Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Schlenkerla Weizen manglet kanskje litt kropp i forhold til doppelbocken, men jeg syntes smaken var bedre. Jeg syntes både doppelbocken og urbocken var litt slappe. Weizen var mye mer forfriskende etter min smak.

 

Siden det har vært så mange her som likte Nøgne Ø Holy Smoke i det siste bestemte jeg meg for å gi den en sjanse igjen for leden. Første gang jeg drakk den i høst syntes jeg den var så tam og dårlig at jeg ble sur.

 

Jeg åpnet den samtidig med Haandbryggeriet Norwegian Wood og Schlenkerla Marzen, og denne gang var den bedre. Tror det må ha vært noe galt med den flasken jeg drakk i høst.

 

Den viktigste konklusjonen fra den sammenligningen var at ølene slo ihjel hverandres smaker og ødela for hverandre. Det ble smør på flesk. Norwegian Wood har vært min favoritt og jeg syntes fortsatt den er best, men det var mye jevnere løp enn jeg hadde trodd. Marzen var enklest, sannsynligvis pga. sine 5,1%. Men den er forfriskende og godt egnet til mat, siden den er så enkel og ikke sloss om kapp med smakene i maten. Den har stort sett tre egenskaper: røyksmak, maltsmak og friskhet.

Holy smoke er den som ligner mest på Schlenkerla Eiche og Urbock. I motsetning til Marzen har den også smak av humle. Den har en slags søt fyldighet verken Norwegian Wood eller Marzen har, det jeg vil kalle en bockfylde/-sødme.

 

Norwegian wood er den mest sammensatte og utradisjonelle røykølen. Røyksmaken er mer integrert i de andre smakene her. De andre to har liksom røyken lagt oppå de andre smakene, mens her er det et komplett hele. Dessuten lukter den veldig godt, ikke bare når du lukter på den, men mens du drikker den. Jeg liker den best, men de andre er sannelig ikke dårlige de heller. Det mest avgjørende for at en øl skal smake godt er for meg å velge den rette ølen til den rette anledningen.

 

Etter å ha sammenlignet et lite glass av hver drakk jeg resten av ølene hver for seg. Da kom de mer til sin rett og smakte mye, mye bedre alle sammen. Marzen bør forøvrig ikke bli for varm, da dominerer den søtlige maltsmaken og det blir ikke lenger den forfriskende røkølen den er når den er kald.

 

@Xtra: Så vel fem-seks Schlenkerla Marzen på Vika. Det så ut som om det hadde vært flere der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt sen ølsmaking etter en 3 retters med nypresset kaffe, Serenite cognac og en Punch Northern lights cubansk sigar.

 

Opnet en flaske Nøgne Ø nr 500. Veldig mektig og god øl, nydelig smak og passende bitterhet. Perfekt avslutning på en helgemiddag. Sammen met et glass Laphroaig.

 

EDIT

 

Hvor sterk i prosent er Rogue Shakespeare Outmeal Stout? Finner lite informasjon på flasken, synes det burde vært tydeligere.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Litt sen ølsmaking etter en 3 retters med nypresset kaffe, Serenite cognac og en Punch Northern lights cubansk sigar.

 

Opnet en flaske Nøgne Ø nr 500. Veldig mektig og god øl, nydelig smak og passende bitterhet. Perfekt avslutning på en helgemiddag. Sammen met et glass Laphroaig.

 

EDIT

 

Hvor sterk i prosent er Rogue Shakespeare Outmeal Stout? Finner lite informasjon på flasken, synes det burde vært tydeligere.

 

Den er bare 6%. Ganske god til å være så svak. Hva syntes du om den?

Lenke til kommentar

Er det vanlig at øl fra tapp er relativ kaldt. Bare reagerte på hvor kaldt Nøgne ø imperial stouten som jeg kjøpte på samfunnet i går var. Skulle tro når det står spør oss om øl at de kunne hatt litt varmere temperatur på ølen slik at det ble noe smak.

 

Det er nok vanligere enn man gjerne setter pris på. Jeg antar at dette gjelder spesifikt på steder der de ikke kjøre voldsomt fokus på øl, eller som i kvarterets tilfelle, at det gjøres litt på frivillig basis, så er det den gjengse smak som gjelder. Og da er det kaldt øl som gjelder.

Lenke til kommentar

Er det vanlig at øl fra tapp er relativ kaldt. Bare reagerte på hvor kaldt Nøgne ø imperial stouten som jeg kjøpte på samfunnet i går var. Skulle tro når det står spør oss om øl at de kunne hatt litt varmere temperatur på ølen slik at det ble noe smak.

