Gå til innhold

Finnes det en "gud"?


Anbefalte innlegg

Mange gode innlegg her! Støtter at bibelen ble skrevet for å gi håp eller som en følge av en uskrevet tro. Støtter også at gud ikke skapte menneskene, men at menneskene skapte gud.

 

Religion kan hjelpe folk med å overkomme sorg, skyldfølelse og gi håp til mennesker, men i det store spekteret så fører det med seg mer onde ting enn gode. Mange religioner er veldig ulogiske (som kanskje en gang i tiden var logiske) og motsiger seg selv på mange områder.

 

Det at mennesker ønsker svar på livets store spørsmål som "Hva er meningen med livet?", "Hvordan oppstod verden?" osv... er ikke noe nytt, og det alle religioner gjør er å komme med svar på de spørsmålene. Spørsmål som hvordan alt oppstod er sikkert noe vi aldri vil komme til å få svar på, men at en allmektig gud som er utenfor vår fattelsesevne skapte verden på 7 dager er det hvertfall ikke. Selvfølgelig er det lov å ha en teori på det hele, men når det går så langt som selvmordsbombing, landsstyring og generellt utover andre mennesker og man ber til store allmektige usynlige guder og følger hans krav skrevet i en menneskehåndtert flere tusen år gammel bok, så mener jeg at det har gått forlangt.

 

Koranen er en rimelig ond bok, og skal du følge alt som står i den så er du storkriminell i alle siviliserte land. Bibelen er ikke så langt ifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også undret mye på dette med Gud osv!

 

Jeg trodde på Gud som mindre, men sunn fornuft har tatt igjen.

For det første:

Bibelen er bare vås, oppdiktede historier fra forskjellige mennesker!

Eller er det det?

 

Min teori er at Jesus er fra Fremtiden. I fremtiden en gang har vi sikkert funnet ut hvordan vi skal lage tidsmaskinen, og da er det ikke utenkelig at en kar med 12 kompiser har lyst til å kødde med uvitende folk fra fortiden! De gjør alle forberedelser som skal til og setter igang!

En kler seg ut som Jesus og bruker avansert teknologi til å utføre mirakler som f.eks å gå på vannet! De har sikkert funnet ut hvordan vanmolekyler kan bli faste om en stund.

 

Og på denne måten blir kristendommen stifta, av en gruppe på 13 stk fra år 2500?

Men jesus ble jo hengt på korset, hvordan kan jeg forklare det?!

 

De må da ha "kunstig inteligens" i 2500, så jeg vil påstå at de bytta ut fyren med en robot i det han skulle bli hengt! Det forklarer også hvorfor han kunne gå ut av graven sin senere!

 

Dette er bare en teori, men hvem kan uansett motbevise?

 

Det er jo litt skremmende, men personlig tror jeg at når vi dør vil vi komme til et sted utenfor verdensrommet. kanskje ikke til Gud men vi kan da ikke bare fordufte!

 

Det kan jo også hende at dette bare er et eksistensnivå....

Lenke til kommentar
Dette er bare en teori, men hvem kan uansett motbevise?

7572315[/snapback]

 

Nå er det du som ligger på bevisbyrden i denne påstanden.

 

Kan godt hende at dette livet her er bare en av mange deler vi går igjennom, at vi har levd flere tusen andre forskjellige steder. Når jeg dør, så blir jeg født uviten i et annet univers, og slik fortsetter det.

Endret av Bruktbilen11
Lenke til kommentar
kanskje ikke til Gud men vi kan da ikke bare fordufte!

7572315[/snapback]

Det er nettopp det vi kan. Når vi dør, dør bevisstheten vår med oss. Hva som skjer med det biologiske materialet som kroppen din besto av etter at du dør, er uviktig, siden bevisstheten er borte. Du vil ikke oppleve noen evighet uten å kunne gjøre noe. Du vil ikke oppleve...noen ting. Det er vanskelig å forestille seg.

Lenke til kommentar

En ting til vil jeg bare ha sakt!

 

Allah er garantert blitt skapt av en uvitende abdul som ikke har kunnskaper, men klare syn på hvor mye en mann bør bli respektert av kvinner. Han må jo også da ha hatt mange tilhengere, altså en populær kar.

