Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Nå skiller jo Lambic seg ganske kraftig fra all annen øl og for min egen del forbinder jeg egentlig Lambic mer med cider enn øl, smaksmessig sett. Så jeg synes det er vanskelig å sammenligne med andre øl. Men i den grad man liker drikker med veldig sur smak så er nok en Lambic mer forfriskende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En filtrert weiz er en ødelagt weiz. De fjerner gjæren og hveten slik at det skal se ut som en standard industriplilsner, og når utgangspunktet er en Erdinger - som i seg selv ikke har allverdens med smak sier det seg selv at resultatet ikke blir allverdens.

Nå er det vel heller neppe meningen at Kristall skal konkurrere med vanlig hveteøl. Det er vel rett og slett ment å være en lettere og mer frisk variant.

Lenke til kommentar

Nå skiller jo Lambic seg ganske kraftig fra all annen øl og for min egen del forbinder jeg egentlig Lambic mer med cider enn øl, smaksmessig sett. Så jeg synes det er vanskelig å sammenligne med andre øl. Men i den grad man liker drikker med veldig sur smak så er nok en Lambic mer forfriskende.

 

Nå har man stor vidde inne Lambic også da. Lindemans lambic f.eks vil jeg klassifisere som ganske så nærme ("svensk") cider, og stort sett ganske kjedelig selv om de smaker veldig godt.

 

I Cantillon eller 3 Fonteinen f.eks er det veldig mye mer nyansert og man finner aroma i mangfoldige lag. Eddik, kjeller-aroma, surt, søte frukter, friskt. Vil si det ligger nærmere en veldig tørr, sprudlende hvitvin enn cider. Men det er øl! :)

 

Forskjellige typer øl er vanskelig å sammenligne uansett. Det er ikke mange likhetene mellom en pale lager og en belgian strong ale f.eks.

Lenke til kommentar

Smakte Erdinger dunkel forige helg, likte den godt samanlikna med paulaner hefe-weiss, da den ikkje var fullt så søt, elles hadde den fine fruktige trekk.

Prøvde forøvrig også Duvel og Maredsous 10, som begge var imponerande gode, likte duvel-en best, da den andre fekk ein litt for framtredande alkoholsmak. skal nok bli fleire av desse framover. :)

Lenke til kommentar

Ringnes Premium:

 

Utseende: Fin og lys kobberfarge, luftig og god skum.

Lukt: Lukter frisk, syrlig og blomsteraktig, tydlig humlepreg og et hint av maltsødme.

Smak: Føles fyldig, godt humlepreg, syrlighet også i smaken, lett bitterhet i ettersmaken. Avbalansert med en mildt maltsødme. Et snev av beskhet, lik te som er trukket for lenge. Dette var faktisk overraskende godt. Jeg er svært positivt overrasket. Denne kommer jeg til å kjøpe mer av, må prøves når grillsesongen er kommet i gang.

 

Totalscore: 8,8/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ringnes Premium:

 

Utseende: Fin og lys kobberfarge, luftig og god skum.

Lukt: Lukter frisk, syrlig og blomsteraktig, tydlig humlepreg og et hint av maltsødme.

Smak: Føles fyldig, godt humlepreg, syrlighet også i smaken, lett bitterhet i ettersmaken. Avbalansert med en mildt maltsødme. Et snev av beskhet, lik te som er trukket for lenge. Dette var faktisk overraskende godt. Jeg er svært positivt overrasket. Denne kommer jeg til å kjøpe mer av, må prøves når grillsesongen er kommet i gang.

