of being large and empty, allowing you to move freely

4. a large area of land that has no buildings on it

 

OUTSIDE EARTH'S ATMOSPHERE

5. (also outer space) the area outside the earth's atmosphere where all the other planets and starts are

 

...

 

Space ble vel tatt i bruk fordi meningen av ordet passer bra med verdensrommet. Det er jo et stort området som er så å si tomt (når man ser på innhold vs. volum).

Lenke til kommentar

Det har ikke noe å gjøre med å passe inn. Det har å gjøre med å se realiteten i hvitøyet. De som ikke takler tanken på at døden er slutten bruker religion som en krykke for å gi seg selv falskt håp.

7582525[/snapback]

 

Du har spurt alle religiøse om dette?

7592713[/snapback]

 

 

Les det jeg skriver en gang til.

7592731[/snapback]

 

 

Ja, du kommer med en påstand som er både forenklende og til tider usann. Jeg tror nok saker og ting er mer komplekse enn som så.

7592759[/snapback]

Du leser ikke godt nok. «De som ikke takler tanken på at døden er slutten ... » betyr ikke nødvendigvis at alle religiøse har problemer med å takle døden.

 

For jeg tror ikke du selv mener at dette gjelder alle religiøse. ;)

Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet: Det tror jeg ikke. Jeg tror religion en gang ble laget for å hjelpe folk som trengte noe å tro på, gjerne av folk som funderte på hvordan ting skjedde.

 

Tenk om en eller flere personer lagde teorien om de første menneskene på jorden, og fortalte alle andre om det. Kanskje disse personene var høyt rangerte, og dermed begynte folk å mene at det hørtes logisk ut. Og etter hvert ble det så utbredt at folk holdt seg fast til det helt fram til i dag. Og dette skjedde på flere steder, og dermed skapte man verdensreligionene. Selvsagt er dette kun en teori, og er ikke bevist.

 

Men.. det er ikke eksistensen til noen gud heller, eller hva?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...