Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Ps3 har jo nesten tatt igjen xbox 360 så den må jo da ha solgt bedre i perioder. Uansett så skjønner jeg hva du mente med internett vitsen year of the ps3, men det er da faktisk spillene jeg bryr meg om. Og som pc og ps3 spiller så har det vært mange perler i fjor og i år, og 2011 ser ut til å bli ett kanonår. Lite man går glipp av å ikke eie xbox 360.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksklusiv/multiplattform-situasjonen er snudd til fordel for PS3.

 

Nå er f.eks. Mass Effect 3 bekreftet å lanseres samtidig på begge plattformer, mens PS3 som nevnt har klart flere eksklusive spill i 2011 (kan også ta med nytt Resistance og MotorStorm, men tviler på at de selger særlig hardware). Nytt Gears og Forza kommer til X360, men her snakker vi om spill nr. 3 og 4 i serier som kommer ut med jevne mellomrom, så det spørs hvor stor innvirkning på hw-salg det har. Nå er det Kinect som er den store eksklusive drivkraften til konsollen.

Lenke til kommentar

Alle konsollene ser ut til å oppgi sell-through når de oppgir salg, med mindre annet er spesifisert. Mener å huske at Nintendo og Sony annonserte de skulle gjøre dette på E3 for noen år tilbake siden, har kommet over artikler som indikerer at MS teller salg på samme måte.

 

http://spong.com/article/19131/SCEE-Clarifies-PS3-Install-Base-Maths

http://kotaku.com/5157636/sony-we-have-sold-21-million-ps3s

 

At de bruker fraser som "sell through" og "sell in" kan nok ha ført til en del forvirring.

 

At VGchartz ikke er 100% pålitelige er jeg også enig i, men det er den siden jeg har funnet hvor det er enklest å finne salg av maskiner og spill utifra en rekke kriterier. Det er mange som stiller seg kritisk til at de ikke ønsker å oppgi kildene sine, men det ser ikke ut til at de prøver å manipulere antatt salg med vilje, og de retter vel opp salg om mer pålitelige kilder viser til andre tall?

 

http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=18919

http://www.examiner.com/xbox-360-in-national/why-vgchartz-isn-t-considered-reliable

 

Det at salgene ikke stemmer overens med produsentenes går også begge veier, VGchartz oppga også lavere salg av PS3 enn det som var tilfellet:

 

For its fiscal year ending in June, Microsoft announced that they had sold a total of 41.7 million Xbox 360 consoles worldwide since launch. If one were to compare this figure to the chart found on the main page of VGChartz, you would see it is slightly off. Their graph shows only 41.4 million Xbox 360's have been sold worldwide to date. Clearly, Microsoft's number is the one to be trusted.

 

For those who are stuck on the mere 300,000 difference between the Xbox 360 sales figures, the PlayStation 3 numbers might be of interest to you as well. Sony just announced they have sold 38.1 million PS3's worldwide since launch but VGChartz lists PS3 sales at only 36.1 million. That is a two million unit discrepancy.

 

 

Wii har hatt noen måneder med kraftig nedgang, og kommer nok til å gå ned en del etter julesalget, men i denne perioden så ligger salget fortsatt langt over konkurrentene, så det at Wii gjør det dårlig er vil å ta i litt:

 

VGChartz Hardware data for the period 28th Nov 2010 to 04th Dec 2010:

 

Wii - 1,157,946

PS3 - 594,598

X360 - 719,778

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Wii vil i alle fall selge 3 mill. til innen julaften. Det er noen virkelig gode bundles på Wii både i USA og her til lands. Får nå konsoll med to spill til 1500-1700 kr på tilbud. Tilsvarende pakker i USA ned i $199.

 

Neste år gir de nok ut diverse småtteri som Mario Sports Mix i starten, et offisielt priskutt til $149 kommer og Zelda ute i passe tid før jul, så de berger nok et julesalg, men fra 2012 går det nok kraftig nedover for Wii. Med mindre de har noe stort på lur, man vet aldri med Nintendo...

