Gå til innhold

Finnes det en "gud"?


Anbefalte innlegg

Hvis universet er uendelig vil det si at det finnes uendelig mange versjoner av oss som gjør akkurat det samme som oss uendelig mange ganger.

det vil også finnes et uendelig antall jordkloder.

 

litt av tankegangen bak uttrykket uendelig ;)

 

skal være litt forsiktig med å bruke uttrykket i vitenskapelig sammenheng.

7581173[/snapback]

 

Men universet er uendelig. Solsystemet vårt er bare et av mange (i følge forskerne) i universet. Det er ingen som vet om det finnes liv utenfor vårt eget solsystem, men det er heller ikke umulig at det finnes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men universet er uendelig. Solsystemet vårt er bare et av mange (i følge forskerne) i universet. Det er ingen som vet om det finnes liv utenfor vårt eget solsystem, men det er heller ikke umulig at det finnes.

7581212[/snapback]

Universet er ikke uendelig nei.

dem har fastslått størrelsen på universet som vi kjenner.

 

så er jo tanken om det finnes andre univers noen steder som vi ikke kjenner til.

 

universet som ble dannet ved Big Band kjenner vi ihvertfall størrelsen på.

 

ps:

Solsystemet vårt er bare et av mange

Ja det kan man trygt si :p

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Har du i så fall en kilde som er til å stole på? Alt jeg har lest om universets størrelse hevder i alle fall at den er ukjent. Ta f.eks. en titt på wikipedia.

7581443[/snapback]

Link

 

Legg merke til at det er størrelsen dem argumentere om. ikke om det uendelig eller ikke.

om det er 100 ell 200 milliarder lysår bredt har lite å si for meg.

Lenke til kommentar

Vi kan ikke observere hele universet, bare den delen av universet som ligger innenfor den distansen lyset kan ha beveget seg i tiden siden Big Bang. Siden lysets hastighet er endelig, kan vi bare observere det som ligger innenfor lysets rekkevidde på den tiden lyset har hatt å bevege seg på. Det er det synlige (observerbare) universet. De stjernene som sendte ut lys for mange milliarder år siden ligger nå enda lengre unna enn de gjorde da.

Lenke til kommentar

Universet vi bor i er beregnet til å være "156 billion light-years wide" og "13.7 billion years old"

Det er universet vi er i som ble skapt av Big Bang for så lenge siden.

 

Det er mulig det finnes andre universer der ute, men er ikke sånn at det er vårt univers som bare fortsetter bortover.

Lenke til kommentar

Observable universe:

 

The universe versus the observable universe

 

Both popular and professional research articles in cosmology often use the term "universe" to mean "observable universe". This can be justified on the grounds that we can never know anything about any part of the universe that is causally disconnected from us. No one believes, however, that the observable universe is precisely the entire universe; that would imply that the Earth is exactly at the center of the universe, violating a fundamental assumption of astronomy (and indeed all of science). It is likely that the galaxies within our visible universe represent only a minuscule fraction of the galaxies in the universe. The total number of galaxies may even be infinite.

 

It is also possible that the universe is smaller than the observable universe. In this case, what we take to be very distant galaxies are actually duplicate images of nearby galaxies, formed by light that has circumnavigated the universe. It is difficult to test this hypothesis experimentally because different images of a galaxy would show different eras in its history, and consequently might appear quite different. A 2004 paper [1] claims to establish a lower bound of 24 gigaparsecs (78 billion[2] light-years) on the diameter of the universe, based on matching-circle analysis of the WMAP data.

 

Du har nok misforstått litt.

Lenke til kommentar

Ok.

 

 

Hadde gjort meg opp meningen at vi kjente størrelsen på vårt eget univers, men at det kunne finnes andre universer der ute enn vårt eget.

slik som galaksene våre bygger opp universet vi kjenner.

 

bomma nok litt der.

 

er vel uansett ikke etablert vitenskap det er snakk om. er nok ikke noe forskerne er helt sikre på der ennå.

 

 

 

en ting jeg lurte på der.

finnes det grenser for hvor langt lys kan reise i universet? evt. hvor langt er det? og hvorfor ikke lengre?

Endret av O.J
Lenke til kommentar

Universet er ikke uendelig, men det utvider seg. Og man vet ikke hvor stort universet er, men man har et estimat over hvor stort det er. Man har beregnet hvor stort det er basert på forskjellig informasjon, akkurat som man har beregnet universets alder. Både universets størrelse og alder er estimater, men begge regnes for å være temmelig pålitelige...

Lenke til kommentar
en ting jeg lurte på der.

finnes det grenser for hvor langt lys kan reise i universet? evt. hvor langt er det? og hvorfor ikke lengre?

7581609[/snapback]

Siden lysets hastighet er endelig, og universet ekspanderer, og ekspansjonsraten øker, så vil aldri et lys som blir sendt fra den ene enden av universet kunne nå den andre "enden".

 

vi kjenner tydeligvis bare størrelsen og alderen på det synlige universet.

Alderen er uavhengig av størrelsen, og den er anslått til å være 13.7 milliarder år, +/- 200 millioner år.

Endret av Me sjøl
Lenke til kommentar

Siden lysets hastighet er endelig, og universet ekspanderer, og ekspansjonsraten øker, så vil aldri et lys som blir sendt fra den ene enden av universet kunne nå den andre "enden".

7581652[/snapback]

Er hastigheten universet utvider seg med større en lysets hastighet? hvis ikke så skal vel teoretisk lyset kunne nå den andre enden.

eller i hvertfall halvparten av lysets hastighet i begge retninger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Det jeg er veldig nyskjerrg på, er hva som er uttafor universet.. For det må da være noe?

 

Men som svar på topic: Jeg mener at det ikke finnes noe som heter gud. Det er bare svake folk som må ha noe å støtte seg på som tror på en gud.

 

Mener jeg.. Blir kvalm av religion!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...