Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Som jeg minnet dere om et par sider tilbake, er denne tråden forbeholdt diskusjon rundt salgstall av spill og konsoller. Ønsker man å diskutere noe annet er man velkommen til det, men finn da en passende tråd eller opprett en egen.

Ytterligere fem poster forsvant over hit.

Kommentarer tas som vanlig over PM, og ikke her i tråden.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GT5 tar som forventet en klar førsteplass i Japan og PS3-salget får en boost, men hadde personlig ventet enda større PS3 HW-salg:

 

 

# 1. Gran Turismo 5 (Sony, PS3): 430,707 NEW

# 2. Super Robot Taisen L (Namco Bandai, DS): 129,054 NEW

# 3. Mario Sports Mix (Nintendo, Wii): 84,983 NEW

# 4. Super Mario Collection Special Pack (Nintendo, Wii): 47,487 (613,415)

# 5. Pokemon Black & White (Nintendo, DS): 43,227 (4,494,106)

# 6. Call of Dut Black Ops Subtitled Ver. (Square Enix, PS3): 31,354 (160,275)

# 7. Super Kaseki Horider (Nintendo, DS): 26,195 (69,024)

# 8. Dangan-Ronpa (Spike, PSP): 25,564 NEW

# 9. Power Pro Kun Pocket 13 (Konami, DS): 24,717 NEW

# 10. Wii Party (Nintendo, Wii): 24,525 (1,232,562)

 

Pos. Console

1 PSP 75689

2 PS3 68840

3 Wii 41267

4 DSi LL 28370

5 Dsi 26548

6 X360 4329

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Salgstall ukeslutt 27 november:

 

1 PS3 Gran Turismo 5 2,072,420

2 Wii Wii Sports 1,026,812

3 X360 Kinect Adventures! 861,893

4 X360 Call of Duty: Black Ops 695,618

5 Wii New Super Mario Bros. Wii 620,660

6 Wii Donkey Kong Country Returns 553,636

7 Wii Wii Sports Resort 548,958

8 PS3 Call of Duty: Black Ops 537,418

9 X360 Assassin's Creed: Brotherhood 518,693

10 PS3 Assassin's Creed: Brotherhood 509,488

 

Ikke overraskende att GT spant seg inn på førsteplass men generelt sett store tall denne uka da samtlige tittler har solgt over en halv million

Endret av whackedorange
Lenke til kommentar

I så fall har du en pussig vennegjeng. Selv velger jeg spillkonsoller etter hvilke bra spill som finnes til den, ikke etter hvilke dårlige spill som finnes til den... For alle konsoller har jo haugevis med dårlige spill! Move har (enda) ingen bra spill utenom slike spill som du nevner at dere misliker på Wii - en konsoll som derimot har meget mange gode spill! Det er fakta. Det vil forhåpentligvis endre seg, men akkurat nå er det ingen grunn til å heller kjøpe Move enn Wii. Dog er det rett som du sier at det kan komme bra ting til den, så slik kan jo "troen" på at det kommer bra ting fungere inn. La oss håpe dere ikke blir skuffet da!

Selvfølgelig har du rett i at man skal kjøpe konsoll ettersom hvilke gode spill som kommer ut til den respektive konsollen. Det var vel litt dårlig formulering fra min side. En del av mine venner har ikke peiling på hva som finnes av spill, og for dem har det hørtes litt ut som av det kun har eksistert Wii <sportsspill>, Mario, Zelda og Pokemon tiil Wii. På PS3 og X360 så har de hørt om så mye mer, som Battlefield, COD, Sly, Halo, R&C, GT, GTA, Banjo-Kazooie, LBP, osv.

Grunnen til at jeg har Kinect er at jeg fikk den til halvparten av utsalgspris, og grunnen til at jeg har Move er en blanding av en god E3-framføring og at det er annonsert støtte i mange spill som jeg skal ha. Sports Champions kommer aldri til å bli kjøpt inn av den enkle grunn at det er et totalt uinteressant spill. Av de 13 spillene jeg har til PS3, har 3 av dem Move-features (Buzz, Ruse, Sly HD), et har en Move-remake (Heavy Rain) og ett er lagd for Move (Singstar Dance). Jeg har ett Kinectspill, og det fulgte med i pakka.

Jeg er vel ganske klar på hvilken av bevegelsesteknologiene jeg har mest tro på, men det kan snu! "Venter på gode spill til Kinect"

Lenke til kommentar

I så fall har du en pussig vennegjeng. Selv velger jeg spillkonsoller etter hvilke bra spill som finnes til den, ikke etter hvilke dårlige spill som finnes til den... For alle konsoller har jo haugevis med dårlige spill! Move har (enda) ingen bra spill utenom slike spill som du nevner at dere misliker på Wii - en konsoll som derimot har meget mange gode spill! Det er fakta. Det vil forhåpentligvis endre seg, men akkurat nå er det ingen grunn til å heller kjøpe Move enn Wii. Dog er det rett som du sier at det kan komme bra ting til den, så slik kan jo "troen" på at det kommer bra ting fungere inn. La oss håpe dere ikke blir skuffet da!