Endret av kilik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om de klarer å lansere The Last Story som et nytt Final Fantasy (som det jo på sett og vis er), så tror jeg det kan få en betydning for dem. Er jo mange som har vært skuffet med FF siden Sakagauchi forlot skuten, og mitt inntrykk er også at veldig mange Wii-eiere er folk som vokste opp med Nintendokonsoller, og slik kjenner Final Fantasy-serien godt fra før Sakagacuhi ga fra seg director-ansvaret - et ansvar han nå har på The Last Story. Dog, det er nok ingen tvil om at Wii sin levetid nærmer seg slutten. Tror heller ikke de kan selge store mengder av den etter oppfølgeren er kommet ut heller (som PS2 gjorde), da den mangler dvd-spiller og Nintendo mangler det distrubusjonsnettverket som Sony har som gjør det mulig å selge den i utviklingsmarkeder. Så E3 2011 eller evt TGS 2011, så bør det vel begynne å snakkes om en oppfølger.

 

Angående "Year of the PS3" så er det ingen tvil om at det er noe som har blitt sagt hvert år, og egentlig aldri slått til skikkelig. I fjor var likevel et slags "year of the PS3", men det skyldtes nok ikke så mye spillene som at prisen endelig kom ned på forsvarlig nivå. Og selv om MS har hatt et meget sterkt 2010, så tror jeg ikke det er noen særlig tvil om at Sony, med sin utrolig sterke posisjon i Europa og Japan, kommer til å gå forbi dem neste år, og da spesielt om det kommer enda et priskutt. Mitt inntrykk fra min egen vennegjeng er at blant de som ikke er superdeikerte gamere, så er fremdeles Playstation synonymt med spillkonsoll, og selv om de bare skal ha en konsoll å spille Fifa på, så kjøper de fleste den dyrere PS3 fremfor 360, så slik har PS3 en stor fordel ovenfor MS her i Europa ihvertfall.

 

Angående spillene som kommer neste år, så er det jo definitivt veldig mye eksklusive spill som kommer til PS3 (og skuffende få til 360), men mange av spillene som kommer føler jeg er i ferd med å miste litt av sin tiltrekningskraft grunnet mange oppfølgere. Resistance føles som det er i ferd med å gå samme veien som Sly, Syphon Filter, Crash Bandicoot og andre Sony-serier ved at det rett og slett blir for mye, for likt, på alt for kort tid. Enda mer Ratchet & Clank, Heroes on the Move og Sly på et år? Og hvilken betydning kan egentlig Twisted Metal håpe på å ha i dag?

 

Jeg har likevel stor tro på tiltrekningskraften til Uncharted 3, og delvis Little Big Planet 2 (spesielt om de gjør spillkontrollen litt mer klassisk). Mens Infamous og Killzone er vel også serier som ikke er overeksponert enda. Likevel, jeg tror ikke egentlig spillene kommer til å utgjøre den store forskjellen for Sony, til det sprer de seg for mye ut. Prisnedsettelse tror jeg er det som kan gjøre 2011 til "year of the playstation" salgsmessig.

 

For å skrive litt om Microsoft også, så lurer jeg veldig på hva de egentlig driver med. For ca to år siden så ble Final Fantasy 13 annonsert for 360, og da følte jeg siste rest av grunn til å kjøpe PS3 fremfor 360 egentlig forsvant. 360 var billigere, hadde bedre versjoner av multiplattformspillene, bedre online (både butikk og selve spillingen), bedre eksklusiver, bedre gamepad osv. PS3 hadde bluray og MGS4 (for å overdrive litt). Nå har MS likevel klart å rote bort den ledelsen de i mine øyne (som konsumer) hadde ved å ikke kapre noen nye eksklusiver, lansere veldig mange av de gamle eksklusivene sine til PC og fokusere alt for mye på Kinnect, samtidig som Sony med sin hær av utviklere nå har fått en rekke eksklusive spill Microsoft ikke er i nærheten av. 360 er fremdeles et meget godt alternativ til meg som konsumer pga lavere pris og noen andre grunner, men den klare ledelsen de hadde for to år siden synes fullstendig rotet bort. At Mass Effect 3 kommer samtidig til PS3 som til 360 er bare manifesteringen av det. Så ja, 360 har hatt et meget godt år salgsmessig, men som konsumer føler jeg likevel at 360 - stikk i strid med utviklingen til PS3 - faktisk har svekket sin verdi gjennom 2010.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så sikker som jeg var tidligere på at PS3 vil gå forbi X360 i 2011.

