Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Først og fremst tror jeg de selskapene som allerede er etablert i Kina gjennom andre deler av sin virksomhet har en fordel. Dette gjelder selvsagt Sony, Microsoft og Apple (om vi skal ta dem med). Dog er Nintendo i ferd med å starte en egen gren i Sør Korea nå, så kan jo hende det er et ledd av en mer langsiktig satsing for å dekke flere av "the emerging markets" i asia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til Kina, så er det ingen garanti at Nintendo/Sony vil ha en fordel. Selv om kinesere og amerikanere har sine diskusjon og krangler med USA som står bak Taiwan, så er fortsatt Japan mislikt i Kina etter andre verdenskrig. Mye av Kinas propoganda er rettet mot Japanernes behandling av Kineserne i andre verdenskrig, og en har fortsatt egne kinoer hvor de viser filmer fra den tiden hvordan Japanere torturerte kinesere på syke måter som f.eks fylle dem opp med vann og dertter hoppe på magen deres i et forsøk på å få dem til å "sprikke".

Lenke til kommentar

Veldig bra post taterfyrings. Grunnen til at jeg tok frem de tallene var ikke for å bruke patrioisme som faktor (som ble nevnt i tidligere poster), men for å vise sammenheng mellom salg av en konsoll i eget hjemland. Selv er jeg nysgjerrig på om det var noen sammenheng mellom salg av konsoller i hjemlandet kontra andre land.

 

Historien til Sega kjenner jeg ikke så mye til, var knapt et lite fåtall jeg kjente som hadde Mega Drive, og var nesten helt glemt i mitt hode.

 

Hvor finner du forresten andeler i salg for hvert enkeltstående land og kun for Europa? Finner stort sett kun for USA, Japan og EMEAA.

 

Jeg tror egentlig ikke patriotisme har noe med salgene å gjøre.

Jeg tror heller ikke at nasjonalisme eller patrioisme har noen betydelig avgjørelse for salg av et produkt på eget teritoriet, men at det kan påvirke tror jeg.

 

Tror nok produsenter har en rekke fordeler på eget teritoriet, som igjen fører til mer salg i hjemlandet.

 

Hovedgrunnen til at Sony selger dårligere i USA enn i Europa/Japan er at de aldri har hatt like stor gjennomslagskraft der tidligere og har slik ikke klart å bygge en like sterk merkevare som de har her i Europa. Grunnen til det, tror jeg, skyldes at Nintendo alltid har stått mye sterkere i USA.

 

... men til tross for at Sony var klart størst i USA med PS1, så hadde de ikke i nærheten av slik total markedsandel som her i Europa.

Selv om Nintendo alltid har stått sterkt i USA, har vel både PS1 og PS2 ligget høyere i salg enn noen annen TV-konsoll i USA, og PS2 gjorde det vesentlig mye bedre enn PS1 der også.

 

Angående Wii, tror jeg det er en del andre grunner til at Nintendo har tatt seg opp igjen. GC solgte, som de fleste andre konsoller, best i USA, men den solgte allikevel veldig dårlig over alt sammenlignet med andre salg. Wii-en derimot, er billigere enn konkurrentene. Den hadde en ny måte å spille spill på som sikkert fanget mange sine interesser. Og den passet også som en god nummer to da PS3 og Xbox 360 er nokså like.

 

Nintendo var fremdeles veldig relevante og store, og Sony sitt playstation-merkenavn fikk ikke like stor gjennomslagskraft der som i Europa. Dermed var det også lettere for folk å konvertere fra PS1/2 til Xbox/360 når disse kom, for mange kunder hadde ikke utviklet så sterk lojalitet til merket.

Kan nok godt tenkes at USA ikke var like loyale til PlayStation, men PS1 og 2 lå som desidert størst salgsmessig, og det var i en periode på ca 10 år før dagens generasjon kom, som burde vært nok tid til å bygge opp et merkenavn. Sony generelt har jo også vært et nokså kjent merkenavn på en rekke andre produkter som også kan ha hatt innvirkninger (på samme måte som MS).

 

Selv om det var lettere å konvertere PS-brukere over til Xbox, må det ha vært faktorer som har ført til at de har konvertert. MS har prøvd å satse på Japan, men har nok visst at det kan være vanskelig å komme inn på det markedet, dermed tror jeg nok de så på USA som et veldig viktig land i deres strategi.

