Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Ikke hver dag et vestlig spill topper listene i Japan.

 

Software:

 

1. Call of Duty: Black Ops (PS3): 128,922

2. Super Fossil Fighters (DS): 42,829

3. Pokemon Black & White (DS): 39,883

4. Super Mario Collection Special Pack (Wii): 38,219

5. Tactics Ogre (PSP): 37,350

6. Winning Eleven 2011 (PSP): 35,500

7. Call of Duty: Black Ops (X360): 30,279

8. Tongari Boushi to Mahou to Omise (DS): 24,918

9. Winning Eleven 2011 (PS3): 22,383

10. Record of Agarest War 2 (PS3): 20,889

 

Hardware:

 

1. PSP: 96,601

2. PS3: 29,058

3. Wii: 27,851

4. DSi LL: 21,836

5. DSi: 20,550

6. X360: 7,083

 

PSP knuser alt. Kinect gir X360 et løft, men ikke mye å skryte av.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA er ranket som det mest patriotiske landet i varden, Japan havner litt lengre nede på listen. Hvor mye dette påvirker salg av produkter vet jeg ikke, men det er et tydelig skille mellom salg av et produkt som kommer fra hjemlandet, enn et annet land. Når vi ser på EMEAA er salget nokså likt.

 

Microsoft Xbox 360 USA 25.93 Japan 1.41 EMEAA 17.82

Sony PlayStation 3 USA 16.06 Japan 5.78 EMEAA 19.37

 

Det er allikevel Wii som topper alle lister her:

Nintendo Wii (Wii) USA 35.58 Japan 10.81 EMEAA 29.65

Om vi her sammenligner differansen mellom Xbox 360 sitt salt i Japan og USA, som er ca 18:1, og PS 3 som er ca 3:1, så ser vi nokså lik trend på Wii.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

USA er ranket som det mest patriotiske landet i varden, Japan havner litt lengre nede på listen. Hvor mye dette påvirker salg av produkter vet jeg ikke, men det er et tydelig skille mellom salg av et produkt som kommer fra hjemlandet, enn et annet land. Når vi ser på EMEAA er salget nokså likt.

 

Microsoft Xbox 360 USA 25.93 Japan 1.41 EMEAA 17.82

Sony PlayStation 3 USA 16.06 Japan 5.78 EMEAA 19.37

 

Det er allikevel Wii som topper alle lister her:

Nintendo Wii (Wii) USA 35.58 Japan 10.81 EMEAA 29.65

Om vi her sammenligner differansen mellom Xbox 360 sitt salt i Japan og USA, som er ca 18:1, og PS 3 som er ca 3:1, så ser vi nokså lik trend på Wii.

 

USA er ranket som det mest patriotiske landet i verden? Av hvem? Ser gjerne en kilde på det. USA velger ikke forbrukerprodukter etter produksjonsland ihvertfall. Mange elektronikkprodusenter fra østen gjør det stort i USA, det samme gjør japansk bilproduksjon. Såvidt meg bekjent er det ingen land på planeten som er så sært som Japan når det kommer til forbrukervaner og hvordan det relaterer til produksjonsland.

Lenke til kommentar

USA er ranket som det mest patriotiske landet i verden? Av hvem?

 

Mange elektronikkprodusenter fra østen gjør det stort i USA, det samme gjør japansk bilproduksjon. Såvidt meg bekjent er det ingen land på planeten som er så sært som Japan når det kommer til forbrukervaner og hvordan det relaterer til produksjonsland.

Jeg lurte på hvor Japan og USA var plassert på lister over de mest patriotiske landene. Gjorde et søk i Google, og de listene jeg kom over listet listet USA på toppen. Hvor troverdige disse listene er vet jeg ikke, men de så ut til å være nokså enige. Det ser også ut til å ha vært USA som har toppen denne listen så langt jeg kan se tilbake i tid, første listene jeg har kommet over er fra 1992.

 

http://www.google.com/#sclient=psy&hl=en&safe=off&site=&source=hp&q=most+patriotic+countries+-songs&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&pbx=1&fp=b69933d19f024e3b

 

Derfor jeg skrev "Hvor mye dette påvirker salg av produkter vet jeg ikke,", tror allikevel at hjemlandet til produktet kan påvirke salg uavhengig om et land er listet høyt eller lavt på listen som patriotisk. Tviler på at patrioisme har noen stor betydning for salg av produkter, satt opp tallene for å trekke sammenligninger utifra tidligere poster om at Japanere velger PS3 fordi det kommer fra Japan, og USA Xbox fordi det kommer fra USA, men at salg kan påvirkes i en viss grad hos hjemlandet ser jeg ikke på som noen umulighet.

 

Allikevel, tror nok forbrukervanene (som du også nevner) i stor grad er årsaken til at mange japanere holder seg til deres produkter (som sikkert kan gå begge veier, altså at Xbox er mer tilpasset USA), mye av det som kommer fra vesten er tilpasset våres vaner igjen.