 

Jeg respekterer muslimer som mennesker, men den koranen deres er bare fylt av en ensom manns egoisme!

 

Blir Argh av at så mange følger den!

Lenke til kommentar
Min teori er at Jesus er fra Fremtiden. I fremtiden en gang har vi sikkert funnet ut hvordan vi skal lage tidsmaskinen, og da er det ikke utenkelig at en kar med 12 kompiser har lyst til å kødde med uvitende folk fra fortiden! De gjør alle forberedelser som skal til og setter igang!

En kler seg ut som Jesus og bruker avansert teknologi til å utføre mirakler som f.eks å gå på vannet! De har sikkert funnet ut hvordan vanmolekyler kan bli faste om en stund.

7572315[/snapback]

Har hørt den teorien fra flere.

 

Jeg mener at hvis man i fremtiden lærer seg å reise i tid vil vi også vite hvilke katastrofale konsekvenser selv ørsmå endringer i fortiden vil få for det som er dems nåtid.

Tidsreiser i seg selv inneholder enormt mange paradokser som vi ikke har fått hodet vårt rundt ennå. (hva om man møter seg selv som liten og tar livet seg selv som liten?)

 

Tidsreiser vil da bli på det beste strengt regulert, om ikke strengt forbudt.

så sjansen for at en luring skal få reise til fortiden og ha det morro med fortidsmenneskene finner jeg svært usannsynlig.

 

Dette er bare en teori, men hvem kan uansett motbevise?

Nei, noe sånt vil bli vanskelig å motbevise, men er du som kommer med en påstand, og må kunne begrunne den.

 

Syns "Teapot Ateists" forklarer godt hvorfor det ikke er vitenskapens jobb å motbevise teorier som folk kommer med, selv om Gud. Link

Endret av O.J
Lenke til kommentar

Religion eksisterer fordi det er en snarvei til å forstå verden, fordi du leser bare det andre har skrevet istedetfor å finne ut av det sjøl. Fordi kristne ikke vet hva de vil.

Alle våre egenkonstruerte systemer er ett forsøk på selvrealisering av menneskelig natur, vi bare tror feil ting fordi vi egentlig ikke vet hva vi vil selv.

Dette er evolusjon, og slik verden er inndelt nå er den laget for å hindre at vanlige mennesker får mulighet til å delta, men menneskeheten inkluderer samtlige og ikke bare de smarte.

Lenke til kommentar

Men man tror man forstår verden.

En veldig religiøs person er bare en person som mistolker hva han/hun egentlig vil og dermed velger en religiøs retning fordi en stereotyp kristen er en person som vil gjøre godt, de skjønner bare ikke at alle mennesker i utgangspunktet vil gjøre godt, det er ganske vanskelig å skjønne og er egentlig ett resultat av systemets moderne konstruksjon. Istedetfor å fokusere på å oppnå harmoni som de kaller det(å lære er ett annet ord for det) er det moderne systemet ment for å oppnå mest mulig lykke i øyeblikket.

Endret av Dikky
Lenke til kommentar
Min teori er at Jesus er fra Fremtiden. I fremtiden en gang har vi sikkert funnet ut hvordan vi skal lage tidsmaskinen, og da er det ikke utenkelig at en kar med 12 kompiser har lyst til å kødde med uvitende folk fra fortiden! De gjør alle forberedelser som skal til og setter igang!

En kler seg ut som Jesus og bruker avansert teknologi til å utføre mirakler som f.eks å gå på vannet! De har sikkert funnet ut hvordan vanmolekyler kan bli faste om en stund.

7572315[/snapback]

Har hørt den teorien fra flere.

 

Jeg mener at hvis man i fremtiden lærer seg å reise i tid vil vi også vite hvilke katastrofale konsekvenser selv ørsmå endringer i fortiden vil få for det som er dems nåtid.

Tidsreiser i seg selv inneholder enormt mange paradokser som vi ikke har fått hodet vårt rundt ennå. (hva om man møter seg selv som liten og tar livet seg selv som liten?)

