Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

I mitt tilfelle skaffet man seg kredittkort pga en økonomisk krise man var i. Men dette førte bare til en endeløs ond sirkel og så store ekstra utgifter at man aldri klarte å komme på pluss siden :/

 

Men på en annen side så ville jeg vel mistet bil, jobb og tak over hodet hvis det ikke hadde vært for de kortene.

 

Nå har man begynt å rydde opp litt. Tatt opp et greit lån, betalt ned 3 kort og klippet over 2 :) (beholder 1 som skal kun brukes hvis det oppstår krise igjen)

 

Ge moneybank mastercard(grense 10000, klippet over)

Nordea mastercard( grense 20000, klippet over)

Kash visa(grense 10000, beholder)

 

I tillegg har man en grense på 5000 i det ordinære bankkortet.

 

Valgte å beholde kash kortet grunnet har ikke behov for masse ekstra "stæsj" som reiseforsikring etc. Også er kash kortene riktig fine i design:)

 

Kredittkort er også en fin ting å handle varer på nett med, da man betaler etterskuddsvis, tilfelle svindel.

 

edit: Mitt råd til folk som sliter litt økonomisk er å ikke anskaffe kredittkort. Man har kanskje ikke noe valg men prøv alt annet før du gjør det. Lån heller av familie, venner og bekjente. For de som har grei økonomi og flink til å holde oversikt er ikke kredittkort noe negativt i mine øyne. Bare still spørsmålet til deg selv før man anskaffer et kort: "Trenger jeg det virkelig?"

Endret av Clintern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

da fikk jeg merke hvordan det er a ha bade visa og mastercard, men du far ikke bruke dem.

En viss eksklusiv kleskjede i Tyskland tar nemlig bare tyske debetkort og AMEX, men ikke visa eller ms. Noe som betydde at vi ble nodt a ta ut penger i bankautomaten.

 

pa den andre siden fikk jeg armanibukse til 600 kr og versace bukse til 900 kr, sa kom greit ut av det :p (det var pa salg)

Lenke til kommentar

Hvordan er det med utstedelse av tilleggskort for AmEx Gold?

Kan jeg som er <25 år, få dette kortet?

Tenkte mest på å ha kortet som en backup/sikkerhet hvis ting går litt skeis når jeg er i utlandet ol. og evt. dra nytte av noen av fordelene med dette kortet.

Vil det være noen "risiko" for meg å ha dette kortet, mtp. ting som ble nevnt tidligere i tråden? Regner med ansvaret er hos eieren av hovedkortet, men uansett..

Har ikke tenkt å bruke kortet utover overnevnte bruksområder, har aldri likt å bruke penger jeg ikke har, men det kan jo alltids være kjekt å ha ;)

Men vil det egentlig være noe vits i å skaffe seg et slikt kort?

 

Takker for svar

Endret av gordito
Lenke til kommentar
Hvordan er det med utstedelse av tilleggskort for AmEx Gold?

Kan jeg som er <25 år, få dette kortet?

Tenkte mest på å ha kortet som en backup/sikkerhet hvis ting går litt skeis når jeg er i utlandet ol. og evt. dra nytte av noen av fordelene med dette kortet.

Vil det være noen "risiko" for meg å ha dette kortet, mtp. ting som ble nevnt tidligere i tråden? Regner med ansvaret er hos eieren av hovedkortet, men uansett..

Har ikke tenkt å bruke kortet utover overnevnte bruksområder, har aldri likt å bruke penger jeg ikke har, men det kan jo alltids være kjekt å ha ;)

Men vil det egentlig være noe vits i å skaffe seg et slikt kort?

 

Takker for svar

7591119[/snapback]

 

Tja... Ville tro det går greit, jeg hadde ihvertfall ikke noen problem med å få diners tilleggskort.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med utstedelse av tilleggskort for AmEx Gold? Kan jeg som er <25 år, få dette kortet?

Det kan du. Det er 18 år som er aldersgrensen på tilleggskort (og ingen andre krav til hverken inntekt eller formue). :)

 

 

Vil det være noen "risiko" for meg å ha dette kortet, mtp. ting som ble nevnt tidligere i tråden? Regner med ansvaret er hos eieren av hovedkortet, men uansett..

Hva mener du med risiko? Det er som sagt ikke du som har ansvaret for kortet, så det er din far (dersom det er han som har AmEx Gold i dag) som har det absolutte ansvaret for ditt kortbruk.

 

 

Men vil det egentlig være noe vits i å skaffe seg et slikt kort?

Det spørs helt på hva du har tenkt å benytte kortet til. Dersom du skriver litt mer om dine bruksvaner kan jeg helt sikkert komme med et smartere svar. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Litt artig lesning om det sagaomsuste Amex Centurion aka. Amex Black.  Link

7766867[/snapback]

 

syns prisen per år var skrekkelig jeg, men det er nå meg :)

7766874[/snapback]

 

Hvis du må se på prisen er du heller ikke i målgruppen ;)

7766879[/snapback]

 

tror nok det vanlige kortet duger for student, og så får jeg se om jeg en gang i fremtiden har et slikt luksusbehov :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det går rykter om at AmEx i Norge endelig har tenkt å lansere AmEx Platinum! Jeg håper dette fører til at AmEx Gold "mister" litt status, da Norge er det eneste landet jeg vet om i verden der AmEx Gold er det høyeste (og dyreste) kortet man kan ha. Det blir litt for 80-talls spør du meg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det går rykter om at AmEx i Norge endelig har tenkt å lansere AmEx Platinum! Jeg håper dette fører til at AmEx Gold "mister" litt status, da Norge er det eneste landet jeg vet om i verden der AmEx Gold er det høyeste (og dyreste) kortet man kan ha. Det blir litt for 80-talls spør du meg.

