Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg føler meg litt som en ølnerd når jeg idag tok med meg stoutglass og IPA glass når jeg gikk ut på Verandaen idag. Eller for at jeg spør søsteren min om å bytte glass til øl. Eller faktisk gir bort øl og whiskyglass til kameraten min sånn at jeg slipper å "ta med". Men det er godt og da er alt godt :)

 

:thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler egentlig å skaffe universalglass som rett og slett er perfekte til alt: http://www.hadeland-glassverk.no/fyldig-rund-58cl-6-pakk . Ser at de faktisk har 50% tilbud nå. Eneste som kanskje er litt negativt med disse er at de føles litt tynne i godset. Noe som er grunnen til at jeg trolig bestiller flere glass nå mens de er på tilbud :)

 

Anbefaler en kikk innom et av bryggerienes butikker eller de rene ølbutikkene som popper opp om en er på jakt etter greie ølglass.

Der har en som regel glass som tåler en del. Riktignok med logoer, men dette er ikke glassene en skal dekke festbordet med.

 

Tulpanglasset, som det er linket til her, er det beste allround glasset. Jeg foretrekker Teku til humlesterke øl og gjerne et temmelig rett til øl som er veldig engelske i stil.

 

Har en ikke ølglass tilgjengelig fungerer vinglass helt greit. Ber alltid om vinglass til flaskeøl på utesteder når alternaitvet er standard halvliter (eller 0,4) stablbare glass.

 

God vasking er som kjent viktig. Ikke sammen med tallerker etc. med fettrester.

Beviset på at glasset ikke er helt rent er boblene som fester seg i bunn og på sidene.

En runde med Krystall Soda kan være greit fra tid til annen (må ikke forveksles med Kaustisk) og jeg bruker alltid egen oppvaksbørste til glassene.

Lenke til kommentar

Har hørt noen leie rykter riktignok, at som med så mange HB øl, så har den tapt seg og blitt annerledes,les:mindre god. Håper det bare er en tilfeldig batchvariasjon og at de ikke faktisk har gjort endringer. Det ville være utrolig synd å begynne å tukle med en så fin IPA.

 

Jeg tror på de ryktene, den jeg smakte her i Sverige holdt ikke samme standar som de gamle jeg kjøpte på polet før.

 

Ifølge svenskene så skal Fyr og flamme på bolaget være helt fersk, og den smakte ikke typisk gammel heller, bare mindre av alt.

 

I Fyr og flammes glansdager så kjempet den helt i toppen med humle med andre som Nøgne India pale ale, Kinn Vestkyst og Ægir IPA for å nevne noen.

 

Norsk IPA smaker mer som dobbel IPA fra andre land som jeg vet... Tenker da ikke bare på Sverige.

 

 

Min patriotisme selvom jeg er veldig glad i Sverige blir litt såret når de får dårligere Fyr og flamme og gammel Kinn Vestkyst.

 

Jeg skrev en klage til Kinn men fikk ikke noe svar.

 

Foraldel svenske øl kan være veldig gode og rimelige, Imperial stoutsene deres er fantastisk gode til prisen, men min mening er at IPA stilen til norge og sverige er litt forskjellige. Oppigårds er veldig gode og forfriskende, men har mindre smak enn dyrere norske IPAS, de beste IPAene til svenskene er Omnipollo Nebuchadnezzar imperial IPA og Mangofeber Dipa, Mohawk og Dugge og Electric Nurse har også mye bra....

 

Men jeg holder en knapp på norske IPAs selvom det fra mitt økonomiske ståsted er litt for dyrt, iaf nåfortiden. Når jeg er på Taxfree kan man jo kjøpe med noen gode danske eller norske IPAs, Men ble solid skuffet over Hornbeer Hoppy Viking som var eldgammel, så jeg kjøpte en 4 pack Aas IPA som var knallgod til prisen....

