Gå til innhold

Gitartråden for nybegynnere


Martin-sama

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp med én ting.

 

Når jeg leser tabulatur kommer jeg ofte over det som ser slik ut:

 

EKS.

 

----------------------------------

----------------------------------

----------------------------------

----------------------------------

-----------------------------/7----

----0------0------0-----0-------

 

Hva betyr den sliden til sju? Er det fra første bånd og helt opp til sju? Det høres rart ut. Kan noen forklare? :)

Eksemplet er tatt fra "Enter Sandman" - Metallica

 

-

Martin

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger litt hjelp med én ting.

 

Når jeg leser tabulatur kommer jeg ofte over det som ser slik ut:

 

EKS.

 

----------------------------------

----------------------------------

----------------------------------

----------------------------------

-----------------------------/7----

----0------0------0-----0-------

 

Hva betyr den sliden til sju? Er det fra første bånd og helt opp til sju? Det høres rart ut. Kan noen forklare? :)

Eksemplet er tatt fra "Enter Sandman" - Metallica

 

-

Martin

7705330[/snapback]

 

 

Hehe! Det betyr at du skal slide den lille biten som er 7. ;)

Lenke til kommentar

Angående det med funtwo, jerryC og canon rock. Så har jeg lest et sted et sted at JerryC er spille læreren til funtwo... Tror jeg leste det på forumet på jerryC.tw

 

Sjekk ut dette:

Den her blir alt for overdrevet etterhvert og mange har hørt den før.

 

Også søk på Steve Vai Duel from crossroads på youtube...Og se på den som er er rundt 10min lang. Den er sinnsykt fet! (Det er Steve Vai som spiller alt. (det er han som såkalt "taper" i filmen) Han andre bare later som han spiller)

Endret av Hidephix
Lenke til kommentar
Trenger litt hjelp med én ting.

 

Når jeg leser tabulatur kommer jeg ofte over det som ser slik ut:

 

EKS.

 

----------------------------------

----------------------------------

----------------------------------

----------------------------------

-----------------------------/7----

----0------0------0-----0-------

 

Hva betyr den sliden til sju? Er det fra første bånd og helt opp til sju? Det høres rart ut. Kan noen forklare? :)

Eksemplet er tatt fra "Enter Sandman" - Metallica

 

-

Martin

7705330[/snapback]

 

 

Hehe! Det betyr at du skal slide den lille biten som er 7. ;)

7712324[/snapback]

 

 

Hehe, det burde jeg nesten skjønt! Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Da var det på tide med neste problem! ;)

 

Idag skulle jeg bytte strenger for første gang, uten særlig hell..

Jeg og en kompis klarte å sette dem på, men noe er rart. Det er en veldig metallisk lyd fra de nye strengene, og de blir fort ustemt. Virker også som strengene sitter veldig stramt/nærme halsen helt øverst på halsen, ganske vanskelig å ta bends/vibrato på f. eks 4 bånd.

 

Dette kan da ikke være normalt?

 

EDIT! Virker som de nederste strengene begynner å bli bedre, 5. streng (A) er den verste, veldig metallisk lyd..

 

Hjelp å få?

:ermm:

Lenke til kommentar

det er sånn strengene er... bruk gitaren mye, spill inn de nye strengene... ;)

 

snurre-sprett: spilt et år? og kan canon rock? :dribble: impressive... har du lastet opp video på Youtube.com eller noe?

jeg har spilt like lenge som meg, og jeg sliter med noen av maiden riffene... omg. veldig imponerende ;)

forresten, hvor langt er første delen?

Endret av Hagr
Lenke til kommentar
det er sånn strengene er... bruk gitaren mye, spill inn de nye strengene... ;)

 

snurre-sprett: spilt et år? og kan canon rock? :dribble: impressive... har du lastet opp video på Youtube.com eller noe?

jeg har spilt like lenge som meg, og jeg sliter med noen av maiden riffene... omg. veldig imponerende ;)

forresten, hvor langt er første delen?

7765503[/snapback]

Den første delen er til han begynner med power chords.

Jeg har spist aktivt i 2 måneder, men har spilt litt gitar på skole i flere år.

Jeg klarer å spille til litt etter power cords'ene :D

Lenke til kommentar
det er sånn strengene er... bruk gitaren mye, spill inn de nye strengene... ;)

 

snurre-sprett: spilt et år? og kan canon rock? :dribble: impressive... har du lastet opp video på Youtube.com eller noe?

jeg har spilt like lenge som meg, og jeg sliter med noen av maiden riffene... omg. veldig imponerende ;)

forresten, hvor langt er første delen?

7765503[/snapback]

Den første delen er til han begynner med power chords.

Jeg har spist aktivt i 2 måneder, men har spilt litt gitar på skole i flere år.

