Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så VG lista, som er omtrent like norsk som ostehøvelen, har holdt på i sikkert 50 og som bruker faktiske salgstall fra de største norske kjedene er ikke offisiell nok.

 

Men Vgchartz som trekker ukentlige tall opp fra en hatt er greit nok?

 

Ok.

Hvor norsk en liste er, har ingenting å si.

Jeg har forresten ikke nevnt Vgchartz. Men jeg skal stole på deg jeg, Larsann. Kinect er dømt til å faile! Norge er dens død!

Lenke til kommentar

Move kommer nok til å gjøre det bra i Norge da Playstation merkenavnet står så ekstremt sterkt her (og folk flest har god råd). Tror likevel Kinnect blir en større suksess globalt takket være Microsofts sterke posisjon globalt, og enorme summer på reklame. Dog tror jeg ikke noen av de vil være noe som blir husket i fremtiden, da spillutvikling for Move og Kinnect kommer til å bli minimal og holde lav kvalitet slik vi har sett på Wii.

Lenke til kommentar

Move kommer nok til å gjøre det bra i Norge da Playstation merkenavnet står så ekstremt sterkt her (og folk flest har god råd). Tror likevel Kinnect blir en større suksess globalt takket være Microsofts sterke posisjon globalt, og enorme summer på reklame. Dog tror jeg ikke noen av de vil være noe som blir husket i fremtiden, da spillutvikling for Move og Kinnect kommer til å bli minimal og holde lav kvalitet slik vi har sett på Wii.

Enig i noe av det du sier, men Wii-spill er da ikke dårlige.

Finnes mange eksempler på gode Wii-spill.

Lenke til kommentar

La folk først rekke å kjøpe Kinect da! Er faktisk utsolgt flere steder. Hvem trenger spill når de ikke har hardwaren?

 

Spøker du? Absolutt alle butikkene jeg har vært har vært fulle av kinect bundler og sensorer. Så det er ikke det som er problemet.

Bare litt nysgjerrig, men hvor bor du ?

Dette er iallefall ikke tilfelle her i Oslo (sentrum), med mindre de nettopp har fått inn nye forsyninger.

Lenke til kommentar

Move kommer nok til å gjøre det bra i Norge da Playstation merkenavnet står så ekstremt sterkt her (og folk flest har god råd). Tror likevel Kinnect blir en større suksess globalt takket være Microsofts sterke posisjon globalt, og enorme summer på reklame. Dog tror jeg ikke noen av de vil være noe som blir husket i fremtiden, da spillutvikling for Move og Kinnect kommer til å bli minimal og holde lav kvalitet slik vi har sett på Wii.

Enig i noe av det du sier, men Wii-spill er da ikke dårlige.

Finnes mange eksempler på gode Wii-spill.

 

Jeg er selvsagt enig i at der finnes en rekke gode wii-spill, og at spesielt Nintendos egne spill er fantastiske. Dog har tredjepartsutviklere (med bare noen få unntak) produsert søppel på søppel til Wii, og det er denne utviklingen jeg tror vi kommer til å se på Move/Kinnect fremover. Ingen tredjepartsutvikler kommer til å gi ut det neste Resident Evil eller Dead Space eksklusivt til Move eller Kinnect, derimot så kan fint Sports Mini Babyz Imagine 12 komme eksklusivt til en av disse fordi de likevel koster så lite å utvikle. Og når er skal gjøre opp regning etter om Move og Kinnect om et års tid, så tror jeg dermed at disse ikke vil ha noen gode eksklusive spill, og slik dø på sikt. Det som kan skje er jo at Microsoft og Sony selv tar den rollen Nintendo har tatt med Wii, og produserer kvalitetsspill som gjør de to verdt å kjøpe, dog tviler jeg på at de ønsker å fremmedgjøre sitt "gamle" publikum såpass at de vil gjøre det, og fortsetter nok å produsere sine eksklusive spill til både vanlig kontroller og motion kontroller.

 

Så for å oppsummere. Er Move og Kinnect bra produkter? Ja definitivt om en ser på det rent tekniske. Kommer de til å selge? Ja spesielt i starten. Kommer de til å få gode eksklusive spill? Nei, for ingen kommer til å ta sjansen på det. Vil det derimot være et godt kjøp? Jeg tror ikke det fordi jeg ikke tror det kommer til å utvikles bra eksklusive spill til Move/Kinnect. Om en ønsker Motionspill bør en heller kjøpe en Wii som allerede har et fantastisk bibliotek, og der de beste spillene ikke er mulige å spille andre steder enn på Wii.

Lenke til kommentar

Hva faen, har jeg sagt at salgstall betyr alt eller?

Jeg sa LITT. Det er blandingen som trekker konklusjonen. Ikke en ting alene.

