Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Spartapus skrev (15 timer siden):

Filmen speiler samfunnet, uavhengig av om dette er riktig ift filmens kildemateriale eller historisk korrekthet.

Selvfølgelig kjipt for de av oss som har vanskelig for å leve oss inn i noe hvis det fremstår som mer formet av vår tid enn perioden eller verket som fremstilles.

Tilsvarende med kvinner om bord på ubåter i filmer.

Siste jeg hørte var at det ikke var "tillatt" (kjenner ikke eksakt årsak) med kvinner om bord på ubåter, men når jeg så Hunter Killer fra 2018 for en tid tilbake og så at de hadde en kvinnelig kommunikasjonsoperatør i kontrollrommet så måtte jeg faktisk google om det var korrekt eller om hun bare var plassert inn for ikke å fornærme noen.

Men kvinner har vært om bord på ubåter siden ~2011. Så tidene forandrer seg heldigvis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PaladinNO skrev (39 minutter siden):

Tilsvarende med kvinner om bord på ubåter i filmer.

Siste jeg hørte var at det ikke var "tillatt" (kjenner ikke eksakt årsak) med kvinner om bord på ubåter, men når jeg så Hunter Killer fra 2018 for en tid tilbake og så at de hadde en kvinnelig kommunikasjonsoperatør i kontrollrommet så måtte jeg faktisk google om det var korrekt eller om hun bare var plassert inn for ikke å fornærme noen.

Men kvinner har vært om bord på ubåter siden ~2011. Så tidene forandrer seg heldigvis.

Av åpenbare grunner som privatliv så passer ikke damer på ubåt. Er innestengt nok som det er... Det finnes kanskje unntak...

Jeg synes synd på de damene som er på ubåt, synes synd nok på gutta, er noe med frisk luft og oksygen....

Das Boot synes jeg tar dette på kornet, lufta har sikkert blitt bedre, men frisk luft er det ikke.

Damene i militæret der jeg var hadde det helt jævlig, angrer litt at jeg ikke sa ifra, men trampetakt og horeskrik i kor er ikke så lett å stoppe. Og befalet løftet ikke en finger mot dette.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (30 minutter siden):

Damene i militæret der jeg var hadde det helt jævlig, angrer litt at jeg ikke sa ifra, men trampetakt og horeskrik i kor er ikke så lett å stoppe. Og befalet løftet ikke en finger mot dette.

Virker som det var like greit at jeg ikke var i militæret - det der hørtes bare barnslig ut fra befalet sin side, å ikke ta tak i slike ting.

Hva ubåter angår så er ubåttjeneste frivillig såvidt jeg vet (ihvertfall i prinsippet antar jeg). Mangel på privatliv (og frisk luft) er noe alle burde være klar over før de blir innestengt i en boks under havet i en udefinert periode.

Det blir fremhevet såvidt i Phantom Below.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Spartapus skrev (På 18. juli 2022 den 10.52):

Dette. Den viktigste grunnen til at hvite karakterer byttes ut med fargede er at rundt 40% av USAs befolkning ikke er regnet som hvit. Da gir det liten mening å lage film med nesten utelukkende hvite karakterer slik man gjorde tidligere. Filmen speiler samfunnet, uavhengig av om dette er riktig ift filmens kildemateriale eller historisk korrekthet.

Selvfølgelig kjipt for de av oss som har vanskelig for å leve oss inn i noe hvis det fremstår som mer formet av vår tid enn perioden eller verket som fremstilles.

Hollywood-selskapene har utviklet organisasjonskulturer som innebærer at de står til venstre politisk. Litt på samme vis som våre egne industriselskap i Norge før oljealderen, bortsett fra at i vår tid er venstresiden mest opptatt av kjønn, legning og rase, og ikke så nye av sosiale klasser. Det er nok hovedgrunnen til mer multikulturell casting eller kvinnelige superhelter. Det finnes mange eksempler på dette. Økonomisk sett var det f eks ikke lønnsomt med kvinnelig hovedpersonn i de nye Star Wars filmene, da man tapte på salg av ulike produkter rettet mot gutter. Og det har ikke vært lønnsomt for selskapene å bestemme at så og så mange koreografer, fotografer, komponister og forfattere skal være fargede, noe som har presset ut den profesjonelle, kreative klassen som tilfeldigvis var hvite menn. Resultatet blir dårlige filmer uten historie, karakterer eller tema. Det er bare støy og rot for de fleste av oss. Nesten ingen går på kino lenger, bortsett fra barnefamilier og tenåringsgutter. Hollywood taper stadig markedsandeler og kommer sannsynligvis til å forsvinne om noen år, bortsett fra Disney som er for store til å falle. Men selskapene fortsetter å kjøre i det samme sporet for det om. 

 

Lenke til kommentar
Spartapus skrev (På 18.7.2022 den 10.52):

Selvfølgelig kjipt for de av oss som har vanskelig for å leve oss inn i noe hvis det fremstår som mer formet av vår tid enn perioden eller verket som fremstilles.

