Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Fikk snakket med kontakten min i dag. Hun sa først at "ja, dette er noe vi har sett på en stund" men da jeg antydet at jeg "visste" de kom til å lansere lo hun litt og sa "ja, planen er å lansere Platinum produktet i år, mer kan jeg ikke si". Så der har du det. :)

 

Men dersom det haster sånn, hvorfor ikke søke om et Platinum International Euro (evt. Dollar) Currency Card? Du klarer deg vel med Gold i en stund til? ;)

8041994[/snapback]

 

Takk for tilbakemelding. Klarer meg greit med AmEx Gold Card en stund til, men bra om de lanserer Platinum i Norge også.

 

Takk igjen og ha en fortsatt fin dag.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Fyller 18 på søndag, planlegger en tur i banken på mandag for å skaffe meg kredittkort.

 

Har vel mer eller mindre bestemt meg for DnB's studentprogram. Jeg er ganske fersk på området - vil jeg sitte med ett visa, ett mastercard og ett brukskort som knyttes mot min konto? Hva slags kjøp bør jeg bruke kredittkort til? Får jeg faktura hver måned forutsatt at jeg har brukt kreditt?

Lenke til kommentar

Gjennom DnB NOR Student får du ett debetkort tilknyttet Visa samt et MasterCard.

 

Visakortet er et debetkort (brukskort eller også kalt bankkort) som er direkte koblet opp mot din konto. Har du ikke penger på kontoen din vil du i utgangspunktet ikke få betalt noe med kortet. Dette kortet fungerer også som godkjent legitimasjon.

 

MasterCardet er et kredittkort med en avtalt kreditt. I ditt tilfelle vil den sikkert være på 10.000 kr. Dette er penger banken stiller til din disposisjon, og kan anses som et lite lån du når-som-helst kan bruke. Dersom du f.eks. kjøper en bukse til 1.200 kr med kredittkortet vil du en motta en faktura (eller efaktura i nettbanken din) med oversikt over all bruk, denne måneden. Dersom du betaler inn hele beløpet (i dette tilfelle 1.200 kr) påløper det ingen renter ei heller gebyrer. I slike tilfeller er det gratis å ha samt bruke kortet. Dersom du ønsker å betale buksen over to måneder, kan du f.eks. gjøre dette ved å betale 800 den første mnd og 400 neste mnd - men her vil det koste deg et par kroner i renter. Hele forretningsideen til slike kort baserer seg på slike renter, så vær obs! :)

Lenke til kommentar

Det er vel litt valgfri kreditt på visaet. Mastercard kunne man søke om inntil 25000. Jeg tror jeg skal be om 10 eller 15k siden det er mest aktuelt til eventuelle kjøp av reiser/nettkjøp/dyre ting hvis jeg har forstått ting rett. Får høre hva de er villig til å gi i forhold til inntekten min.

Lenke til kommentar

beskjeden jeg fikk hos DNB er at kreditten du får er avhengig av inntekt o.l. Du får automatisk 5000 om du er skikket til det, men det er ikke slik at du kan forvente så mye som Robbie eller du selv skrev.

 

Nå skal sant sies at jeg likevel fikk 20 000 hos Statoil, så jeg vet ikke om du kanskje er mer tjent med å få kort fra andre steder enn DNB.

Lenke til kommentar

Det eneste tilfelle jeg kan se for meg å ha bruk for kreditten er ved reiser, eller netthandel. Var det ikke slik at om 50% av reisen er betalt så er det forsikret? Sett at jeg får 10000 i kreditt, så vil jeg kunne kjøpe en reise til snaut 20000 og være forsikret. Regner med en inntekt på 60-70k i år, så jeg synes jeg burde få minst 15 :D .