 

Mens Sony har bygd seg opp en stor portofolio av tradisjonelle eksklusive spill og satser veldig halvhjertet på Move, så har MS noen få eksklusive for 2011, men satser for fullt på Kinect.

 

Hvilken strategi som lønner seg salgsmessig for 2011 står etter min mening på suksessen til Kinect på lang sikt. Det blir virkelig interessant å se hvordan Kinect gjør det etter at julehypen har lagt seg...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Dere har nok rett i at Kinnect og Move kommer til å bli avgjørende. Jeg tror det er ganske åpenbart allerede nå at Move ikke kommer til å bli en "system-selger" slik Sony håper, og at det først og fremst er de som allerede eier en PS3 som skaffer seg dette. Salget er heller ikke stort nok til at Sony eller tredjepartsutviklere heller vil tørre å gi ut Move-eksklusivespill, og dermed tror jeg Move om et par år kommer til å bli sett på som spillhistorisk kuriosa på linje med 32x og eyetoy. Med Kinnect er ting litt annerledes. Som dere sier så går MS "all out" på Kinnect, og har vel satt av en svimlende sum på å markedsføre det. Dermed er det åpenbart at Kinnect blir en suksess. På kort sikt. På langt sikt tror jeg egentlig Kinnect vil gå samme vei som jeg beskrev med Move, men det er vanskeligere å si siden de har kommmet så godt i gang som de har. Selv har jeg ikke testet det, men det jeg har lest av det gjør at jeg er pessimistisk til hvor mange bra spill som egentlig kommer til å bli utgitt til kinnect. Om det ikke blir mer enn Wii-clones, så er jeg rimelig sikker på at salget stopper opp innen et år, og at også Kinnect om noen år vil bli husket først og fremst som en kuriosa. Om ikke MS lar Xbox3 bli Kinnect-kompatibelt da, det kan endre mye.

Lenke til kommentar

Fokus mot core gamers og det nye markedet

Med så mange eksklusive spill så ser jeg ikke hvordan Sony skal klare å promotere Move. Slik det ser ut så virker det som om Sony først vil legge til valgfrie funksjoner som lar deg bruke Move på "vanlige" spill som kommer. Det ser også ut til at MS ønsker å gjøre dette da de har fundert på Kinect-funksjoner på Gears of War 3 og Forza 4.

 

Det kan nok tenkes at Sony ønsker å øke antall brukere av Move og Eye før de satser på et nytt marked så det allerede er en del brukere der ute når spillene kommer i og med at de har nok av spill å ta seg av neste år. En fordel Sony har med Move er at den har nokså like funksjoner som WiiMote, og dermed kan det nok bli lettere å porte et par spill om utviklere ønsker å gi ut et spill til flere konsoller.

 

MS bør passe på å ta vare på core gamers da for mye fokus på Kinect og mindre på core gamers kan føre til at MS også mister et stort marked. Det er nok ikke uten grunn et visst ironisk bilde har dukket opp på nettet som viser eksklusive spill nesten år.

 

Skeptisk, men ser ikke suksess for Kinect, Move og Eye som umulig

Jeg er også svært skeptisk til hvorvidt Move, Eye og Kinect kommer til å bli noen suksess, men tror ikke det er umulig. Nå koster ikke Xbox/Kinect-boundle så mye, og om de etterhvert ved neste priskutt kun velger å selge disse sammen så vil jo en potensiell brukermasse bli nokså stor. Dette blir nok ikke like lett for Sony da de i utgangspunktet ligger litt i overkant av hva 360 koster, og de bør da selge maskinen med begge delene til Move, vanlig kontroller og PS Eye.

