Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg reiser snart til Sør Afrika, Kenya og Tanzania (Zanzibar) og lurer på om noen har erfering i hvor gangbart American Express er i disse landene? I Sør Afrika (Cape Town) vet jeg at AmEx har stor brukerstedstetthet, men hvordan er dette i Kenya og Tanzania?

 

MasterCard har helt sikkert flere brukersteder enn AmEx i alle disse landene (som i resten av verden), men er dette også begrenset til store hoteller, finere butikke og restauranter osv?

Lenke til kommentar

 

Amex Gold med bruksgrense på for øyeblikket under 70.000,- og fullstendig flytende grense så jeg ikke engang vet når jeg selv er i nærheten og hva den er neste måned.

 

Der er en skjult og varierende beløpsgrense, og man aner IKKE hvor denne er, det vil si frem til man står der og ikke får betalt!

 

American Express sine systemer er litt spesielle på akkurat dette punktet. Dette er fordi kortet ikke skal ha noen øvre bruksgrense. Det er, som medlemsservice forsåvidt sa, et sikkerhetssystem som følger med på bruken til enhver tid. Sikkerhetssystemet kan slå inn, og stoppe transaksjoner, hvis det oppdager noe det mener er unormalt. Dette er for å stoppe eventuell misbruk av kortet, hvis kortet blir stjålet eller mistet.

 

Det er flere ting som kan gjøre at sikkerhetssystemet slår til:

1. Det er bruk på to vilt forskjellige steder samtidig (typ: forskjellige kontinenter ol.)

2. Det er ekstremt hyppig bruk på samme brukersted på svært kort tid (typ: 15-20 transaksjoner på 2-3 minutter)

3. Det er mye høyere bruk på kortet enn det som er ansett som normalt.

 

Det er det svært sannsynlig at det er det siste punktet som har gjort at dere har blitt stoppet. Sikkerhetssystemet tar utgangspunkt i den største innbetalingen de siste 18 mnd, og gir en god sikkerhetsmargin utifra det. Det betyr at det er lurt å ta kontakt med medlemsservice, om du vet at du skal bruke mye utover maksbruken de siste 18 mnd. Da kan medlemsservice overstyre sikkerhetssystemet, og slippe igjennom så mange transaksjoner du måtte trenge. En "tommelfingerregel" kan være å gange høyeste innbetaling de siste 18 mnd. med 1,5. Holder du deg innenfor det er du trygg. Skal du utover det bør du ringe 800 68 000.

 

Jeg har aldri vært utfor å bli stoppet enda, med mitt Amex Gold, fordi jeg har satt meg inn i mekanismene som setter sikkerhetsrammene, og vært føre-var. Det er ikke verre enn det. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste problemet da er at du står der klokken 16:30 på en vanlig hverdag, og må legge igjen amex-kortet hjemme fordi kundeservice er stengt, og du gidder ikke bruke kvelden på å bekymre deg over om du når "taket" på den flytende amex-grensen din denne kvelden også. Det er jo nettopp denne usikkerheten som er helt uakseptabel. Det er bra det er sikkerhetssystemer, men her går det ut over brukervennligheten. Hva er logikken med at en transaksjon på 6 kroner, eller en øl blir stoppet når man når taket? Bør det ikke være fleksibilitet her i så måte?

 

Nei, får heller basere seg på studentkort fra dnbnor, kundeservice er jo åpent til 22:00 på hverdager. Morsomt at studentene har bedre service enn dyre "eksklusive" amex.

Lenke til kommentar

Eneste problemet da er at du står der klokken 16:30 på en vanlig hverdag, og må legge igjen amex-kortet hjemme fordi kundeservice er stengt, og du gidder ikke bruke kvelden på å bekymre deg over om du når "taket" på den flytende amex-grensen din denne kvelden også.

 

Dette er jo selvfølgelig en knipe, for alle betalingskort. Amex ønsker naturligvis å tilby et kort som gir helt frie rammer, for å gi optimal brukervennlighet. Samtidig er det jo helt naturlig at de også må forholde seg til at de opererer i en verden der kortsvindel er et faktum. For medlemmenes sikkerhet må de da ha en form for et sikkerhetsystem. Derfor har de besluttet å ha et sikkerhetssystem som baserer seg på medlemmenes høyeste bruk de siste 1,5 årene, og setter en sikkerhetsmargin i forhold til det.

