Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Att. John Anders:

 

Gjør American Express/DnB NOR/Teller noe konkret for at AmEx skal aksepteres på så mange brukersteder som mulig?

 

Hva gjør de for å inngå nye brukerstedsavatler med f.eks. Ikea, Elkjøp, Lefdal, Shell osv?

 

Hvorfor gjøres det ikke mer for å skaffe flere brukersteder?

 

Jeg pratet nettopp med daglig leder i Amex Norge. Han sier at det jobbes på spreng både for å øke brukerstedstettheten og for å sikre de store brukerstedene. Han har jevnlig kontakt med Teller, og pusher nå hardere enn noen gang for å sikre god brukerstedstetthet i Norge. Jeg vil anta at vi kommer til å bli positivt overrasket over bedringen på dette området det neste året.

 

Jeg kan jo også nevne at de svindelsakene som brukerstedene referer til, utelukkende omhander utenlandske kort. Samtlige transaksjoner har blitt stoppet av terminalen med beskjed om at brukerstedet skulle ta kontakt med autorisasjonen. Det viser seg at de som har stått bak kassen ikke har visst hva de skulle gjøre i disse situasjonene, og sluppet transaksjonen igjennom uten å gjøre det de fikk beskjed om. Hadde de tatt kontakt med autorisasjonen, ville transaksjonen blitt avvist pga svindel. Så det er ikke noe galt med Amex-nettverket, problemet er opplæringen av de bak kassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan informere om at XXL Sport har sluttet å akseptere AmEx. Det er synd, men dessverre tilfellet.

 

Er redd American Express/DnB NOR/Teller ikke gjør nok for å øke antall AmEx-brukersteder.

 

Vet at AmEx er dyrere å akseptere for brukerstedene, men det må jo være mulig å minske denne forskjellen. Om det er ca. samme kostnad som for MasterCard og Visa er jeg helt sikker på at antall brukersteder øker.

 

PS. Når lanseres AmEx med chip i Norge?

Lenke til kommentar

Att. John Anders!

 

Er det fra og med i dag (27. januar) det skal være mulig å logge seg på AmEx Nettkonto med BankID?

 

Vil det bli lansert flere løsninger og tjenester rundt nettkontoen nå snart?

 

Det var (selvfølgelig) noen problemer med lanseringen av Bank-ID i går. Men siste nytt er at de får opp Bank-ID på mandag. :)

Lenke til kommentar

Kan informere om at XXL Sport har sluttet å akseptere AmEx. Det er synd, men dessverre tilfellet.

 

Er redd American Express/DnB NOR/Teller ikke gjør nok for å øke antall AmEx-brukersteder.

 

Vet at AmEx er dyrere å akseptere for brukerstedene, men det må jo være mulig å minske denne forskjellen. Om det er ca. samme kostnad som for MasterCard og Visa er jeg helt sikker på at antall brukersteder øker.

 

PS. Når lanseres AmEx med chip i Norge?

 

Forskjellen på Amex og MasterCard/Visa er at Visa og MasterCard har hovedinntekten sin på renter og gebyrer. Amex er, så lenge man betaler på tiden (og ikke har FlexPay), helt rente og gebyrfritt. Dermed må de hente inntekter andre steder. Medlemsavgiften veier dessverre ikke opp! ;)

 

For et år siden gikk ryktene om at chip vil komme ved neste store fornyelse, som er i september/oktober 2012. Men dette er ikke endelig bekreftet.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at det er forskjell i kostnad for brukerstedene og at det må være det, men jeg sitter med følelsen av at det gjøres for lite i forhold til å rekrutere nye og tidligere AmEx-brukersteder.

 

For at kortet skal være interessant for medlemmene å ha, må de ha mange steder å bruke kortet.

 

Hva konkret gjøres for å rekrutere nye og tidligere brukersteder? Kan du si noe om dette eller er dette konfidensiell informasjon?

 

Vi som kortmedlemmer trenger informasjon om at antall brukersteder øker og ikke synker. I tillegg er det viktig at store kjeder aksepterer kortet.

 

Hva kan gjøres for at flere brukersteder aksepterer AmEx i sine nettbutikker også?

