Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Det er noe gjennomgående med Citizen Kane, jeg vet ikke om det ligger i stemningen eller hva det er, men jeg følte gjennom hele at dette var noe stort. Det er noen filmer hvor regissøren bare har full kontroll på alt, man ser dette i filmer som Kane og Touch of Evil, og hos noen få andre regissører (Kubrick og Hitchcock spesielt), og det er spennende å se på. Mens noen gode filmer får meg til å tenke at jeg vil bli regissør, så får filmer som Citizen Kane meg til å tenke "ikke faen om jeg klarer det der".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en film du skjønner var et gjennombrudd i den tiden den kom, samtidig som den rett og slett er god.

 

Men de av ung alder som er filminteresserte og sier filmen er den beste i verden, sier det kunn på grunnlag av filmhistorie og ikke egenopplevd opplevelse. Med andre ord, en "uekte" stor film for oss som ikke er av den generasjonen som opplevde den da den først kom. Sånt sett så synes jeg det er noe forbanna hykleri at filmnerdene idag sier idag den er superbra på noe annet grunnlag enn historisk.

9254153[/snapback]

Hykler!

Lenke til kommentar
Jeg leste ikke innlegget til co2, og ser nå at svaret mitt sannsynligvis bare vil bekrefte mistanken hans (selv om han tar feil).

9254367[/snapback]

 

En del av poenget mitt er at holdningen til filmen(e) er ofte i stor grad bestemt av trendene innad film-miljøet for hva som angår god film. Ja, Citizen Kane er en god film, men det at folk peser i vei om hvor fantastisk den var for sin tid er med på å bygge en falsk storhet spør du meg.

 

Det blir igrunn for oss idag(som ikke fikk med seg filmen i '46) dermed falskt å si noe vi har sett kopiert og videreutviklet hele livet fantastisk, uten å ha sett originalen først av dem alle. Verdien minsker rett og slett. Dog så bør ikke dette settes i sammenheng med dårlige filmer, som til en viss grad ødelegger poenget.

 

Originalitet er ikke samsvarende med best, bare fordi det kom først. Mange ting er bedre i etterkant når det da kan utbedres og videreutvikles. Det er derfor etter min mening en fordel å leve nå og se filmene fra denne tiden av, enn å få med seg originalene fra starten av og avskrive resten som møkk og plagiat.

 

Det hele koker egentlig ned til at jeg rett å slett er imot konseptet om "den beste filmen," da dette er så fullstendig relativt og subjektivt at det er tåpelig. Rent filmteknisk sett så er det mange filmer som ligger på lik linje med CK og kanskje over, men det kommer ann på hvilken sammenheng det er.

 

Å sette filmer i bås som "de(n) beste" som en fasit, er med på å danne noe av den arrogansen som er å finne blant filmentusiaster, som jeg avskyr. Å kunne begrunne valget sitt bedre filmteknisk, historisk eller på noe annet vis er "poengløst" om det ikke er at betydning for den annen part.

 

Ikke misforstå meg. Jeg er selv blant de store fan av Leone, Hitchcock, Kubrick, osv. Men jeg fastsetter det ikke som noen universal fasit at den og den filmen er den beste i verden fordi noen samtykker med meg.

 

Når folk setter standarder og "fasiter" dannes det motsetninger. Disse motsetningene fører til arroganse, og det er dette jeg hater så inderlig innen film miljøet. Om noen ikke liker A space odyssey eller andre filmer så fører det bare til at et ønske om at vedkommende skulle ha likt det. Ikke sånn offensiv og avvisende, om ikke latterliggjørende oppførsel som skjer så alt for ofte her.

 

På sett og vis å føler jeg meg litt som jury medlem nr.8...

Endret av co2
Lenke til kommentar

Helt klart, en spennede hostage-film hvor man får et sjeldent innsyn i hvordan Al Pacino er når han blir leid inn som skuespiller, og ikke som Al Pacino er når han blir leid inn som Al Pacino. Filmen er spennende, godt oppbygget, og man sitter igjen med en medfølelse for skuespillerne samt spørsmål om hvordan man selv ville reagert, fra flere av filmens synspunkter. Litt dødtid innimellom, men ikke mer enn man tåler.

 

EDIT: Litt bedre formulert

Endret av JacEr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...