 

F.eks så tror jeg ikke japanere er like opphengt i sosiale tjenester som vesten, dermed så vil nok forbrukervanene krasje litt her. vi kan jo titte litt på hvor mye Sony PS3 har hengt etter på de sosiale tjenestene på PS3 (noe mange PS3-brukere savner, og mange Xbox-brukere disser PS3 for), noe som sikkert har ført til lavere salg i vesten enn det kunne ha vært.

 

Vi kan jo spesielt trekke frem hva slags spill som selger i Japan kontra vesten. Med mindre det kommer spill som appellerer like mye til markedet i Japan (fått inntrykk av at de ikke er så mange spill til Xbox-en som gjør dette i Japan), tror jeg ikke Xbox 360 kommer til å jevne ut andelene mellom Xbox 360 og Japan sine konsoller.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig ikke patriotisme har noe med salgene å gjøre. Om en studerer utviklingen i de markedene over tid så kan en se hvordan hvem som er markedsleder i de ulike markedene har med hvordan markedet har vokst frem der tidligere og hvor sterk merkelojaliteten er i de ulike markedene.

 

Hovedgrunnen til at Sony selger dårligere i USA enn i Europa/Japan er at de aldri har hatt like stor gjennomslagskraft der tidligere og har slik ikke klart å bygge en like sterk merkevare som de har her i Europa. Grunnen til det, tror jeg, skyldes at Nintendo alltid har stått mye sterkere i USA. Da de kom inn på markedet med NES-en, så var markedet helt dødt, og de fikk opp mot 90% markedsandel en periode. Selv om dette sank med konkurransen fra Sega Genesis/Mega Drive så var de likevel i en ekstremt sterk posisjon. Siden USA har et marked og et språk, så lønte det seg også for selskaper spesialisert i tv-spill å bygge opp egne avdelinger der, så en fikk Nintendo of America som styrket Nintendo sin stilling ytterliggere med å drive selvstendig markedsføring og salg, og slik fikk de lavere priser og sterkere merkevare. Nå vet vi at Sega failet totalt med Saturn i USA, og mange av de gamle Sega-kjøperne hoppet over på Playstation, men til tross for at Sony var klart størst i USA med PS1 så hadde de ikke i nærheten av slik total markedsandel som her i Europa. Nintendo var fremdeles veldig relevante og store, og Sony sitt playstation-merkenavn fikk ikke like stor gjennomslagskraft der som i Europa. Dermed var det også lettere for folk å konvertere fra PS1/2 til Xbox/360 når disse kom, for mange kunder hadde ikke utviklet så sterk lojalitet til merket.

 

I Europa har utviklingen vært ulik. Europa er på mange måter et splittet marked, med en rekke ulike språk og skatteregler, og det var dermed ikke like enkelt for Nintendo å lage et "Nintendo of Europe" som hadde samme sterke inflytelse her. I stedet har de i stor grad lisensiert bort distribusjonen av sine spill til lokale aktører som Bergsala her i skandinavia, og dermed måtte tåle noe høyere priser og en mindre sterk merkevare. Nintendo var også ganske sene om å gi ut sin NES her, og fikk dermed ikke like stort forsprang på Master System, som vi jo alle vet, dermed ble en relativt stor konsoll i Europa og (til forskjell fra i USA) faktisk ble sett på som et reelt alternativ til Nintendo. Når Sega så failet totalt med Saturn i Europa også, så var Nintendo sin posisjon allerede mye, mye svakere i hele Europa enn den var i USA på samme tid. Så når Sony entret markedet, et selskap som allerede var tilstede i alle de europeiske landene gjennom sine TV-, VCR-, Walkman- og andre elektronikksalg, så var veien ganske enkelt mye åpnere for dem enn den hadde vært i Japan og USA, og de knuste sine motstandere helt totalt. Sony fikk dermed med sitt tilnærmede monopol i flere europeiske land i PS1/2-tiden en så sterk merkvevare, at det i dag ikke er uvanlig å se et skilt med "playstation" i butikker, mens under selger de Wii og 360. Playstation ble ganske enkelt nesten synonymt med spillkonsoll, og de fikk en enorm merkevare som fremdeles er hovedårsaken til at de selger såpass mye bedre i Europa enn i USA. For face it, PS3 er mye dyrere enn 360, og et ganske likt produkt, og det er ingen annen grunn enn merke-lojalitet som gjør at PS3 likevel er såpass mye større her.

 

Angående Japan, så må det hele sees i forhold til Japans unike historie med rollespill. I Japan failet ikke Saturn fordi den hadde et fantastisk bibliotek av rollespill, mens N64 derimot, nesten blottet for rollespill, gjorde at Nintendo solgte relativt dårlig i et marked de egentlig hadde hatt et veldig godt grep om tidligere. Playstation med sin fantastiske line-up av rollespill etablerte dermed Sony også der. Da Sega som med Saturn hadde stått relativt sterkt i Japan, falt med Dreamcasten, og japanske selskap fortsatte å gi sine beste rollespill til PS2 så ble merket enda sterkere, og det er dermed ikke så rart at Sony er store også i Japan. Microsoft kunne nok kanskje kommet inn i Japan om de hadde satset enda hardere på rollespill, og fått annonsert tidligere at FFXIII skulle bli multiplattform, men siden de har fokusert mest på skytespill så har de ikke klart å gjøre noe særlig inntog i det veldig rollespillorienterte Japan.

