Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

 

Det andre brukes en sjelden gang til kontantuttak i minibanker.

Betaler alltid inn før renter begynner å løpe, koster noen kroner ved kontantuttak da, alt etter hvor mye en tar ut.

Er det ikke bedre å bruke vanlig bankkort til uttak fra minibank. Eventuelt ta ut penger når man kjøper noe i butikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 2 gode grunner til å bruke kredittkort:

 

1.) Man omfattes av kredittkjøpsloven, som gir forbruker bedre rettigheter. F.eks. får man penger tilbake om man betaler for en tjeneste man ikke får. Om jeg kjøper konsertbilletter og konserten blir avlyst, eller om de som skal gi meg en tjeneste går konkurs.

 

2.) Er man på jobbreiser så kan det hende man trenger å legge ut ganske store pengesummer uten at man vil ønske å bruke av sine sparepenger i tiden før man får det tilbakebetalt. Det er ikke unormalt å komme opp i 20-30.000kr etter jobbreiser.

 

En tredje grunn til å HA et kredittkort er å kunne takle kriser når man er på reise. Selv om man har reiseforsikring kan det ta litt tid før pengene kommer, om man plutselig trenger penger er det greit å kunne legge ut selv og så ta oppgjøret når man sitter trygt i Norge igjen.

 

Det å skaffe seg kredittkort for å bruke mer penger enn hva man har er ikke fornuftig i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det andre brukes en sjelden gang til kontantuttak i minibanker.

Betaler alltid inn før renter begynner å løpe, koster noen kroner ved kontantuttak da, alt etter hvor mye en tar ut.

Er det ikke bedre å bruke vanlig bankkort til uttak fra minibank. Eventuelt ta ut penger når man kjøper noe i butikken.

 

 

Joda, men bruker kredittkort når det skorter på brukskontoen.

 

De andre kontoer jeg har rører jeg sjeldent eller aldri, grunnet maks antall uttakk før det koster noe, pluss mindre renter.

 

Dette er høyrentekontoer, og skal sjeldent røres.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Noe nytt om AmEx nettkonto? Vet noen når dette vil være tilgjengelig?

 

Begynner å bli en stund siden 15. desember 2009. Dette var vel første lanseringsdato som kom opp mener jeg å huske.

 

Det tar sin tid. Har dessverre endt opp i at jeg har sagt opp mitt kort, da jeg ble forsinket med å sende inn reiseregninger. Dette forplantet seg selfølgelig, og jeg/jobben begynte å betale fakturaer for sent. Møtte heldigvis stor forståelse hos kundeservice som slettet gebyrene mine. Allikevel, duger ikke produktet, så må man skifte. Er eneste måten de kan ta kunden seriøst på. Har nå gått over til Diners, og er godt fornøydt. Får loungetilgang der også, en del færre enn priority pass, men allikevel ok utvalg.

Lenke til kommentar

Har vært i kontakt med AmEx kundeservice i dag og de hevder brukernavn blir sendt ut mot slutten av denne uken (les fredag). Kodekort skal bli sendt ut i uke 24. Dermed skal AmEx Nettkonto være tilgjengelig for de fleste i løpet av uke 24 og senest i uke 25. Blir spennende å se om dette stemmer.

 

Forhørte meg samtidig om Platinum Card og vedkommende hos kundeservice sa at dette også var noe de jobbet med, men at hun ikke hadde konkret informasjon om når dette ville være tilgjengelig. Får håpe og tro at dette også blir tilgjengelig om ikke alt for lenge.

Lenke til kommentar

Jeg har foreløpig et kredittkort fra gebyrfri i tillegg til det fra DnB NOR.

Jeg bruker stort sett gebyrfrikortet når jeg handler, og betaler regningene mine i tide, så jeg slipper de vanvittige renteutgiftene.

Jeg lurer på å skaffe meg enda et kort, og bruke det ene kun på mat og andre dagligvarer for å få lettere oversikt over forbruket mitt.

Jeg bruker rundt 1000 kr på mat i uka, og det blir endel turer på butikken ila en uke, så tror det vil være et greit tiltak for å få mer oversikt.

 

Noen som har erfaring med å gjøre det på denne måten?

