Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

noen som vet hvor vanskelig det vil være å få American Xpress grønt kort hos DNB? Skal ha det som feriekort når jeg er i utlandet fordi noen butikker BARE vil ta det kortet.

 

årsinntekt i fjor før fradrag; 120 000 ca. Har deltidsjobb og er student.

8398583[/snapback]

 

Green: 350.000 inntekt - 25 år. Tipper det blir vanskelig dersom det ikke skal være et tilleggskort hos far...

8398611[/snapback]

 

får se hva dnb sier, fikk hos staoil før jeg hadde kort, så kan jo håpe hehe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
noen som vet hvor vanskelig det vil være å få American Xpress grønt kort hos DNB? Skal ha det som feriekort når jeg er i utlandet fordi noen butikker BARE vil ta det kortet.

Gjelder dette mange forretninger?

 

Personlig ser jeg på dette som bare en grunn til å boykotte AmEx siden de har en skitten fortid med å presse forretninger til å inngå slike eksklusive avtaler som stenger ute alle andre kort. Rent praktisk har de krevd skyhøye gebyrer (langt over VISA, MasterCard), men sagt at hvis de inngår en eksklusiv deal får butikken mer levelige gebyrer :thumbdown:

Lenke til kommentar
noen som vet hvor vanskelig det vil være å få American Xpress grønt kort hos DNB? Skal ha det som feriekort når jeg er i utlandet fordi noen butikker BARE vil ta det kortet.

Gjelder dette mange forretninger?

 

Personlig ser jeg på dette som bare en grunn til å boykotte AmEx siden de har en skitten fortid med å presse forretninger til å inngå slike eksklusive avtaler som stenger ute alle andre kort. Rent praktisk har de krevd skyhøye gebyrer (langt over VISA, MasterCard), men sagt at hvis de inngår en eksklusiv deal får butikken mer levelige gebyrer :thumbdown:

8399057[/snapback]

 

Peek und Coppelburg som i Berlin har et massivt senter med mye moro innhold, men vurderer å ta ut i cash og så bare ha med det.

Lenke til kommentar
Peek und Coppelburg som i Berlin har et massivt senter med mye moro innhold, men vurderer å ta ut i cash og så bare ha med det.

8399175[/snapback]

Jøss, trodde slikt var mest vanlig i USA.

 

Da ville jeg definitivt betalt med cash ja, helst gjøre som pensjonistene og ha med plastpose med haugvis av de minste myntenhetene :devil:

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefalen noen med vanlig økonomi å ha kredittkort.

Har selv hatt 5 forskjellige kort samtidig med til sammen 180 000.- i kreditt.

Bare for å si det enkelt "brent barn lukter ille"

Startet med at jeg fikk et LO Favør mastecard med 50 000.- i kreditt med 45 dager rentifri tilbakebetaling.

Bestemte meg da for å prøve å få flere kort med samme betingelser, noe jeg fikk til greit.

Søkte på Cresco mastercard og visa, noe jeg fikk invilget med henholdsvis 25 000.- og 30 000.- i kreditt som senere ble hevet til 30 000.- og 35 000.-.

Søkte videre på GE moneybank og fikk et GE mastercard med 40 000.- i kreditt.

Senere blei mitt Esso firmakort omgjort til Esso mastercar med ytterligere 25 000.- i kreditt.

Med denne lille kortstokken startet jeg å sjonglere med kredittlån som betaltes innen fristen med neste kort.

Når først ballen begynner å rulle baller det fort på seg og jeg endte til slutt opp med 80 000.- i kredittkortlån.

Er ikke enkelt å få boliglån med et slikt vedheng, og i sammarbeid med banken min gjorde jeg gjelda om til et forbrukslån samtidig med at jeg sa opp alle kortene mine.

Ett år etter var jeg kvitt kredittkortgjelda mi og skal for min del aldri ha slike ondskapsfulle kort mere.