 

Hvorfor har man ingen brukerstedsavtale med Vinmonopolet (både i butikk og på nett)?

 

Hva gjøres og hva skjer?

 

Når ser vi forbedringer?

Lenke til kommentar

DnB Cresco car

 

Reklamerer med 4% rabatt på drivstoff

 

 

 

 

Siste regning fikk jeg dog bare 3% Rabatt!!!

 

Pris: 531.91kr Rabatt:15.95

 

 

 

 

Men fikk også varekjøprabatt Premium på total 100kr (Totalrenging var ca 15000).

 

Har jeg en annet kort ???

 

 

 

 

Kortet har ikke noe reiseforsikkring, men hos DnB kan man ihvertfall ha AUTOGIRO!

 

Dette synes jeg er kjekt! Pleier å ha nok kr på lønnskonto .... fordi andre gebyrfri-kort er rask med å belaste 60kr i gebyr + renter i 21% klassen om man betaler for sent. Det blir for penger kontra de lusene 2% jeg taper å ha noen kroner for mye på lønnskonto.

Lenke til kommentar

Att. John Anders:

 

Gjør American Express/DnB NOR/Teller noe konkret for at AmEx skal aksepteres på så mange brukersteder som mulig?

 

Hva gjør de for å inngå nye brukerstedsavatler med f.eks. Ikea, Elkjøp, Lefdal, Shell osv?

 

Hvorfor gjøres det ikke mer for å skaffe flere brukersteder?

 

Jeg pratet nettopp med daglig leder i Amex Norge. Han sier at det jobbes på spreng både for å øke brukerstedstettheten og for å sikre de store brukerstedene. Han har jevnlig kontakt med Teller, og pusher nå hardere enn noen gang for å sikre god brukerstedstetthet i Norge. Jeg vil anta at vi kommer til å bli positivt overrasket over bedringen på dette området det neste året.

 

Jeg kan jo også nevne at de svindelsakene som brukerstedene referer til, utelukkende omhander utenlandske kort. Samtlige transaksjoner har blitt stoppet av terminalen med beskjed om at brukerstedet skulle ta kontakt med autorisasjonen. Det viser seg at de som har stått bak kassen ikke har visst hva de skulle gjøre i disse situasjonene, og sluppet transaksjonen igjennom uten å gjøre det de fikk beskjed om. Hadde de tatt kontakt med autorisasjonen, ville transaksjonen blitt avvist pga svindel. Så det er ikke noe galt med Amex-nettverket, problemet er opplæringen av de bak kassen.

 

 

Ærlig talt, hvilken "spreng" er det daglig leder i AmEx Norge jobber med?

Antall brukersteder går jo NED!

Som det skrives; Shell, Ikea, Elkjøp osv. har jo droppet å ta AmEx.

Og som det skrives, på Elkjøp i Åsane stod det fullt av A4-ark med "AmEx aksepteres ikke pga. svindel".

 

Jeg ringte kundeservice, de sa de ikke visste noe om "Elkjøpsvindelen", og de bare sa at hver butikk bestemmer selv hvilke kort de tar...

 

Det er jo meget pinlig å være vitne til dette. AmEx og DnB Nor skal jo være seriøse, men fremstår her med et kort som er meget lite anvendelig, blir assosiert med svindel, og kunder som meg opplever regelmessig at betjeningen er "månefalne" når man kommer med kortet de har oppslag om at de tar..... er der i det hele tatt noensomhelst kvalitetssikring og rutiner?

Hvorfor kan man ikke bruke kortets kode i kortterminal slik man kan med Visa og Mastercard????

Da hadde man sluppet hele caset med betjeningen som ikke skjønner at det finnes andre kort enn student bankaxept. (Ikke rart at de tror det da det som regel er studentbankaxept som må ordne opp uansett!!!!)

 

Jeg kommer ikke på ETT punkt der AmEx i Norge er bedre enn student-bankkontoen med BankAxept og MC, sistnevnte er jo MYE mer anvendelig, har bedre kundeservice og koster mindre!

 

I går stod jeg på Kiwi, der var klistrelapper med AmEx på fra Teller.

