Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror jeg gir opp AMEX, de lever i fortiden i Norge dessverre. Får prøve å komme meg over til Eurocard Platinum..... Ønsk meg lykke til!

 

Ja lykke til du stue.

Kanskje jeg skal prøve på det samme selv!

Eurocard er jo mye mer anvendelig da det går på MasterCard, og har pinkode som default, slik at kassørene ikke blir forvirrede når man drar frem det "merkelige" AmEx-kortet som de ikke er sikker på hva er for noe selv om oppslaget dersom står rett på kortterminalen.

Og nettløsningen der er nok bedre også?

 

Faktisk må jeg bare innrømme at Sparebankens MasterCard er langt mer anvendelig og brukervennlig enn AmEx, kundeservicen er bedre, og man har såpass oversikt og informasjon at man heller ikke uvitdende plutselig stanger i en bruksgrense og står der og ikke får betalt. (Dvs. man får jo betalt straks man drar frem Sparebankenes studentkontokort!)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tror jeg gir opp AMEX, de lever i fortiden i Norge dessverre. Får prøve å komme meg over til Eurocard Platinum..... Ønsk meg lykke til!

 

Ja - det gjør jeg virkelig. Jeg har rotet med Eurocard i 1 måned nå for søknaden om oppgradering til platinum. Jeg har nær nok inntekt til at det skulle gå bra, fikk anbefaling, har høyt forbruk (6 siffer) og formue som skulle kompensere. Jeg fikk avslag etter at de hadde i 2 uker sagt de skulle ringe tilbake ang info for søknad, så sendte en på KS søknad med anbefaling. Deretter gikk det faktisk 3 uker før jeg purret, og da hadde de ikke funnet den. Når jeg fikk den beskjeden sendte de meg nytt skjema, og lovet god pris på kortet.

 

Jeg oppgav lønn for siste tre årene, siden skattelistene ikke viser nøyaktig informasjon, ei heller for 2009 eller 2010 hvor jeg gikk kraftig opp i lønn. Jeg oppgav informasjon så godt som mulig, det tok dem ca 10 minutter før en ringte meg tilbake og sa jeg hadde fått avslag - men hvorfor ante ikke personen.

Jeg ble lovet at noen skulle ringe meg opp, men det skjedde ikke, får nå se om han ringer tilbake i løpet av de neste dagene, men etter å ha kastet bort 1,5 måneder på denne søknaden pga deres tull,feil og ks som sier jeg skal ti stille, og vente..så gir jeg opp snart.

 

 

Hvis Amex er mer håpløs så trives du nok...hvis ikke så er dette som å snakke med en vegg til tider, hva du vil må til tider mates inn før du får noe klare svar, og særlig proaktiv mhp informasjonen skaffer, før de ringer inn synes tidvis dårlig :)

Lenke til kommentar

AmEx er regnet som verdens mest respekterte betalingskort. Kravet for å få innvilget kortet har normalt vært strengere denn andre typer kort (kortet har ingen øvre beløpsgrense) og kortet har normalt sett vært regnet som det mest eksklusive betalingskortet med den beste servicen/totalopplevelsen.

 

Er nok slik at Norge ikke er representativt for dette. Derimot er det nok nærmere sannheten i UK, USA, Tyskland, Frankrike osv.

Endret av henrikes
Lenke til kommentar

Jeg undres:

 

Jeg har Eurocard og Statoil mastercard gold per i dag, ingen anmerkning, vesentlig større inntekt enn når jeg fikk kortene, og forume...(var student da jeg fikk de to)...hvordan kan det ha seg at Eurocard (platinum) og GE 4-5 år senere enda mener jeg er usikket å ha deres kort, når kravene på sistnevnte er:

 

Alder: Du må være fylt 20 år og ha en fast inntekt på over 270 000 kroner for å søke om GE Mastercard Gold kredittkort.

 

Jeg trumfer begge lett, likevel får jeg beskjed at det beror på om jeg er singel, inntekt,alder osv.

 

Er jeg dum nå?

