Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er klar over fordelene. Med "behov" så tenkte jeg mest på behovd veid opp mot det å ha muligheten til å bruke masse penger man egentlig ikke har, og ende opp med gjeld med skyhøye renter.

7424939[/snapback]

Vel, i utgangspunktet skal du ikke få kreditt dersom du ikke er betalingsdyktig. Og Diners, AmEx og Eurocard m.fl. utstedes aldri til folk med dårlig råd (disse har ikke beløpsgrense) - så problemstillingen du presenterer rammer nok de færreste. Det finnes tom. en klausul som egentlig forbyr kreditorer å gi kreditt til personer med dårlig råd.

 

(Sånn btw, Diners og AmEx er ikke kredittkort men betalingskort, dvs. at hele beløpet forfaller til betaling - dvs. ingen "gjeld med skyhøye renter").

Lenke til kommentar
Jeg er klar over fordelene. Med "behov" så tenkte jeg mest på behovd veid opp mot det å ha muligheten til å bruke masse penger man egentlig ikke har, og ende opp med gjeld med skyhøye renter.

7424939[/snapback]

Vel, i utgangspunktet skal du ikke få kreditt dersom du ikke er betalingsdyktig. Og Diners, AmEx og Eurocard m.fl. utstedes aldri til folk med dårlig råd (disse har ikke beløpsgrense) - så problemstillingen du presenterer rammer nok de færreste. Det finnes tom. en klausul som egentlig forbyr kreditorer å gi kreditt til personer med dårlig råd.

 

(Sånn btw, Diners og AmEx er ikke kredittkort men betalingskort, dvs. at hele beløpet forfaller til betaling - dvs. ingen "gjeld med skyhøye renter").

7425198[/snapback]

 

kan du fortelle meg om det er noe fordel med AmEx fremfor mastercard/visa?

 

Ser ikke noe fordeler, men at de koster mer per år enn de jeg har i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Da var magnetstripen på Visa-kortet mitt ødelagt igjen. 2 uker tok det. Ikke bra. Gleder meg til alt kan betales med chip.

7425658[/snapback]

 

hvordan greier du det? :p

7425697[/snapback]

 

Kortet suger. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Jeg er klar over fordelene. Med "behov" så tenkte jeg mest på behovd veid opp mot det å ha muligheten til å bruke masse penger man egentlig ikke har, og ende opp med gjeld med skyhøye renter.

7424939[/snapback]

Vel, i utgangspunktet skal du ikke få kreditt dersom du ikke er betalingsdyktig. Og Diners, AmEx og Eurocard m.fl. utstedes aldri til folk med dårlig råd (disse har ikke beløpsgrense) - så problemstillingen du presenterer rammer nok de færreste. Det finnes tom. en klausul som egentlig forbyr kreditorer å gi kreditt til personer med dårlig råd.

 

(Sånn btw, Diners og AmEx er ikke kredittkort men betalingskort, dvs. at hele beløpet forfaller til betaling - dvs. ingen "gjeld med skyhøye renter").

7425198[/snapback]

 

kan du fortelle meg om det er noe fordel med AmEx fremfor mastercard/visa?

 

Ser ikke noe fordeler, men at de koster mer per år enn de jeg har i dag.

7425693[/snapback]

Vel AmEx gir deg flere såkalte "fordeler" rundt om i verden, og er vel egentlig bare et kort for personer som reiser veldig mye. Gir deg blant annet adgang til mange lounger på flyplasser rundt om i verden samt bedre service på mange respekterte hoteller. AmEx er jo et av verdens mest respekterte betalingskort :)

Lenke til kommentar
Jeg er klar over fordelene. Med "behov" så tenkte jeg mest på behovd veid opp mot det å ha muligheten til å bruke masse penger man egentlig ikke har, og ende opp med gjeld med skyhøye renter.

7424939[/snapback]

Vel, i utgangspunktet skal du ikke få kreditt dersom du ikke er betalingsdyktig. Og Diners, AmEx og Eurocard m.fl. utstedes aldri til folk med dårlig råd (disse har ikke beløpsgrense) - så problemstillingen du presenterer rammer nok de færreste. Det finnes tom. en klausul som egentlig forbyr kreditorer å gi kreditt til personer med dårlig råd.