SELVSAGT kom det "kort ugyldig" og jeg ble sett på som en stor tulling da jeg prøvte å forklare at jeg brukte kortet som er avbildet på TO logoer 4 cm fra kortterminalen!

 

Som vanlig, jeg måtte reddes ut av knipa av sparebankens student-bankaxept kort!

 

 

Jeg kan gjenta noe av det AmEx i Norge trenger skal de bli tatt seriøst:

FLERE brukersteder og LISTE over disse på nett.

GJENNOMGANG med Teller over brukerstedene, slik at det er sammenheng mellom om der står "AmEx" på klistremerkene og om butikken faktisk tar det.

 

Når jeg forteller dette til amerikanere er det like morsomt hver gang, de sliter med å skjønne hvilker tullekort det er jeg beskriver, joda, det er "deres eget" American Express, DnB style! Og de er sjokkerte over hvor dårlig det er og sier at i USA ville det ha vanket oppsigelser osv..... hva vet vel jeg.

 

Don't ever dare leave home with only it!!!!!

 

PS. Har denne daglige lederen i AmEx Norge noe kontaktinformasjon slik at kunder HELT KONKRET kan fortelle hva vi er misfornøyde med og hva du/dere/han/henne burde jobbe med?

 

PPS. Mitt AmEx trives best i en skuff i skrivebordet, mens (arbeids-)livet driftes via, ja, dere gjettet riktig, student-bankaxept!!!!!

Endret av RYNE
Lenke til kommentar

Amex retter seg vel mer mot forretningsfolk og rikinger som er mye på reise i de større og viktige byene rundt om i verden og ikke for studenter som som skal betale for hveteboller og cola på kiwi eller kjøpe nytt headset på elkjøp i Åsane. Hadde du ringt daglig leder i Amex Norge hadde du sikkert ikke oppnådd annet enn å gi han en god latter.

Kan aldri se for meg at det er et særlig interessant marked for Amex i et land med knappe 5 millioner innbyggere og hvor 1/3 av arbeidsstokken jobber i offentlig sektor.

 

Amex kortet ditt gjør seg godt i skuffen så lenge din kortbruk er begrenset innenfor Norge. Skal du utenlands er jeg sikker på at kortet kommer til sin rett og du får benyttet det på de stedene du forventer.

Lenke til kommentar

Amex retter seg vel mer mot forretningsfolk og rikinger som er mye på reise i de større og viktige byene rundt om i verden og ikke for studenter som som skal betale for hveteboller og cola på kiwi eller kjøpe nytt headset på elkjøp i Åsane. Hadde du ringt daglig leder i Amex Norge hadde du sikkert ikke oppnådd annet enn å gi han en god latter.

Kan aldri se for meg at det er et særlig interessant marked for Amex i et land med knappe 5 millioner innbyggere og hvor 1/3 av arbeidsstokken jobber i offentlig sektor.

 

Amex kortet ditt gjør seg godt i skuffen så lenge din kortbruk er begrenset innenfor Norge. Skal du utenlands er jeg sikker på at kortet kommer til sin rett og du får benyttet det på de stedene du forventer.

 

 

Ja i så tilfelle er jo det fullstendig feil forretningsdrift og et konsept jeg vil ut av.

Hvor kommer det fra å le av kunder?

 

AmEx er jo helt klart meget svake, og de gjør jo selv en dårlig figur ved å evt. opptre som du sier.

(Ikke det at det ikke har "korket" seg i utlandet også.)

 

En ordentlig daglig leder sørger for at alle kunder er fornøyde, jeg foreslår at du også vurderer dette i ditt evt. arbeide.

 

For det er vel ikke greit å strø om seg med klistremerker på "AmEx" på, og tilsynelatende slappe av med at forretningene printer ut ark med "AmEx" og svindel på?

Lenke til kommentar

Att. John Anders!

 

Har du noe mer konkret informasjon å komme med når det gjelder rekrutering av nye AmEx brukersteder?

 

Kan vi stole på at det jobbes aktivt med å rekrutere nye og tidligere brukersteder og når vil man kunne se resultater av dette?