7843570[/snapback]

 

Når er det ventet at AmEx Platinum blir tilgjengelig i Norge i følge ryktene? Vil dette skje i løpet av våren 2007?

 

Takk.

Lenke til kommentar
En kollega nevnte til sommeren, men jeg har en annen bekjent som mente de hadde sagt til han at lanseringen var ila. høsten. Kanskje jeg skal ringe min kontaktperson i AmEx og høre... Er du AmEx medlem forresten? Veldig mange som ønsker seg Plat i Norge pga. fordelene. :)

8003741[/snapback]

 

Hva er fordelene til platinum over gold?

Lenke til kommentar
En kollega nevnte til sommeren, men jeg har en annen bekjent som mente de hadde sagt til han at lanseringen var ila. høsten. Kanskje jeg skal ringe min kontaktperson i AmEx og høre... Er du AmEx medlem forresten? Veldig mange som ønsker seg Plat i Norge pga. fordelene. :)

8003741[/snapback]

 

Ja jeg er AmEx Gold Card-medlem. Vil tro at AmEx Platinum-medlemskap vil bli By Invitation Only. Bruker det for så mye penger pr. år at jeg er helt sikker på å bli oppgradert om de lanserer Platinum i Norge, så lurer på om du kan undersøke om og eventuelt når dette vil skje.

 

Fint om du kan undersøke med din kontaktperson i DnB Nor/American Express.

 

Takk igjen.

 

Henrik

Lenke til kommentar

Prøvde å ringe min kontaktperson i DnB NOR Kort men fikk ikke svar hos henne. Ringte så den vanlige kundeservicen men de kunne hverken bekrefte eller avkrefte noe som helst. Jeg prøver igjen i morgen, men det som i hvert fall er klart er at kortet vil koste ca. 5.000 i året og ha mange flere fordeler enn Gold. Dette innebærer bedre forsikring, gratis plat eller gold tilleggskort til familiemedlemmer, flere og bedre "kulinariske goder", lounge-tilgang over hele verden, bedre concierge tjeneste, prioritet på restauranter, hotell, gratis oppgraderinger overalt. Skal ikke se bort i fra at de kanskje legger ved et frequent-flyer kort? +++

Lenke til kommentar
Prøvde å ringe min kontaktperson i DnB NOR Kort men fikk ikke svar hos henne. Ringte så den vanlige kundeservicen men de kunne hverken bekrefte eller avkrefte noe som helst. Jeg prøver igjen i morgen, men det som i hvert fall er klart er at kortet vil koste ca. 5.000 i året og ha mange flere fordeler enn Gold. Dette innebærer bedre forsikring, gratis plat eller gold tilleggskort til familiemedlemmer, flere og bedre "kulinariske goder", lounge-tilgang over hele verden, bedre concierge tjeneste, prioritet på restauranter, hotell, gratis oppgraderinger overalt. Skal ikke se bort i fra at de kanskje legger ved et frequent-flyer kort? +++

8032623[/snapback]

 

Takk for det. Fint om du kan få et konkret svar fra dem om du har den rette kontakten. Min kontakt forteller meg at de vurderer det fortløpende, men har ikke bestemt noe helt enda.

 

Mulig du kan få ut en annen info

Lenke til kommentar
Prøvde å ringe min kontaktperson i DnB NOR Kort men fikk ikke svar hos henne. Ringte så den vanlige kundeservicen men de kunne hverken bekrefte eller avkrefte noe som helst. Jeg prøver igjen i morgen, men det som i hvert fall er klart er at kortet vil koste ca. 5.000 i året og ha mange flere fordeler enn Gold. Dette innebærer bedre forsikring, gratis plat eller gold tilleggskort til familiemedlemmer, flere og bedre "kulinariske goder", lounge-tilgang over hele verden, bedre concierge tjeneste, prioritet på restauranter, hotell, gratis oppgraderinger overalt. Skal ikke se bort i fra at de kanskje legger ved et frequent-flyer kort? +++

8032623[/snapback]

 

Takk for det. Fint om du kan få et konkret svar fra dem om du har den rette kontakten. Min kontakt forteller meg at de vurderer det fortløpende, men har ikke bestemt noe helt enda.

 

Mulig du kan få ut en annen info

8033524[/snapback]

 

Har du hørt noe mer om eller når det blir AmEx Platinum i Norge?

 

Hva sier kontakten din?

Lenke til kommentar

Fikk snakket med kontakten min i dag. Hun sa først at "ja, dette er noe vi har sett på en stund" men da jeg antydet at jeg "visste" de kom til å lansere lo hun litt og sa "ja, planen er å lansere Platinum produktet i år, mer kan jeg ikke si". Så der har du det. :)

 

Men dersom det haster sånn, hvorfor ikke søke om et Platinum International Euro (evt. Dollar) Currency Card? Du klarer deg vel med Gold i en stund til? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...