Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Hva billig lys butikkøl angår mener jeg at tuborg (0,33 boks) er det eneste gode alternativet. Klar smaksforskjell mellom boks og flaske, dog. Er det en annen lys øl som ivaretar syrligheten og friskheten men er mindre bitter? Pris ikke et tema.

Fikk carlsberg anbefalt, men metallsmaken ble et uoverstigelig hinder, Mythos var grei nok men har dårlig tilgjengelighet her jeg bor. Urquell ble for sur (!)

Prøv en Heineken Import :) Selges på glassflasker, står imported på 6-pakningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes ikke Ladegaards Mørk Lager var så verst. Ikke spesielt mye smak, men over middels av vanlig butikkøl. Veldig fin lukt, men var litt skeptisk til den litt syrlige smaken. Kommer nok til å kjøpe denne igjen ved senere anledninger for å supplere den vanlige Ladegaards Pilsen. Må gi skryt til Grans for å ha kommet opp med denne Ladgaards serien sin. Alt tidligere Grans øl har vært ekstremt dårlig, men denne serien kan være med å konkurrere i toppsjiktet av norsk butikkøl.

Så forresten at Remabutikken som ligger like i nærheten har gått på en smell med Brewdogs "There Is No Santa". De har fortsatt igjen mye av denne og jeg tipper at de til slutt ender opp på samme sted som min flaske med dette brygget endte: I vasken.

 

Og hvilken butikk var dette sa du?

Sentrumsområdet i Tigerstaden..

 

Må forøvrig si, etter en andregangs gjennomsmaking av L. Mørk Lager, at den er litt skuffende ja. Opplever egentlig pilsvarianten som mer smakfull og det finner jeg litt merkelig. Hadde egentlig ønsket meg en polvariant av begge to.

 

Hva billig lys butikkøl angår mener jeg at tuborg (0,33 boks) er det eneste gode alternativet. Klar smaksforskjell mellom boks og flaske, dog. Er det en annen lys øl som ivaretar syrligheten og friskheten men er mindre bitter? Pris ikke et tema.

Fikk carlsberg anbefalt, men metallsmaken ble et uoverstigelig hinder, Mythos var grei nok men har dårlig tilgjengelighet her jeg bor. Urquell ble for sur (!)

Ladegaards Pilsner. Finnes kun på Rema 1000 såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Takk for feedback! Vanlig norskprodusert Heineken ga ikke mersmak, så skal prøve importen pluss de andre alternativene ved første anledning.

 

Forøvrig, budweiser budvar å anbefale i den kategorien?

Fascinert over historien til bryggeriet som amerikanske bud ikke bare stjal navnet fra, men prøvde saksøke til grunne på grunn av "misbruk av varemerke".

Lenke til kommentar

Takk for feedback! Vanlig norskprodusert Heineken ga ikke mersmak, så skal prøve importen pluss de andre alternativene ved første anledning.

 

Forøvrig, budweiser budvar å anbefale i den kategorien?

Fascinert over historien til bryggeriet som amerikanske bud ikke bare stjal navnet fra, men prøvde saksøke til grunne på grunn av "misbruk av varemerke".

 

Når vi snakker Tsjekkia, jeg synes også Pilsner Urquell er ålreit. edit: Ser lenger opp at du ikke liker det. Krevde litt tilvenning for min del, men når man blir vant til den litt spesielle smaken, er det godteri.

 

 

 

Hmm, hadde aldri hørt om "Ringnes Premium", men kommer nok til å kjøpe en boks for å smake. Kjøpte dog en boks med "Ringnes Platinum" for et par uker siden og ble (som forventet) ikke spesielt imponert, men det var bedre en den vanlige "Ringnes Pilsen". De burde egentlig kassere det gamle skvipet og erstatte det med Platinum.

 

Vel, pilsen deres er nok billigere å produsere. Jeg vil anta at de brygger platinum på mer hederlig og dermed dyrere vis.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Mikkeller George!

 

Nesten helt sort, oljeaktig konsistens, henger godt igjen på sidene av glasset. Må jobbe godt for å få frem noe skum i det hele tatt, og dette er brunt, forsvinner raskt. Aroma er en bombe av brent kaffe, sjokolade, melasse. Veldig søtt, litt tørt og en langvarig bitterhet på tungen. Fyldig, oljete og nesten uten karbonering. 0.25l flasken drøyer ut og de siste nydelige dråpene er ikke borte før over en time etter at korken spratt.

 

Dette minner litt om Dark Horizon 1st Edition egentlig. Herlige saker!

Lenke til kommentar

Fant en fin serie på NRK.no jeg tenker flere her kunne være interessert i: Oz & James Drink to Britain. James May (fra TopGear) og Oz Clarke (britisk vinekspert) reiser rundt på de britiske øyene og tester ut div. drikkevarer i jakt på den som definerer det moderne Storbritania, og da blir det naturlig nok en del øl :) Synes den var morsom og interessant. De har også laget to serier om vin, da fra Frankrike og California.

Lenke til kommentar

Usj, regner med at dere ikke sitter her til lands med ølen deres. :(

 

Hehe, jovisst :) George! var å finne på polet i Valken og Vika for noen måneder siden, men George! Barrel Aged har ikke vært å få tak i andre plasser enn noen få ølhuler (smakte den på Henrik i Bergen) Ellers må man importere selv, hvilket ikke er dumt i det hele tatt!

 

Jeg lå nettop inn en bestilling på ganske mye godsaker fra crackedcettle, så nå blir det nudler og vann ettpar uker tenker jeg.