 

Playstation med sin fantastiske line-up av rollespill etablerte dermed Sony også der.

Det er det jeg prøvde å komme frem til angående forbrukervaner og hvordan produsenter kan få fordeler på eget teritoriet ... da de kjenner markedet bedre, sannsynligvis har et mer kjent navn der, osv.

 

Dette forklarer også delvis hvorfor Wii står veldig mye svakere i Norge (under 10% markedsandel)

Synes det hørtes veldig lite ut, spesielt når de fleste jeg hører om som regel har Wii og enten Xbox eller PS.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Når det kommer til Kina, så er det ingen garanti at Nintendo/Sony vil ha en fordel. Selv om kinesere og amerikanere har sine diskusjon og krangler med USA som står bak Taiwan, så er fortsatt Japan mislikt i Kina etter andre verdenskrig. Mye av Kinas propoganda er rettet mot Japanernes behandling av Kineserne i andre verdenskrig, og en har fortsatt egne kinoer hvor de viser filmer fra den tiden hvordan Japanere torturerte kinesere på syke måter som f.eks fylle dem opp med vann og dertter hoppe på magen deres i et forsøk på å få dem til å "sprikke".

I og med at Kina nå produserer egen spill-konsoll, tror jeg nok Kina kommer til å satse sterkt på denne i sitt hjemland. Kina har også begynt å produsere kvalitetsprodukter på egenhand, og tror deres produkter kan ble en stor konkurrent for andre industriland.

Lenke til kommentar

Japanere er veldig glad i å støtte sine egne elektronikk-utviklere. Derfor slår ikke Xbox særlig bra an (bare 26000 solgte Kinect sier jo sitt, når Japan er gamerland fremfor de fleste), eller Commodore eller Atari og andre firmaer på 80 og 90-tallet, selv om de var kjempestore i europa og USA. Japanere er som kjent ekstremt stolte og tradisjonrike og liker å holde seg til sitt og sine.

 

Det går aldri lange tiden før kina lager kopiprodukter, de har jo bl.a. en konsoll ute som kombinerer PS Move og Kinect i en boks.

 

Kinect har knapt vært markedsført i Japan, butikker som selger spill og ustyr satte ikke annonser i vinduene, eller hadde kinect stående ute i butikken, så folk faktisk måtte spørre også ble de hentet fra lageret (iflg en som rapporterte fra release-dagen i Tokyo i en artikkel på Kotaku.com). Det var bare en ordentlig kø utenfor en eneste butikk i Akihabara-distriktet, som er "electronics district" i byen. Andre spillbutikker reklamerte heller stort for Kamer Rider special edition figurer og andre ting enn Kinect.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Når det kommer til Kina, så er det ingen garanti at Nintendo/Sony vil ha en fordel. Selv om kinesere og amerikanere har sine diskusjon og krangler med USA som står bak Taiwan, så er fortsatt Japan mislikt i Kina etter andre verdenskrig. Mye av Kinas propoganda er rettet mot Japanernes behandling av Kineserne i andre verdenskrig, og en har fortsatt egne kinoer hvor de viser filmer fra den tiden hvordan Japanere torturerte kinesere på syke måter som f.eks fylle dem opp med vann og dertter hoppe på magen deres i et forsøk på å få dem til å "sprikke".

I og med at Kina nå produserer egen spill-konsoll, tror jeg nok Kina kommer til å satse sterkt på denne i sitt hjemland. Kina har også begynt å produsere kvalitetsprodukter på egenhand, og tror deres produkter kan ble en stor konkurrent for andre industriland.

 

Noen info om denne?

Lenke til kommentar

Hvordan spiller tredjeparts støtte i dette bildet? Både MS og Sony har bred støtte fra en rekke tredjeparts utviklerhus. Har Sony lagt inn føringer hos japanske utviklere om en boikott av 360en som platform? Sett fra utviklerens perspektiv ville det vært en klar fordel for salget i Europa og USA om de også kunne selge spillene sine til 360 (og kanskje wii)-eiere også.

Lenke til kommentar

Veldig bra post taterfyrings. Grunnen til at jeg tok frem de tallene var ikke for å bruke patrioisme som faktor (som ble nevnt i tidligere poster), men for å vise sammenheng mellom salg av en konsoll i eget hjemland. Selv er jeg nysgjerrig på om det var noen sammenheng mellom salg av konsoller i hjemlandet kontra andre land.

