Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jo, det er bare å prøve. :)

 

Men merk at de har nokså strenge krav til både inntekt og alder (25 år).

7426330[/snapback]

 

tja, det ligger under studentprogrammet, så får se. Inntekten min er vel mellom 60 - 120 000 kr årlig, men bankbeholdningen teller mer.

7426342[/snapback]

Du skal helst ha ca. 400.000 i inntekt og være over 25 år for AmEx. De påstår de er strenge med kravene sine, men jeg fikk mitt AmEx i en alder av 20 (er 21 nå) uten problemer. Men inntekten din er nok noe lav, husk at AmEx ikke har en kredittgrense slik som bensinstasjonskortene der ute. :)

Lenke til kommentar
Jo, det er bare å prøve. :)

 

Men merk at de har nokså strenge krav til både inntekt og alder (25 år).

7426330[/snapback]

 

tja, det ligger under studentprogrammet, så får se. Inntekten min er vel mellom 60 - 120 000 kr årlig, men bankbeholdningen teller mer.

7426342[/snapback]

Du skal helst ha ca. 400.000 i inntekt og være over 25 år for AmEx. De påstår de er strenge med kravene sine, men jeg fikk mitt AmEx i en alder av 20 (er 21 nå) uten problemer. Men inntekten din er nok noe lav, husk at AmEx ikke har en kredittgrense slik som bensinstasjonskortene der ute. :)

7426623[/snapback]

 

klar over det. Har et fra esso uten slik grense. faren min fikk panikk når jeg begynte å spørre.

hater egentlig slike kort, men kortet hadde vært nyttig på feriene mine :)

Lenke til kommentar
Enten Masreq Bank Dubai eller i en eller annen bank i Houston ..aner ikke hvilket av dem..står det på kortet?

7426652[/snapback]

Neppe - meg bekjent finnes det bare én bank i verden som utsteder AmEx i USA, så det er nok "AmEx selv" i Dubai eller USA som har gitt din far kortet.

 

Tenkte bare å spørre da jeg har hørt mange morsomme historier fra folk som får tilbud fra AmEx i Norge om å få sitt "norske" AmEx Platinum utstedt i andre land. :)

Lenke til kommentar
Jeg er klar over fordelene. Med "behov" så tenkte jeg mest på behovd veid opp mot det å ha muligheten til å bruke masse penger man egentlig ikke har, og ende opp med gjeld med skyhøye renter.

7424939[/snapback]

Vel, i utgangspunktet skal du ikke få kreditt dersom du ikke er betalingsdyktig. Og Diners, AmEx og Eurocard m.fl. utstedes aldri til folk med dårlig råd (disse har ikke beløpsgrense) - så problemstillingen du presenterer rammer nok de færreste. Det finnes tom. en klausul som egentlig forbyr kreditorer å gi kreditt til personer med dårlig råd.

 

(Sånn btw, Diners og AmEx er ikke kredittkort men betalingskort, dvs. at hele beløpet forfaller til betaling - dvs. ingen "gjeld med skyhøye renter").

7425198[/snapback]

 

Nå kan man jo diskutere hva "masse" penger er, men jeg har i hvert fall ikke noe problem med å få meg et par-tre kredittkort med grense på til sammen en ca 30 000kr. La oss si at jeg ikke klarer å styre økonomien min og bruker opp 30 000kr på kreditt - de 45 dagene utløper og jeg har fremdeles ingen mulighet til å betale ned gjelden. Da er faktisk 40 000kr MYE penger for meg. Jeg trenger ikke ha utpreget dårlig råd for at dette skal sette en real støkk i økonomien min.

Lenke til kommentar
Jeg er klar over fordelene. Med "behov" så tenkte jeg mest på behovd veid opp mot det å ha muligheten til å bruke masse penger man egentlig ikke har, og ende opp med gjeld med skyhøye renter.

7424939[/snapback]

Vel, i utgangspunktet skal du ikke få kreditt dersom du ikke er betalingsdyktig. Og Diners, AmEx og Eurocard m.fl. utstedes aldri til folk med dårlig råd (disse har ikke beløpsgrense) - så problemstillingen du presenterer rammer nok de færreste. Det finnes tom. en klausul som egentlig forbyr kreditorer å gi kreditt til personer med dårlig råd.

 

(Sånn btw, Diners og AmEx er ikke kredittkort men betalingskort, dvs. at hele beløpet forfaller til betaling - dvs. ingen "gjeld med skyhøye renter").

7425198[/snapback]

 

Nå kan man jo diskutere hva "masse" penger er, men jeg har i hvert fall ikke noe problem med å få meg et par-tre kredittkort med grense på til sammen en ca 30 000kr. La oss si at jeg ikke klarer å styre økonomien min og bruker opp 30 000kr på kreditt - de 45 dagene utløper og jeg har fremdeles ingen mulighet til å betale ned gjelden. Da er faktisk 40 000kr MYE penger for meg. Jeg trenger ikke ha utpreget dårlig råd for at dette skal sette en real støkk i økonomien min.

7427598[/snapback]

 

igjen så kommer økonomisk kontroll inn i bildet. Jeg har kreditt på totalt 40 000, jeg vet til en hver tid hvor mye jeg har brukt, og har for vane å "fylle" på kortene før fristen til og med.

Lenke til kommentar
igjen så kommer økonomisk kontroll inn i bildet. Jeg har kreditt på totalt 40 000, jeg vet til en hver tid hvor mye jeg har brukt, og har for vane å "fylle" på kortene før fristen til og med.

