Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

Har lenge lusket i korridorene i denne tråden, men nå er det på tide å bryte isen! :) Er meget glad i "mørkt" øl og i vennekretsen ses jeg på som "spesiell og rar" som foretrekker mørkere øltyper - ikke at jeg bryr meg av den grunn. :p

 

Mine tre på topp er: 1) Erdinger Weißbräu Dunkel, 2) Aass Bock, 3) Aass Bayer.

 

Ønsker å utvide min horisont og tar derfor imot forslag til lignende øl som kan passe min gane.

 

Takk på forhånd. :)

 

Hvor langt vil du utvide horisonten?

Guinness, som egentlig ikke er allverdens langt?

Mørke belgiske (trappist), som er fulle av smak, (nesten) sterke som vin og nytes langsomt?

IPA (India Pale Ale), som er litt i en annen retning, men også inneholder mye smak og gjerne mye humle (amerikans variant)?

Imperial varianter av diverse øl, som er sterkere og inneholder mer smake enn "originalene"?

 

Om jeg skal komme med konkrete anbefalinger må det bli:

Nøgne Ø, Brun (6,0%, Vinmonopolet)

Nøgne Ø, Brown Ale (4,5%, ICA, Meny ++)

 

Men det generelle rådet er å lese litt på diverse ølblogger og teste det som kan virke spennende ut fra beskrivelsen der.

Kjempetorskern har snart 2000 "anmeldelser", vi andre ligger litt etter, men jobber med saken :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har forslag til nybegynner øl som er tilgjengelig i Norge? Har smakt på Tuborg, men det var alt for bittert. Hørt Ice (Lysholmer ?) skal være en god nybegynner øl?

 

Om Tuborg er for bittert vil jeg anbefale noe med mer søthet/karamell. Eksempelvis Kilkenny, eller diverse engelsek ales og bitter (ikke la deg villede av navnet) som nå er å finne i dagligvarabutikkene (Spitfire, Whitstable Bay, Fullers London Pride, etc.). Er du av det tøffe slaget tester du en Guinness også.

 

Om du skal holde deg til de norske, som er billigere, er bayer (Hansa, Frydenlund, Aass) en mulighet. Lada Gaards Mørk Lager (Rema) er også et mulig valg her.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Frydenlund bayer er et godt øl. Tror det kan være noe for en som tydeligvis ikke trekkes helt mot lett pilsner-øl (som Tuborg er) og da sannsynligvis ikke heller i banen mer fyldig Pilsner-øl som Frydenlund Fatøl og Ringnes Platinum.

 

Bayer er mørkere og mer sødmefylt uten å dra'n så langt ut når det gjelder fylde. Frydenlund Bayer på flaske var i sin tid mitt første ordentlige favorittøl.

Lenke til kommentar

Smakte på Proper Job IPA og Haandbryggeriet Dobbel Dose i helgen. Av disse to falt sistnevnte best i smak. Proper Job ble rett og slett litt for tam til IPA å være for min del. Satt mest med inntrykket av at jeg satt og drakk en litt ekstra krydret pils. Dobbel Dose var derimot en real smaksbombe. Den var dog ganske tricky å skjenke pga. svært mye sedimenter i bunnen av flasken.

 

BTW: Noen som har tatt en titt på haandbryggeriets norske nettsider? Sørgelig... :(

 

I samme slengen vil jeg anbefale en tur innom Lillehammer Bryggeri hvis man befinner seg i området.

Lenke til kommentar

Kjøpt inn litt snop: (holdt meg til lyst i dag...)

  • Matilda Ale
  • Weston Premium Organic Cider
  • TriplIpa
  • Mikkeller Simcoe Single Hop

 

Var da innom Valken først og fremst for å se etter kriek i 0,33l flaske, men det var de visst tom for, og visste ikke om den kom inn igjen. Føler den 0,75cl-flasken med kriek blir litt vel mye, er jo interessert i stilen, men tror det blir for mye av det gode. :p

 

Burde visst ha plukket opp den 0,33-flasken når de hadde den inne.