 

Når det kommer til åpningstider på medlemsservicen, er det en sak jeg vet det jobbes med. Jeg forventer å bli positivt overrasket når de lanserer de nye åpningstidene. Det må jo også nevnes at Amex overgår både Diners og EuroCard med å ha én time lenger åpningtid (8-17 mot 8-16). ;)

Lenke til kommentar

 

For medlemmenes sikkerhet må de da ha en form for et sikkerhetsystem. Derfor har de besluttet å ha et sikkerhetssystem som baserer seg på medlemmenes høyeste bruk de siste 1,5 årene, og setter en sikkerhetsmargin i forhold til det.

 

Dette har ingenting med "medlemmenes" sikkerhet å gjøre, da de aldri vil måtte betale for svindel. Det er butikkene og seg selv de beskytter, for det er de som må ta regningen ved svindel.

Lenke til kommentar

Eneste problemet da er at du står der klokken 16:30 på en vanlig hverdag, og må legge igjen amex-kortet hjemme fordi kundeservice er stengt, og du gidder ikke bruke kvelden på å bekymre deg over om du når "taket" på den flytende amex-grensen din denne kvelden også. Det er jo nettopp denne usikkerheten som er helt uakseptabel. Det er bra det er sikkerhetssystemer, men her går det ut over brukervennligheten. Hva er logikken med at en transaksjon på 6 kroner, eller en øl blir stoppet når man når taket? Bør det ikke være fleksibilitet her i så måte?

 

Nei, får heller basere seg på studentkort fra dnbnor, kundeservice er jo åpent til 22:00 på hverdager. Morsomt at studentene har bedre service enn dyre "eksklusive" amex.

 

Ja det er HELT tydelig at DnB mer eller mindre gir blaffen i AmEx.

DnB er godt til å drive studentkontoer og annet.

Jeg syns det er HELT utrolig at de kan drive på med AmEx på dette "nivået", og amerikanere skjønner ikke hvordan det går an i de tilfeller de er fornøyde med sitt AmEx, utstedt i andre land.

 

Så det er altså slik at når man er i 30-årene og forsøker å være voksen på visse områder, så må man i KONTORTIDEN HVERDAGER spørre sin strenge mor, unnskyld, AmEx, om det er i orden at man EVENTUELT prøver seg på én enkelt øl en onsdag kveld, tilfeldig valgt uke, dersom man mistenker at man har brukt kortet, med saldo pålydende en "gange" fra +50% på siste års gjennomsnittlige giro? (Burde jo ha kontoutskrifter og og grafer og kvitteringer med seg for å vurdere hvordan man ligger an!)

 

Det var det første, og OM der skal være sperre mot "tvilsom bruk", så er det jo for dumt at denne slår inn på kr. 46 hos et seriøst norsk brukersted? (Noe annet hadde vært om det var et stort beløp i et ukjent land kanskje?)

 

OM det er så viktig med denne ukjente grensen, hvorfor da får man ikke beskjed f. eks noen tusenlapper før?

 

Som sagt gir på DnB MER i kreditt på et "mikkemusmastercard" bestilt på sekunde på NETT enn de gjør efter ÅR med punktlig betaling av AmEx-giroer.

 

Nei takke meg til folkelige kort og betalingssopplegg, der er jo bedre enn AmEx på HVERT punkt:

Kredittgrense, TYDELIG sådan, åpningstider kundeservice, bedre og mer gjennomført nettsaldo med kontinuitet i driften, MYE flere brukersteder, enklere å bruke pga. at man ofte kan velge mellom å taste kode og "trykk F1 for signatur"......

jeg vet om folk som har brukt f. eks Skandiabankenkort på "rare" steder, og der har det blitt ringt opp og ordnet på direkten fra bankens side.

Men skulle man bruke AmEx på feil tidspunkt, med småbeløp på seriøse steder ja, så er man jo "pengelens" frem til vanlig kontortid!

Lenke til kommentar

HAr Teller gjort noen grep for å øke antall American Express brukersteder i Norge etter at de tok over dette ansvaret? Noen som vet dette med sikkerhet?

 

Dessverre har både Ikea og Elkjøp sluttet å akseptere AmEx (vet ikke om detter er permanent for Elkjøp sin del), men uansett et faktum pr. dags dato.

 

Er det andre store kjeder/butikker som ikke akaspterer AmEx, men som bør gjøre det?

Lenke til kommentar

HAr Teller gjort noen grep for å øke antall American Express brukersteder i Norge etter at de tok over dette ansvaret? Noen som vet dette med sikkerhet?

 

Dessverre har både Ikea og Elkjøp sluttet å akseptere AmEx (vet ikke om detter er permanent for Elkjøp sin del), men uansett et faktum pr. dags dato.

