Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har begynt å bevege deg inn i surølens verden, og den er gøyal. Kjøp deg en flaske Oude Gueuze Tilquin a l'Ancienne på polet, og kos deg med den. Deretter kan du begynne å utforske resten av denne stilen. Det er lurt å behandle slike øl som om det var champagne. Drikk den langsomt av høye smale stettglass. Jeg var med på et surøl-kurs for noen år tilbake, det var lærerikt og introduserte meg til utrolig masse gøye nye smaker.

Lenke til kommentar

Jeg føler meg litt som en ølnerd når jeg idag tok med meg stoutglass og IPA glass når jeg gikk ut på Verandaen idag. Eller for at jeg spør søsteren min om å bytte glass til øl. Eller faktisk gir bort øl og whiskyglass til kameraten min sånn at jeg slipper å "ta med". Men det er godt og da er alt godt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler egentlig å skaffe universalglass som rett og slett er perfekte til alt: http://www.hadeland-glassverk.no/fyldig-rund-58cl-6-pakk . Ser at de faktisk har 50% tilbud nå. Eneste som kanskje er litt negativt med disse er at de føles litt tynne i godset. Noe som er grunnen til at jeg trolig bestiller flere glass nå mens de er på tilbud :)

Har seks men bruker de mest til porter stout og belgisk..

 

Fikk de i bryllupsgave.

 

Kjempeflotte.

Lenke til kommentar

Ganske bred oppfatning av "Amerikanske øl" ser jeg, men uansett noen godbiter der ja :)

 

Litt avveksling må til.

 

Höjderne av de amerikanske var de store og annerkjente (Alesmith IPA og Boulevard Tank 7) men kunne gjerne tenkt meg å hatt mange flasker av Wild Beer / Beavertown Blubus Maximus stående. Makan til læskende drikk skal en lete lenge etter. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Svenskenes smak....   :nei: : Sitat;

 

Angående Fyr & Flamme så pratade jag med en från Beer Enthusiast och enligt honom var batchen till Systembolaget så färsk som det går med deras ledtider. Hans gissning då (i mitten av maj) var att flaskorna skulle vara 3-4 veckor gamla när de kom ut på hyllorna. Stämmer väl ungefär med det datum jag såg på flaskan.

 

Däremot var inte jag imponerad av F&F överhuvudtaget. Rätt dämpad humlesmak (i jämförelse andra humlestinna IPA) med på tok för kraftig och överdriven beska för den kroppen.

 

 

 

Sitat slutt og....

 

:Vet inte vad jag ska säga om fyr & flamme. Den var långt ifrån dålig, men inte heller något speciellt. Känns väldigt "brödig".

 

Hva med dette sitatet? :

Fick mig en smärre chock. Vi var på middag med jobbet och ena kollegan beställde en öl samt outspädd svartvinbärssaft. Döm av allas förvåning när kollegan slår i saften i ölen...

 

Lika chockerande var det faktiskt läskande gott och passar nog ruggigt fint en solig och varm sommarkväll.

 

För egen del smakade denna saft-chock bättre än Fyr & Flamme.

 

 

 

Slutt legge til at det er en rimelig fersk batch. Stod et eller annet sted at man ikke skal gi perler til svin etc....

 

 

Fyr og flamme må vel sammen med Nøgne, Ægir og Kinns varianter være en IPA i toppklasse, smaker mer som en Dipa..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Fyr og Flamme er en meget bra IPA ja, men betyr ikke at alle liker den like godt.

 

Dette var mer en trend enn att enkelte ikke likte den da.

 

Svenskene liker ikke Fyr og flamme, mulig det provoserte meg litt. Jeg liker svenske øl, men de har en litt annen stil selvom de har mye godt og rimelig også...

 

Den Systemet hadde var nok ikke helt fersk, men absolutt god.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke liker Fyr og Flamme så liker man ikke IPA, så enkelt er det. Det er en fabelaktig IPA som enhver ølkjenner vil gjenkjenne som det den er. At man ikke liker IPA er en helt ærlig sak, men da må man holde seg for god for å drive å teste dem.

 

Jeg synes Fyr og flamme er fantastisk god, nettopp fordi den er såpass "balansert" og malttung som den er. Jeg er ingen stor "hop head" og liker det ikke når det blir altfor mye vestkysthumlepreg. Men de som faktisk gjør det, kan kanskje synes at Fyr og flamme blir for spak (i mangel av et bedre ord)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hørt noen leie rykter riktignok, at som med så mange HB øl, så har den tapt seg og blitt annerledes,les:mindre god. Håper det bare er en tilfeldig batchvariasjon og at de ikke faktisk har gjort endringer. Det ville være utrolig synd å begynne å tukle med en så fin IPA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...