 

Ellers så observerte jeg at Opperbacco TriplIPA forsvinner ut av sortimentet til vinmonopolet og da tenkte jeg at jeg måtte prøve den. Har ikke prøvd så mye fra Italia som har imponert, men A.F.O. var ganske fin.

Lenke til kommentar

BTW: Noen som har tatt en titt på haandbryggeriets norske nettsider? Sørgelig... :(

 

Dette er da også begrunnet:

 

"Vi har lovelige produkter, men får ikke lov til å fortelle noen om dem. Nøktern informasjon om våre produkter mener ikke vi er reklame, men norske myndigheter har en oppfatning om dette som grenser til fanatisme."

 

Du finner ikke stort mer informasjon hos andre bryggerier heller. Nøgne Ø har også leid seg serverplass i utlandet og skriver på engelsk for å kunne hevde at de informerer eksportmarkedet. (Noe de faktisk gjør i tillegg til informasjon til oss her hjemme)

 

 

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg ikke har lest et sted at USA er Nøgne Øs største marked. Litt merkelig om så er tilfelle, men det høye befolkningstallet betyr vel gjerne også at det er mange spesielt intresserte (les: folk som ikke bryr seg om pris).

 

Ikke så rart i det hele tatt. USA er et enormt marked, samt at i USA så er som kjent størst og værst på alt. Nøgne Ø lager øl som i mange tilfeller vil regnes som ekstremøl og sære øl, dette er perfekt for eksport til USA, dessverre. Nå skal vi egentlig være glade at de får eksportert og solgt så bra i USA, da dette fører til at de faktisk tjener penger og ikke minst kan tilby oss vanlige nordmenn godt øl.

Lenke til kommentar

BTW: Noen som har tatt en titt på haandbryggeriets norske nettsider? Sørgelig... :(

 

Dette er da også begrunnet:

 

"Vi har lovelige produkter, men får ikke lov til å fortelle noen om dem. Nøktern informasjon om våre produkter mener ikke vi er reklame, men norske myndigheter har en oppfatning om dette som grenser til fanatisme."

 

Du finner ikke stort mer informasjon hos andre bryggerier heller. Nøgne Ø har også leid seg serverplass i utlandet og skriver på engelsk for å kunne hevde at de informerer eksportmarkedet. (Noe de faktisk gjør i tillegg til informasjon til oss her hjemme)

 

Så jo forklaringen. Det var heller den jeg syntes var sørgelig; at det nå ikke en gang er lov for en produsent å legge ut info om sine lovlige produkter på sin egen hjemmeside.

Lenke til kommentar

Ikke så rart i det hele tatt. USA er et enormt marked, samt at i USA så er som kjent størst og værst på alt.

Jeg ser den, men det jeg har sett av Nøgne Ø-produkter her borte har vært priset helt hinsides (norske priser), så det må definitivt være for spesielt intresserte.

 

Jeg ser dette utsalget/kjeden har noe inne f.eks.:

http://www.klwines.com/content.asp?N=4294965539+4294966831&display=500&Ne=37&Nr=OR%28OutofStock%3AN%2CInventory+Location%3ASpecial+Order%29&Ns=p%5FitemName

 

Sammenligner man priser i USA for andre importøl som Chimay eller Duvel, ser man at prisene kan være 2-3 ganger høyere på Vinmonopolet.

Lenke til kommentar

Ikke så rart i det hele tatt. USA er et enormt marked, samt at i USA så er som kjent størst og værst på alt.

Jeg ser den, men det jeg har sett av Nøgne Ø-produkter her borte har vært priset helt hinsides (norske priser), så det må definitivt være for spesielt intresserte.

 

Jeg ser dette utsalget/kjeden har noe inne f.eks.:

http://www.klwines.com/content.asp?N=4294965539+4294966831&display=500&Ne=37&Nr=OR%28OutofStock%3AN%2CInventory+Location%3ASpecial+Order%29&Ns=p%5FitemName

 

Sammenligner man priser i USA for andre importøl som Chimay eller Duvel, ser man at prisene kan være 2-3 ganger høyere på Vinmonopolet.