 

Om Sony og MS klarer å få oppmerksomheten til core gamers på "vanlige" spill, samtidig nå ut til et nytt marked, og markedsføre andre funksjoner som ikke nødvendigvis retter seg mot gaming, men kan være interessant (videosamtaler, bevegelighets- og lyd-styrte menyer, osv), kan de nok klare seg. Selv ser jeg ikke bort ifra å ende opp med alle, men har absolutt ingen hast. Hvor mange av dere kommer til å ende opp med disse tilleggene?

 

Wii sin posisjon

Selv på en del av Wii sine spill som jeg liker svært godt hadde jeg ikke hatt noe imot å hatt muligheten til å spille en rekke spill med standard kontroll på Wii. Håper dette blir mer valgfritt på kommende Wii-spill (slik SSMB og 007:G gir). Håper derfor (om det kommer en Wii2 om kort tid) at en vanlig Classic Controller Pro følger med, og at flere spill gir deg valg mellom hvilken kontroll man ønsker å bruke.

 

Med oppdatert maskinvare og medfølgende vanlig kontroll i en slik pakke, vil nok dette gjøre det lettere for en del utviklere å også gi ut multiplattform spill til Wii, som vil sette Nintendo i en bedre posisjon. Så må bare Nintendo tenke litt på at det er et stort marked med nettspilling og at de kanskje burde har noen bedre løsning med brukerkonto og vennetjenester (og selv om PS3 ligger milevis foran Wii, har begge en del å lære fra Xbox 360 her).

 

Et par spill til neste år kan nok også tenkes å selge et par konsoller, og i juleperioden er ofte Nintendo en hitt, men om de ikke gjør noe drastisk snart så vil nok konsollen merke en kraftig nedgang i salg neste år. Nå har også Nintendo allerede en konsoll de må promotere som kommer neste år også.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Jeg tror uavnhengig av markedsføringen at kinect vil stille sterkere enn move på lang sikt. Move kan virke å ha potensiale til å nå ut til mange, men uten gode spill å støtte opp med så blir det vanskelig.

Kinect har på sin side en enkelhet som selv bestemor kan forstå. Det er bare å stille seg foran kamera, og sånn sett har kinect en myye bredere appell enn move.

De erfarne gamerne vil kanskje heie på move pga kontrollen og alt det der, men hvis spillene suger hjelper det vel lite?

Kinect kan på sin side fange en helt ny gruppe spillere som kanskje heiv seg på wii bølgen eller som kanskje enda ikke har brydd seg før typen/mannen kommer hjem med noe som hun faktisk har lyst til å prøve.

Dessuten kan kinect på en bedre måte integreres inn i dashboardet, selv om det skuffende nok ikke har skjedd enda. Men tipper man snart vil kunne bla seg gjennom alle menyene kun med håndbevegelser eller talekommandoer.

Lenke til kommentar

Software

Top 10 Games (New Physical Retail only; across all platforms incl. PC)

 

01. Call of Duty: Black Ops (360, PS3, Wii, PC, NDS) ACTIVISION BLIZZARD ** - 8.4 Million

02. Assassin's Creed: Brotherhood (360, PS3) UBISOFT ** - 1.14M

03. Just Dance 2 (Wii) UBISOFT

04. Madden NFL 11 (360, PS3, Wii, PS2, PSP) ELECTRONIC ARTS

05. Fable III (360) MICROSOFT**

06. Donkey Kong Country Returns (Wii) NINTENDO - 430.5K

07. Need for Speed: Hot Pursuit (PS3, 360, Wii, PC) ELECTRONIC ARTS

08. Gran Turismo 5 (PS3) SONY** - 400K

09. NBA 2K11 (360, PS3, Wii, PS2, PSP,PC) TAKE 2 INTERACTIVE

10. Wii Fit Plus (Wii) NINTENDO**

 

**(includes CE, GOTY editions, bundles, etc. but not those bundled with hardware)

 

Hardware

Nintendo DS: 1.5 Million

Xbox 360: 1.37 Million

Wii: 1.27 Million

PS3: 530k

PSP: 288k

 

8,4 mill. CoD: blops bare i USA foreløpig!... Spillet kan passere 20 mill. verden over innen året er omme. 30 mill. totalt kanskje?...