Lenke til kommentar

Det er jo en grunn til at Eurocard Platinum har inntektskrav og om man ikke innfrir dette kravet, forstår jeg at man ikke får Eurocard Platinum.

 

Da får man klare seg med Eurocard Gold.

 

Har selv DnB NOR Saga Platinum-program og kravet for å få dette er strengere enn DnB NOR Saga Gold og slik skal det være.

Lenke til kommentar

Det er jo en grunn til at Eurocard Platinum har inntektskrav og om man ikke innfrir dette kravet, forstår jeg at man ikke får Eurocard Platinum.

 

Da får man klare seg med Eurocard Gold.

 

Har selv DnB NOR Saga Platinum-program og kravet for å få dette er strengere enn DnB NOR Saga Gold og slik skal det være.

 

tja - alder var egentlig problemet med platinum. Men det som irriterte meg mest var GE hvor jeg definitivt passerte alle krav, og likevel ble avslått. Eurocard forstod jeg bedre fordi helhetlig var det for tidlig :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som vet noe mer om kommende tilleggsfordeler til American Express Gold Card i Norge? Når blir disse lansert og kommer Platinum Card?

 

Det er, som det har vært de siste mnd, snakk om MR, EB og Plat.kort, men hvor langt man er i prosessen tør jeg ikke å si noe om. Det er nok mest sannsynlig at EB kommer først, men nå konsentreres det mest om å få på plass gode løsninger til nettkontoen, slik mange her har ytret ønske om.

Lenke til kommentar

Haha, AmEx i Norge er og blir en vits. :)

 

Men helt seriøst, hvem faen tilbyr en nettbank i 2010 med 4 ord man må pugge(!) til passord og 50 engangskoder på et pappkort? Så må de sende nytt kodekort når kodene er brukt opp? Hva om jeg er i utlandet (noe kortets målgruppe ofte er)? Hva tror dem, helt seriøst? Er det dette de har brukt 7 måneder på?

 

Kortet klippes i to og sendes tilbake. Hva tror dem at jeg er, en idiot? Fra sekssifret forbuk til 0. Sånn skal det gjøres. Nice.

 

Her var det litt feilinformasjon som sikkert er greit å rydde opp i. :)

 

I første utsending for pålogging til nettkontoen får du tilsendt et kodekort og et førstegangspassord. Førstegangspassordet er på 4 ord, men kan byttes hvis man ikke ønsker å pugge dem.

 

Plastkortet med koder brukes ved pålogging, og nytt kort sendes ut når det er ca 10 koder igjen på det gamle. Alle kodene på det gamle kortet skal brukes før det nye kortet tas i bruk.

 

Det jobbes med å få en bedre nettløsning. Amex bruker samme nettkontoplattform som Cresco, Trumf Visa, YX-kort og andre fordelskort i DnB NOR konsernet, og den vil trolig bli utviklet slik at man kan benytte BankID eller passord på SMS ved pålogging. Når dette kommer, vites ikke.

Lenke til kommentar

Tar ikke helt hva som er så bra med Amex, i grunnen. Er det fordi det er et ekslusivt kort det er så "bra" å ha, eller har det betingelser som er utenom det vanlige? Finner da mange andre kredittkort i landet her som er gode og, Remembercard, for eksempel, som i allefall blir mitt neste kredittkort..

 

Beklager om dette blir teit, men jeg orker ikke å lese gjennom hele tråden for å finne det ut, men hva er i grunnen så bra med Amex? :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er mange som tror de kan spare mye penger på kredittkort. For en vanlig kortbruker stemmer ikke dette, da blir det tidvis regninger som ikke blir betalt, kanskje en ikke har råd til å betale ut hele beløpet ved forfall. Så får en renter og gebyrer, slik at en eventuell bonus blir spist opp og mer til. En må være svært disiplinert for å spare penger på kredittkort i lengden. Det viktigste med kredittkortet er jo kjøpsforsikringen. Cashback og rabatter er nå bare bonus som er grei å ta med seg.