Hadde et spilt hatt et snitt på 9,5 av gamespot, men ikke solgt noe hadde jo ikke karakteren kunne fortalt hvor velykket spillet er.

 

FIFA har solgt best kanskje, men har blitt mottat rævva. Husk at MANGE kjøper FIFA pga navnet, fleste parten viste jo ikke at FIFA sugde. Har uansett blitt slakta av utrolig mange. Poenget er at HALO selger bra, og gamere elsker det.

 

Hadde Uncharted hatt utrolig salgstall hadde dere sagt noe annet ;)

Lenke til kommentar

Det er en rekke spill som har fått veldig gode karakterer og blitt godt likt blant de som har kjøpt dem, men solgt svært lite. Beyond Good and Evil er et veldig godt eksempel, også gode nye spill har blitt oversett av mange: Vanquish, Enslaved, etc. Selv om Uc2 har solgt mindre enn Halo (allikevel solgt bra), har også de som har spilt igjennom dette elsket det.

 

Salgstallene kan nok heller fortelle at Halo-serien har hatt mer suksess enn Uncharted 2. Tror nok Halo selger Xbox-konsollen i større grad enn Uc2 selger PS3, og det har nok vært mer fortjeneste på Halo enn Uc2.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Nå må du huske at både Sony og MS har egne spillstudioer, hvertfall Sony har mange nok til å prioritere et solid spill til Move. Og man skal heller ikke se bort i fra at allerede gode eksklusiver dukker opp med Move kompatibilitet Se for eksempel på Heavy Rain, og snart Socom og Killzone 3.

 

Jeg tok egentlig høyde for det du skrev i min forrige post (om du leser den en gang til). For igjen, du har selvsagt rett i at begge har egne spillstudier, og også mange nok til at de kan prioritere eksklusiver til Move/Kinnect. Det jeg sier er imidlertid at jeg ikke tror det vil skje, fordi solide spill som oftest koster en del å lage (spesielt på PS360), og om ikke salget skulle ta helt sinnsykt av, så vil det rett og slett ikke være et stort nok marked for å lage eksklusive spill til de to. At der kommer en rekke spill med Move/Kinnect-kompatibilitet er jo noe annet, det vil det gjøre selvsagt. Spørsmålet er jo om det da for kundene til Microsoft og Sony vil synes det er verdt å kjøpe Move/Kinnect bare for å kunne spille på en annen måte enn med vanlig kontroller. For noen vil det sikkert være det, men mitt inntrykk er ikke akkurat at den jevne PS360-eier er spesielt glad i Wii sin kontroll, så hvorfor skulle det plutselig endre seg nå? Dobbeltmoralisme/fanboyisme er selvsagt et mulig svar :)

 

Uansett, ethvert system bør vurderes etter sine spill, og det gir sjelden mye pluss i boken for spill som en kan spille uten det spesifikke systemet. Derfor regner ikke de fleste med Okami og Resident Evil 4 som grunner til å kjøpe en Wii (begge er tilgjengelig på PS2, blant annet), og folk vil ikke se på Move-støtte i Socom eller Killzone som en spesielt god grunn til å kjøpe Move. Det vil selvsagt være mange unntak til dette, men i det store og det hele tror jeg det er slik Move/Kinnect vil bli vurdert. Selv om begge kommer til å selge godt i starten. Så derfor gjentar jeg igjen, ønsker man bevegelsesstyring i spill, så er Wii fremdeles det beste alternativet, og kommer til å forbli det, for de beste spillene til Wii kan faktisk bare spilles ved hjelp av en Wii.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Nå har jo COD Black Ops snart solgt like mye som Halo Reach til Xbox. Faktisk var det COD Black Ops som tok rekorden med folk online første release day (2,5 mill). Cod selger mye på navnet, men det gjør forsovet Halo også. Uansett.

 

Det med at begge er til hver sin konsoll tilspisser jo kampen om konsollen. Hadde alle spill vært til alle konsoller hadde krigen hatt 0 fokus på ekslusivene. Halo og Uncharted hjelper veldig til i kampen om solgte konsoller. Selv om jeg også tror at Halo ville solgt en 360 alene.

 

Jeg nevnte ikke engang at salgstall hadde ALT å si, dere tok den konklusjonen. Jeg sa det bare hadde påvirkning. Da fikk jeg inntrykk av at du ikke brydde deg om salgstall, bare anmeldelse. Men hadde Uncharted solgt bedre enn Halo hadde det vært et argument for deg.

Lenke til kommentar

Kan dere vennligst ta denne samtalen om kvalitet og spillglede et annet sted ? Tror de fleste som leser denne tråden ikke bryr seg om hvilke spill dere liker best og hva er forhodlet mellom kvalitet og salgstall etc. Vi er her for å lese om salgstall på konsoller og spill. Selve diskusjonen deres kunne passet her om dere ikke flamet hverandre om hvem som sa hva om hvem og hva osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...