Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Nå som sommervarmen har ankommet så er eg på leiting etter gode øl som er fine å ta med ut i sola.

 

Sidan eg vil ha med meg flaskene ut så må eg nesten ha ølflasker som enten er utan sedimentering eller som har sedimentering som skal være med i ølet.

Eg har smakt meg gjennom mykje forskjellig øl, problemet er berre at eg no ikkje lenger husker kva øltyper som må stå i ro i eit par dagar før ølet kan sjenkast opp i eit glass, og kva øltyper som er uten sediment. Vanligvis når ølet er omtalt så blir ikkje eventuellt sediment nevnt.

 

Eg kunne gjerne tenkt meg nokre fine (indian) Pale Ale som eg kan putte i sekken og nyte i skjærgården eller liknande.

 

Så finnes det ei liste ein plass som lister opp godt øl som tåler litt "røff" behandling slik at den kan nytast utandørs? Eventuellt har noken anbefalninger til gode "skjærgårds-øl"?

 

Selv synes jeg øl uten sedimenter er litt kjedelig, og jeg bryr meg heller ikke om at flaskene ikke står rett feks i posen når jeg handler de. Dette er etter min mening en pyseting.

 

Sedimentene legger seg som regel alltid i bunn av flasken, om du da ikke rister flasken før du heller.

 

 

Men om du ikke vil ha sedimenter i øl i det hele tatt, så finnes det øl som ikke har særlig sediment og som er IPAs, jeg kommer i farten på tre stk til ganske rimelig pris. Brewdog Punk IPA, Proper Job IPA og Brooklyn Brewery IPA.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at når jeg tar med flaskene ut så blir de omtrent alltid rista, så eventuelle sedimenter blir jamnt fordelt i heile flaska.

 

Det er langt i fra alle øltyper som har sediment som ikkje er drikkande, men det finnes også enkelte som får svært mykje gjærsmak dersom flaska ikkje har stått i ro i fleire dagar (nøgne Ø er eit typisk eksempel på øl som lett får gjærsmak om flaskene ikkje blir behandla skikkelig).

 

Får vell ta å kjøpe inn nokre amerikanske IPA'er snart.

Lenke til kommentar

Haandbryggeriet Pale Ale har endel sedimenter, men tåler utmerket å få dem fordelt i flasken. Er fantastisk godt butikkøl som passer utmerket ute på tur.

 

Men når jeg er på tur er ofte vekt en faktor, og boks er da foretrukket. F.eks når man skal bære med seg øl 1000 høydemetere opp på en fjelltopp. Aass gourmet pale ale er ikke å forakte, og Frydenlund Fatøl er etter min mening det aller beste industri-ølet som finnes.

Lenke til kommentar

Aas gourmet Pale Ale har jeg ikke mye til overs for, men stouten deres synes jeg er veldig god til prisen. Brewdog Trashy Blonde er en annen sedimentfri grei butikkøl.

 

Edit, Lervig Lucky Jack er vel egentlig også ganske sedimentfri, og svært god i forhold til at den er sedimentfri.

Endret av Wolfkiller
Lenke til kommentar

Nei det er vel en sammenheng. Ølbutikken drives av broren til "Mikkeller".

Sånn var det.

Er det noe forskjell i smak, alkoholinnhold og pris da?

Pris: Ja og nei. Det varierer fra øl til øl og er ikke styrt av farge. Samme gjelder i grunn smak og alkoholinnhold og, selv om farge kan være en god indikator.
Lenke til kommentar

Er det noe forskjell i smak, alkoholinnhold og pris da?

Litt komplisert å gi et godt svar som gir mening for noen som lurer på det men jeg kan vel kanskje grovgeneralisere det til at de mørke som regel oppleves som mer "tunge" enn de lyse. De lyse er ofte mer friske og lette. De mer alkoholsterke ølene er som regel også mørke. Mitt beste råd er egentlig å ikke bry deg om farge i første omgang.
Lenke til kommentar

Jo mørkere ølet er, jo tyngre og fyldigere er det. Men det finnes unntak. Og jo lysere ølet er, jo lettere i smaken er det, men her finnes og unntak. Mørke øl har ofte høyere alkoholstyrke enn lyse øl, men igjen, her finnes mange unntak. Men de fleste øl over 10% er mørke på farge, med unntak av noen sære belgiske varianter.

 

Men det som er mer konkret, er at mørke øl oftere har smak av sjokolade, brent malt, kaffe, karamell, og en rekke andre tunge og solide smaker. I lyst øl finner man heller mer bitterhet og hint av sitron, gress og så videre.

 

Må til slutt nevne at industri-øl sjelden inneholder noe særlig smakskarakteristikk. F.eks Newcastle Brown ale som er et mørkt industri-øl er knapt nok representativt for slike mørke øl jeg snakker om.

Lenke til kommentar

Må til slutt nevne at industri-øl sjelden inneholder noe særlig smakskarakteristikk. F.eks Newcastle Brown ale som er et mørkt industri-øl er knapt nok representativt for slike mørke øl jeg snakker om.

Ja, fargen på Newcastle er jo rent kosmetisk, dvs. den er kunstig tilsatt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...