Selvfølgelig har du rett i at man skal kjøpe konsoll ettersom hvilke gode spill som kommer ut til den respektive konsollen. Det var vel litt dårlig formulering fra min side. En del av mine venner har ikke peiling på hva som finnes av spill, og for dem har det hørtes litt ut som av det kun har eksistert Wii <sportsspill>, Mario, Zelda og Pokemon tiil Wii. På PS3 og X360 så har de hørt om så mye mer, som Battlefield, COD, Sly, Halo, R&C, GT, GTA, Banjo-Kazooie, LBP, osv.

Grunnen til at jeg har Kinect er at jeg fikk den til halvparten av utsalgspris, og grunnen til at jeg har Move er en blanding av en god E3-framføring og at det er annonsert støtte i mange spill som jeg skal ha. Sports Champions kommer aldri til å bli kjøpt inn av den enkle grunn at det er et totalt uinteressant spill. Av de 13 spillene jeg har til PS3, har 3 av dem Move-features (Buzz, Ruse, Sly HD), et har en Move-remake (Heavy Rain) og ett er lagd for Move (Singstar Dance). Jeg har ett Kinectspill, og det fulgte med i pakka.

Jeg er vel ganske klar på hvilken av bevegelsesteknologiene jeg har mest tro på, men det kan snu! "Venter på gode spill til Kinect"

 

Hehe, jeg regnet egentlig med at vi var enige om hvorfor man kjøper konsoller, og at du bare formulerte deg litt uheldig :)

 

Blir spennende å se ihvertfall, om det kommer noe fra til Move og Kinnect eller om de dør uten noe særlig støtte. Personlig tror jeg begge vil selge brukbart, men at begge om en fem år kommer til å bli sett litt på som SegaCD eller 32x - ekspansjoner med en del potensiale som aldri ble realisert. Men for din (og andre kjøpere) sin skyld håper jeg selvsagt jeg tar feil.

 

Det er jo også et håp at begge vil være kompatible med PS4 og Xbox 3, i så fall vil de jo definitivt ha en lys fremtid.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte SM Allstars igår. Hovedtingen er å få alle 4 spillene på en CD tror jeg. Hvertfall for meg. Soundtrack-CD'n er en liten bonus for samlere. 20 spor, de 10 første er utvalgte sanger fra alle spillene fra NES til Wii, de 10 siste er bare kjente lydeffekter.

Og boka er en fin sak, der utviklerne selv har små kommentarer til hvert spill fra 25 år tilbake frem til nå.

 

 

SNES-Emuleringen i virtual console er ikke perfekt heller, så det er greit å få skikkelige versjoner av SM1,2,3 og lost levels.

 

Men pokker så vanskelige de har blitt siden jeg var mindre :p Ramler ned i hull og hopper rett på goombas akkurat der de onde spilldesignerne vil at jeg skal gjøre det. Bastards.

 

Donkey Kong Country Returns har vært norske butikker siden lørdag. Sikkert i Japan for flere mnd siden, så det ligger ikke på topplistene lengre kanskje..

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte SM Allstars igår. Hovedtingen er å få alle 4 spillene på en CD tror jeg. Hvertfall for meg. Soundtrack-CD'n er en liten bonus for samlere. 20 spor, de 10 første er utvalgte sanger fra alle spillene fra NES til Wii, de 10 siste er bare kjente lydeffekter.

Og boka er en fin sak, der utviklerne selv har små kommentarer til hvert spill fra 25 år tilbake frem til nå.

 

 

SNES-Emuleringen i virtual console er ikke perfekt heller, så det er greit å få skikkelige versjoner av SM1,2,3 og lost levels.

 

Men pokker så vanskelige de har blitt siden jeg var mindre :p Ramler ned i hull og hopper rett på goombas akkurat der de onde spilldesignerne vil at jeg skal gjøre det. Bastards.

 

Donkey Kong Country Returns har vært norske butikker siden lørdag. Sikkert i Japan for flere mnd siden, så det ligger ikke på topplistene lengre kanskje..

