Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke det betyr så veldig mye for norske kort. Jeg pleier vanligvis å velge credit. Da blir det belastet VISA delen av kortet ditt, men siden det igjen er knyttet rett opp mot kontoen din så forsvinner (vanligvis) pengene ut ganske fort fra kontoen. Bruker du et rent kredittkort må du selvfølgelig velge credit.

 

Jeg lurer på om valgene kommer fordi det i andre land er mulig å ha VISA knyttet opp mot bankkortet på en litt annen måte enn vi i norge har det, slik at om du der velger VISA så får du regning i etterkant selv om det er samme kortet som man bruker som direkte betalingskort på kontoen når man velger savings.

Lenke til kommentar

Bare husk at i en del andre land er det vanlig å ta et par prosent ekstra i butikker når kunden betaler med kredittkort. Skal ikke lenger enn til Danmark så opplever man det. I Norge er/(var?) det ikke tillatt å ta ekstra betalt på den måten.

 

Dette gjør butikken for å dekke inn ekstrakostnaden når kunder betaler med VISA/Mastercard etc., siden disse kortoperatørene selv tar opptil noen prosent i provisjon.

 

Ergo sparer man penger som kunde ved å bruke debetkort istedenfor kredittkort :thumbup:

Lenke til kommentar

Så hvis jeg betaler med vanlig brukskonto-kort, så skal jeg trykke på Savings?

 

Jeg har prøvd et par ganger å betale med kort ved disken. Gjorde det samme to ganger. Først betalte jeg med kredittkort hvor jeg trykte på Savings (vet det er feil nå). Fikk så svar at betalingen ikke kunne bli godkjent. Prøvde så akkurat det samme med brukskontoen (med savings), og det funka ikke heller. Så endte med å betale med cash.

 

Noen ganger har jeg sagt at jeg betaler med kredittkortet, så tar de det og trykker på noen knapper på terminalen, jeg taster inn pin-koden, og alt er OK.

 

Jeg vet ikke helt hva jeg babler om her nå, for jeg vet cirka hva jeg skal. Syns bare det var litt rart at jeg ikke fikk godkjent brukskontoen min.

Lenke til kommentar

Det er ikke så rart nei... For ikke mange år siden var det bare i norge du kunne betale uten kredittkort i det hele tatt. Elektron kortene fungerte ikke i europa. For at du skal kunne trekke rett fra konto må betalingsnettet i det landet du er kunne koble seg opp mot det norske banknettet og sjekke om du har penger. Det går ikke fra så veldig mange land, selv om jeg har har hørt at elektron kan brukes i noen europeiske land etterhvert. De fleste andre steder i verden kan du som nordmann kun bruke VISA som kredittkort. Da blir bare kortnummeret sjekket mot en liste over sperrede kort, og om du ikke er det går betalingen gjennom. Så vil VISA overføre informasjonen til den norske avdelingen som etterhvert trekker det fra kontoen din. Du kan derfor overtrekke kontoen med VISA i utlandet, men om du gjøre det grundig havner du nok på sperret listen deres.

 

Forskjellen blir da at istedenfor å måtte ha informasjon om alle verdens kortbrukere og hva de har tilgjengelig på konto, så trengs bare en liste over hvem som IKKE får bruke kortet. Dette blir dermed mye mindre informasjon, og lettere å koordinere som en standard i hele verden.

Lenke til kommentar

Jeg er i Australia nå, og her får man opp tre valg før man skal betale med kort.

 

* cheque

* savings

* credit

 

Hvilke av de skal jeg velge?

 

I USA kalles det vi kaller brukskonto, checking account. Så det er mest sannsynlig cheque du skal velge hvis du bruker et bankkort tilknyttet brukskontoen din.

 

Det fungerte ihvertfall helt greit med uttak i minibank på Kypros når man valgte cheque. Selv om Kypros ikke er like eksotisk som Australia, burde det være de samme valgene siden VISA/Mastercard er ganske standardisert.

Lenke til kommentar

Noen som har fått tilgang til nettkonto hos AmEx nå?