 

Tidsreiser vil da bli på det beste strengt regulert, om ikke strengt forbudt.

så sjansen for at en luring skal få reise til fortiden og ha det morro med fortidsmenneskene finner jeg svært usannsynlig.

 

Dette er bare en teori, men hvem kan uansett motbevise?

Nei, noe sånt vil bli vanskelig å motbevise, men er du som kommer med en påstand, og må kunne begrunne den.

 

Syns "Teapot Ateists" forklarer godt hvorfor det ikke er vitenskapens jobb å motbevise teorier som folk kommer med, selv om Gud. Link

7573149[/snapback]

 

Tidsreise vil være teoretisk umulig.

 

Eksempel: La oss si jeg kommer fram til en vitenskapelig teori om 1 uke. Denne vitenskaplige teorien er grunnleggende i konstruksjon av en tidsmaskin om 250 år. Denne tidsmaskinen blir da bygd, og den fungerer. En person, la oss kalle han Per, har av en eller annen grunn lyst til å bli kvitt tidsmaskinen. Per bruker da en tidsmaskin og drar tilbake i tid, til denne dagen her. Han oppsøker meg og dreper meg. Hva skjer da? Jeg får aldri kommet fram til den vitenskalige teorien om 1 uke. Denne teorien kommer kanskje ingen fram til, eller det tar mange år før noen andre kommer fram til den. La oss for enkelhets skyld si at ingen noensinne kommer fram til den. Da vil denne teorien ikke lenger eksistere om 250 år, og dermed vil aldri en tidsmaskin kunne bli konstruert, da teorien var grunnleggende for å kunne konstruere tidsmaskinen. Siden det aldri ble konstruert noen tidsmaskin, ville denne Per aldri ha noen grunn til å ville bli kvitt tidsmaskinen, og han ville heller ikke ha mulighet til å reise tilbake i tid uansett. Hva vil dette da medføre? Det vil medføre at Per aldri kunne reise tilbake i tid for å drepe meg, og dermed ville jeg ikke dø i dag. Dermed ville jeg være til stede om 1 uke, og jeg ville kunne komme frem til min vitenskaplige teori. Men hva vil dette igjen medføre? Jo, da ville man være ved starten igjen, en tidmaskin ville bli konstruert om 250 år, Per ville drept meg, en tidsmaskin ville vært umulig, som ville medføre at jeg likevel ikke kunne bli drept etc etc.

 

En tidsreise vil være umulig siden påvirkning fra en annen tid vil kunne forandre hele historien og eventuelt endre historien på en slik måte at tidsreisen selv aldri ville funnet sted. Man vil muligens kunne se tilbake i tid, men ikke reise tilbake i tid. Man vil ikke kunne se fram i tid, for da vil det samme problemet oppstå; hvis man ser f.eks. en katastrofe, og dermed starter arbeid for å forhindre katastrofen, så vil aldri katastrofen skje, og dermed vil man ikke kunne se katastrofen...eneste reelle mulighet jeg kan se er at man har forskjellige dimensjoner hvor tiden er annerledes. Altså at det finnes en dimensjon hvor jeg nå er 5 år, en dimensjon hvor jeg nå er 5 år og 1 sekund etc etc, og at hver av disse dimensjonene er uavhengig av hverandre...så hvis man endrer noe i den ene dimensjonen, f.eks dreper meg når jeg er 5 år i en annen dimensjon, så vil dette ikke ha noen innvirkning på noen annen dimensjon, så i jeg kan reise tilbake til denne dimensjonen og fortsatt leve, og det samme i alle de utallige andre dimensjonene, bortsett fra den ene...

Lenke til kommentar

Tidsreise vil være teoretisk umulig.

 

 

7576484[/snapback]

Er klar over paradoksene forbundet med å reise i tid, men det er faktisk teoretisk mulig.

Anbefaler deg å lese denne tråden, og se filmen som første post linker til. Link

 

hadde problemer med å få hodet mitt rundt deler av den, men mye som gav mening der og lærte mye av den.

Endret av O.J
Lenke til kommentar

Tidsreise vil være teoretisk umulig.