 

Hva gjør American Express/DnB NOR for å bedre tilbudet til sine eksisterende medlemmer? Når ser vi nye tjenster og produkter? Hvorfor satses det så lite på AmEx i Norge (i forhold til land en kan sammenligne seg med)?

 

Vi (AmEx-medlemmer) ønsker å se forbedringer. Dette skal i utgansgspunktet være verdens mest respekterte betalingsmiddel, men i Norge stemmer ikke dette.

 

Kan ikke du gå til dine overordnede å informere om at det er mange medlemmer som ønsker forbedring og økte fordeler og produkter.

Lenke til kommentar

Kan informere om at XXL Sport har sluttet å akseptere AmEx. Det er synd, men dessverre tilfellet.

 

Er redd American Express/DnB NOR/Teller ikke gjør nok for å øke antall AmEx-brukersteder.

 

Vet at AmEx er dyrere å akseptere for brukerstedene, men det må jo være mulig å minske denne forskjellen. Om det er ca. samme kostnad som for MasterCard og Visa er jeg helt sikker på at antall brukersteder øker.

 

PS. Når lanseres AmEx med chip i Norge?

 

Forskjellen på Amex og MasterCard/Visa er at Visa og MasterCard har hovedinntekten sin på renter og gebyrer. Amex er, så lenge man betaler på tiden (og ikke har FlexPay), helt rente og gebyrfritt. Dermed må de hente inntekter andre steder. Medlemsavgiften veier dessverre ikke opp! ;)

 

Dette er misvisende. Visa er også rente- og gebyrfritt i gitte situasjoner.

 

Jeg har betalt gjennom Visa for sikkert et par hundre tusen tilsammen gjennom årene, men har aldri betalt et rødt øre i renter. Dels bruker jeg et debetkort, hvor pengene går rett fra konto med samme dato som betalingen skjer, og dels bruker jeg et kort som er rentefritt så lenge jeg betaler innen en frist - altså akkurat likt det du sier AmEx gjør.

 

At Visa tar renter mens AmEx ikke gjør det er altså ingen grunn til at AmEx skal være dyrere for brukerstedene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan informere om at XXL Sport har sluttet å akseptere AmEx. Det er synd, men dessverre tilfellet.

 

Er redd American Express/DnB NOR/Teller ikke gjør nok for å øke antall AmEx-brukersteder.

 

Vet at AmEx er dyrere å akseptere for brukerstedene, men det må jo være mulig å minske denne forskjellen. Om det er ca. samme kostnad som for MasterCard og Visa er jeg helt sikker på at antall brukersteder øker.

 

PS. Når lanseres AmEx med chip i Norge?

 

Forskjellen på Amex og MasterCard/Visa er at Visa og MasterCard har hovedinntekten sin på renter og gebyrer. Amex er, så lenge man betaler på tiden (og ikke har FlexPay), helt rente og gebyrfritt. Dermed må de hente inntekter andre steder. Medlemsavgiften veier dessverre ikke opp! ;)

 

Dette er misvisende. Visa er også rente- og gebyrfritt i gitte situasjoner.

 

Jeg har betalt gjennom Visa for sikkert et par hundre tusen tilsammen gjennom årene, men har aldri betalt et rødt øre i renter. Dels bruker jeg et debetkort, hvor pengene går rett fra konto med samme dato som betalingen skjer, og dels bruker jeg et kort som er rentefritt så lenge jeg betaler innen en frist - altså akkurat likt det du sier AmEx gjør.

 

At Visa tar renter mens AmEx ikke gjør det er altså ingen grunn til at AmEx skal være dyrere for brukerstedene.

 

AmEx sin hovedinntekt er ikke renter (deres medlemmer tjener i snitt nesten dobbelt så mye som andre kortbrukere, og disse medlemmene betaler stort sett regningen innen betalingsfristen). Selv om du betaler innen fristen, er det veldig mange MasterCard- og Visa-brukere som ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Vi (AmEx-medlemmer) ønsker å se forbedringer. Dette skal i utgansgspunktet være verdens mest respekterte betalingsmiddel, men i Norge stemmer ikke dette.