 

20. juli skal siste utsending av kodekort og passord ha gått. Det betyr at alle som har brukt American Express Online tidligere nå skal ha fått tilsendt kodekort og passord. Noen har allerede mottatt det, og andre vil motta det iløpet av kort tid.

 

I første omgang er det mulig å se historikk på det "nye" kortet 12 mnd tilbake og ufakturerte transaksjoner. Senere vil det være mulig å betale regninger og overføre penger fra kort til konto. Denne løsningen er ikke på plass enda, men det går rykter om at den vil være på plass til høsten.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått Santader FlexiVisa. Det var ikke med PIN-kode, dette skulle man tydeligvis kunne hente på nettet. Jeg prøvde dette, men fikk feilmelding. "Hente Pin" er iflg. prislisten gratis, men det står ingenting om det koster noe å "bestille pin". Noen som aner?

 

Edit: For den som måtte lure gir Santander FlexiVisa 4% cashback hos flyselskaper, bensinstasjoner, elektronikkbutikker, sportsbutikker eller kles- & skobutikker.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Da har jeg fått Santader FlexiVisa. Det var ikke med PIN-kode, dette skulle man tydeligvis kunne hente på nettet. Jeg prøvde dette, men fikk feilmelding. "Hente Pin" er iflg. prislisten gratis, men det står ingenting om det koster noe å "bestille pin". Noen som aner?

Du får kodekort med PIN-koder i posten senere. Men du trenger ikke PIN for å logge på nettsiden for å sjekke saldo osv., da holder det med personnr. og passord. Kun hvis du skal betale regninger/overføre penger at de krever ekstra sikkerhet i form av engangspassord. Personlig syns jeg dette er veldig kjekt i forhold til andre banker som krever at man må drasse rundt på kodekort eller BankID på ferie hvis man egentlig bare vil kontrollere saldo og posteringer på kortet :)

Edit: For den som måtte lure gir Santander FlexiVisa 4% cashback hos flyselskaper, bensinstasjoner, elektronikkbutikker, sportsbutikker eller kles- & skobutikker.

Det er riktig at de gir 4% cashback, men du kan bare velge én av disse butikkategoriene til enhver tid.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Jeg ble nærmest påtvunget et kredittkort, nærmere bestemt MasterCard. Jeg fikk rett og slett ikke Visa uten MasterCard, selv om jeg ba spesifikt om det. Derimot fikk jeg satt grensen ned til stakkarslige 2500. Dette er over et år siden, og jeg har enda ikke brukt kredittkortet en eneste gang. Jeg trenger det rett og slett ikke. Helt greit å ha med som backup i utlandet, men jeg liker ikke det å handle med lånte penger. Så klart: om valget står mellom å sulte og å ta i bruk et plastkort i lomma kommer jeg til å bite i det sure eplet, men jeg har såpass kontroll på økonomien at det ikke skjer med mindre de to debet-kortene mine blir stjålet og jeg befinner meg slik at jeg ikke har tilgang til å ta ut penger manuelt i en bank. Med andre ord: aldri i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg venter fortsatt på kodekort og brukernavn til AmEx nettkonto, men fikk fortalt av kundeservice sent i forrige uke at dette enten var sendt ut, eller at det ville bli sendt ut i løpet av en dag eller to.

 

For de av dere som har mottatt dette opplever dere at nettkontoen er ok å bruke?

 

Att. John Anders: Er det noe nytt om Platinum Card? Vet at du ikke kan si for mye, men ligger det i kortene at dette vil bli lansert? Om ja, tror du i løpet av 2010, eller blir det først i 2011 eller enda senere?

Lenke til kommentar

Jeg skal snart på en 4 måneders reise i Sørøst-Asia og trenger et kredittkort til bruk som en nødløsning hvis det skjer noe. Hva er å anbefale?

