Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Mastercard i dnb nor.

8537072[/snapback]

 

om du har nettbank så skal dette kortet dukke opp som en egen konto i nettbanken, der du har oversikt over dine verdier. Nå er det år og dag siden jeg brukte det forbaska kortet, men i det minste skal du kunne overføre til din DNB konto og så til Mastercard kortet derfra, om det er noe snarvei husker jeg ikke i farten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser kortets saldo i totaloversikten, men jeg kan kun velge å overføre fra kreditt til brukskonto. Må nok vente på første fakturaen.

Men jeg kunne godt tenkt meg å ha mer enn usle 5000 i kreditt, så jeg får vel ringe dnb.

8537359[/snapback]

 

Se på den gamle fakturaen/sjekk i betalingsoversikten. Bruk samma kid og kontonummer, så er det bare å overføre mer til kontoen.

Lenke til kommentar
Nettopp fylt 18, så har ikke fått den første fakturaen ennå.

8538073[/snapback]

 

Du har nettopp fått kortet, enda ikke fått en faktura, og er allerede på kredittgrensen? Kredittkort er farlige, og høres ut som du har en veldig klassisk (uansvarlig) start på det :p (jada, veit 5k ikke er mye penger, men prinsippet)

Endret av allyse
Lenke til kommentar

Har mer enn nok til å betale det jeg har brukt. Men jeg skal bestille meg ferie med fly, hotell og det hele. Jeg har brukt 1100kr av 5000 kredittkroner. Problemet mitt nå er at jeg ikke får betalt med mastercard fordi jeg ikke har mulighet til å betale regningen før den faktisk kommer.

Har fast inntekt på rundt 5000 i måneden, og penger på sparekonto, så det bør ikke være noe problem å få mer kreditt bare jeg spør pent.

 

Edit: Lar meg for øvrig fornærme av antagelsen din :p . Og, joda, jeg kunne betalt ferien fra brukskonto og pengene jeg faktisk har, men av praktiske årsaker ønsker jeg å bruke mastercard.

Endret av DoNotWant
Lenke til kommentar
Har mer enn nok til å betale det jeg har brukt. Men jeg skal bestille meg ferie med fly, hotell og det hele. Jeg har brukt 1100kr av 5000 kredittkroner. Problemet mitt nå er at jeg ikke får betalt med mastercard fordi jeg ikke har mulighet til å betale regningen før den faktisk kommer.

Har fast inntekt på rundt 5000 i måneden, og penger på sparekonto, så det bør ikke være noe problem å få mer kreditt bare jeg spør pent.

 

Edit: Lar meg for øvrig fornærme av antagelsen din :p .

8538277[/snapback]

 

Nå er vel ikke akkuratt 5000 i måneden så mye å slå i bordet hos banken da. Du forhandler med dnb her, som i bunn og grunn er en forretningsbank, og det vil være vanskeligere, med mindre du faktisk har mye penger, så få de aller beste tilbudene hos dem. Vil tippe du etter noen måneder klarer å få 10.000 i kreditt, men dnb er ikke særlig velvillige når det kommer til stykket.

 

Bra du blir fornærmet. Kredittkortbruk må tenkes grundig gjennom, uansett beløp. Veldig viktig med gode vaner. Nå er det ikke mulig for deg å løpe på noen shopping spree, men med slike kort som jeg, robert, joachim og et par-tre andre i tråden har er mer moro å ha enn et kredittkort da :p *smøre det inn*

Lenke til kommentar
Er det i det hele tatt mulig å få kredittkort uten fast inntekt?

8540299[/snapback]

 

Pr. def er det mulig på tre måter:

 

1. Kjenne noen som kan skaffe deg kort

2. Være student, og få kortene gjennom studentprogrammer

3. Ha en far eller mor med god inntekt som kan søke om kort med tilleggskort til deg.

Lenke til kommentar
Men jeg kunne godt tenkt meg å ha mer enn usle 5000 i kreditt, så jeg får vel ringe dnb.

8537359[/snapback]

Jeg vet ikke hvordan kredittkortene er i DnbNor, men har du sjekket at ikke bruksgrensen er høyere enn kredittgrensen? Det jeg mener, er at du f.eks kan ha kr 5.000 i kreditt, men at du kan bruke kanskje 15.000 i løpet av en måned og at du da må tilbakebetale minst kr 10.000 ved neste faktura. Jeg tror ikke det er en spesielt vanlig løsning, men den finnes.

Lenke til kommentar

Et lite tips i forhold til skatt er aa betale en haug med flybilletter med kredittkort i desember, saa regningen kommer i januar. (Hvis du vet du skal ut aa fly i aaret som kommer, fleksible billetter som kan endres kan jo vaere en fordel hvis man ikke er helt sikker). Du vil da ha mer "gjeld" som du kan trekke fra formuen. :)

Lenke til kommentar
Hvis man betaler dem med debetkort får man tilsvarende mindre formue, så resultatet blir det samme.

8546369[/snapback]

Men jeg forer tre fjerdedeler av reisene jeg gjor paa ulike firmaer, og faar betalt etter regning. Hvilket betyr at "gjelden" kun er et utlegg - da de ulike familieforetakene dekker selve utgiften. Men ja, en personlig flyreise kan du forsaavidt betale med debitkort. Og om du har valget i desember, betal med ditt personlig kredittkort i stedet for firmaets og faa dekket utlegget. Dette vil da gi deg hoyere gjeld, og lavere formue.

Lenke til kommentar
Men jeg forer tre fjerdedeler av reisene jeg gjor paa ulike firmaer, og faar betalt etter regning. Hvilket betyr at "gjelden" kun er et utlegg - da de ulike familieforetakene dekker selve utgiften.

Det blir fortsatt ikke noen forskjell på om man bygger seg opp gjeld eller reduserer formuen, så lenge man ikke får pengene refundert før etter nyttår. Skal man flisespikke er begge deler strengt tatt skattesvindel, siden man skulle ført opp det man skal få refundert som en fordring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...