 

Er det andre store kjeder/butikker som ikke aksepterer AmEx, men som bør gjøre det?

 

 

Det tviler jeg på.

De sender jo ut lapper med VISA/MC/AmEx til butikker som IKKE tar AmEx, slik at man (igjen) står der som en tulling med et merkelig kort som ikke virker og betjeningen lurer på hva det er man holder på med.

De har heller IKKE noen form for liste over brukersteder, slik f. eks Diners har på sine nettsider.

 

Shell har også gitt opp å ta AmEx, har brent meg på dette, kom til Shell og hadde fylt. Måtte ta telefoner og få ordnet opp via BankAxept såklart!

 

I dag prøvte jeg AmEx på at par steder som IKKE tok det. (Det ene hadde skiltet/lappen som beskrevet først i innlegget.)

På hhv. legekontor og restaurant gikk det fint med AmEx.

 

Forøvrig "morsomt" å fortelle amerikanere om hvor kaotisk det er å bruke AmEx i Norge, skulel gjerne hatt en møte med DnBs AmEx-ansvarlige; fokuset på AmEx hos DnB-ansatte er jo generelt meget labert....

Endret av RYNE
Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært utfor å bli stoppet enda, med mitt Amex Gold, fordi jeg har satt meg inn i mekanismene som setter sikkerhetsrammene, og vært føre-var. Det er ikke verre enn det. ;)

 

Dette er jo selvfølgelig en knipe, for alle betalingskort. Amex ønsker naturligvis å tilby et kort som gir helt frie rammer, for å gi optimal brukervennlighet. Samtidig er det jo helt naturlig at de også må forholde seg til at de opererer i en verden der kortsvindel er et faktum. For medlemmenes sikkerhet må de da ha en form for et sikkerhetsystem. Derfor har de besluttet å ha et sikkerhetssystem som baserer seg på medlemmenes høyeste bruk de siste 1,5 årene, og setter en sikkerhetsmargin i forhold til det.

 

Kom ikke til meg med mer pjatt om at dette er til for medlemmenes sikkerhet. Dette er utelukkende for å sikre kortutsteder. Dersom kortet blir misbrukt er det så lenge jeg har gjort det jeg skal, og det gjør jeg, kortutsteder og betalingssted som bærer risikoen.

 

Og jada, du har vært flink og satt deg inn i reglene og husker sikkert hva du til enhver tid har betalt hver måned de siste 18 månedene, men jeg er en av disse nerdene som faktisk leser informasjonen jeg får tilsendt fra både bank og forsikringsselskap. Ikke ett sted har det stått noen regel om 1,5 ganger høyeste innbetaling siste 18 måneder, så da blir det litt feil å skylde på meg, for jeg har ikke samme tilgang til info som deg som tydeligvis har en fot innenfor. Jeg skal innrømme at jeg visste at "Ingen øvre bruksgrense" var en myte (og feilaktig markedsføring uten at jeg gidder å ta den krangelen nå) og at bruksgrensen kunne øke i takt med forbruket og betalingshistorikk. Jeg trodde imidlertid aldri at den kunne gå nedover så lenge du oppfylte alle forpliktelser gjennom flere år og jeg trodde helt seriøst at det var en "laveste bruksgrense" i bunn og at den var MINIMUM 100.000,-, noe annet betrakter jeg som absurd på den type kort og de krav som angivelig stilles i forhold til kredittverdighet. Samme bank gir kaster tross alt Mastercard etter deg med bruksgrenser opp mot 100.000,-.

 

Jeg ble stoppet av en transaksjon på 6 - seks - kroner på grunn at at systemet hadde både en restaurantregning på i overkant av 30.000,- og reservasjonen på samme beløp inne samtidig(!) i tillegg til litt annet helt normalt innenlands forbruk, altså ikke min feil og umulig for meg å kontrollere. Hvorfor jeg skal gidde å ta høyde for det så lenge jeg betaler et anselig beløp i årsavgift nettopp for å slippe å bekymre meg for det går utover min fatteevne. Det fine er at jeg slipper å tenke mer på det; Har siden siste korsvei fikset meg nytt kort, riktignok med en mastercard-logo på seg i stedet, men hva innebærer det:

- Forutsigbar bruksgrense som er behagelig høy nok til at jeg slipper å forholde meg til den

- Langt flere brukersteder

- Chip, som gjør forvirringen blant mange butikkansatte mindre og sikkerheten langt bedre

- Døgnåpen concierge, ja du hørte riktig; Døgnåpen. Faktisk ganske praktisk når man er på reise og "norsk kontortid" er på natta.