Har nå istedenfor penger i banken i tilfelle istedenfor muligheten for å låne penger om ting skulle gå ille.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke anbefalen noen med vanlig økonomi å ha kredittkort.

Har selv hatt 5 forskjellige kort samtidig med til sammen 180 000.- i kreditt.

Bare for å si det enkelt "brent barn lukter ille"

Startet med at jeg fikk et LO Favør mastecard med 50 000.- i kreditt med 45 dager rentifri tilbakebetaling.

Bestemte meg da for å prøve å få flere kort med samme betingelser, noe jeg fikk til greit.

Søkte på Cresco mastercard og visa, noe jeg fikk invilget med henholdsvis 25 000.- og 30 000.- i kreditt som senere ble hevet til 30 000.- og 35 000.-.

Søkte videre på GE moneybank og fikk et GE mastercard med 40 000.- i kreditt.

Senere blei mitt Esso firmakort omgjort til Esso mastercar med ytterligere 25 000.- i kreditt.

Med denne lille kortstokken startet jeg å sjonglere med kredittlån som betaltes innen fristen med neste kort.

Når først ballen begynner å rulle baller det fort på seg og jeg endte til slutt opp med 80 000.- i kredittkortlån.

Er ikke enkelt å få boliglån med et slikt vedheng, og i sammarbeid med banken min gjorde jeg gjelda om til et forbrukslån samtidig med at jeg sa opp alle kortene mine.

Ett år etter var jeg kvitt kredittkortgjelda mi og skal for min del aldri ha slike ondskapsfulle kort mere.

Har nå istedenfor penger i banken i tilfelle istedenfor muligheten for å låne penger om ting skulle gå ille.

8399226[/snapback]

 

Med normal sunn fornuft skal det nok gå bra. Har hatt kredittkort i snart 1,5 år, og det har ikke skapt hodebry enda:)

Lenke til kommentar
Desværre så er det muligheten for å lettvint låne penger kredittkortselskapene lever av, noe som er veldig lett f.eks. før jul eller ellers når økonomien kniper litt hardt.

Det er mange som har falt i kredittkortfella og ikke bare jeg.

8399262[/snapback]

 

nekter ikke for at det er tilfelle, men jeg sier at ved normalt vett og en viss selvdisiplin så burde det hele gå bra :)

Lenke til kommentar
noen som vet hvor vanskelig det vil være å få American Xpress grønt kort hos DNB? Skal ha det som feriekort når jeg er i utlandet fordi noen butikker BARE vil ta det kortet.

 

årsinntekt i fjor før fradrag; 120 000 ca. Har deltidsjobb og er student.

8398583[/snapback]

 

Jeg postet dette et par sider tilbake. :)

 

Har nå fått meg en "venn" i AmEx etter at min kontaktperson gikk av med pensjon i desember. Han kunne fortelle at de satser på å lansere Platinum produktet sitt i Q3 2007, men dette er enda ikke helt bestemt. Jeg fikk også en kort gjennomgang av de forskjellige kriteriene for de respekte kortene (inkl. antatt Plat) - her var jeg rask til å notere ned på en gull lapp, hehe:

 

Green: 350.000 inntekt - 25 år.

Gold: 500.000 inntekt - 30 år / eller 150.000 i forbruk.

Platinum: 750.000 inntekt - 30 år / eller 250.000 + i forbruk.

 

Aldersgrensene er meget fleksible (jeg fikk Green ifjor da jeg var 20 - og Gold to mnd. etter fylte 21) - men inntekten er litt viktigere. Når du har Green er det stort sett forbruk samt god historikk de ser på for å evt. oppgradere deg til Gold.

 

Veldig greit å ha denne "vennen" i AmEx, så om noen har spørsmål kan jeg prøve å sende han en mail. :)

8240516[/snapback]

 

Ser du postet inntekten din, men hva med alderen din?

Lenke til kommentar
noen som vet hvor vanskelig det vil være å få American Xpress grønt kort hos DNB? Skal ha det som feriekort når jeg er i utlandet fordi noen butikker BARE vil ta det kortet.