 

Når taxfree hadde Nøgne india Pale ale så var de perfekte og kostet vel bare 30kr, Men etter at de byttet til Hornbeer så har det tapt seg.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

Har hørt noen leie rykter riktignok, at som med så mange HB øl, så har den tapt seg og blitt annerledes,les:mindre god. Håper det bare er en tilfeldig batchvariasjon og at de ikke faktisk har gjort endringer. Det ville være utrolig synd å begynne å tukle med en så fin IPA.

 

 

Når taxfree hadde Nøgne india Pale ale så var de perfekte og kostet vel bare 30kr, Men etter at de byttet til Hornbeer så har det tapt seg.

 

 

 

Tax Free på Gardermoen og Flesland har nå normalt inne Vestkyst, Fløien, Ulriken (dobbel IPA uten overveldende karamell) og Kniksen (India Red Ale), i tillegg til Nøgne Øs IPA og Fyr og Flamme.

 

Om norske IPAer er kraftige i forhold til svenske vil jeg hevde at det er svenskene som er mest borte fra "normalen". Prøv f.eks. øl fra Amager som er meget gode på øl med høyt humleinnhold så finer du at det ikke skiller seg nevneverdig fra norske varianter.

Fyr og Flamme er imidlertid litt atypsik i mine øyne, eller snarere gane. Her får jeg mer karamell enn i de fleste andre norske og kan skjønne om den sammenlignes med dobbelt IPAer fra det store utland.

Lenke til kommentar

 

 

Har hørt noen leie rykter riktignok, at som med så mange HB øl, så har den tapt seg og blitt annerledes,les:mindre god. Håper det bare er en tilfeldig batchvariasjon og at de ikke faktisk har gjort endringer. Det ville være utrolig synd å begynne å tukle med en så fin IPA.

 

 

Når taxfree hadde Nøgne india Pale ale så var de perfekte og kostet vel bare 30kr, Men etter at de byttet til Hornbeer så har det tapt seg.

 

 

 

Tax Free på Gardermoen og Flesland har nå normalt inne Vestkyst, Fløien, Ulriken (dobbel IPA uten overveldende karamell) og Kniksen (India Red Ale), i tillegg til Nøgne Øs IPA og Fyr og Flamme.

 

Om norske IPAer er kraftige i forhold til svenske vil jeg hevde at det er svenskene som er mest borte fra "normalen". Prøv f.eks. øl fra Amager som er meget gode på øl med høyt humleinnhold så finer du at det ikke skiller seg nevneverdig fra norske varianter.

Fyr og Flamme er imidlertid litt atypsik i mine øyne, eller snarere gane. Her får jeg mer karamell enn i de fleste andre norske og kan skjønne om den sammenlignes med dobbelt IPAer fra det store utland.

 

 

Jeg har aldri fløyet, kjører bare båt mellom Norge og Sverige.....

 

Uvitenhet har jeg, jeg trodde da Amager var Dansk???

 

Kan du klargjøre hva du mente med Norge-Sverige, Sverige mest fra normalen? Mtp at de har mer eller mindre humle og malt/gjærsmak?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg har aldri fløyet, kjører bare båt mellom Norge og Sverige.....

 

Uvitenhet har jeg, jeg trodde da Amager var Dansk???

 

Kan du klargjøre hva du mente med Norge-Sverige, Sverige mest fra normalen? Mtp at de har mer eller mindre humle og malt/gjærsmak?

 

 

 

Da bør båtfolket strekkes opp.

 

Amager er dansk og tenkt som en bekreftelse på at norske IPAer ikke er spesielle, men det finnes selvsagt en del "butikk" og "session" IPAs i tillegg til de skikkelige. Disse bør ikke nevnes i sammen åndedrag som skikkelig IPA og om det er tvingene nødnvendig er fornavnene viktige.

 

Kommentaren på Sverige/Norge gikk på:

"Norsk IPA smaker mer som dobbel IPA fra andre land som jeg vet... Tenker da ikke bare på Sverige."

for norske IPAer er et vidt begrep og noen har muligens hentet for mye smak fra amerikanske halvtårgamle IPAer der karamellen har fått for mye plass og humlen har trukket seg for mye tilbake.