 

(Sånn btw, Diners og AmEx er ikke kredittkort men betalingskort, dvs. at hele beløpet forfaller til betaling - dvs. ingen "gjeld med skyhøye renter").

7425198[/snapback]

 

kan du fortelle meg om det er noe fordel med AmEx fremfor mastercard/visa?

 

Ser ikke noe fordeler, men at de koster mer per år enn de jeg har i dag.

7425693[/snapback]

Vel AmEx gir deg flere såkalte "fordeler" rundt om i verden, og er vel egentlig bare et kort for personer som reiser veldig mye. Gir deg blant annet adgang til mange lounger på flyplasser rundt om i verden samt bedre service på mange respekterte hoteller. AmEx er jo et av verdens mest respekterte betalingskort :)

7426005[/snapback]

 

får ta det når jeg blir eldre. Som student er det neppe verdt det :)

Lenke til kommentar
Kan du fortelle meg om det er noe fordel med AmEx fremfor mastercard/visa?

7425693[/snapback]

Vel, kan jo nevne et par ting:

 

- American Express har ingen øvre bruksgrense.

 

- Ingen øvre bruksgrense er veldig praktisk når man er ute og reiser i jobbsammenheng, man slipper å tenke på hvor mye som blir belastet kortet og hvorvidt dette kan "bruke opp" dine egne, private kredittgrenser.

 

- Ekstremt detaljert faktura/kontoutskrift, veldig enkelt å holde oversikt og skille mellom private- og jobbrelaterte kostnader.

 

- Mange nyttige tjenester deriblant en av de bedre reiseforskringene på markedet samt Travel Service, der de kan booke rom på hoteller når de er "fulle", i tillegg får man en gunstig AmEx-tariff.

 

- AmEx bistår også med å reservere bord på restauranter som er fulle, og i utlandet ordner de ofte tilgang til klubber o.l. uten å måtte stå i kø.

 

- En hel haug medlemstilbud, som shoppingkvelder (de stenger kjøpesentre for AmEx-kunder) med heftig rabatter, restaurantbesøk, vinsmaking, diverse kulturelle arrangement m.v.

 

- Med AmEx kan man dessuten prute. AmEx er det dyreste kortet en butikk kan ta betalt med, så dersom du finner et produkt til f.eks. 3.400 men har 3.000 i kontanter vil du nok kunne spare 400. :)

 

Det finnes nok flere ting, men dette var det jeg kom på farten. (Mye av dette gjelder for øvrig også for Diners Club).

Lenke til kommentar
Kan du fortelle meg om det er noe fordel med AmEx fremfor mastercard/visa?

7425693[/snapback]

Vel, kan jo nevne et par ting:

 

- American Express har ingen øvre bruksgrense.

 

- Ingen øvre bruksgrense er veldig praktisk når man er ute og reiser i jobbsammenheng, man slipper å tenke på hvor mye som blir belastet kortet og hvorvidt dette kan "bruke opp" dine egne, private kredittgrenser.

 

- Ekstremt detaljert faktura/kontoutskrift, veldig enkelt å holde oversikt og skille mellom private- og jobbrelaterte kostnader.

 

- Mange nyttige tjenester deriblant en av de bedre reiseforskringene på markedet samt Travel Service, der de kan booke rom på hoteller når de er "fulle", i tillegg får man en gunstig AmEx-tariff.

 

- AmEx bistår også med å reservere bord på restauranter som er fulle, og i utlandet ordner de ofte tilgang til klubber o.l. uten å måtte stå i kø.

 

- En hel haug medlemstilbud, som shoppingkvelder (de stenger kjøpesentre for AmEx-kunder) med heftig rabatter, restaurantbesøk, vinsmaking, diverse kulturelle arrangement m.v.

 

- Med AmEx kan man dessuten prute. AmEx er det dyreste kortet en butikk kan ta betalt med, så dersom du finner et produkt til f.eks. 3.400 men har 3.000 i kontanter vil du nok kunne spare 400. :)

 

Det finnes nok flere ting, men dette var det jeg kom på farten. (Mye av dette gjelder for øvrig også for Diners Club).

7426228[/snapback]

 

skal se på det for moro skyld til neste sommer. Da avskaffer jeg vel Skandiabank kortet, og de 250 går nesten opp i det 50% avslaget DNB gir meg på AmEX.

 

Kanskje jeg skal utsette shoppingturen til Italia med 2 år :innocent:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...