7427991[/snapback]

Nå er ikke forstand jevnt fordelt i befolkningen, og det er nok av mennesker som ikke besitter den nødvendige kontroll med egen økonomi. Det har da også vært eksempler hvor folk har fått innvilget forbrukslån i tydelig beruset tilstand. Utlåner har også et visst ansvar her.

Lenke til kommentar
Nå kan man jo diskutere hva "masse" penger er, men jeg har i hvert fall ikke noe problem med å få meg et par-tre kredittkort med grense på til sammen en ca 30 000kr. La oss si at jeg ikke klarer å styre økonomien min og bruker opp 30 000kr på kreditt - de 45 dagene utløper og jeg har fremdeles ingen mulighet til å betale ned gjelden. Da er faktisk 40 000kr MYE penger for meg. Jeg trenger ikke ha utpreget dårlig råd for at dette skal sette en real støkk i økonomien min.

7427598[/snapback]

Vel - har man elendig styring over økonomien sin skal man strengt tatt ikke søke om AmEx/Diners. Har man først fått innvilget et slikt kort og bruker 50-60 tusen på en mnd uten å kunne betale tilbake, ja, da fortjener man faktisk både inkassosak og betalingsanmerkning. :p

 

Men det er likevel viktig å skille mellom kredittkort (som de bensinstasjonsskortene) og betalingskort som AmEx o.l. Det er nok dessverre sant som du sier at alt for mange går rundt med både HydroTexaco, Shell og Esso kredittkort med masse gjeld (og like mye renter), men som sagt - kort som Diners, AmEx og Eurcard Gold utstedes ikke til slike personer. :)

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg AmEx er vanvittig oppskrytt. Jeg hadde det for ett par år tilbake siden, men brukersteder i Norge er nesten helt borte.

Så dersom man ikke reiser mye i USA, så er AmEx i mine øyne ett skikkelig dritt kort. AmEx var bra på 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet. Idag er de rimelig dårlig.

Jeg har de siste årene hatt Eurocard/Mastercard, og det er mye mere brukervennlig.

Ellers har jeg selvsagt Skandiabanken som Visa kort.

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg AmEx er vanvittig oppskrytt. Jeg hadde det for ett par år tilbake siden, men brukersteder i Norge er nesten helt borte.

7479815[/snapback]

Huffda. Hvor er det du ikke får brukt kortet?

7480900[/snapback]

 

Tja, det er jo mange butikker som ikke tar AmEx. De fleste nettbutikker i Norge tar heller ikke AmEx. Komplett.no feks.

Klesbutikker, elektronikkbutikker, Elkjøp osv osv.

 

Derfor synes jeg at Eurocard/Mastercard er ett mye mere anvennelig kort.

Lenke til kommentar
Tja, det er jo mange butikker som ikke tar AmEx. De fleste nettbutikker i Norge tar heller ikke AmEx. Komplett.no feks.

Klesbutikker, elektronikkbutikker, Elkjøp osv osv.

 

Derfor synes jeg at Eurocard/Mastercard er ett mye mere anvennelig kort.

7482325[/snapback]

Jo, du har vel rett. Norge er et u-land når det kommer til kortbruk, som en svenske så fint påpekte i en kronikk i Aftenposten. Du kommer ikke særlig langt i Norge dersom du ikke har et BankAxept kort, dessverre. Men jeg har derimot ingen problemer med å bruke mitt AmEx i både klesbutikker og restauranter - selv på H&M tar de jo AmEx.

Lenke til kommentar
Tja, det er jo mange butikker som ikke tar AmEx. De fleste nettbutikker i Norge tar heller ikke AmEx. Komplett.no feks.

Klesbutikker, elektronikkbutikker, Elkjøp osv osv.

 

Derfor synes jeg at Eurocard/Mastercard er ett mye mere anvennelig kort.

7482325[/snapback]

Jo, du har vel rett. Norge er et u-land når det kommer til kortbruk, som en svenske så fint påpekte i en kronikk i Aftenposten. Du kommer ikke særlig langt i Norge dersom du ikke har et BankAxept kort, dessverre. Men jeg har derimot ingen problemer med å bruke mitt AmEx i både klesbutikker og restauranter - selv på H&M tar de jo AmEx.

7482758[/snapback]

 

Forstår jo forsåvidt butikkene som kun godtar bankaxept godt, det er jo såvidt jeg har forstått betydelig mye billigere enn visa/master osv for brukerstedene. Dersom utgiften med å kunne ta kredittkort var lavere ville nok også flere butikker tatt det. Tilsvarende system finnes jo forøvrig også i Danmark med deres Dankort.

Lenke til kommentar
Jo, du har vel rett. Norge er et u-land når det kommer til kortbruk, som en svenske så fint påpekte i en kronikk i Aftenposten. Du kommer ikke særlig langt i Norge dersom du ikke har et BankAxept kort, dessverre. Men jeg har derimot ingen problemer med å bruke mitt AmEx i både klesbutikker og restauranter - selv på H&M tar de jo AmEx.

7482758[/snapback]

Norge er særs godt utbygd når det kommer til kortbruk, og ligger i verdenstoppen når det gjelder bruk. Men det er rett at det primært er transaksjoner som går gjennom BankAxept, ikke så rart tatt i betraktning kostnadene knyttet til kredittkort (da tenker jeg på kostnadene for butikkene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...