 

Alle påpekningene dine er meget gode, og jeg er enig med de fleste.

 

Selv om Nintendo alltid har stått sterkt i USA, har vel både PS1 og PS2 ligget høyere i salg enn noen annen TV-konsoll i USA, og PS2 gjorde det vesentlig mye bedre enn PS1 der også.

Kan nok godt tenkes at USA ikke var like loyale til PlayStation, men PS1 og 2 lå som desidert størst salgsmessig, og det var i en periode på ca 10 år før dagens generasjon kom, som burde vært nok tid til å bygge opp et merkenavn. Sony generelt har jo også vært et nokså kjent merkenavn på en rekke andre produkter som også kan ha hatt innvirkninger (på samme måte som MS).

 

Det er helt riktig at Sony også var klart størst i USA, men det jeg mener er at Nintendo klarte i løpet av N64-tiden spesielt, men også delvis i Gamcubetiden, å henge noenlunde med. I Europa ble Nintendo nesten utradert, og selv kjente jeg bare en som hadde N64 og en som hadde gamecube, men sikkert 50 som hadde PS1 eller PS2. Dermed forsvant Nintendo ut av bevistheten blant folk som ikke er dedikerte gamere (som folk her på forumet). Og vi har fått slike tilfeller som at foreldre snakker om "playstation" ikke som et merkenavn Sony eier, men som en generell betegnelse på en spillkonsoll. Under fotballkamper så kan en høre uttrykk som nå er det "playstationsfotball", butikker har skilt med "playstation" for å markere hvor spillsalget foregår, og i nyheter så kan en lese om folk som har drevet "playstationkjøring" for å illustrere at en har kjørt fort osv. Sony fikk stor gjennomslagskraft i USA, men de fikk ekstremt mye større i Europa, og her er Playstation automatisk selve konsollen for alle som ikke er dedikerte gamere. Derfor er det slik at de fleste jeg kjenner som ikke er dedikerte gamere, men likevel eier en spillkonsoll, eier en PS3, og gjerne bare har den med spill som Assassins Creed, Fifa og Guitar Hero, altså spill som er tilgjengelig på mange systemer, men de har likevel, omtrent ubevist, valgt playstation merkenavnet forann 360 til tross for høyere pris - fordi merket står så sterkt.

 

Når en ser på salgstall fra USA så må en også huske at N64 sluttet Nintendo å selge i 2001, mens Sony med sin gigantiske organisasjon kunne fortsette å selge PSOne til 2006 (!). Dermed ble det som hadde vært mye jevnere i 98/99 til en total Sony-dominans når en ser på de totale antall solgte enheter i dag. Dette poenget gjelder selvsagt også andre markeder, men er viktig å understreke for USA siden mitt argument bygger på at Nintendo aldri ble slått ut like kraftig som i Europa.

 

Så for å oppsummere, Sony dominerte også i USA, men ikke totalt som i Europa, og der det i Europa ble slik at playstation ble synonymt med spillkonsoll for de som ikke selv er hardcore-gamere, så fikk de aldri den samme sterke merkevaren i USA. Selv om den definitivt ble sterk og har hjulpet PS3-salget også der. Så siden Playstation ikke hadde en like sterk posisjon, så var det lettere å vurdere alternativet Xbox når den dukket opp. Andre ting som at den hadde Halo (og ble shooterkonsollen) har selvsagt også hjulpet siden USA som marked er mer opptatt av shootere enn Europa.

 

Angående Wii-salget som du også nevner, så er jeg helt enig med deg i alt du skriver, og siden Wii er såpass ulik tidligere konsoller, så valgte jeg å ikke ta den med i analysen (som tross alt først og fremst handlet om utviklingen frem til nå). Om Nintendo klarer å bygge en sterk og varig merkevare med Wii gjennstår å se, men de har definitivt klart å komme tilbake i folk sin bevissthet og vil slik kanskje kunne gi Sony mer kamp neste generasjon også her.

 

Her er artikkelen som viser at Nintendo nå ligger på 9.5% markedsandel i Norge http://www.vg.no/spill/artikkel.php?artid=10033702

Endret av taterfyrings
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan spiller tredjeparts støtte i dette bildet? Både MS og Sony har bred støtte fra en rekke tredjeparts utviklerhus. Har Sony lagt inn føringer hos japanske utviklere om en boikott av 360en som platform? Sett fra utviklerens perspektiv ville det vært en klar fordel for salget i Europa og USA om de også kunne selge spillene sine til 360 (og kanskje wii)-eiere også.