Men jeg ser uansett ikke for meg en situasjon hvor jeg faktisk bruker grensen, så det er bare en sånn "kjekk å ha"-ting

Lenke til kommentar
Det eneste tilfelle jeg kan se for meg å ha bruk for kreditten er ved reiser, eller netthandel. Var det ikke slik at om 50% av reisen er betalt så er det forsikret? Sett at jeg får 10000 i kreditt, så vil jeg kunne kjøpe en reise til snaut 20000 og være forsikret. Regner med en inntekt på 60-70k i år, så jeg synes jeg burde få minst 15 :D .

Men jeg ser uansett ikke for meg en situasjon hvor jeg faktisk bruker grensen, så det er bare en sånn "kjekk å ha"-ting

8221600[/snapback]

 

det beregnes på fjorårest inntekt, så med mindre du kan vise til tilsvarende der, så tror jeg ikke du skal forvente det, nei.

Lenke til kommentar
det beregnes på fjorårest inntekt, så med mindre du kan vise til tilsvarende der, så tror jeg ikke du skal forvente det, nei.

8221645[/snapback]

MasterCard gjennom DnB NOR Student krever ingen fast inntekt dersom du har ansiennitet i banken.

 

Ellers er hovedregelen at du får 10% av din årsinntekt i kreditt, men dersom du tjener 70K vil du nok få 10.000 uten problemer. Dette selv om du ikke hadde noen inntekt i fjor. Når du først kommer over ca. 400K er kredittgrensene mer fleksible, og du kan også da søke om kort uten kredittgrense - men frem til da er "hovedregelen" 10% av årslønnen. :)

Lenke til kommentar
det beregnes på fjorårest inntekt, så med mindre du kan vise til tilsvarende der, så tror jeg ikke du skal forvente det, nei.

8221645[/snapback]

MasterCard gjennom DnB NOR Student krever ingen fast inntekt dersom du har ansiennitet i banken.

 

Ellers er hovedregelen at du får 10% av din årsinntekt i kreditt, men dersom du tjener 70K vil du nok få 10.000 uten problemer. Dette selv om du ikke hadde noen inntekt i fjor. Når du først kommer over ca. 400K er kredittgrensene mer fleksible, og du kan også da søke om kort uten kredittgrense - men frem til da er "hovedregelen" 10% av årslønnen. :)

8221770[/snapback]

 

Beskjeden jeg fikk var at dette gikk på hva jeg hadde tjent tidligere. så for hans del så er det ikke så relevant hva forventet inntekt er dette året, men heller 2006 for det er den som bedømmes.

Hva angår over 400K så er vel det en annen sak, for flesteparten på forumet så blir vel det noe å vente en stund på.

Personlig er jeg fornøyd med 350K, men kunne blitt glad for sammen lønning som faren min:p

Lenke til kommentar
Mulig vi snakker om to ting, jeg mener MasterCard gjennom studentprogrammet - tenker du på DnB NOR Total?

8221863[/snapback]

 

niks, jeg har student MS kortet. Så enten gav hun som behandlet meg feil opplysninger, eller så er det andre rutiner der.

Kan ikke helt se grunnlaget for at en som nettopp har fylt 18 skal kunne treffe såpass høyt med en gang, men om han har inntekt som DNB mener kan forsvare kredittgrensen eller han har vært hos dem lenge etc. så kan jeg jo ta feil :)

Lenke til kommentar
Var du Intro-kunde i DnB NOR? Dvs. hadde du ansiennitet i banken?

8222096[/snapback]

 

1år kanskje.

8222908[/snapback]

Har du vært kunde en liten stund i DnB NOR så får du 25000 kroner i kreditt på MasterCardet i studentprogrammet uten problemer. De krever nesten ingen inntekt for å gi studenter denne grensen.

 

Det første halve året jeg var studentkunde der så hadde jeg 5000 i kreditt på Mastercard, siden dette var grensen alle fikk i begynnelsen. Du får bare høyere enn dette med en gang hvis du har grei inntekt ved siden av studiestøtte. Da jeg tok kontakt etter ca ett halvt år for å øke kredittgrensen så fikk jeg 25000 med en gang uten problemer.

