Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var på en ølsmakeraffære i regi av Bjørndalsskogen borettslag i samarbeid med Gulating. Der hadde de en 7 Fjell lys juleøl (mest Saison ble det vel opplyst) som het Slaps og sludd (eller noe slikt). Kan det tenkes at det er en Sinterklaas som er vannet ut?

Sludd og slaps er en Biere de garde, noe a la saison, men ikke helt. Men den er ganske langt unna Sinterklaas.

 

Solsnu er forresten også en Biere de garde. 

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

 

Sludd og slaps er en Biere de garde, noe a la saison, men ikke helt. Men den er ganske langt unna Sinterklaas.

 

Solsnu er forresten også en Biere de garde. 

 

 

Det høres logisk ut. Jeg ble litt forvirret av dette da jeg var på ølsmaking & quiz for noen uker siden. De snakket om at den juleølen var en lys, belgisk affære. Da jeg kikket på flasken mener jeg at det sto Saison-lignende et sted på den. Fra min tid i Belgia husker jeg at juleølene der nesten uten unntak var veldig lyse og alkoholsterke affærer....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan fungere, ikke at jeg har det heller men :p

 

 

Er det noen av Brewdog sine øl på polet som er verdt å sjekke ut?

Noen som har testet Tokyo Stout på 16%? 

 

 

Jeg synes alle Brewdog er gode, om enn litt standar, men de dyrere som du nevner er litt ekstra spesielle.

 

Jeg husker ikke hvilke jeg har prøvd av de dyrere, men det gikk iallefall mye av 4 packene i Sverige før....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Da var det (snart) jul igjen og jeg tenkte å få testet noen juleøl i god tid før sesongen begynner for alvor, slik at jeg vet hva jeg skal kjøpe til familie og venner. Akkurat vært på polet og kjøpt Solsnu fra Kinn, Ylir fra Ægir, Rød Jul fra Nøgne Ø og Reservejul fra St. Hallvard. Disse vil bli testet i helgen og jeg tar gjerne imot forslag til hva jeg bør teste neste helg.

Lenke til kommentar

Er det noen av Brewdog sine øl på polet som er verdt å sjekke ut?

Noen som har testet Tokyo Stout på 16%? 

Black Tokyo Horizon er etter min smak fantastisk.

Kan også anbefale #MashTag 2015, Abstrakt AB:19 og Abstrakt AB:20. Sink the Bismarck! også, men muligens mest som en kuriositet. Usikker på tilgjengeligheten for alle disse.

Endret av Solaris
Lenke til kommentar

Drikkere dre Øl til ~500,- litern?  :ohmy:

 

Er vel nærmere sprit eller vin enn øl da, selvom Bismarck eller pingvin som er teknisk tweaket med kjølemetoder er øl....

 

 

Jeg mener nå at veldig god øl gir mer bang for bucks en en veldig god vin feks Amarone, Barolo, Bordeaux etc..

 

Slutt å tenk på øl som standar pilsner, men at det er ulike kvaliteter ved forskjellig øl og ale..

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

joa.. jeg skal innrømme at jeg har kjøpt Amarone til 500 kroner litern.. men øl? :p

 

Går mest i Mack Bayer her, da jeg ikke finner noe bedre

Prøver noe nytt hele tiden, men som oftest er det ikke verdt prisen

 

Da er du vel ikke vandt til ølstilene eller så liker du rett og slett vin, pils og bayer mer enn mer spesielle øl.

 

Kona mi liker feks en billigsøtvin som heter Last Harwest eller noe på 5% 40 kr flaska, mens jeg ikke går lavere enn Ripasso eller andre italienerne eller Rioja av de rimeligere vin..

 

Selvom du ikke liker IPA eller Stout, kan det veldig gjerne være at du liker belgiske øl som Duvel eller Blue Chimay, prøv en av de to.