Jeg klarer å spille til litt etter power cords'ene :D

7785524[/snapback]

 

Det er introen, den rocka powechords-greia og det frem til første sweepinga, der stopperdet :p Kan jo lære meg mer, men har ikke hatt tid, og det er mye annet en må lære seg...hehe

 

Anyway! Sanger som er litt kule, men lette å spille (det blir jo litt hva jeg synes, men kan jo se på dem?):

 

Iron Man

Shout the devil

Fear of the dark (og andre snger av Iron Maiden)

Love her all I Can

God of Thunder

 

 

Sjekk ut noen deler av A Change of a Season av Dream Theater... Starten er ikke så vanskelig, og det er flere partier og riff en kan bryne seg på der. Det er mye kult av Dream Theater, men mye er så vanskelig :p Startsoloen på Another Day er jo fin.

Også introen til Metropolis er fet:)

Lenke til kommentar

Hei

 

Er det noe stor forskjell mellom Squier Strat og Squier Fat Strat bortsett fra at Fat Strat bare har en humbucker i tillegg? Og er det mulig å montere en humbucker på en standard Stratocaster i ettertid?

 

Og kunne jeg få noen råd om pedaler samtidig, hva slags lyd man kan få ut av dem og hvilken som er å satse på osv?

 

takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Også søk på Steve Vai Duel from crossroads på youtube...Og se på den som er er rundt 10min lang. Den er sinnsykt fet! (Det er Steve Vai som spiller alt. (det er han som såkalt "taper" i filmen) Han andre bare later som han spiller)

7719330[/snapback]

Nesten, men ikke helt. Det er Ry Cooder som spiller slide-delen av Macchios gitarspill, mens Vai spiller resten.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Hei

 

Er det noe stor forskjell mellom Squier Strat og Squier Fat Strat bortsett fra at Fat Strat bare har en humbucker i tillegg? Og er det mulig å montere en humbucker på en standard Stratocaster i ettertid?

 

Og kunne jeg få noen råd om pedaler samtidig, hva slags lyd man kan få ut av dem og hvilken som er å satse på osv?

 

takker for alle svar!

7788222[/snapback]

Nei, de er vel ellers ganske like. Men det kommer na på modellen. Det kan være forskjellige single coils også.

 

Man kan montere humbuckere på en strat i ettertid, men hvor lette det er kommer litt an på hvordan den er frest ut til å begynne med. Noen strat'er er frest for humbucker selv om de har single coil, og da er det bare å bytte plekterbrett og pickup. Men er den freset for singlecoil må man frese vekk en del treverk for å lage plass til humbuckeren.

 

Her er en som er frest for humbucker:

 

S1140a.jpg

 

Og her er en som er frest for single coil:

 

S1291a.jpg

 

Du ser forskjellen. Jeg vet ikke hvordan en Squier er frest...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Du får forresten humbuckere i singlecoil-størrelse også, jeg vet at Seymour Duncan har en del i alle fall, bla.a. modellene:

SHR-1, SCR-1, SVR-1, SL59, SLSD-1, SJBJ-1, LW-HS1 (aktiv) som er beregnet for Stratocastere. Andre produsenter har sikkert noe tilsvarende.

 

Av pedaler så er det jo alt mulig.

Hva slags lyd vil du ha/hva vil du forandre på?

Jeg er veldig glad i equalizere jeg da, pedaler som kan gjøre hele forskjellen eller gi det lille ekstra uansett hvilken lyd du er ute etter. Kanskje det beste kjøpet for en nybegynner i mine øyne.

 

EDIT: linken til Seymour Duncan.

http://www.seymourduncan.com/products/strats.shtml

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Canon Rock :)

 

er litt stolt over å kunne første del av den etter å bare ha spillt i ett år :p

7714920[/snapback]

 

Hvis du har spillt gitar et år er ikke de så galt :) Har du som mål og lære den eller?

 

Jeg bynte på Canon Rock en uke før fellesferien ifjord sommer. Jeg kan nå hele og klarer nesten og spille hele sangen i halv fart... Sliter med litt med og få opp farten på sweepingen... Hehe...

Lenke til kommentar
Men jeg må låne tråden din litt jeg.

 

Kan noen gi meg navnet på teknikken for å få sånne mye lysere toner på samme bånd? Jeg for det til når jeg prøver 5-6 ganger på samme tone, men greier lissom ikke på første og da er det ubruklig å bruke forløbig for meg.... markert som dette i tabulæret bare mye mindre.

 

/\

\/

7719504[/snapback]

 

Tenker du på harmonics? Hvis du holder fingeren lett på strengen over bandet får du disse frem, du må ikke holde i selve båndet men midt i mellom to... eks mellom 12 og 13 bånd...

Er lettetes og få frem i 3, 5 ,7 og 12 bånd...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...