 

Men har du muligheter så velg en annen bank. DnB NOR er en svært dyr bank å være kunde i. Sjekk for eksempel Nordeas Check-in program :)

Lenke til kommentar

Hva er det som er dyrt i dnb? Tjenestene jeg kommer til å bruke er butikkterminaler og unntaksvis minibanker, samt nettbank. Og de er så vidt jeg kan se gebyrfrie. Hva gjelder renter, har jeg ikke nok penger til enhver tid til at jeg skal kunne tjene nevneverdig på å velge andre banker. DnB nor er dessuten en bank jeg har et godt inntrykk av. Havnet hos postbanken kun fordi de tilbød meg kort tidligst.

Lenke til kommentar
Hva er det som er dyrt i dnb? Tjenestene jeg kommer til å bruke er butikkterminaler og unntaksvis minibanker, samt nettbank. Og de er så vidt jeg kan se gebyrfrie. Hva gjelder renter, har jeg ikke nok penger til enhver tid til at jeg skal kunne tjene nevneverdig på å velge andre banker. DnB nor er dessuten en bank jeg har et godt inntrykk av. Havnet hos postbanken kun fordi de tilbød meg kort tidligst.

8223887[/snapback]

Hva er dyrt? Nei, for eksempel det å betale 360 kroner i året for å få lov til å benytte deg av banken :roll:

Er du student, så er det mange andre banker som har billigere programmer, for eksempel Nordea, Postbanken og Fokus Bank. De to førstnevnte koster ikke noe hvis du er studentkunde.

Lenke til kommentar
Snakket med AmEx forrige uke fikk vite at jeg "kunne se frem til Q3 2007"!

 

Hvor lenge har du vært Gold, Henrik? Og dersom det ikke er for personlig, hvor gammel er du? :)

8176574[/snapback]

 

Jeg har vært AmEx Gold Card-medlem siden 2000 og jeg er 28 år gammel.

 

Hva mente AmEx med Q3? Var det da de skulle lansere AmEx Platinum i Norge? Fikk du vite kriteriene deres for å bli Platinum Card-medlem?

 

Har vært i kontakt med de for en stund siden og de antydet forbruk på minst 250.000 pr. år. Jeg bruker det for veldig mye mer enn det, så er helt sikker på å få tilbud om Platinum om/når dette lanseres.

 

Takk.

 

Henrik

Lenke til kommentar

Har nå fått meg en "venn" i AmEx etter at min kontaktperson gikk av med pensjon i desember. Han kunne fortelle at de satser på å lansere Platinum produktet sitt i Q3 2007, men dette er enda ikke helt bestemt. Jeg fikk også en kort gjennomgang av de forskjellige kriteriene for de respekte kortene (inkl. antatt Plat) - her var jeg rask til å notere ned på en gull lapp, hehe:

 

Green: 350.000 inntekt - 25 år.

Gold: 500.000 inntekt - 30 år / eller 150.000 i forbruk.

Platinum: 750.000 inntekt - 30 år / eller 250.000 + i forbruk.

 

Aldersgrensene er meget fleksible (jeg fikk Green ifjor da jeg var 20 - og Gold to mnd. etter fylte 21) - men inntekten er litt viktigere. Når du har Green er det stort sett forbruk samt god historikk de ser på for å evt. oppgradere deg til Gold.

 

Veldig greit å ha denne "vennen" i AmEx, så om noen har spørsmål kan jeg prøve å sende han en mail. :)

Lenke til kommentar

Var hos DnB i går og fikk meg visa og Mastercard. De tilbyr visst ikke mer enn 5000 i kreditt til helt nye kunder uansett, så da får jeg prøve å klare meg med det. Håper jeg får det i posten snart.

 

Om det ikke er for personlig, Robbie så lurer jeg fælt på hva du jobber med siden du tjener så godt mens du er student?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...