Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
GAH, jeg som liker Carlsberg, Heineken og Grolsch best :(

 

Tar jeg ikke feil koster en 6-pack med heineken ca. 140-150 kroner, så har du muligheten ville jeg ha lagt på litt ekstra penger og kjøpt det.

Lenke til kommentar
GAH, jeg som liker Carlsberg, Heineken og Grolsch best :(

 

En sekser med importert Carlsberg på flaske koster vel rundt 120kr. Vil du ha Heineken, må du ut med rundt 150kr for en sekser med enten halvlitere eller 0,33 flasker. Heineken på flaske er importert fra Nederland mens halvliterboksene er tappet hos Hansa, om jeg ikke tar feil. Jeg syntes det importere ølet smaker best, både når det gjelder Carlsberg og Heineken.

 

Ellers får du en sekser med vanlig, Norsk tappet pils til under hundrelappen. Ringnes, Hansa, Tuborg ol koster rundt 75-80kr six-packen mens Borg, Grans, Pokal og Seidel ligger på rundt 60-66kr pakningen.

Lenke til kommentar
Skal til Brussel i November, så ber om minst 5 belgiske øl som anbefales på det sterkeste? Eneste belgiske øl jeg selv har smakt, er Duvel, så gleder meg enormt til å smake ølet til munkene der nede.

Kom med forslag.

 

Det finnes veldig mye godt Belgisk øl.

 

Westmalle dubbel og tripel er veldig gode, Rochefort 8 og 10 er fantastiske, 10-eren er best, men med sine 11,3% så sparker den også ganske godt. Corsendonk dubel og tripel er veldig gode, siden tripel ikke lenger er å fremskaffe her i Norge, så vil jeg på det sterkeste anbefale å helle ned noen av dem. Grimbergen dubel og tripel er gode, Orval er heller ikke så teit. Du bør også teste Delirium Tremens.

 

Du bør også benytte muligheten til å smake Lambic. Det er en ølsort hvor det brukes villgjær i prosessen, noe som gir ølet en syrlig smak. Jeg synes det er fantastisk godt. Oud Beersel, Rodenbach Original og Grand Cru er begge flotte.

 

Westvleteren blonde, 8 og 10 er gode alle sammen.

 

Om jeg ikke husker helt feil, så er det ca 130 bryggerier i Belgia, så du sliter om du skal komme deg igjennom alt. Jeg husker ikke eksakt antall, men det er bortimot 10.000 sorter øl der nede, altså Belgiskproduserte ølsorter.

 

I tillegg så er nevnte Hoegaarden veldig godt, Chimay i alle varianter er gode, Maredsous 10 er også en slager. Satan gold er også ganske spennende.

 

Jeg tror dette får holde av forslag fra meg i denne omgang, du har nok her til å holde deg flytende i noen dager for å si det sånn. De fleste av disse er relativt sterke øl, slik at du trenger ikke så veldig mange slike på en kveld.

 

 

Lurer bare på hvordan folk drikker sitt øl. Bruker dere å drikke rett fra boks/flaske, eller fra et glass? Hvordan skjenker dere ølet i glass, på skrått eller stående glass (lite skum, mye skum)? Og sist, hvordan vasker dere ølglassene deres?

 

Jeg drikker, sjelden eller aldri, ølet mitt fra flaske eller boks. Visse unntak er det selvsagt, en Dahlspils ved bålet på grillfest går greit, men skal jeg drikke øl så er det bare glass som fungerer. Du bruker ikke et vanlig halvlitersglass til en Delirium Tremens for å si det slik. Forskjellige glass til forskjellige typer øl og forskjellige sjenkemåter etter hvilken type glass og øl det er jeg drikker, men en grei tommelfingerregel er at det skal skumme i glasset. Dette kommer av den enkle årsak at aromaen kommer best frem slik.

 

Ølglassene skal ikke vaskes ganske enkelt. Ølglass skal kun skylles i varmt vann, ikke vaskes med såpe og annet faenskap. Skal man absolutt vaske glassene så kan man bruke krystallsoda eller flaskevask. Såpevaskede glass funker ikke her i huset i alle fall.