 

Fant en fin serie på NRK.no jeg tenker flere her kunne være interessert i: Oz & James Drink to Britain. James May (fra TopGear) og Oz Clarke (britisk vinekspert) reiser rundt på de britiske øyene og tester ut div. drikkevarer i jakt på den som definerer det moderne Storbritania, og da blir det naturlig nok en del øl :) Synes den var morsom og interessant. De har også laget to serier om vin, da fra Frankrike og California.

 

Den er ganske så interessant ja, og liker at NRK fremdeles har den på nett-tv.

Lenke til kommentar

Fant en fin serie på NRK.no jeg tenker flere her kunne være interessert i: Oz & James Drink to Britain. James May (fra TopGear) og Oz Clarke (britisk vinekspert) reiser rundt på de britiske øyene og tester ut div. drikkevarer i jakt på den som definerer det moderne Storbritania, og da blir det naturlig nok en del øl :) Synes den var morsom og interessant. De har også laget to serier om vin, da fra Frankrike og California.

Jeg så såvidt en episode av denne men syntes den var litt vel overfladisk. Det var mye morsomheter (feks. mener jeg de fylte Whisky på tanken på en bil som de kjørte avgårde med) og vitsing dem i mellom, men svært lite reell info/fakta. Feks. møtte de et par representanter fra Brewdog, men alt de gjorde var å drikke et par øl(fra en brun papirpose) sammen i en park.

 

Hehe, jovisst :) George! var å finne på polet i Valken og Vika for noen måneder siden, men George! Barrel Aged har ikke vært å få tak i andre plasser enn noen få ølhuler (smakte den på Henrik i Bergen) Ellers må man importere selv, hvilket ikke er dumt i det hele tatt!

Fanken, veldig irriterende at det ikke er mulig å sjekke slikt online.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Selv er jeg ganske ofte i Danmark (er ikke lange turen over dammen fra Kristiansand) og tar med meg masse godsaker derfra.

 

Men om du er i de største byene i Norge er det alltids et vannhull med forholdsvis godt utvalg av gode brygg. Prisene er ikke alltid like hyggelige ;)

 

Mine favoritter:

 

Oslo: Haandverkerstuene

Stavanger: Cardinal

Kristiansand: Patricks

 

og har hørt at disse er bra:

 

Bergen: Henriks

Trondheim: Den gode nabo.

 

Det er også full mulig å bestille over nett fra utlandet. Det koster litt, men man kan da få tak i det man vil. Bestilte nettopp en ny kasse øl fra Brewdog og det blir ca 60,- pr flaske, der frakten faktisk er det mest fordyrende leddet.

Lenke til kommentar

Fant en fin serie på NRK.no jeg tenker flere her kunne være interessert i: Oz & James Drink to Britain. James May (fra TopGear) og Oz Clarke (britisk vinekspert) reiser rundt på de britiske øyene og tester ut div. drikkevarer i jakt på den som definerer det moderne Storbritania, og da blir det naturlig nok en del øl :) Synes den var morsom og interessant. De har også laget to serier om vin, da fra Frankrike og California.

Jeg så såvidt en episode av denne men syntes den var litt vel overfladisk. Det var mye morsomheter (feks. mener jeg de fylte Whisky på tanken på en bil som de kjørte avgårde med) og vitsing dem i mellom, men svært lite reell info/fakta. Feks. møtte de et par representanter fra Brewdog, men alt de gjorde var å drikke et par øl(fra en brun papirpose) sammen i en park.

 

Vel, det blir naturlig nok ganske overfladisk når man skal ta for seg whiskey, gin, vin, musserende vin, cider + div. ølsorter fra både mikrobryggerier og store, kommersielle bryggerier i én og samme serie ;) Jeg synes dog allikevel de klarer å gi en god grunnleggende innføring både i ølbrygging og div. øltyper. Men nei, særlig dyptgående er det dessverre ikke...

 

Det er også full mulig å bestille over nett fra utlandet. Det koster litt, men man kan da få tak i det man vil. Bestilte nettopp en ny kasse øl fra Brewdog og det blir ca 60,- pr flaske, der frakten faktisk er det mest fordyrende leddet.

Hvordan er det med fortolling? Går det enkelt og greit, eller er det mye styr (les: papirmølle)?

Lenke til kommentar

Hvordan er det med fortolling? Går det enkelt og greit, eller er det mye styr (les: papirmølle)?

 

Ikke no problem. Man får et brev der man fører opp fødselsnummer og godkjenner at Posten fortoller varene. Returner brevet inkl. en kvittering for innholdet i pakken (kan scannes og sendes på e-post) og så kommer godsakene i posten etter noen dager.

 

Eventuelt kan du gjøre fortollingen selv på nærmeste tollkontor og sende tollpapirene til posten på samme måte. Tror du sparer en hundrelapp på det.

 

Litt surt er det selfølgelig å betale 800,- i avgifter og 400,- i frakt for en kasse øl, men bor man i Norge har man ofte ikke noe valg ;)

Lenke til kommentar

Jeg mener at det er polets offisielle lengste åpningstid som gjelder dvs. 1800 på hverdager og 1500 på lørdag, uansett hvilket fylke man befinner seg i. Men jeg kan jo selvsagt ta feil der.

 

Slo meg forresten litt løs idag på polet og bestilte en liten "Midtfyns godtepose":

4 stk. Chili Tripel

2 stk. Imperial Stout

1 stk. Double India Pale Ale

1 stk. X-Porter

 

Midtfyns på Vinmonopolet

 

Ellers ser jeg at Midtfyns har en artig liten sak: Blindeøl!

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...