Oi, når begynte de å servere slikt på samfundet?

EDIT: Er kanskje et annet "samfunn" enn det jeg først fikk for meg.

Endret av barkebrød
Lenke til kommentar

Litt sen ølsmaking etter en 3 retters med nypresset kaffe, Serenite cognac og en Punch Northern lights cubansk sigar.

 

Opnet en flaske Nøgne Ø nr 500. Veldig mektig og god øl, nydelig smak og passende bitterhet. Perfekt avslutning på en helgemiddag. Sammen met et glass Laphroaig.

 

EDIT

 

Hvor sterk i prosent er Rogue Shakespeare Outmeal Stout? Finner lite informasjon på flasken, synes det burde vært tydeligere.

 

Den er bare 6%. Ganske god til å være så svak. Hva syntes du om den?

 

Veldig god og fyldig, fin smak. Helt kullsort, behagelig....

Lenke til kommentar

Er det vanlig at øl fra tapp er relativ kaldt. Bare reagerte på hvor kaldt Nøgne ø imperial stouten som jeg kjøpte på samfunnet i går var. Skulle tro når det står spør oss om øl at de kunne hatt litt varmere temperatur på ølen slik at det ble noe smak.

Oi, når begynte de å servere slikt på samfundet?

EDIT: Er kanskje et annet "samfunn" enn det jeg først fikk for meg.

Samfunnet i trondheim, nærmere bestemt Daglighallen.

Lenke til kommentar

Er det vanlig at øl fra tapp er relativ kaldt. Bare reagerte på hvor kaldt Nøgne ø imperial stouten som jeg kjøpte på samfunnet i går var. Skulle tro når det står spør oss om øl at de kunne hatt litt varmere temperatur på ølen slik at det ble noe smak.

 

Det kan komme av tappelinjene deres og at de har samme kjøling. Forøvrig er det ikke vanskeligere enn at man varmer den opp i hendene, siden det uansett er et øl man mer enn gjerne kan kose seg med en stund. :)

Lenke til kommentar

Er det vanlig at øl fra tapp er relativ kaldt. Bare reagerte på hvor kaldt Nøgne ø imperial stouten som jeg kjøpte på samfunnet i går var. Skulle tro når det står spør oss om øl at de kunne hatt litt varmere temperatur på ølen slik at det ble noe smak.

 

Det kan komme av tappelinjene deres og at de har samme kjøling. Forøvrig er det ikke vanskeligere enn at man varmer den opp i hendene, siden det uansett er et øl man mer enn gjerne kan kose seg med en stund. :)

 

Det er også en faktor at "den jevne øldrikker" har lært at ølet skal være kaldt og reagerer om det blir servert på eksempelvis 14 grader.

Lenke til kommentar

Ja, det er klart, men fagfolk bør likevel behandle varene slik de skal behandles. Dog vil det være komplisert for et utested å holde styr på de forskjellige serveringstemperaturene til de forskjellige ølene, så jeg sjønner at de legger seg på ei linje hvor alt serveres like kaldt. Jeg er glad for at utvalget er der, selv om jeg noen ganger må varme opp ølet mitt.

Lenke til kommentar

Er det vanlig at øl fra tapp er relativ kaldt. Bare reagerte på hvor kaldt Nøgne ø imperial stouten som jeg kjøpte på samfunnet i går var. Skulle tro når det står spør oss om øl at de kunne hatt litt varmere temperatur på ølen slik at det ble noe smak.

 

Det kan komme av tappelinjene deres og at de har samme kjøling. Forøvrig er det ikke vanskeligere enn at man varmer den opp i hendene, siden det uansett er et øl man mer enn gjerne kan kose seg med en stund. :)

 

Det er også en faktor at "den jevne øldrikker" har lært at ølet skal være kaldt og reagerer om det blir servert på eksempelvis 14 grader.

 

Bestiller "den jevne øldrikker" NØ Imperial Stout?

Lenke til kommentar

Ja, det er klart, men fagfolk bør likevel behandle varene slik de skal behandles. Dog vil det være komplisert for et utested å holde styr på de forskjellige serveringstemperaturene til de forskjellige ølene, så jeg sjønner at de legger seg på ei linje hvor alt serveres like kaldt. Jeg er glad for at utvalget er der, selv om jeg noen ganger må varme opp ølet mitt.

 

Enig. For meg er det langt verre når de passer på å få med bunnfall uansett hvilket øl en bestiller, fordi de har lært at slik skal det gjøres med hveteøl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...