Ja, ser av sidene der at prisen på Nøgne Ø og Haandbryggeriet er tett opp mot prisene på Vinmonopolet. Dette overrasker meg faktisk litt, men det er egentlig gledelig da det ikke ser ut til at vi finansierer billigsalg av varene i USA. Nå er det nok et ubestridt faktum at det er adskillig mye dyrere å produsere øl i Norge enn i resten av Europa, mest på grunn av avgifter, men også rett og slett lønnsnivået. Norske øl vil derfor nødvendigvis bli dyrere enn konkurrentene fra resten av verden.

Lenke til kommentar

Overraskende ja. Så er spørsmålet om dette er fordi NØ og Haandbryggeriet kvalitetsmessig faktisk er gode nok til å kunne ligge på dette prisnivået, eller om det er noe annet som gjør at de selger?

 

Personlig har jeg ikke drukket nok spesialøl fra utlandet til å kunne mene noe om dette, men de står i hvert fall ikke tilbake ift. BrewDog og Mikkeller, som er de største "utlendingene" jeg har drukket mest av.

Lenke til kommentar

Nøgne Ø er veldig godt ansett i utlandet. NØ og Mikkeller har et tett samarbeid, i tillegg til at NØ også har samarbeid med Jolly Pumpkin og Stone som er 2 meget anerkjente mikrobryggerier i statene. Prisen kan dermed fint forsvares kvalitetsmessig, og det er derfor de selger godt der borte.

 

Danmark er så langt det stedet jeg har funnet billigst NØ.

 

Dark Horizon 3 til 69,-

Andhrimnir Barley Wine til 39,-

Dugges Sahti til rundt 40,-

#500 også rundt 40,-

Lenke til kommentar

Noen som har forslag til nybegynner øl som er tilgjengelig i Norge? Har smakt på Tuborg, men det var alt for bittert. Hørt Ice (Lysholmer ?) skal være en god nybegynner øl?

 

Som det ble nevnt her kan brown ale være et alternativ, som har mer sødme og er rundere i smaken enn pils/lager. Newcastle Brown Ale er kanskje den mest kjente og lettest å få tak i. Andre liknende øl, som ikke er brown ale, er Carlsberg Jacobsen Dark Lager (mørk pilsner) og Kilkenny (stout).

 

Ellers er de lyse, meksikanske øllene kjent for å ikke å smake så mye - Corona er den mest kjente - og derfor noe mange nybegynnere foretrekker. Det er vel litt tabu å si slikt i denne tråden, men jeg er mann nok til å innrømme at jeg synes en iskald Corona med lime er digg i sommervarmen! :p

 

@Igniztion: Skjønner, og det ante meg egentlig. Hvordan gikk Aalborg-turen forresten? Fant du noe spennende?

 

BTW: Der fikk jeg forøvrig mld fra polet om at mine NØ: Imperial IPA #500 er kommet. Gleder meg til å prøve den :)

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

@Hugo_Hardnuts: Må vel si meg fornøyd med dette.

 

Beerhere Dark Hops

Brewdog Abstrakt AB:02

Brewdog/Stone Bashah 2009 Highland Park & Black Rasperry Reserve

Cigar City Either

Cigar City Or

De Molen Man & Macht

Founders Porter

Girardin Faro

Goose Island Bourboun County Brand Vanilla Stout

Hoppin Frog Hoppin' to Heaven

Hoppin Frog Mean Manalishi

Mikkeller George! Barrel Aged Ed.

Mikkeller George!

Mikkeller Koppi Tomahawk & Guji Natural Coffee IPA

Mikkeller Yeast Series: Brettanomyces

Mikkeller Santas Little Helper 2009 (Barrel Aged Ed.)

Mikkeller It's Alive (Hvidvinsfadlagret)

Schöfferhofer Hefeweizen

Stone Old Guardian

Struise Ignis et Flamma

Three Floyds Gumballhead

Three Floyds Lord Admiral Nelson

Three Floyds Mikkeller Ruggoop

Weyerbacher Old Heathen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...