 

årsinntekt i fjor før fradrag; 120 000 ca. Har deltidsjobb og er student.

8398583[/snapback]

 

Jeg postet dette et par sider tilbake. :)

 

Har nå fått meg en "venn" i AmEx etter at min kontaktperson gikk av med pensjon i desember. Han kunne fortelle at de satser på å lansere Platinum produktet sitt i Q3 2007, men dette er enda ikke helt bestemt. Jeg fikk også en kort gjennomgang av de forskjellige kriteriene for de respekte kortene (inkl. antatt Plat) - her var jeg rask til å notere ned på en gull lapp, hehe:

 

Green: 350.000 inntekt - 25 år.

Gold: 500.000 inntekt - 30 år / eller 150.000 i forbruk.

Platinum: 750.000 inntekt - 30 år / eller 250.000 + i forbruk.

 

Aldersgrensene er meget fleksible (jeg fikk Green ifjor da jeg var 20 - og Gold to mnd. etter fylte 21) - men inntekten er litt viktigere. Når du har Green er det stort sett forbruk samt god historikk de ser på for å evt. oppgradere deg til Gold.

 

Veldig greit å ha denne "vennen" i AmEx, så om noen har spørsmål kan jeg prøve å sende han en mail. :)

8240516[/snapback]

 

Ser du postet inntekten din, men hva med alderen din?

8400720[/snapback]

 

20 år, men har gode betalingsdata hos DNB som behandler søknaden, og det er tilbud i studentprogrammet mitt om AMex

Lenke til kommentar
20 år, men har gode betalingsdata hos DNB som behandler søknaden, og det er tilbud i studentprogrammet mitt om AMex

8401004[/snapback]

Ja, det er en skrivefeil på DnB NOR sine nettsider (dette har de selv sagt). Det står "ingen gebyr og halv årspris på AmEx" for de mellom 18 og 25, men dette skal visstnok forsvinne derfra. Det er visst kun Total (voksen), Total Pluss og Saga som skal ha dette. Men jeg ser at de fremdeles ikke har tatt det bort.

 

Men du får jo ha lykke til og se hva de sier. Dersom du ringer og faxer dem søknaden får du svar samme dag / senest neste dag. Må innrømme at jeg mistenker at søknaden ikke blir innvilget, så det letteste er kanskje om du har en far eller mor som kan søke om et tilleggskort for deg. Men som sagt er ikke aldersgrensene så fryktelig strenge - men da må inntekten være på plass... Nei, anbefaler at du ringer dem jeg.

 

800 68 100 :)

Lenke til kommentar

Har gått til anskaffelse av skandiabanken kredittkort og tenkte bruke kun dette til alt og droppe debetkortet. Nå viser det seg at når jeg kjøper varer i butikk, så har jeg de tradisjonelle 45dg rentefri betalingsutsettelse, men når jeg tar ut kontanter så løper rentene fra dag en. Spørsmålet er, gjelder dette kun ved uttak i minibanker eller gjelder det også ved kontantuttak ilag med varer i butikk??

Lenke til kommentar
Har gått til anskaffelse av skandiabanken kredittkort og tenkte bruke kun dette til alt og droppe debetkortet. Nå viser det seg at når jeg kjøper varer i butikk, så har jeg de tradisjonelle 45dg rentefri betalingsutsettelse, men når jeg tar ut kontanter så løper rentene fra dag en. Spørsmålet er, gjelder dette kun ved uttak i minibanker eller gjelder det også ved kontantuttak ilag med varer i butikk??

8402146[/snapback]

 

Gjelder såvidt jeg vet kun i minibank og for noen selskaper på posten. Ekstra uttak i butikk regens som kjøp...

Lenke til kommentar

Du blir vel gjerne ikke tilbudt kontantuttak sammen med kredittkortbruk.

 

I Norge er jo ikke VISA/MC/AmEx like utbredt som f.eks. i USA. I Norge er det jo stort sett bare klesbutikker, elektronikk etc som tar Visa ol - matvarebutikker godtar jo bare BankAxept.