 

Det er riktig som du skriver at for utviklere er det en fordel å nå ut til så mange plattformer som mulig slik at en selger mest mulig. Sony brukte definitivt sin store organisasjon og massive økonomiske muskler til å sikre seg eksklusivitet forrige generasjon, feks til GTA, Metal Gear og Final Fantasy-seriene, mens Microsoft denne generasjonen har forsøkt å bruke sine økonomiske muskler til å få en del av disse seriene, og også få noen eksklusiver selv som Mass Effect. Her har Sony og Microsoft en stor fordel ovenfor Nintendo som i det store og det hele tross alt er et lite selskap og har spillkonsoller som sin kjernevirksomhet. Dermed har de ikke råd til å gå i underskudd på samme måte som Sony og Microsoft, og har mindre ekstra å kaste etter tredjepartsutviklere. Nintendo har jo også dårlige erfaringer med det fra forrige generasjon, da de forsøkte på dette og fikk en mild suksess med Tales of Symphonia og en katastrofe med Capcom5 der et spill var elendig, 3 ble kansellert og Resident Evil 4 som vi alle vet endte opp som multiplattformspill.

 

Nå produserer imidlertid de fleste studioer for alle plattformer de finner lønnsomme. Siden spillutvikling koster så mye på PS3 og 360, og markedet er såpass delt, så vil Sony og Microsoft være nødt til å betale ekstreme summer for eksklusivitet, og det ender dermed opp med mappacks til COD eller DLC for Fallout. Mitt tips er at tredjepartseksklusiver endte med MGS4 og Mass Effect.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Slettet noen innlegg som bare kom med søppel og noen innlegg som svarte på disse.

Rapporteringsknappen er ikke der fordi den pynter opp forumet, den er der for at vi som kan rydde opp skal bli klar over at det er rotete. Ønsker dere et hyggelig forum bør dere avstå fra å kommentere søppelpostene.

Lenke til kommentar

Salgstall ukeslutt 20 november:

 

1 X360 Call of Duty: Black Ops 961,912

2 X360 Assassin's Creed: Brotherhood 892,027

3 PS3 Call of Duty: Black Ops 878,980

4 PS3 Assassin's Creed: Brotherhood 869,052

5 Wii Wii Sports 533,407

6 X360 Kinect Adventures! 367,597

7 Wii New Super Mario Bros. Wii 339,809

8 Wii Wii Sports Resort 320,201

9 PS3 Need for Speed: Hot Pursuit 279,976

10 Wii Wii Party 271,068

Lenke til kommentar

At der kommer en rekke spill med Move/Kinnect-kompatibilitet er jo noe annet, det vil det gjøre selvsagt. Spørsmålet er jo om det da for kundene til Microsoft og Sony vil synes det er verdt å kjøpe Move/Kinnect bare for å kunne spille på en annen måte enn med vanlig kontroller. For noen vil det sikkert være det, men mitt inntrykk er ikke akkurat at den jevne PS360-eier er spesielt glad i Wii sin kontroll, så hvorfor skulle det plutselig endre seg nå? Dobbeltmoralisme/fanboyisme er selvsagt et mulig svar :)

Så godt som alle jeg kjenner liker Wii, men er derimot ikke så glad i Wii sports, Wii beach sports, Wii party, Wii play, og så videre.... Noe som har vært grunnlaget for flere av vennene mine for at de ikke skulle kjøpe Wii. Jeg har både Move og Kinect, og Move har blitt veldig populært for de som har PS3. Kinect derimot har hatt en litt mer laber stemning, mye med tanke på hvilke Kinectspill som har kommet ut.

De som har kjøpt PS3 eller X360 har ikke kjøpt konsollen sin på grunn av Move/Kinect, men kjøper det fordi de har tro på det, tror jeg :D

Og så skal jeg fortelle deg at det er ikke så veldig mange som eier meg!

Endret av PS360
Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen fare med Gran Turismo. Den serien har så sterk navn at den vil - uavhengig av kvalitet (har ikke testet det selv) - bli et av de best solgte spillene for PS3.

 

Om det bidrar til et push i PS3-salget er jeg derimot mer skeptisk til, da Gran Turismo vel allerede er en veldig typisk Sony-serie, og de fleste Sony-lojale eier vel allerede en PS3?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...