Lenke til kommentar

Tar ikke helt hva som er så bra med Amex, i grunnen. Er det fordi det er et ekslusivt kort det er så "bra" å ha, eller har det betingelser som er utenom det vanlige? Finner da mange andre kredittkort i landet her som er gode og, Remembercard, for eksempel, som i allefall blir mitt neste kredittkort..

 

Beklager om dette blir teit, men jeg orker ikke å lese gjennom hele tråden for å finne det ut, men hva er i grunnen så bra med Amex? :hmm:

 

Hei

 

Det jeg syns er best med Amex (jeg har Amex Gold), er sikkerheten i det.

Du har et kort som er anvendelig i store deler av verden, der du har muligheten til å få et nytt kort innen 24 timer stort sett over hele verden (noen steder er det 48 timer).

 

I tillegg er det Consierge service i gullkortet, som hjelper deg med alt mulig (som hotellbookinger, restaurantbestillinger, leiebil, flybilletter, tips til reisen, og billetter til arrangementer) som du kanskje ikke har tid til, eller mulighet til, å gjøre på egenhånd.

 

I gullkortet er det også en sperretjeneste som sperrer det du har lagt inn hos dem (det være seg kreditt-, bruks- og debetkort, pass, telefon, ol.), og som i tillegg har en baggasjetjeneste som er utrolig bra. De har også en meldingstjeneste for viktige beskjeder, om noe skulle skje med deg.

 

Det som gjør at mange har Amex er kanskje reiseforsikringen. Den er noe av det beste på markedet, og overgår på flere områder Europeiske. Den aktiveres ved at du bruker kortet til å betale minimum 50 % av reisen med Amex-kortet.

 

I tillegg kommer gode rabatter på leiebil, restauranter og hotell, og medlemsfordelene som Amex tilbyr medlemmene sine (som for eks ekslusiv shopping på Steen og Strøm, medlemskveld på Ferner Jacobsen, julemiddag på Klosteret med julekonsert med Sølvguttene, og mye mer.)

 

Kortet er klart verdt pengene (650 i året for grønt, og 1200 i året for gull) hvis man har vett nok til å ta i bruk de medlemsfordelene som ligger i kortet! ;)

 

Den letteste måten å søke, er å bruke linken nedenfor:

http://www1.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/American%20Express/Søknadsskjema/31010402_AmEx_sokn_skjema_.pdf

 

Jeg anbefaler det! :)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte over Amex. Dagens høydepunkt var da jeg ble stående fast ved utkjøringa av et parkeringshus. Da jeg skulle kjøre ut dyttet jeg inn kortet for å få bommen til å åpne seg. "Kort ikke godtatt" Hipp hurra, den nette sum av 6 kroner sto mellom meg og friheten, men mitt Amex Gold nekter å gi fra seg pengene. Fikk kontakt med kundesenteret til parkeringshuset som forsøkte å gjøre transaksjonen manuelt, men nei. Dama der antydet at det trolig er fordi jeg har gått over beløpsgrensen på kortet noe jeg lo litt av, men etter litt om og men trikset de til så jeg kunne betale med et vanlig kort og bommen åpnet seg.

 

Ringte kundeservice litt etter for å sjekke hva som faktisk var galt, og fikk til min store overraskelse høre at joda, mitt kort virket ikke fordi jeg hadde gått over beløpsgrensen. På grunn av lav bruk de siste måneder var min profil nedjustert til et beløp langt under hva jeg har i bruksgrense på mitt "backup mastercard" og grunnen til at jeg lå over grensa var at både selve betalingen og reservasjonen på et restaurantbesøk i helga lå inne. Hadde jeg ikke ringt og sjekket kunne jeg lett hatt et større restaurantbesøk nå og sittet der med kunder og fått en diskret "Unnskyld, men har du kanskje et annet kredittkort" fra kelneren. Det er jo nettopp slike situasjoner jeg betaler for å unngå. Et par ventende biler bak meg i et parkeringshus får jeg kanskje heller tåle, men likevel; 6 kroner, 6 kroner...