 

360 og Wii omtrent likt. PS3 skuffer ved å selge godt under halvparten. Ingen Kinect- eller Move-spill i topp 10.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Software

Top 10 Games (New Physical Retail only; across all platforms incl. PC)

 

01. Call of Duty: Black Ops (360, PS3, Wii, PC, NDS) ACTIVISION BLIZZARD ** - 8.4 Million

02. Assassin's Creed: Brotherhood (360, PS3) UBISOFT ** - 1.14M

03. Just Dance 2 (Wii) UBISOFT

04. Madden NFL 11 (360, PS3, Wii, PS2, PSP) ELECTRONIC ARTS

05. Fable III (360) MICROSOFT**

06. Donkey Kong Country Returns (Wii) NINTENDO - 430.5K

07. Need for Speed: Hot Pursuit (PS3, 360, Wii, PC) ELECTRONIC ARTS

08. Gran Turismo 5 (PS3) SONY** - 400K

09. NBA 2K11 (360, PS3, Wii, PS2, PSP,PC) TAKE 2 INTERACTIVE

10. Wii Fit Plus (Wii) NINTENDO**

 

**(includes CE, GOTY editions, bundles, etc. but not those bundled with hardware)

 

Hardware

Nintendo DS: 1.5 Million

Xbox 360: 1.37 Million

Wii: 1.27 Million

PS3: 530k

PSP: 288k

 

8,4 mill. CoD: blops bare i USA foreløpig!... Spillet kan passere 20 mill. verden over innen året er omme. 30 mill. totalt kanskje?...

 

360 og Wii omtrent likt. PS3 skuffer ved å selge godt under halvparten. Ingen Kinect- eller Move-spill i topp 10.

 

Jeg postet jo dette for flere dager siden. Men bare bra det postes flere ganger slik at flere kanskje begynner å skjønne at PS3 ikke gjør det så bra som de fleste ser ut til å tro av en eller annen grunn.

 

Ingen kinect spill blant topp 10 nei men som du ser så er NPD multiplattform nå. Vanskeligere for eksklusive spill å komme på lista da.

 

Dance Central var forøvrig på 11 plass, kinect Sports på 12.

Ikke så verst det, bare 3 plasser bak GT5 f.eks.

 

At Fable 3 i sin andre måned slår GT5's åpningsmåned er også ganske overraskende.

Lenke til kommentar

Jeg postet jo dette for flere dager siden. Men bare bra det postes flere ganger slik at flere kanskje begynner å skjønne at PS3 ikke gjør det så bra som de fleste ser ut til å tro av en eller annen grunn.

 

 

 

hæ?

 

Dette er USA tall da. Der har det vært klart fra dag #1 at amerikanerene er Microsoft pro, like mye som Japanerene elsker Nintendo og til dels Sony.

 

Faktum er at 360/PS3 har solgt omtrent likt, hvis man trekker fra det året 360 har som forsprang.

Lenke til kommentar

Jeg postet jo dette for flere dager siden. Men bare bra det postes flere ganger slik at flere kanskje begynner å skjønne at PS3 ikke gjør det så bra som de fleste ser ut til å tro av en eller annen grunn.

 

 

 

hæ?

 

Dette er USA tall da. Der har det vært klart fra dag #1 at amerikanerene er Microsoft pro, like mye som Japanerene elsker Nintendo og til dels Sony.

 

Faktum er at 360/PS3 har solgt omtrent likt, hvis man trekker fra det året 360 har som forsprang.

 

Men USA er et mange ganger mer viktig og større marked enn Japan.

Det sies at Japan er mindre enn UK denne generasjonen da det kommer til konsoll salg.

 

Og hvorfor har det vært klart fra dag 1 at USA er MS pro? Playstation og PS2 var like dominant der som andre steder. Var på ingen måter gitt at 360 skulle slå PS3 så mye som den gjør der.

 

Det er Japan som ikke gir utenlandske konsoller en sjanse.

 

Og for å illustrere hvor lite relevante Japan er nå, her er et eksempel.