 

Dette forklarer også delvis hvorfor Wii står veldig mye svakere i Norge (under 10% markedsandel) enn den gjør i USA og Japan, og jeg tror derfor analysen i all hovedsak er riktig, og ihvertfall betydelig bedre enn at kjøpere skulle støtte "sitt land" sin konsoll (en tanke jeg finner helt absurd).

Endret av taterfyrings
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er et godt spørsmål, men jeg tror det har med å gjøre at de rollespillene Microsoft har fått ganske enkelt ikke er store nok. De fikk Blue Dragon og Lost Odyssey og kjøpte midlertidlig eksklusivitet til en del titler som Eternal Sonata, Tales of Vesperia og Star Ocean 4. Men jeg tror rett og slett ikke de titlene var sterke nok til å utfordre Sony sin tradisjonelt sterke posisjon som hjemmet for de fleste japanske rpg-er. Dog tror jeg det var en tabbe å ikke få Final Fantasy XIII annonsert for 360 tidligere (de stresset sikkert lenge med å få det, så kanskje ikke så rart). Og når allerede PS3 og Wii var etablerte som klare markedsledere i Japan, så har jo ikke 360 fått noen flere eksklusive jrpg-er åpenbart (for de ville selge dårligere enn på markedslederne), og de har slik kjempet i en oppadgående bakke siden starten. Dog tror jeg de kan få sitt gjennombrudd der neste generasjon!

Lenke til kommentar

Veldig bra og grundig analyse. Ikke akkurat dagligdags i tråden for tiden...

 

Kan legge til at Nintendo til og med Nintendo 64 gjorde det langt sterkere i Norge enn i andre europeiske land, mye takket være den dyktige importøren Unsaco. Jeg tror også det har noe med at Sega aldri fikk skikkelig fotfeste her. Saturn ble f.eks. aldri offisielt lansert i Norge. SNES hadde monopol i mange butikker og N64 solgte jevnt med PSX da den ble lansert. Men fra rundt årtusenskiftet hadde også Norge virkelig blitt tatt av PSX-bølgen. Gamecube gjorde det svært dårlig her til lands.

 

Har inntrykk av at Playstation står veldig sterkt i Øst-Europa da NES, SNES, Gameboy etc. aldri offisielt ble lansert der og ikke har samme nostalgiske forhold til f.eks. Mario som oss. Husker jeg var i Tsjekkia i 1999. Det var PSX over hele linja. Det var først på slutten av 90-tallet at økonomien deres hadde vokst såpass at TV-spill kunne bli allemannseie, så Sony var på rett sted til rett tid.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Takk for positiv tilbakemelding, og jeg er enig med deg i det meste du legger til Kilik. Dog er jeg ikke helt enig i at Sega hadde en svak posisjon i Norge før Saturn, da Master System spesielt, men også Mega Drive gjorde det relativt godt mot nes/snes her i forhold til resten av verden (har ikke tallmateriale akkurat nå). Med Saturn ble det aldri gjort noe skikkelig forsøk nei.

 

Mye av årsaken til at Nintendo (og tidligere Sega) står fryktelig svakt i alle "emerging markets" som Tsjekkia (som du nevner) og andre, er at disse markedene ikke ble vurdert som store nok av Nintendo til at det forsvarte å opprette egne avdelinger der for å selge spillene sine. Dermed ble det ofte overlatt til lokale importører, og Wii er feks den dag i dag dyrere enn PS3 i mange land i øst-Europa - latterlig nok.

 

Av samme grunn er det Sony har blitt så ekstremt sterke i alle slike marked (med nærmest monopol i latinamerika, midtøsten osv), fordi Sony allerede er til stede med egne divisjoner i de aller fleste av disse landene, og dermed mye lettere kan selge enda et produkt (playstation) enn Nintendo som må etablere seg helt fra scratch. Derfor er også debatten om Wii kommer til å selge bedre enn PS2 rimelig tullete, da PS2 selger veldig godt den dag i dag i slike markeder, mens Wii aldri vil bli noe annet enn en dyr importvare der så lenge Nintendo ikke blir kjøpt opp av Apple eller en annen gigant med kontorer i alle land (det vil selvsagt ikke skje).

Lenke til kommentar

Jeg er spent på om noen kan bryte gjennom i Asia, først og fremst Kina. Et enormt marked med milliarder av innbyggere som så langt har vært overskygget av piratkopiering og fattigdom, men den økonomiske veksten går som kjent raskt framover. Her bør vel de japanske selskapene ha en fordel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...