 

Kan ikke du gå til dine overordnede å informere om at det er mange medlemmer som ønsker forbedring og økte fordeler og produkter.

 

***************

 

 

Nei prøv deg på å kjøpe boller og brus på forretninger med oppslag om AmEx, så skal du se om det går knirkefritt.

 

Til sammenligning så kommer Eurocard-brukeren og setter kortet i leseren, taster koden og kommer seg av gårde, mens AmExbrukeren havner i surr.

 

Jeg er gjerne med på å gi en seriøs tilbakemelding til ansvarlige for AmEx Norge på punktene vi har tatt opp. .....

 

og AmEx kan jo umulig ha en policy der de driter i visse kunder og brukersteder, i USA satser de jo på at man skal handle småting med kortet, se f. eks nederst til høyre her:

http://www.carlsjr.com/

 

Og hva hvis så er tilfelle? Skal man da bare få brukt kortet på dyre hoteller, men ikke i kiosker? Enten må man ta AmEx og la det bli håndert på en seriøs måte, eller så må hele greia droppes.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er urovekkende at store kjeder som IKEA, Elkjøp og Lefdal osv slutter å ta AmEx. Brukerstedene er begrenset nok som det er, og til slutt er det bare hotell og restauranter igjen som tar kortet? Ikke særlig anvendelig med andre ord.

 

Jeg for min del opplever en helt annen verden etter at jeg gikk over fra AmEx til Eurocard Platinum. Kortet kan bruker overalt, til småting og til store ting. I Norge og i Utlandet, og det kan brukes med chip og kode. Det fremstår som et mye proffere produkt en AmEx.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er urovekkende at store kjeder som IKEA, Elkjøp og Lefdal osv slutter å ta AmEx. Brukerstedene er begrenset nok som det er, og til slutt er det bare hotell og restauranter igjen som tar kortet? Ikke særlig anvendelig med andre ord.

 

Jeg for min del opplever en helt annen verden etter at jeg gikk over fra AmEx til Eurocard Platinum. Kortet kan bruker overalt, til småting og til store ting. I Norge og i Utlandet, og det kan brukes med chip og kode. Det fremstår som et mye proffere produkt en AmEx.

 

Å har ikke Eurocard noe med at de sikter seg inn på "proffe" brukere som kun går på dyre hoteller og lignende?

Eller har de innsett at kundene gjerne går på Ikea og kjøpesenter også, og at det er mye enklere å bare taste en kode enn å møte "månefalne" ansatte, støte på ukjent beløpsgrense og å måtte signere, vise bevis og instruere butikkansatte i hva de skal gjøre?

Pluss Diners, hvor har de fått innfallet fra å opplyse sine kunder om brukersteder på nettsidene...... har man AmEx er det jo "gjettelek", at der står eller ikke står AmEx.lapper i butikkene har slett ikke samme betydning som om forretningen tar det eller ikke.

 

Så Eurocard er MYE mer anvendelig og praktisk i en vanlig hverdag enn AmEx ja, jeg sjekket med en forretningsdrivende, som kan opplyse om at Eurocard er MYE mer brukt enn AmEx, har det noe med anvendeligheten og enkletheten å gjøre?

Har man AmEx så MÅ man jo ha andre kort som oppbakking, med Eurocard som er i orden kan man vel handle på alt fra Meny til hotell, taste kode og gjøre det hele kjapt og greit.

 

Kanskje kjeder som IKEA, Shell og Elkjøp har innsett at det er mye tullball med AmEx, og dette begynner jo å demre for en del brukere også. (Var det ikke Robbie som sa opp sitt norske AmEx?)

Lenke til kommentar

AmEx er for dyrt ... for butikken.

Er riktignok en del år siden, men skulle kjøpe GPS i England i en butikk .... jeg skal "betale med kreditkort" sa jeg.

"Da blir det 2.5% ekstra" .... så selgern .... jeg tok ut mitt AmEx kort og da ".... med AmEx blir det 4% ekstra!"

Amex er sikkert bra oversjø, men i Europa går det mest i VISA og MASTERCARD vil jeg tror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...