 

Hvilket kort er isåfall best til å bruke som et "dagligvarekort"?

 

Det andre kortet kommer jeg til å bruke på resten, alt ifra klær, byturer, ferier, internettkjøp osv.

 

Faste utgifter, som husleie, tlfregning, treningssenteravgift og månedskort trekkes ifra brukskontoen min.

Lenke til kommentar

Hvilket kredittkort anbefales?

 

Kriterier:

- Ingen gebyr innland/utland (uttak trenger ikke være inkl)

- Lavt valuttapåslag

- Min 30 dager kredittid

- Bred dekning (må kunne brukes "over alt")

- Helst ikke årsgebyr

- Ønskelig med reiseforsikring

 

 

Alt blir betalt før forfall, så kredittrente er egentlig ikke noe vesentlig.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

 

Noen som har erfaring med å gjøre det på denne måten?

 

Hvilket kort er isåfall best til å bruke som et "dagligvarekort"?

 

 

Trumf VISA gir i 3% rabatt i Trumf-tilknyttede kjeder (Kiwi, Meny, Spar, Joker, Ultra osv.) Har også reiseforsikring hvis du betaler minst 50% av transportkostnaden med kortet.

Endret av yaddah
Lenke til kommentar
Raptor' date='10. juni 2010 - 18:27' timestamp='1276187241' post='15783834']

Fikk brev fra American Express idag, hvor det står at jeg iløpet av noen dager kommer til å få tilsendt brukernavn og passord.

Jeg fikk også dette brevet, den 10. juni, men siden har jeg ikke hørt noe. Nå er ikke 2 uker veldig lenge å vente for slike masseutsendelser, men er det noen som har fått koder enda og som i såfall kan gi en rask vurdering av hvordan nettjenestene er?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Noen som har erfaring med å gjøre det på denne måten?

 

Hvilket kort er isåfall best til å bruke som et "dagligvarekort"?

Eg har tre kredittkort som eg bruker jevnlig. Esso MasterCard til betaling av bensin(gir rabatt på bensin), Trumf Visa til betaling av matvarer og vanlig "forbruk"(gir Trumf-poeng og cashback) og Skandiabanken til betaling av større innkjøp. Gir veldig god oversikt. Alle fakturaene blir betalt inn i sin helhet vær måned(ikke minstebeløp) og gir en god oversikt over hvor pengene går hver måned.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har fått tilgang til nettkonto hos AmEx nå?

 

Ja, har både fått passord og kodekort, uten jeg har prøvd å logge inn til nå. Men hva er saken med å bruke et kodekort (et plastkort med koder trykket på jeg hadde i nettbanken for 5 år siden). Enda en ekstra ting å huske på når en skal til utlandet. Talentløst, rett og slett talentløst.

Lenke til kommentar

Ja, har både fått passord og kodekort, uten jeg har prøvd å logge inn til nå. Men hva er saken med å bruke et kodekort (et plastkort med koder trykket på jeg hadde i nettbanken for 5 år siden). Enda en ekstra ting å huske på når en skal til utlandet. Talentløst, rett og slett talentløst.

Da er det kanskje på vei til meg også etterhvert... Det dumme med kodekort er at mange putter dem i lommeboken, siden de passer perfekt der. Da har man plutselig både kort og koder samme sted, og eneste sikkerhet som er igjen er personlig passord (som heldigvis er nok de fleste ganger).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har fått tilgang til nettkonto hos AmEx nå?

 

Ja, har både fått passord og kodekort, uten jeg har prøvd å logge inn til nå. Men hva er saken med å bruke et kodekort (et plastkort med koder trykket på jeg hadde i nettbanken for 5 år siden). Enda en ekstra ting å huske på når en skal til utlandet. Talentløst, rett og slett talentløst.

 

Helt enig i at det er gammeldags. Har nå endelig fått bankID på mobilen via DnbNor og det er fantastisk deilig å slippe kodekort, kodebrikke osv. Mobilen har jeg alltid med meg, og jeg klarte å bruke det selv i Mexico. Noe ustabilt til tider, men et langt skritt fremover.

Lenke til kommentar

Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1. i retningslinjene.

 

dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...