Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, Alesmith sin IPA er rangert som verdens beste IPA på Ratebeer.com. De har hatt noen inne på Vika polet,Oslo i det siste så om du har mulighet til å stikke innom der så er den verdt å smake. Ellers av norske så er vel Haandbryggeriet sin Fyr og Flamme ganske populær, i likhet med Kinn Vestkyst.

Lenke til kommentar

Har dere noen IPA'er dere vil anbefale? Har smakt Nøgne Ø og Ægir sin, begge var veldig gode. Sånn jeg har forstått det er Nøgne #100 og #500 også en IPA av noe slag, men jeg er nå på jakt etter en helt vanlig IPA(hvis det ga mening).

 

Sjølv synest eg at Kinn bryggeriet sin Vestkyst er ei god IPA. Enkelte meiner at den har litt mykje bitter hummlesmak, men det er heilt etter typebeskrivelsen. Dersom du er uten etter øl med meir fruktig hummlesmak så kan eg anbefale Håndbryggeriet sin Fyr og Flamme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men om det er Bryggeriets egen tekst kan det jo lett oppfattes som et samarbeid fra "autoritetene" dersom de ønsker det, og dermed klassifisere det som utenfor det som er lovlig.

Det er riktig det du sier. Men, opplysningene kommer ikke fra bryggeriene, men fra supermarkeder og andre. Om du ser på noen av de andre bryggeriene vi har skrevet om, vil du se at referansen er blant annet Cardinal. Om autoritetene vil reagere, så må de reagere på meg. Og det er kanskje litt av idéen da jeg vil gjerne vite hva ham kan skrive i en blogg :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal begynne å prøve meg frem på Belgiske øl.

Noen som har noe å anbefale?

Hva får man tak i av gode belgiske øl på polet?

 

Mikkeller Spontaneale, Nøgne Ø Saison, Nøgne Ø Tiger tripel, Belgiske Chimay serien....

 

Mikkeller Spontaneale er produsert i Belgia, samme er Chimay. De nordiske bryggene er nok brygget i Norge med Belgiske oppskrifter.

 

Synes butikkølen Nøgne Ø Wit også er god, men denne er nok også lagd i Norge etter belgisk stil.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Mikkeller Spontaneale, Nøgne Ø Saison, Nøgne Ø Tiger tripel, Belgiske Chimay serien....

 

Mikkeller Spontaneale er produsert i Belgia, samme er Chimay. De nordiske bryggene er nok brygget i Norge med Belgiske oppskrifter.

 

Synes butikkølen Nøgne Ø Wit også er god, men denne er nok også lagd i Norge etter belgisk stil.

"Belgiske øl" er jo litt vel generelt, men om jeg selv skal være generell så vil jeg egentlig ikke anbefale norske mer eller mindre vellykkede etterligninger av de ekte sakene. Jeg hadde hadde glatt byttet ut ovennevnte med feks. "Silly Saison" og "Tripel Karmeliet" eller "Gouden Carolus Tripel". Chimay derimot kan ikke bli feil uansett. Deres blå er en levende legende og rød og gul/hvit er flotte valg! Ellers ser jeg ingen grunn til å ikke anbefale øl i absolutt toppen av verdensklasse: Rochefort serien! Kjør på med Rochefort 10. Liker du den ikke etter første øl så smaker den mye bedre etter andre. Etter tredje elsker du den og det er ingen vei tilbake. :)
Lenke til kommentar

"Belgiske øl" er jo litt vel generelt, men om jeg selv skal være generell så vil jeg egentlig ikke anbefale norske mer eller mindre vellykkede etterligninger av de ekte sakene. Jeg hadde hadde glatt byttet ut ovennevnte med feks. "Silly Saison" og "Tripel Karmeliet" eller "Gouden Carolus Tripel". Chimay derimot kan ikke bli feil uansett. Deres blå er en levende legende og rød og gul/hvit er flotte valg! Ellers ser jeg ingen grunn til å ikke anbefale øl i absolutt toppen av verdensklasse: Rochefort serien! Kjør på med Rochefort 10. Liker du den ikke etter første øl så smaker den mye bedre etter andre. Etter tredje elsker du den og det er ingen vei tilbake. :)

 

Kan nok være enig der, selv har jeg lite kunnskap. Og har drukket mest norske og danske varianter. Selvom Mikkellers spontanale jo er lagd i Belgia...

 

 

Edit- Noen som har smakt St.Peters Cream Stout fra England? Det er vist en stout med veldig gammel historie. Hørt mye bra om den på et annet forum, og ser også at den har skyhøy rating på ølsidene.

 

Kjøpt en flaske, skal kanskje smake den i kveld.

 

Til Søndag skal jeg nok flaske hjemmebrygget mitt også, spennende.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Wolf: Jeg synes St. Peter's Cream Stout er super.

 

En solid øl som ikke blir for ekstrem, kunne godt ha drukket et par av denne i løpet av en kveld.

 

Tok forøvrig med meg Ægir Ratatosk DIPA og Lervig Rye IPA.

 

Førstnevnte har jeg ikke prøvd, men ølet fra Lervig har jeg drukket før men for lenge siden. Avgjørende her ble at den var 0,33L og en relativt kurant pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...