 

Dog, et par ICAer lar deg vel betale med Diners faktisk - formelt som et proveprosjekt, men det har jo vart en goood stund.

Lenke til kommentar
noen som vet hvor vanskelig det vil være å få American Xpress grønt kort hos DNB? Skal ha det som feriekort når jeg er i utlandet fordi noen butikker BARE vil ta det kortet.

 

årsinntekt i fjor før fradrag; 120 000 ca. Har deltidsjobb og er student.

8398583[/snapback]

 

Jeg postet dette et par sider tilbake. :)

 

Har nå fått meg en "venn" i AmEx etter at min kontaktperson gikk av med pensjon i desember. Han kunne fortelle at de satser på å lansere Platinum produktet sitt i Q3 2007, men dette er enda ikke helt bestemt. Jeg fikk også en kort gjennomgang av de forskjellige kriteriene for de respekte kortene (inkl. antatt Plat) - her var jeg rask til å notere ned på en gull lapp, hehe:

 

Green: 350.000 inntekt - 25 år.

Gold: 500.000 inntekt - 30 år / eller 150.000 i forbruk.

Platinum: 750.000 inntekt - 30 år / eller 250.000 + i forbruk.

 

Aldersgrensene er meget fleksible (jeg fikk Green ifjor da jeg var 20 - og Gold to mnd. etter fylte 21) - men inntekten er litt viktigere. Når du har Green er det stort sett forbruk samt god historikk de ser på for å evt. oppgradere deg til Gold.

 

Veldig greit å ha denne "vennen" i AmEx, så om noen har spørsmål kan jeg prøve å sende han en mail. :)

8240516[/snapback]

 

Hei igjen!

 

Har du undersøkt noe mer med kontakten din hos AmEx/DnB NOR om vedkommende vet noe mere sikkert om de vil lansere AmEx Platinum i løpet av 3. kvartal i år?

 

På forhånd takk.

 

Ser du postet inntekten din, men hva med alderen din?

8400720[/snapback]

 

20 år, men har gode betalingsdata hos DNB som behandler søknaden, og det er tilbud i studentprogrammet mitt om AMex

8401004[/snapback]

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke anbefalen noen med vanlig økonomi å ha kredittkort.

Jeg har uthevet det viktigste i sitatet. For jeg er faktisk helt uenig. Jeg anbefaler sterkt at de med vanlig økonomi skaffer seg et kredittkort. De er de som ikke har vanlig økonomi som klarer å rote det til for seg selv.

8400514[/snapback]

Problemet er at oss dødelige uten positiv formue lettere går i kredittfella en folk som faktisk har en del penger og er i stand til å betale kredittkortregningene uavhengig av hvor stor den er.

Har jeg ikke penger så bruker jeg ikke penger på unødvendige ting, venter heller da til jeg har spart opp penger istedenfor å låne av kortet.

 

At du er uenig er selvsagt en rettighet du har og jeg respekterer det. :)

Lenke til kommentar

Bare litt viktig å skille mellom kredittkort og betalingskort.

 

American Express og Diners Club* er ikke kredittkort, men betalingskort uten øvre grense. Dette betyr i teorien at du kan bruke så mye du ønsker - men at du mottar en spesifisert faktura en gang i mnd, og har alt fra 14 til 45 dager på å betale. Etter mitt skjønn er det derfor nokså vanskelig å falle i "kredittfellen" når man er innehaver av et slikt kort. Viktig er det også å påpeke at slike kort blir - i de alle fleste tilfeller - kun utstedt til folk som har god historikk og der sannsynligheten for mislighold eller risikoen for å falle i "kredittfellen" er meget lav. Derav krav til inntekt, alder, utdanning etc. etc.

 

(* Diners Club tilbyr kreditt på opptil 200.000 kr (om jeg ikke husker helt feil) men dette er et tilleggsprodukt.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...