Det PS3 har solgt mer enn 360 i Japan i hele år ble nesten utradert av det 360 solgte bedre enn PS3 i bare November måned i USA.

Lenke til kommentar

http://www.gamasutra.com/view/feature/6230/npd_behind_the_numbers_november_.php

 

Artikkel for November NPD. Et par utdrag.

 

In fact, while Xbox 360 hardware sales in the June – October period were up a very strong 63% over 2009, Microsoft actually bested that rate in November: sales were up 68% over November 2009.

 

Perhaps more importantly for Microsoft, when comparing average weekly rates, November 2010 was the best month the system has ever had. The previous record was 288,000 units per week in December 2008; November's set the new high bar at 344,000 units per week.

 

It seems all but certain that November's record will stand until next month when the December data is released.

 

The PlayStation 3 enjoyed a good run after the PS3 Slim was launched at $300 at the end of August 2009, but as soon as the year-over-year comparisons started coming due in September, the system's sales figures have looked anemic.

 

Clearly the understated launch of Sony's new Move controller has not significantly moved the needle on hardware or software sales.

 

According to Wedbush's Pacter, PS3 titles with “Move” in the title have sold fewer than 200,000 units collectively. (That doesn't count games that have been retrofitted for Move compatibility.)

 

As for Sony's other systems, the PS2 and PSP, we have little to say. The PSP's hardware sales of about 288,000 units were practically flat in November compared to November 2009. At the same time, software sales have tumbled further, to about half the level seen in November last year.

 

It is becoming extremely difficult to explain why hardware sales continue at an extremely modest pace while software sales go to zero, outside of some explanation involving firmware hacks and illegally distributed software copies.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kort sagt nei.

 

Pr. juli hadde MS har solgt 8,9 spill pr. konsoll i snitt. Dette er bedre enn PS3, Wii og langt bedre enn DS og PP. Det har blitt solgt 10,3 spill til PS2 i snitt. Xbox 360 vil nok gå forbi det. Kanskje det har gjort det allerede.

 

http://www.gamasutra.com/view/news/29249/NPD_Microsoft_Attach_Rate_Hits_89_PS3_Supply_Improving.php

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Men USA er et mange ganger mer viktig og større marked enn Japan.

Det sies at Japan er mindre enn UK denne generasjonen da det kommer til konsoll salg.

 

Og hvorfor har det vært klart fra dag 1 at USA er MS pro? Playstation og PS2 var like dominant der som andre steder. Var på ingen måter gitt at 360 skulle slå PS3 så mye som den gjør der.

 

Det er Japan som ikke gir utenlandske konsoller en sjanse.

 

Og for å illustrere hvor lite relevante Japan er nå, her er et eksempel.

Det PS3 har solgt mer enn 360 i Japan i hele år ble nesten utradert av det 360 solgte bedre enn PS3 i bare November måned i USA.

 

Sorry at jeg ikke skrev Europa der, men det var det som var poenget.

 

Worldwide.

Lenke til kommentar

Men USA er et mange ganger mer viktig og større marked enn Japan.

Det sies at Japan er mindre enn UK denne generasjonen da det kommer til konsoll salg.

 

Og hvorfor har det vært klart fra dag 1 at USA er MS pro? Playstation og PS2 var like dominant der som andre steder. Var på ingen måter gitt at 360 skulle slå PS3 så mye som den gjør der.

 

Det er Japan som ikke gir utenlandske konsoller en sjanse.

 

Og for å illustrere hvor lite relevante Japan er nå, her er et eksempel.

Det PS3 har solgt mer enn 360 i Japan i hele år ble nesten utradert av det 360 solgte bedre enn PS3 i bare November måned i USA.

 

Sorry at jeg ikke skrev Europa der, men det var det som var poenget.

 

Worldwide.

 

Ingen av oss vet hvor mye konsollene selger i europa. Alle sier forskjellige ting.

Mest sannsynlig leder wii klart selvsagt og så er ps3 og 360 omtrent likt.

 

Kun USA og Japan vi vet eksakt, derfor er det også hva man burde forholde seg til.

 

For europa får man forholde seg til software salgslistene som er det eneste noenlunde offisielle vi får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...