Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Att. John Anders:

 

Gjør American Express/DnB NOR/Teller noe konkret for at AmEx skal aksepteres på så mange brukersteder som mulig?

 

Hva gjør de for å inngå nye brukerstedsavatler med f.eks. Ikea, Elkjøp, Lefdal, Shell osv?

 

Hvorfor gjøres det ikke mer for å skaffe flere brukersteder?

 

Jeg pratet nettopp med daglig leder i Amex Norge. Han sier at det jobbes på spreng både for å øke brukerstedstettheten og for å sikre de store brukerstedene. Han har jevnlig kontakt med Teller, og pusher nå hardere enn noen gang for å sikre god brukerstedstetthet i Norge.

 

 

Og da var jeg innom en Statoilstasjon.

De hadde nettopp byttet kortterminaler.

 

Samtidig var det en nyhet at de nå IKKE tok AmEx.

Så det er noe til spreng de jobber på, antallet brukersteder går jo NED mens vi ser på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med noen generelle kredittkortspørsmål.

La oss si at jeg bruker 10 000 kr av kredittkortet mitt. Kortet har nominell rente 1,5% og effektiv rente 15%. Når betalingsforfall utløper betaler jeg ikke tilbake noe av lånet, slik at rentene begynner å løpe. Mine spørsmål er:

 

1) Når får jeg neste regning? Typisk 1. mnd etter forfallsdato?

2) Hvor mye må jeg betale på denne regningen? Avhenger sikkert av svaret på spørsmålet over, men la oss si jeg får regning etter 1. mnd, hva må jeg betale da? 1,015*10 000 eller 1,15*10 000?

 

Fremstår sikkert som en komplett idiot, men har aldri brukt kredittkort før, så er vel på tide å sette seg litt inn i det :)

Lenke til kommentar

Alt dette står i betingelsene du har fått fra bank/kortselskap, og noe på "regningen", men:

1: Du MÅ betale minstebeløpet eller mer hver måned

2: Om renten beregnes fra kjøps- eller forfallsdato fremgår av dine betingelser. Den effektive renten er inkludert gebyrer etc som påløper når du ikke betaler alt på første "regning".

Lenke til kommentar

Att. John Anders!

 

Er det ventet flere løsninger rundt AmEx Nettkonto i løpet av året (flere fordeler/muligheter)?

 

Kommer det flere korttjenester og flere korttyper (les Platinum Card) i løpet av året?

 

Hva skjer rundt antall brukersteder som aksepterer AmEx i Norge i tiden som kommer?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvilket kredittkort blir anbefalt til en student på 19 år? Kun VISA som gjelder. Har inntekt på nesten 5k kvar månad. Kortet blir mest sannsynlegvis brukt som krisehjelp.

 

Du kan vel sikkert få et Mastercard eller noe fra banken din. Jeg er 20 år og har et Mastercard fra Nordea med 10000 som kredittgrense. Noe som er rimelig med tanke på at jeg ikke har høy inntekt. Bruker selvsagt ikke mer penger enn det jeg kan betale på en regning. Ved riktig bruk så er kredittkort en rentefri betalingsutsettelse og en forsikring osv på reiser. Om flyselskapet skulle gå konkurs vil man da få tilbake pengene (er regulert i kredittkjøpsloven tror jeg) noe som ikke er like lett om man bare har debetkort og er generelt også et backupkort om jeg skulle miste/frastjålet VISA kortet.

Lenke til kommentar

Hei!

 

har mastercard frå nordea. Negative er at eg ikkje for brukt det på dagligvarebutikkane. Og då er det lite hjelpi en dag eg mistar det vanlege kortet mitt. VISA kortet kjem til å bli oppbevart heime i skuffa, men mastercard og debetkortet blir med rundt i lommeboka :)

 

Kommer heilt sikker til å skaffe re:member neste år pga. alle rabattane då eg handlar svært mykje på nett. I 2009 var lønna mi 113k, og i 2010 160k. Men det kjem ikkje med i vurderinga deira, så då får ikkje eg kortet. Hehe.

Endret av tharshan
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ser at American Express i Norge har lansert SAS Eurobonus Premium og Platinum. Lurer på om det snart kommer "vanlig" Platinum Card også?

Har også bestilt og fått innvilget Platinum. Jeg reiser veldig mye i jobben, og det virker som opptjeningen av poeng og spesielt "Companion Ticket" ser gunstig ut.

 

Edit: Ser også at Platinium har Priority Pass, jeg har allerede EuroBonus Gold, så ikke så viktig for meg, men er kjekt når man reiser med selskaper som ikke er i Star Alliance.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, har søkt om og fått innvilget SAS Eurobonus Platinum-kortet. Har noen av dere erfaringer med consiergetjenesten til Amex? Hvilke ting er de gode på, og hva kan de ikke brukes til? Kan de få meg inn på gjestelisten på utesteder i Norge/utlandet?

 

På forhånd takk for hjelpen.

Endret av ScapulaAlata
Lenke til kommentar

Hei, har søkt om og fått innvilget SAS Eurobonus Platinum-kortet. Har noen av dere erfaringer med consiergetjenesten til Amex? Hvilke ting er de gode på, og hva kan de ikke brukes til? Kan de få meg inn på gjestelisten på utesteder i Norge/utlandet?

 

På forhånd takk for hjelpen.

 

Så vidt jeg vet er denne Concierge Servicen nøyaktig den samme som de fleste andre "Premium" kort benytter i norge (f.eks. Eurocard Platinum, DnBNOR SAGA osv).Denne tjenesten er outsourcet til Affinion International (dette står det også litt om tidlig i denne tråden).

 

De hjelper med det meste, også enelte gjestelister. Men min erfaring er at de fungerer best i utlandet, på "kjente" steder som f.eks. London, Barcelona og NYC. Skal du inn på Martins PUB i Lillestrøm tviler jeg på de kan hjelpe deg, for å si det sånn... Men du kan jo prøve!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...