Jeg har Gebyrfri Visa kort, og et Master Card som jeg fikk som en del av kundepakken i DnBNOR. Bruker dem stort sett ved netthandel og på reise. Begge kortene er greie, og du får ingen renter om du betaler det du skylder ved forfall. Så hvis du er på 4 måneders reise må du ha tilgang til nettbanken din. Husk kodebrikken...

Lenke til kommentar

Jeg ble nærmest påtvunget et kredittkort, nærmere bestemt MasterCard. Jeg fikk rett og slett ikke Visa uten MasterCard, selv om jeg ba spesifikt om det. Derimot fikk jeg satt grensen ned til stakkarslige 2500. Dette er over et år siden, og jeg har enda ikke brukt kredittkortet en eneste gang. Jeg trenger det rett og slett ikke. Helt greit å ha med som backup i utlandet, men jeg liker ikke det å handle med lånte penger. Så klart: om valget står mellom å sulte og å ta i bruk et plastkort i lomma kommer jeg til å bite i det sure eplet, men jeg har såpass kontroll på økonomien at det ikke skjer med mindre de to debet-kortene mine blir stjålet og jeg befinner meg slik at jeg ikke har tilgang til å ta ut penger manuelt i en bank. Med andre ord: aldri i Norge.

Jeg bruker faktisk mitt kort endel når jeg handler på nettet og på reiser. Jeg trenger heller ikke kreditt, men synes det er helt greit med betalingsutsettelsen man får ved å bruke kredittkortet. Og man får en viss mulighet til å klage på trekk istedenfor at penger forsvinner fra kontoen som når man bruker debetkort. Det er først når folk bruker kredittkort fordi de er blakke at man havner i luksusfellen.

 

Det å bruke kredittkort for de av oss med ordnet økonomi kan faktisk være ganske lønnsomt bare på grunn av gratis betalingsutsettelse.

Lenke til kommentar

Jeg skal snart på en 4 måneders reise i Sørøst-Asia og trenger et kredittkort til bruk som en nødløsning hvis det skjer noe. Hva er å anbefale?

 

Storebrand sine visa-kort er gebyrfrie og fungerer relativt godt i sørøst-asia. Har brukt mitt visakort i fillipinene i en 7mnd (daglig) uten noen problemer. (Bruker visakortet da det ikke er uttaksgebyr i utlandet). Samt ingen sperre slik som flere andre har (for uttak i andre verdensdeler).

 

Ellers bruker jeg også amex gold og diners, dog det er vel litt andre kort enn hva du er på jakt etter.

Endret av allyse
Lenke til kommentar

Att. John Anders: Er det noe nytt om Platinum Card? Vet at du ikke kan si for mye, men ligger det i kortene at dette vil bli lansert? Om ja, tror du i løpet av 2010, eller blir det først i 2011 eller enda senere?

 

Det har ikke kommet noen ny informasjon om Platinum Card. Som jeg har nevnt tidligere vil jeg tro at MA, EB og overføring fra kort til konto blir prioritert fremfor å lansere et helt nytt produkt.

 

Men jeg venter i spenning! Det ligger jo til rette for et nytt amex produkt, nå som de har byttet systemer for å gjøre prosessen enklere.

Lenke til kommentar

Har jeg som fattig student noen grunn til å skaffe meg et kredittkort? Jeg har for øyeblikket et vanlig debetkort med VISA-del fra Skandiabanken. Jeg leser ofte at man bør bruke kredittkort på nettet, og det er jo bra og flott i land der de fleste har kredittkort, men i Norge er det jo relativt uvanlig. Jeg vil hevde at jeg nesten utelukkende handler på tillitsvekkende nettsider og kjøper ikke noe på auksjonssider eller liknende. Hvis uhellet likevel skulle være ute og jeg blir svindlet klarer jeg vel høyst sannsynlig å få beløpet erstattet av banken? (Selv om det er vanskeligere enn med kredittkort der man kan "nekte å betale".) Noen innsikter?