 

Jeg kunne heller ikke dy meg til å forhåndsbestille Super Mario Allstars, men egentlig synes jeg det er rimelig sykt at de kan segle et nesten 20 år gammelt spill til en såpass høy pris. Det er ikke med World en gang, som jo tross alt var med på de eldste allstarskasettene til snes. Uansett, om man ikke allerede har spillene så er jo dette en glimrende deal selvsagt. Selv har jeg både nes og snes-versjonene :)

Lenke til kommentar

Fra Famitsu (forrige uke):

 

Monster Hunter Portable 3 (PSP): 2,146,467

PSP hardware: 326,639

 

Ser ut som Monster Hunter-serien nå har tatt steget opp til de tre andre store JRPG-seriene i Japan (Final Fantasy, Dragon Quest og Pokémon) ved å greie 2 mill+ i førsteuka. Spillet vi nok selge minst 4 mill. totalt bare i Japan.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Top 10 Bestsellers in Video Games amazon.com U.S.

 

Current Rank / [Previous] / Title / (System) / Company

 

1. [1] Just Dance 2 (Wii) – Ubisoft

2. [2] Call of Duty: Black Ops (Xbox 360) – Activision

3. [3] Donkey Kong Country Returns (Wii) – Nintendo

4. [4] Disney Epic Mickey (Wii) – Disney

5. [-] Wii DanceDanceRevolution Dance Pad (Wii) – Konami

6. [-] DanceDanceRevolution Hottest Party 3 software only (Wii) – Konami

7. [8] Call of Duty: Black Ops (PS3) – Activision

8. [-] Mario Kart Wii (Wii) – Nintendo

9. [5] Michael Jackson The Experience (Wii) – Ubisoft

10. [-] New Super Mario Bros. Wii (Wii) – Nintendo

 

Top 10 Bestsellers in Video Games amazon.co.jp Japan

 

1. [1] Monster Hunter Portable 3 (PSP) – Capcom

2. [2] Kinect Sensor (Xbox 360) – Microsoft

3. [4] Donkey Kong Country Returns (Wii) – Nintendo

4. [10] The Raven Mage (DS) – Level Five

5. [-] Monster Hunter Portable 3 PSP Bundle (PSP) – Capcom

6. [-] Shining Heart (PSP) – SEGA

7. [7] Cyber Protective Film (PSP) – Cyber

8. [-] Catherine (PS3) – Atlas

9. [-] World Collector’s SD Gundam G Generation (PSP) – Namco

10. [9] So portable is not my sister is so cute? (PSP) – Namco

 

Top 10 Bestsellers in Video Games amazon.co.uk U.K.

 

1. [1] Just Dance 2 (Wii) – Ubisoft

2. [2] Call of Duty: Black Ops (Xbox 360) – Activision

3. [10] Donkey Kong Country Returns (Wii) – Nintendo

4. [4] Professor Layton and the Lost Future (DS) – Nintendo

5. [6] Call of Duty: Black Ops (PS3) – Activision

6. [8] Assassin’s Creed: Brotherhood (Xbox 360) – Ubisoft

7. [-] FIFA 11 (Xbox360) – EA

8. [7] Art Academy (DS) – Nintendo

9. [-] FIFA 11 (PS3) – EA

10. [3] Michael Jackson The Experience (Wii) – Ubisoft

 

Sales data taken from Amazon.com bestsellers in PC & Video Games for e US, Japan and UK websites

 

Kilde: http://gonintendo.com/viewstory.php?id=144496

Lenke til kommentar

Kansje litt off-topic, men lurte akkurat no på hvorfor Nintendo solgte Rare til Microsoft?!

Microsoft kjøpte 51% av aksjene av Stamper-brødrene, og Nintendo solgte de resterende aksjene. Nintendo eide vel aldre Rare, men MS er eier av Rare nå. Nintendo gikk med på å selge da de sa de hadde hatt en del problemer med Rare i det siste (både kvalitetsmessig og produksjonstid om jeg husker korrekt), og så ikke på dem som noe stort tap (er flere år siden jeg leste dette om forholdet mellom Nintendo og Rare, skal se om jeg finner kilder senere).

 

EDIT: Det er vel også en del av de tidligere ansatte som jobber i Rare som gikk ut av selskapet rundt den tiden også. Noen av dem startet Free Radical, som nå er kjøpt av Crytek.

 

Nintendo trengte vel pengene, så lenge Nintendo hadde lisensene så visste vel Nintendo at de fortsatt kunne melke sine spillserier, samtidig som at de trengte penger for manglende suksess med gamecube.