 

Mack Bayer er sikker ok, men det er mye annet som er mye bedre enn den... utvid horisonten, det finnes utrolig mye forskjellig øl.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Smak er en modningsprosess som går gjennom hele livet. Så lenge man prøver nye ting vil man også utvikle smakssansene til å sette pris på mer og mer komplekse smaker - det er i det minste min erfaring, ikke bare med øl og vin men også med mat. Det som er viktig er å bevege seg utenfor komfortsonen og ikke være redd for å prøve noe nytt. Hvis man smaker på ti nye øl og man bare liker en av dem vil jeg si det allikevel er verdt det, for da har man noe man kan nyte resten av livet som man ikke ville visst om ellers.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

joa.. jeg skal innrømme at jeg har kjøpt Amarone til 500 kroner litern.. men øl? :p

 

Går mest i Mack Bayer her, da jeg ikke finner noe bedre

Prøver noe nytt hele tiden, men som oftest er det ikke verdt prisen

 

Har drukket Amarone til 400+ kroner flasken og kost meg virkelig med det. Men mange øl til tilsvarende pris er en helt annen verden og gir meg vesentlig bedre totalopplevelse. Øl er en mer kompleks drikkekategori enn vin og evner å gi meg bedre opplevelser for pengene i alle prisklasser. Men hvis du sammenligner billigste type butikkøl med en dyr Amarone, så er det klart at vinen er bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

joa.. jeg skal innrømme at jeg har kjøpt Amarone til 500 kroner litern.. men øl? :p

 

Går mest i Mack Bayer her, da jeg ikke finner noe bedre

Prøver noe nytt hele tiden, men som oftest er det ikke verdt prisen

 

Da er du vel ikke vandt til ølstilene eller så liker du rett og slett vin, pils og bayer mer enn mer spesielle øl.

 

Kona mi liker feks en billigsøtvin som heter Last Harwest eller noe på 5% 40 kr flaska, mens jeg ikke går lavere enn Ripasso eller andre italienerne eller Rioja av de rimeligere vin..

 

Selvom du ikke liker IPA eller Stout, kan det veldig gjerne være at du liker belgiske øl som Duvel eller Blue Chimay, prøv en av de to.

 

Mack Bayer er sikker ok, men det er mye annet som er mye bedre enn den... utvid horisonten, det finnes utrolig mye forskjellig øl.

 

Belgisk surøl er elsk, en god stout kanskje enda mer elsk. IPA er lettdrikkelig og passer til mye mat. 

 

Personlig har jeg til gode å drikke en øl fra Mack som er god...

 

Jeg har drukket mye god vin jeg også, personlig vil jeg si at det skiller mye mer på godt øl vs butikkpilsner og på dyr vs billig vin. 

Øl er også så mye mer enn vin, smaksspekteret er mye større. 

Lenke til kommentar

Framfor en billig/billig søtvin som kona liker dvs Harvest eller Black Tower så tar jeg personlig mye heller en Ringnes pilsner i Halvlitersglass...

 

 

Men det er meg da.

 

Den beste ølen jeg har smakt mener jeg het Nøgne Red Horizon, den kostet litt penger men fy så god den var..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Framfor en billig/billig søtvin som kona liker dvs Harvest eller Black Tower så tar jeg personlig mye heller en Ringnes pilsner i Halvlitersglass...

 

 

Men det er meg da.

 

Nen beste ølen jeg har smakt mener jeg het Nøgne Red Horizon, den kostet litt penger men fy så god den var..

Jo, det er klart. "Dårlig" øl er fortsatt ganske godt! Jeg har en flaske Red Horizon hjemme faktisk, har ikke testet den enda. 

Lenke til kommentar

Var på Vinmonopolet på fredag og fant en Nøgne Ø som skulle ha smak av marshmallows. "Den må jeg huske å legge i kurven før jeg går til kassa", men det gjorde jeg altså ikke. Nå husker jeg ikke hva det var jeg hadde tenkt til å kjøpe den dagen. Noen som vet hvilken flaske jeg tenker på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...