- Betydelig lavere årsavgift

 

Så får vi se da, årsavgiften på Amex-kortet mitt forfaller i juni og er det ingen bedring før den tid ofrer jeg reiseforsikringa som er ørlite granne bedre enn min alternative løsning nå og de andre såkalte medlemsfordelene som ofte er dyrere tilbud enn på det åpne marked. Når Amex tror at det er Flexpay kundene etterspør mest og prioriterer når det skal lanseres nye produkt er det i alle fall et tegn på at ikke jeg er i målgruppa.

Lenke til kommentar

Hvilket kort gikk du for?

 

Av egen erfaring kan jeg nevne at jeg ikke har opplevd liknende problem med Diners Club. Med det kortet var det ikke noe problem å belaste cirka 150k til en større vennetur til New York, til tross for at kortet kun tidligere var brukt til betydelig mindre beløp.

Lenke til kommentar

- Chip, som gjør forvirringen blant mange butikkansatte mindre og sikkerheten langt bedre

 

Beklager en liten avsporing her, men chip og pin er definitivt ikke en sikkerhetsfordel for oss forbrukere, fordi kortselskapene bruker denne "sikkerheten" til å skyve regningen ved svindel over på kortholder. Hvis noen misbruker ditt kort med pin, stiller du langt svakere enn om noen misbruker det med signatur (eller på nett).

 

Et par eksempler: Hvis det går mer enn noen timer fra ditt kort blir stjålet til kortet blir misbrukt (med pin), vil kortutsteder, med støtte fra bankklagenemda, hevde at må ha oppbevart pin-koden sammen med kortet, og dermed vært grovt uaktsom.

 

Likeledes stiller du svært tynt hvis noen stjeler både kortet og pin-koden din når disse sendes per post i forskjellige brev. Man anser de det som utenkelig at en kjeltring har klart å stjele både kort og pin kode siden det er forskjellige brev, og du må som forbruker ta regningen.

Lenke til kommentar

Noen som vet om 1% bonus for Trumf Visa også gjelder ved bruk på Vinmonopolet?

 

For øvrig: Stod i kassekø på Ica i dag. I køen ved siden av var det en dame som ville betale med Amex, men som ikke hadde med seg legitimasjon (eller "legimitasjon", som dørvakter sier). Skapte masse styr, men betalingen gikk i orden til slutt, etter at "butikksjefen" e.l. ble tilkalt. Morsomt å lese all "hypingen" av Amex fra enkelte deltakere i denne diskusjonstråden fra to-tre år tilbake...

Lenke til kommentar

Kortet skal brukes først og fremst til reiser (flybillett/hotell) og netthandel på grunn av fordeler som reiseforsikring, avbestillingsforsikring osv.

 

Så på 365privat som har vært den suverene testvinner for den disiplinerte bruker flere år på rad, men la også merke til at de har et alderskrav på 21 år. Kan noen fortelle meg om dette er et absolutt krav?

365Privat har ikke reiseforsikring inkludert. Ellers er det et fint kort...

Lenke til kommentar

Så på 365privat som har vært den suverene testvinner for den disiplinerte bruker flere år på rad, men la også merke til at de har et alderskrav på 21 år. Kan noen fortelle meg om dette er et absolutt krav?

 

Har i tillegg sett på https://gebyrfri.santanderkort.no/ fra Santander og http://www.vipcredit.no/startside fra yA.

 

Kan noen anbefale blant desse 2 sistnevnte, evt. komme med et helt annet kort som passer mye bedre til min situasjon?

 

365 privat har ikke reiseforsikring, men er et veldig godt kort hvis du ikke behøver reiseforsikring.

 

Santander gebyrfri kortet er en av de kredittkortetene som faktisk er gebyrfritt, både ved bruk i Norge eller utlandet(utenom valutapåslag). Har ikke noe spesielt bonus utenom reise/avbestillings forsikring, men er et godt kort som gjør det bra i de fleste tester jeg har sett.

 

Tror ya bank har 23 årsgrense, så det kortet utgår vel da.

 

Kan jo også vurdere norwegian sitt kort. Har reise/avbestillings forsikring og bonus som kan brukes på flybilletter osv. https://www.banknorwegian.no/Pages/Kredittkort.aspx

 

Hvis reiseforsikring er et must: http://www.kredittkortreiseforsikring.com/

Endret av KKalle
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...