Lenke til kommentar

Har jeg som fattig student noen grunn til å skaffe meg et kredittkort? Jeg har for øyeblikket et vanlig debetkort med VISA-del fra Skandiabanken. Jeg leser ofte at man bør bruke kredittkort på nettet, og det er jo bra og flott i land der de fleste har kredittkort, men i Norge er det jo relativt uvanlig. Jeg vil hevde at jeg nesten utelukkende handler på tillitsvekkende nettsider og kjøper ikke noe på auksjonssider eller liknende. Hvis uhellet likevel skulle være ute og jeg blir svindlet klarer jeg vel høyst sannsynlig å få beløpet erstattet av banken? (Selv om det er vanskeligere enn med kredittkort der man kan "nekte å betale".) Noen innsikter?

 

Ikke helt sikker på hvor du har lest det ikke er vanlig med kredittkort i norge. Det er iofs svært vanlig (bare se på f.eks england hvor de henger langt etter norge). Kort er i norge mer normalt enn å bruke kontanter uansett.

 

Til ditt spørsmål er det absolutt anbefalt å anskaffe deg et kredittkort. Særlig hvis du skal reise, hvor reiseforsikring ofte er sammen med kortet, og at du har en bedre beskyttelse mot svindel. Du må nesten se på hvor disiplinen din ligger før du evt. går til anskaffelse (usynlige penger er utrolig lett å bruke)

Lenke til kommentar

Har jeg som fattig student noen grunn til å skaffe meg et kredittkort? Jeg har for øyeblikket et vanlig debetkort med VISA-del fra Skandiabanken. Jeg leser ofte at man bør bruke kredittkort på nettet, og det er jo bra og flott i land der de fleste har kredittkort, men i Norge er det jo relativt uvanlig. Jeg vil hevde at jeg nesten utelukkende handler på tillitsvekkende nettsider og kjøper ikke noe på auksjonssider eller liknende. Hvis uhellet likevel skulle være ute og jeg blir svindlet klarer jeg vel høyst sannsynlig å få beløpet erstattet av banken? (Selv om det er vanskeligere enn med kredittkort der man kan "nekte å betale".) Noen innsikter?

 

Jeg tror de fleste har kredittkort i dag, det er langt fra uvanlig. Som regel får man det selv om man ikke ønsker det, fordi det er en del av kundeprogrammet i banken.

 

Hvis du blir svindlet får du pengene tilbake selv om du bruker VISA debetkort. Men eventuell svindel skaper litt større praktiske problemer, ikke bare fordi bankkontoen blir tappet (som i seg selv kan skape midlertidig likviditetsskvis), men fordi du blir uten direkte tilgang til egne penger inntil du får nytt kort. Bruker man en ren nettbank som Skandiabanken har man jo heller ikke mulighet for å ta ut penger over skranke.

 

Andre fordeler er:

 

-gratis betalingsutsettelse i inntil 45 dager.

-Slipper at penger blir bundet opp i reserveringer i forbindelse med hotell, leiebil etc.

-eventuelt gratis reiseforskikring, cashback

Lenke til kommentar

Ikke helt sikker på hvor du har lest det ikke er vanlig med kredittkort i norge. Det er iofs svært vanlig (bare se på f.eks england hvor de henger langt etter norge).

 

Nåja, statistikken viser at 8 ganger flere transaksjoner utføres med debetkort enn med kredittkort i Norge. I noen land ser det ut til å være så å si omvendt. Med tanke på den statistikken vil jeg si at de ikke er så vanlige, selv om du kanskje har rett i at mange har kredittkort, men at de ikke bruker dem så mye.

 

-gratis betalingsutsettelse i inntil 45 dager.

-Slipper at penger blir bundet opp i reserveringer i forbindelse med hotell, leiebil etc.

-eventuelt gratis reiseforskikring, cashback

 

Finnes det noen upartiske oversikter over hva de ulike kredittkortleverandørene tilbyr av tjenester (f.eks. reiseforsikring)? Etter et raskt Google-søk fant jeg bare utdaterte guider fra DinSide o.l. og åpenbart useriøse oversikter. Vil jeg i de fleste tilfeller kunne få kredittkort uten fast inntekt (dvs. som Lånekassen-avhengig student)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...