 

Hos kundeservice var det svært liten forståelse og "du må da forstå at vi forholder oss til vår modell og ditt forbruk har vært lavt den senere tid, og da justerer vi ned grensa for din og vår sikkerhet." Amex Gold med bruksgrense på for øyeblikket under 70.000,- og fullstendig flytende grense så jeg ikke engang vet når jeg selv er i nærheten og hva den er neste måned. Har hatt Amex i flere år med til tider rimelig høyt forbruk og ikke én gang har jeg betalt en faktura etter forfall, men det var tydeligvis ikke nok. Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg antydet at dette var takk for sist for at jeg flyttet mitt øvrige kundeforhold bort fra DnBNOR forrige uke. Nå er det like før amex-kortet sendes i retur i to biter også. Dette begynner jeg å bli lei av å betale for.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte over Amex. Dagens høydepunkt var da jeg ble stående fast ved utkjøringa av et parkeringshus. Da jeg skulle kjøre ut dyttet jeg inn kortet for å få bommen til å åpne seg. "Kort ikke godtatt" Hipp hurra, den nette sum av 6 kroner sto mellom meg og friheten, men mitt Amex Gold nekter å gi fra seg pengene. Fikk kontakt med kundesenteret til parkeringshuset som forsøkte å gjøre transaksjonen manuelt, men nei. Dama der antydet at det trolig er fordi jeg har gått over beløpsgrensen på kortet noe jeg lo litt av, men etter litt om og men trikset de til så jeg kunne betale med et vanlig kort og bommen åpnet seg.

 

Ringte kundeservice litt etter for å sjekke hva som faktisk var galt, og fikk til min store overraskelse høre at joda, mitt kort virket ikke fordi jeg hadde gått over beløpsgrensen. På grunn av lav bruk de siste måneder var min profil nedjustert til et beløp langt under hva jeg har i bruksgrense på mitt "backup mastercard" og grunnen til at jeg lå over grensa var at både selve betalingen og reservasjonen på et restaurantbesøk i helga lå inne. Hadde jeg ikke ringt og sjekket kunne jeg lett hatt et større restaurantbesøk nå og sittet der med kunder og fått en diskret "Unnskyld, men har du kanskje et annet kredittkort" fra kelneren. Det er jo nettopp slike situasjoner jeg betaler for å unngå. Et par ventende biler bak meg i et parkeringshus får jeg kanskje heller tåle, men likevel; 6 kroner, 6 kroner...

 

Hos kundeservice var det svært liten forståelse og "du må da forstå at vi forholder oss til vår modell og ditt forbruk har vært lavt den senere tid, og da justerer vi ned grensa for din og vår sikkerhet." Amex Gold med bruksgrense på for øyeblikket under 70.000,- og fullstendig flytende grense så jeg ikke engang vet når jeg selv er i nærheten og hva den er neste måned. Har hatt Amex i flere år med til tider rimelig høyt forbruk og ikke én gang har jeg betalt en faktura etter forfall, men det var tydeligvis ikke nok. Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg antydet at dette var takk for sist for at jeg flyttet mitt øvrige kundeforhold bort fra DnBNOR forrige uke. Nå er det like før amex-kortet sendes i retur i to biter også. Dette begynner jeg å bli lei av å betale for.

 

Ja her snakker man et case som høres kjent ut!

Jeg har vært ute for dette flere ganger.

 

Der er en skjult og varierende beløpsgrense, og man aner IKKE hvor denne er, det vil si frem til man står der og ikke får betalt!

F. eks når man var ute og tok en øl en onsdagskveld og skal leke stor voksen mann og betale med AmEx. Da virker det IKKE.

Og alle studentene står bakom med sitt "vanlige visa", dvs. DnB studentkort tilknyttet BankAxept og er betalingsdyktinge. Mens jeg aner NULL om hva som skjer og må "forklare meg" for de ansatte og gå slukøret ut i en minibank for å prøve igjen, evt. låne med en kompis om jeg er så heldig å ha med med slik den aktuelle aften. (Evt. har jeg LÆRT og har medbragt mitt eget Sparebanken Vest BankAxept-kort.)