Lenke til kommentar
Du bør også benytte muligheten til å smake Lambic. Det er en ølsort hvor det brukes villgjær i prosessen, noe som gir ølet en syrlig smak. Jeg synes det er fantastisk godt.

 

Dette er det berømte surølet, sant? I så fall kan du faktisk få tak i det om du er i Bergen en tur. Eller, det vil si, du kan få tak i det om du går ut på byen. Når jeg var hjemme i påsken var jeg innom Henriks Øl og Vinstove. Dette stedet har et (svært) godt utvalg av forskjellige sorter øl, deriblant Haandbryggeriets Haandbakk. En meget spesiell smaksopplevelse.

 

Jeg var i kontakt med vinmonopolet rett etter jul for å se om de kunne få fatt på noe slikt til meg. Svaret jeg fikk da var at de ikke hadde tenkt på dette, men at de på nyåret 2010 skulle ha et par måneder med fokus på øl. JEg ser nå at de har fått inn et par øl merket med Lambic. I fall du ikke får fatt på noe slikt der nede i Belgien.

Lenke til kommentar

Jeg vil slå et slag for vørterølet. Det er drikk for guder, og man blir sterk av det. Og så får man kjøpt det når som helst, f.eks. kl. 22 på en søndag.

 

Som alt annet øl drikkes vørterøl av glass. Å drikke av flasken er kun greit hvis man ikke har glass tilgjengelig. Vi er da ikke amerikanere.

Lenke til kommentar
GAH, jeg som liker Carlsberg, Heineken og Grolsch best :(

 

En sekser med importert Carlsberg på flaske koster vel rundt 120kr. Vil du ha Heineken, må du ut med rundt 150kr for en sekser med enten halvlitere eller 0,33 flasker. Heineken på flaske er importert fra Nederland mens halvliterboksene er tappet hos Hansa, om jeg ikke tar feil. Jeg syntes det importere ølet smaker best, både når det gjelder Carlsberg og Heineken.

 

Ellers får du en sekser med vanlig, Norsk tappet pils til under hundrelappen. Ringnes, Hansa, Tuborg ol koster rundt 75-80kr six-packen mens Borg, Grans, Pokal og Seidel ligger på rundt 60-66kr pakningen.

 

Er mulig jeg missforstår deg nå, men sier du at den Heinekenen som er oppi halvlitersboksene er en annen type øl enn den ølen som er i glassflaskene av samme merke? I så fall, er dette vanlig eller er dette spesielt for Heineken?

Lenke til kommentar
Du bør også benytte muligheten til å smake Lambic. Det er en ølsort hvor det brukes villgjær i prosessen, noe som gir ølet en syrlig smak. Jeg synes det er fantastisk godt.

 

Dette er det berømte surølet, sant? I så fall kan du faktisk få tak i det om du er i Bergen en tur. Eller, det vil si, du kan få tak i det om du går ut på byen. Når jeg var hjemme i påsken var jeg innom Henriks Øl og Vinstove. Dette stedet har et (svært) godt utvalg av forskjellige sorter øl, deriblant Haandbryggeriets Haandbakk. En meget spesiell smaksopplevelse.

Det er helt riktig. Haandbakk er en god variant av lambic, men de belgiske typen er og blir bedre, i min gane. :) Jeg har drukket en god del Handbakk på DGN her i Trondheim.

 

Jeg vil slå et slag for vørterølet. Det er drikk for guder, og man blir sterk av det. Og så får man kjøpt det når som helst, f.eks. kl. 22 på en søndag.

 

Som alt annet øl drikkes vørterøl av glass. Å drikke av flasken er kun greit hvis man ikke har glass tilgjengelig. Vi er da ikke amerikanere.

