Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Drømte i natt at jeg kunne å spille gitar.Noe jeg da ikke kan! :!:

 

Jeg har en gitar,så hvorfor ikke prøve :hmm:

 

Kan noen her gi meg en link til en side hvor man først og fremst lærer GREP?

:D

7788618[/snapback]

 

 

Jeg syntes selv at Chordbook.com er en veldig god side for både grep og skalaer! :)

 

Hyggelig å se at medlemmer har nytte av denne tråden! :wee:

 

-

Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for lenker, gikk rett opp på første siden ;)

 

Nå er det enda en ting jeg kunne tenke meg å vite.

Har nå spilt i høst, spilt enkle akkorder, metallica - riff og én og annen solo.

 

Men nå må jeg begynne å lære meg litt musikkteori, noter/skala - oppbygning, grunntoner O.L. Leste et sted at boken "Musikklære" av Finn Benestad er god. Er det noen her som har den? Eller som kan anbefale en annen bok i samme klasse? Altså grunnleggende muikkteori.

 

-

Martin

Lenke til kommentar
Takk for lenker, gikk rett opp på første siden ;)

 

Nå er det enda en ting jeg kunne tenke meg å vite.

Har nå spilt i høst, spilt enkle akkorder, metallica - riff og én og annen solo.

 

Men nå må jeg begynne å lære meg litt musikkteori, noter/skala - oppbygning, grunntoner O.L. Leste et sted at boken "Musikklære" av Finn Benestad er god. Er det noen her som har den? Eller som kan anbefale en annen bok i samme klasse? Altså grunnleggende muikkteori.

 

-

Martin

7802800[/snapback]

Kjøpte den boken, men synes den var vanskelig for nybegynnere. Den gikk likssom rett på, men mulig det er jeg som har vanskelig for å lære :p

 

Siden jeg er syk og ikke har noe bedre å gjøre i dag kan jeg poste en fin link til :)

 

http://www.ultimate-guitar.com/home/contri...&filter=columns

 

Det var her jeg lærte mye av det jeg kan...finfine videoer som tar for seg alt fra harmonics til tapping og hvordan man bytter strenger...

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

bare lurer på noe...

jeg har akkurat begynt å spille gitar, og har et lite problem...

jeg er høyrehendt, og har en slags ''lås'' i hånda...

 

hvis jeg holder hendene parallelt, og så flytter fingrene opp og ned så fort jeg klarer, får jeg en mye større og raskere bevegelse på venstrehanda, pluss at jeg blir fortere sliten i høyrehanda :(

 

er dette normalt?

noen måte å ''trene'' høyrehanda til åskjerpe seg, slik at det er mulig å foreta raske riff og grep?

Lenke til kommentar

Du sier selv at du akkurat har begynt med gitar. Det sier seg selv da at du ikke klarer rakste riff og grep. Bare øv, så blir du nok sterkere i armen skal du se!

 

Jeg har spilt i 3-4 måneder, og blir ikke like fort sliten i armen som jeg ble i begynnelsen ;)

 

Bare å øve.

 

Ingen som har forslag til gode teoribøker?

Lenke til kommentar
Noen som vet om noen gitarbøker hvor man kan lære litt, med eksempler i sanger som er noe annet enn norske folkeviser ol.? Feks en Beatles bok hvor man lærer gitar med eksempler fra Beatles sanger?

7817194[/snapback]

Du kan kjøpe notebøker fra de største artsitene hos de fleste musikkforhandlere. :)

7817550[/snapback]

Ja, men jeg tenkte mer på en teoribok med eksempler fra sanger fra et bestemt band, feks Beatles. En lærebok hvor eksemplene er hentet fra et bestemt band.

Lenke til kommentar
noen måte å ''trene'' høyrehanda til åskjerpe seg, slik at det er mulig å foreta raske riff og grep?

7818598[/snapback]

Tren med metronom.

Start veldig sakte heilt til du får det til å gå glatt. Så setter du opp farten 2bpm og speler til det går glatt igjen, og slik fortsetter du så langt du klarer.

Veldig viktig å ikkje sette opp farten for tidlig.

Lenke til kommentar
noen måte å ''trene'' høyrehanda til åskjerpe seg, slik at det er mulig å foreta raske riff og grep?

7818598[/snapback]

Tren med metronom.

Start veldig sakte heilt til du får det til å gå glatt. Så setter du opp farten 2bpm og speler til det går glatt igjen, og slik fortsetter du så langt du klarer.

Veldig viktig å ikkje sette opp farten for tidlig.

7832308[/snapback]

Så man bør begynne med ett slag i minuttet da? :D

 

Men bortsett fra det er det en fin teknikk, gir også og kanskje enda mer god trening til venstre hånden, om du ikke er links da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...