Så kan ungdommene stå der og ordne opp med BankAxept mens "far" må gå rundene og ikke aner hva som skjer.

For kundeservice til AmEx er selvsagt STENGT når problemene oppstår, og man får ikke vite noe før man selv ringer og etterspør i "kontortiden" neste dag.

 

Så hadde man vært så heldig å kunne bevilge seg en utenlandstur. I taxfreebutikken på CPH må man jo ha med seg Anthon Berg og lignende hjem. I kassen kommer de opp i knappe tusenlappen, og dette ordner jo "de voksne" med American Express må vite. Man er jo voksen, betaler regninger og skatt og holder orden på ting. Så dette tar jeg meg av!

Trodde jeg!

Dette var på kvelden, og noe til "baluba". Både den kasseansatte og etterhvert skiftleder eller lignende for de kasseansatte står på, og ringer "Norden Rundt" for å få bekreftet om dette merkelige kortet er i stand til å betale neon ganske alminnelige varer.

Det blir kø og de må si "kassen stengt" og la den andre ekspedere mens dette pågår. Så til slutt kommer de frem til en nordisk (svensk?) kundemottager som er på jobb, og jeg må lese opp alt fra personnummer til adresse og smått om senn så blir det bekreftet at Den Store Kassakvitteringen faktisk kan la seg betjene av dette grønne kortet med "DnB" bakpå.

Så her gir jeg ros til de danske kassaansatte som brukte "halve kvelden" på å bestyre betalingen, det var heldigvis god tid til flyavgang hjem til Norge.

 

Derefter befinner jeg meg ute på landet, men ikke lenger ute enn at jeg er i nærheten av en DnB minibank. Jeg er da i en slik situasjon at kontanter kan være greit å ha. Men minibanken er ute av drift, og jeg går inn i DnB-kontoret, men der sier de at dette kan de ikke gjøre noe med, og AmEx har de heller ikke noen måte å ordne opp på.

(De kunne f. eks ha ringt inn, slik jeg gjorde til kundeservice, og fått en "hasteoverføring" til f. eks Nordea eller Sparebanken Vest på stedet slik at jeg kunne fått utlevert kontanter?)

 

Videre har jeg sendt flere henvendelser til AmEx pr. brev, også til USA. Det har vært svært mangelfull tilbakemelding på dette, og ting som liste over brukersteder slik f. eks Diners har er jo fraværende. (Det er jo også upraktisk at slett ikke alle butikker med klistremerke for VISA/MC/AmEx tar sistnevnte!)

 

Og saken med å sjekke saldo på nett har jo vært en føljetong her i månedsvis, men her virker det!

 

Og hvorfor kan ikke kode legges inn som default på kortet slik at man får dette opp på betalingsterminalene, med "For signatur, trykk F1", slik det er på bla. MC?

 

Nei denne "ville" beløpsgrensen man verken vet hvor er eller vet når den skal slå inn er meget upraktisk. Hva om man befinner seg i utlandet og hele greia stopper opp?

 

Fasit er at man IKKE kan stole på AmEx!!

 

Jeg husker i mine fantasier annonser jeg så i barndommen, av type "forlist i indre Afrika, mistet alle eiendeler........ gå og legg deg og sov godt, innen morgengry har AmEx ordnet opp i hele greia".

 

Yeye, fantasier skal man ha.

 

 

Og jeg søkte om et MasterCard med 75000 kr. grense, pinkode og det hele, nettsøknad godkjent på to sekunder, kortet i posten, MYE mer anvendelig enn AmEx!! (Utstedt av DnB dette også, VANVITTIG at man på 2 sekunders godkjenning på nett får MER i kreditt enn man får ved å vise seg som punktlig betaler over flere år gjennom AmEx!!!!)

 

Hva er det DnB roter med? Deres studenttilbud er jo bedre enn AmEx!

Nesten så det frister å be dem om en "ungdomskort" eller noe for å få ordentlig fungerende kort!!

Endret av RYNE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...