De fleste spillene Rare lagde har ikke Nintendo lisenser til. Enkelte titler som Donkey Kong og Starfox Adventures er unntak. Nintendo har vel også fint klart å bygd opp karakterene sine selv også? Om du ikke prøver å flame bør du også kanskje begrunne slutten av første setning der også.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Jeg tror Tamarin har helt rett i det han skriver her. Nintendo trengte ikke pengene som sådan (Nintendo har faktisk aldri tapt penger på Gamecube slik det blir hevdet ovenfor, den var en suksess økonomisk), men de så ikke lenger behov for et selskap som var på vei nedover når Microsoft (her frister det å skrive M$) kom og la mangfoldige millioner på bordet. Mange av de tidligere utviklerne var allerede forsvunnet ut, og andre var på vei til å forsvinne. Dagens Rare har så vidt jeg har lest nesten ingen igjen fra den tiden de produserte spill for Nintendo, og det kan man vel egentlig se på kvaliteten på det de har gitt ut også. Så tror det var en lur strategisk avgjørelse, selv om det selvsagt førte til at Nintendo mistet sin viktigste spillutvikler utenom seg selv. Men kanskje de håpet at 3. partsutviklere skulle ta over den rollen Rare spilte? Var vel omtrent på samme tid de betalte Capcom for Resident Evil-serien, Namco for Tales of Symhonia, kjøpte Monolith (som står bak Baten Kaitos og det nylig utgitte Xenoblade) osv. Dessuten var jo Retro i ferd med å gi ut et lite spill ved navn Metroid Prime som sikkert mange kjenner.

Lenke til kommentar

Japan 29/11-5/12

 

__________________________________________________________________________________      
|System | This Week | Last Week | Last Year |       YTD |  Last YTD |        LTD |      
----------------------------------------------------------------------------------      
|  PSP  |   325.528 |    77.364 |    42.648 | 2.291.127 | 1.909.470 | 16.034.215 |
|  NDS  |    78.526 |    56.457 |   111.532 | 2.313.272 | 3.331.138 | 31.592.352 |
|  WII  |    56.095 |    41.267 |    46.673 | 1.286.265 | 1.312.870 | 10.891.464 |
|  PS3  |    41.760 |    68.840 |    46.558 | 1.354.075 | 1.284.059 |  5.855.442 |
|  360  |     3.497 |     4.329 |     3.685 |   194.399 |   341.943 |  1.404.071 |
|  PS2  |     1.440 |     1.332 |     2.057 |    76.593 |   195.156 | 21.686.770 |
----------------------------------------------------------------------------------      
| DSiLL |    40.465 |    28.370 |    67.243 | 1.168.694 |   167.796 |  1.675.601 |
|  DSi  |    36.481 |    26.548 |    37.021 |   935.482 | 2.686.096 |  5.274.428 |
|  DSL  |     1.580 |     1.539 |     7.268 |   209.096 |   477.246 | 18.056.852 |
----------------------------------------------------------------------------------      
|  PSP  |   323.653 |    75.689 |    38.839 | 2.224.774 | 1.851.559 | 15.892.107 |
| PSPgo |     1.875 |     1.675 |     3.809 |    66.353 |    57.911 |    142.108 |
---------------------------------------------------------------------------------- 

 

Var vel beste uka til PSP HW messig, ever, i Japan. Ganske lik YTD med DS nå.

Den største overaskelsen er vel at GT5 ikke selger HW.

Endret av -iL-
Lenke til kommentar

Ja, må være skuffende for Sony. Særlig hvis samme viser seg å være tilfelle i USA og Europa også.

 

Synes det er ganske innlysende at Retro har tatt over rollen Rare hadde i sin storhetstid, særlig nå med flotte Donkey Kong Country Returns (som iflg VGChartz selger bedre enn GT5 i USA for tiden). Jeg tipper de har et FPS/TPS under produksjon.

 

Alt i alt en meget god strategi av Nintendo. Metroid Prime ble en stor suksess, mens kvaliteten på Rare-spillene var gradvis fallende etter at mange forlot selskapet rundt årtusenskiftet.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at Retro har tatt hele den posisjonen som Rare hadde, da Retro er mye mindre og produserer færre spill per år. Men at de har erstattet Rare delvis tror jeg også er innelysende ja. Og jeg tror også de har et FPS/TPS under produksjon. DKCR var jo bare et sideprosjekt fra dem, og Retro var vistnok klare til å annonsere sitt nye prosjekt på E3 i år, men Nintendo ønsket å vente til neste år, da de ønsker å annonsere ting like før de kommer ut.

 

Ellers skrev jeg vel ovenfor her at jeg ikke trodde GT5 kom til å selge noe særlig konsoller, da det slik jeg ser det først og fremst er et spill som selger til menigheten. Forsåvidt på samme måte som DKCR kanskje?`

 

Annonseringen av Uncharted 3 derimot, og den enorme publisiteten dette får, tror jeg derimot Sony selger konsoller på. Er nok mange som vil inn for å se hva dette dreier seg om når det får så mye publisitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...