Jeg er helt enig med deg Frevild, Vørterøl er veldig godt deg også, og som et alkoholfritt alternativ så fungerer det sabla bra faktisk. Jeg kjøper meg en six-pack vørterøl av og til, problemet er bare at jeg drikker dem opp så fort. :)

 

Og øl, drikkes ikke fra flaska nei, der er jeg også helt enig med deg. :D

Lenke til kommentar
Det finnes veldig mye godt Belgisk øl.

 

Westmalle dubbel og tripel er veldig gode, Rochefort 8 og 10 er fantastiske, 10-eren er best, men med [...]

 

Notert! Takk, man! Bare å komme med flere gode tips til Belgiske nytelser! Finnes noen av disse sortene på Den Gode Nabo forresten?

Endret av Mcclane
Lenke til kommentar
Notert! Takk, man! Bare å komme med flere gode tips til Belgiske nytelser! Finnes noen av disse sortene på Den Gode Nabo forresten?

 

Hoegaarden bryggeri liker jeg veldig godt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hoegaarden_Brewery

 

I tillegg har du http://www.nogne-o.com/ som har "jukset" litt og tatt godt for seg i Belgias ølbryggerikunstner.

 

PDB-PRD@1087687@Image_M@pEbbjbpIhadacRZj@DSC_1553-2_hvit_bg_200px.jpg<-- Hoegaarden sin versjon av denne typen øl er knallgod

Lenke til kommentar
Det finnes veldig mye godt Belgisk øl.

 

Westmalle dubbel og tripel er veldig gode, Rochefort 8 og 10 er fantastiske, 10-eren er best, men med [...]

 

Notert! Takk, man! Bare å komme med flere gode tips til Belgiske nytelser! Finnes noen av disse sortene på Den Gode Nabo forresten?

 

Jepp, det gjør de. Rochefort 10 koster 149 om jeg ikke husker feil(0,33), men du finner den på Credo til 89. De fleste av disse sortene har de på DGN, hvor jeg oppholder meg en god del. ^^ De har vel nesten alle de sortene jeg nevnte, rent bortsett fra Corsendonk tripel, som ikke er å få tak i, i hele Norge. En eller annen importørjævel som har slått seg vrang. Hvis du ser meg på DGN så må du bare sparke meg på leggen for en hyggelig ølprat. :)

Lenke til kommentar
Det er helt riktig. Haandbakk er en god variant av lambic, men de belgiske typen er og blir bedre, i min gane. :) Jeg har drukket en god del Handbakk på DGN her i Trondheim.

 

tja, kanskje jeg får kjøpe noen av de Lambic-ølene jeg linket til fra polet da. Kan bli spennende det. HAr en viss mangel på IPA nå, slik at jeg uansett må en ny tur innom nettsidene deres...

Lenke til kommentar

Jeg vil slå et slag for Desperados. Dette er et fransk øl men kan minne svært mye om Mexicanske øl som bla. Corona og Sol. Denne øllen smaker mye sitrus à lime og sitron noe som gjør den svært lettdrikkelig for unge konsumerere som behøver å trenes opp for å nyte disse herlige drikker. Alkoholprosenten ligger på 5.9.

 

Fåes denne kjøpt i Norge noe sted? har bare sett den i utlandet :)

Lenke til kommentar
Har ikke smakt så mange, men Heineiken og Buddweiser er mine favoritter

 

Har du smakt Budowar(Budweiser) eller har du smakt det som ikke lenger får lov til å kalle seg Budweiser som produseres av det amerikanske selskapet Anheuser Busch?

 

Mange har en lei tendens til å forveksle disse.

Lenke til kommentar
Har ikke smakt så mange, men Heineiken og Buddweiser er mine favoritter

 

Har du smakt Budowar(Budweiser) eller har du smakt det som ikke lenger får lov til å kalle seg Budweiser som produseres av det amerikanske selskapet Anheuser Busch?

 

Mange har en lei tendens til å forveksle disse.

 

Drikker den man får kjøpt på alle butikker her i norge, ganske dyr, rundt 30 spenn uten pant, 27,90,- pluss pant på kiwi.. Den hvite boksen med rød skrift eller no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...