Lenke til kommentar

Statoil burde selge butikk og session øl, si meg hvorfor er ikke det mulig?

 

Why kan man kjøpe øl i bensinstasjon i Danmark liksom, og tilogmed en 100ings for en flaske bacardi...

 

Men I Norge er det restriksjoner på tid som er helt utrolige, lengre oppe i uka, men stengt tidlig på Lørdag???

 

Vil de liksom at folk skal drikke mer i uka da eller?

 

Og wtf skulle ikke det et av poengene med Frp i regjering være at de gjorde litt endringer på alkohol-lovene?

Lenke til kommentar

Statoil burde selge butikk og session øl, si meg hvorfor er ikke det mulig?

 

Why kan man kjøpe øl i bensinstasjon i Danmark liksom, og tilogmed en 100ings for en flaske bacardi...

 

Men I Norge er det restriksjoner på tid som er helt utrolige, lengre oppe i uka, men stengt tidlig på Lørdag???

 

Vil de liksom at folk skal drikke mer i uka da eller?

 

Og wtf skulle ikke det et av poengene med Frp i regjering være at de gjorde litt endringer på alkohol-lovene?

 

Kan ikke se det er noen form for restriksjon for dette, utover at kommunstyrene kan si nei.

Mange kommuner har i senere tid gått gjennom sine rettningslinjer og åpnet for salg av øl fra spesialbutikker og bryggerier.

 

 

 

s

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Statoil burde selge butikk og session øl, si meg hvorfor er ikke det mulig?

 

Why kan man kjøpe øl i bensinstasjon i Danmark liksom, og tilogmed en 100ings for en flaske bacardi...

 

Men I Norge er det restriksjoner på tid som er helt utrolige, lengre oppe i uka, men stengt tidlig på Lørdag???

 

Vil de liksom at folk skal drikke mer i uka da eller?

 

Og wtf skulle ikke det et av poengene med Frp i regjering være at de gjorde litt endringer på alkohol-lovene?

 

Meg bekjent har Danmark også et større problem med alkoholmisbruk.

Lenke til kommentar

 

Statoil burde selge butikk og session øl, si meg hvorfor er ikke det mulig?

 

Why kan man kjøpe øl i bensinstasjon i Danmark liksom, og tilogmed en 100ings for en flaske bacardi...

 

Men I Norge er det restriksjoner på tid som er helt utrolige, lengre oppe i uka, men stengt tidlig på Lørdag???

 

Vil de liksom at folk skal drikke mer i uka da eller?

 

Og wtf skulle ikke det et av poengene med Frp i regjering være at de gjorde litt endringer på alkohol-lovene?

 

Meg bekjent har Danmark også et større problem med alkoholmisbruk.

 

Har kanskje det noe med kultur, prisnivå, at man kan drekke overalt mens man går og sånt?

 

Jeg tror det er mest vanlige folk som jobber mye som sliter med at polet stenger tidlig på Lørdag, man burde heller bruke mer penger på rehabilitering av alkoholister etc...

Lenke til kommentar

Og wtf skulle ikke det et av poengene med Frp i regjering være at de gjorde litt endringer på alkohol-lovene?

De har jo faktisk fått løsnet litt på reglene hva "reklame" for alkohol gjelder,men det er sjeldent at ett parti alene kan innføre noe som helst uten å få støtte fra andre.
Lenke til kommentar

 

Og wtf skulle ikke det et av poengene med Frp i regjering være at de gjorde litt endringer på alkohol-lovene?

De har jo faktisk fått løsnet litt på reglene hva "reklame" for alkohol gjelder,men det er sjeldent at ett parti alene kan innføre noe som helst uten å få støtte fra andre.

 

 

Jeg bor ikke i Norge, her i Sverige er det masse alkoholreklamer i aviser etc, det jeg ser i Norge er at man på vinmonopolets sider noen ganger faktisk får lov til å se hvordan flasken ser ut..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...