 

 

7576484[/snapback]

Er klar over paradoksene forbundet med å reise i tid, men det er faktisk teoretisk mulig.

Anbefaler deg å lese denne tråden, og se filmen som første post linker til. Link

 

hadde problemer med å få hodet mitt rundt deler av den, men mye som gav mening der og lærte mye av den.

7577318[/snapback]

 

Har hørt om alt bortsett fra det på slutten. Det at man kan "reise" til fremtiden ved å reise i høy hastighet vil jeg ikke akkurat definere som tidsreise. Man manipulerer bare tiden, man reiser ikke i tiden. Hvis jeg reiser i et fly vil jeg aldres saktere enn en som ikke reiser i flyet, men når jeg lander er jeg verken i en ny dimensjon og jeg har ikke reist tilbake i tid. Eller, det er i allefall ikke vitenskapelig bevist at jeg kommer inn i en ny dimensjon eller noe hvis jeg reiser i høy hastighet.

 

Det at å reise tilbake i tid er mulig fordi man kanskje ikke har fri vilje uansett, og dermed ungår paradoksene tidsreise medfører er i grunn (etter min mening) bare å vri litt på virkelighetsoppfattningen vår for å kunne si at tidsreise er mulig. Dette blir bare en teori for at en annen teori skal være mulig...

 

Teorien om flere dimensjoner har jeg vært borti før, og jeg nevnte den også i posten tidligere. Den vil det i grunn ikke være noen problemer med, og den vil jeg si kan være godt mulig, men den vil jo være noe helt annet enn hva folk generelt tenker på når de tenker tidsreiser. Der vil jo i teorien historien i de forskjellige dimensjonene kunne være helt forskjellig. I en dimensjon vil andre verdenskrig aldri ha skjedd, mens i en annen ble den vunnet av tyskerne...så hvis man reiser tilbake i tid så trenger man nødvendigvis ikke å komme til en plass tidligere i historien fra sin egen dimensjon...for alt vi vet vil jo mennesket aldri ha eksistert i mange av disse dimensjonene...

 

Den siste teorien, som jeg ikke har hørt om før, er den med å fly raskere enn lysets hastighet. Tviler i grunn litt på denne teorien, men får se hva som skjer. Det at man vil bli observert i å reise raskere enn lyset hvis man sirkler rundt et sort hul høres egentlig ganske tynt ut...men burde kanskje sett den delen av filmen på nytt for å få med meg hva teorien egentlig går ut på...

Lenke til kommentar
blabla tidsreise..

7576484[/snapback]

 

Ja, selve det å reise i tid er nok relativt umulig ja, men hvis du har som forutsetning at universet er uendelig så betyr det at hvis du reiser lenge nok så finner du sikkert 4 milliarder jordklodener som er helt like vår planet bare i forskjellige stadier. Dermed finner du og alt du kan tenke deg, det er bare den materialistiske verdenen som er begrensningen for vårt menneskelige potensiale. Ikke før alle er gud kan vi finne ut av hva vi vil.

Lenke til kommentar
blabla tidsreise..

7576484[/snapback]

 

Ja, selve det å reise i tid er nok relativt umulig ja, men hvis du har som forutsetning at universet er uendelig så betyr det at hvis du reiser lenge nok så finner du sikkert 4 milliarder jordklodener som er helt like vår planet bare i forskjellige stadier. Dermed finner du og alt du kan tenke deg, det er bare den materialistiske verdenen som er begrensningen for vårt menneskelige potensiale. Ikke før alle er gud kan vi finne ut av hva vi vil.

7579409[/snapback]

Det er ingenting som sier at det må finnes en kopi av vår jord bare fordi universet er uendelig.

Lenke til kommentar
Det er ingenting som sier at det må finnes en kopi av vår jord bare fordi universet er uendelig.

7580952[/snapback]

Hvis universet er uendelig vil det si at det finnes uendelig mange versjoner av oss som gjør akkurat det samme som oss uendelig mange ganger.

det vil også finnes et uendelig antall jordkloder.

 

litt av tankegangen bak uttrykket uendelig ;)

 

skal være litt forsiktig med å bruke uttrykket i vitenskapelig sammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...