 

Totalscore: 8,8/10

 

 

Jeg er også overrasket. I tillegg er jeg skeptisk til at jeg gir en like god dom. hmm.gif

 

 

Lenke til kommentar

aaah sammentreff, dro med meg samme i dag og hadde heller ikke noe særlige forventniger til dette da ringnes pils er noe av det jeg liker minst av kommersielle øl i Norge. Men når det er nye øl jeg ikke har sett før i butikken skal de selvfølgelig smakes på og det var et overraskenede godt øl :D

Lenke til kommentar

Hmm, hadde aldri hørt om "Ringnes Premium", men kommer nok til å kjøpe en boks for å smake. Kjøpte dog en boks med "Ringnes Platinum" for et par uker siden og ble (som forventet) ikke spesielt imponert, men det var bedre en den vanlige "Ringnes Pilsen". De burde egentlig kassere det gamle skvipet og erstatte det med Platinum.

Lenke til kommentar

Uff, Ladegaards Mørk Lager var en skuffelse ja. Fin farge, men det stoppet der. Minner smaksmessig veldig om billigpilsnerne fra Grans imo.

 

Må nok moderere denne litt: Prøvde en Ladegaards Mørk Lager igjen til maten i går, men denne gangen på ca. 10C (har ett kott på soverommet jeg har funnet ut egner seg ypperlig til "kjeller"), og den ble da atskillelig bedre. Fortsatt ingen stor øl, men smaken av "billig Grans" ble borte og maltsødmen ble mer fremtredende. Foretrekker helt klart Jacobsen Dark Lager over denne, men til norsk butikkøl å være var den ikke lenger så værst.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Synes ikke Ladegaards Mørk Lager var så verst. Ikke spesielt mye smak, men over middels av vanlig butikkøl. Veldig fin lukt, men var litt skeptisk til den litt syrlige smaken. Kommer nok til å kjøpe denne igjen ved senere anledninger for å supplere den vanlige Ladegaards Pilsen. Må gi skryt til Grans for å ha kommet opp med denne Ladgaards serien sin. Alt tidligere Grans øl har vært ekstremt dårlig, men denne serien kan være med å konkurrere i toppsjiktet av norsk butikkøl.

Så forresten at Remabutikken som ligger like i nærheten har gått på en smell med Brewdogs "There Is No Santa". De har fortsatt igjen mye av denne og jeg tipper at de til slutt ender opp på samme sted som min flaske med dette brygget endte: I vasken.

Lenke til kommentar

Hva billig lys butikkøl angår mener jeg at tuborg (0,33 boks) er det eneste gode alternativet. Klar smaksforskjell mellom boks og flaske, dog. Er det en annen lys øl som ivaretar syrligheten og friskheten men er mindre bitter? Pris ikke et tema.

Fikk carlsberg anbefalt, men metallsmaken ble et uoverstigelig hinder, Mythos var grei nok men har dårlig tilgjengelighet her jeg bor. Urquell ble for sur (!)

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Synes ikke Ladegaards Mørk Lager var så verst. Ikke spesielt mye smak, men over middels av vanlig butikkøl. Veldig fin lukt, men var litt skeptisk til den litt syrlige smaken. Kommer nok til å kjøpe denne igjen ved senere anledninger for å supplere den vanlige Ladegaards Pilsen. Må gi skryt til Grans for å ha kommet opp med denne Ladgaards serien sin. Alt tidligere Grans øl har vært ekstremt dårlig, men denne serien kan være med å konkurrere i toppsjiktet av norsk butikkøl.

Så forresten at Remabutikken som ligger like i nærheten har gått på en smell med Brewdogs "There Is No Santa". De har fortsatt igjen mye av denne og jeg tipper at de til slutt ender opp på samme sted som min flaske med dette brygget endte: I vasken.

 

Og hvilken butikk var dette sa du?

Lenke til kommentar

Hva billig lys butikkøl angår mener jeg at tuborg (0,33 boks) er det eneste gode alternativet. Klar smaksforskjell mellom boks og flaske, dog. Er det en annen lys øl som ivaretar syrligheten og friskheten men er mindre bitter? Pris ikke et tema.

Fikk carlsberg anbefalt, men metallsmaken ble et uoverstigelig hinder, Mythos var grei nok men har dårlig tilgjengelighet her jeg bor. Urquell ble for sur (!)

Hoegaarden wit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...