Jeg syns mangfold er svært viktig, ikke bare i film men generelt. Men jeg syns det er snodig når man f.eks har mørkehudede Hobbiter i den nye serien, og jeg stiller spørsmål om det er fordi Amazon gjør det kunn er for å være «woke» og da syns jeg plutselig at resten av historien mister dybden da det virker så påtatt og «skviset inn». Jeg syns det er synd at dette er måten man prøver å inkludere folk på, det er uverdig i min mening
 

For å sette det på spissen, må neste film/serie fra feks Tolkiens univers ha en ikke-binær ork som maler rustningen i regnbuens farger for at det skal få aksept hos massene i dag? Er vi så dypt nå at det ikke lenger er mulig at historie kan forbli en historie uten at vi *må* gjøre slike justeringer overalt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 timer siden):

mørkehudede Hobbiter i den nye serien, og jeg stiller spørsmål om det er fordi Amazon gjør det kunn er for å være «woke» og da syns jeg plutselig at resten av historien mister dybden da det virker så påtatt og «skviset inn».

Ødelegger den mørke huden for deg mener du? Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være noe problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Ødelegger den mørke huden for deg mener du? Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være noe problem.

Jeg, og de aller fleste, har ikke noe i mot hudfargen eller legning eller hva det er. Eneste som kan være negativt er hvis det oppleves som at det er for å være politisk korrekt/PR og ikke fordi det er bedre/passende for historien. Det er litt som om de skulle gjort Peter Parker svart i stedet for å fokusere på Miles Morales. Akkurat som jeg misliker white-washing i filmer.

Jeg digger feks serien Pose. Der hadde det vært rart om det ikke føltes autentisk ut 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (13 minutter siden):

Eneste som kan være negativt er hvis det oppleves som at det er for å være politisk korrekt/PR og ikke fordi det er bedre/passende for historien

Jeg personlig kunne ikke brydd meg mindre om hvilken hudfarge hvem har eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (14 minutter siden):

Jeg personlig kunne ikke brydd meg mindre om hvilken hudfarge hvem har eller ikke.

Vel deg om det, men i serier og filmer så har utseendet en del å si i tillegg til skuespiller-prestasjon. Det inkluderer alder, høyde, hår, kjønn, stemme, hudfarge og mye mer. Det meste kan justeres ved sminke, kostyme og VFX, men noen ganger går det ikke eller ikke er verdt det. Du hadde nok (forhåpentligvis) ikke godtatt om Michael Cera skulle spilt Hercules eller Thor uten heftige endringer. Eller om Idris Elba skulle spilt Matilda. Utseende har noe å si når det kommer til visuelle medier. Man kan ikke bare ignorere det.

Regner med du hadde brydd deg om hudfargen hvis plutselig Brad Pitt skulle spilt Martin Luther King Jr. eller om Morgan Freeman skulle spilt Thor Heyerdahl i en biopic. Det hadde i alle fall satt meg ut av det.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (11 minutter siden):

Regner med du hadde brydd deg om hudfargen hvis plutselig Brad Pitt skulle spilt Martin Luther King Jr. eller om Morgan Freeman skulle spilt Thor Heyerdahl i en biopic. Det hadde i alle fall satt meg ut av det.

En biografi er noe helt annet, men heller ikke der handler det om hudfarge. Brad Pitt og Morgan Freeman hadde vært like dårlige.
Hvis alle skal være hvite i alle filmer fordi vi kommer fra en rasistisk fortid, så blir det bare rart spør du meg. Å sammenligne «hobbiter» med Thor Heyerdahl er hvertfall rart. Hvorfor skal alt gjøres så politisk egentlig? Kan de ikke bare få spille rollene de som man mener gjør det best i rollen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (42 minutter siden):

En biografi er noe helt annet, men heller ikke der handler det om hudfarge. Brad Pitt og Morgan Freeman hadde vært like dårlige.

En biografi er noe annet ja, men det handler fortsatt om forventninger knyttet opp mot filmer og serier.

Nimrad skrev (43 minutter siden):

Hvis alle skal være hvite i alle filmer fordi vi kommer fra en rasistisk fortid, så blir det bare rart spør du meg

Det sier jeg da ikke. Mange steder det er helt uproblematisk å bytte kjønn/hudfarge på godt etablerte karakterer. Noen steder er det kanskje på tide. James Bond kan for min del fint være mørkhudet neste gang. Kvinne derimot? Det tror jeg ikke verden er klar for å godta.

Nimrad skrev (44 minutter siden):

Å sammenligne «hobbiter» med Thor Heyerdahl er hvertfall rart

Så fint for meg at jeg ikke gjorde det da. Det regner jeg med du klarer å forstå. Det handler igjen om forventninger.

Nimrad skrev (44 minutter siden):

Hvorfor skal alt gjøres så politisk egentlig?

Alt er politisk enten du vil det eller ikke. Politikk er samfunnet.

Nimrad skrev (50 minutter siden):

Kan de ikke bare få spille rollene de som man mener gjør det best i rollen?

Ja, og det handler ikke KUN om skuespiller-prestasjon, men også det å passe til karakterens utseendet.


Merk at jeg ikke snakker direkte om hobbitene her, du var veldig spesifikk på at du ikke bryr deg om hudfarge generelt.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (4 minutter siden):

Ja, og det handler ikke KUN om skuespiller-prestasjon, men også det å passe til karakterens utseendet.

Nei, men du mener man skal utelukke spesifikke grupper pga hudfarge? For å spille en hobbit?

Comma Chameleon skrev (6 minutter siden):

Alt er politisk enten du vil det eller ikke. Politikk er samfunnet.

Det er langt i fra det samme som å gjøre alt til en politisk diskusjon.

Comma Chameleon skrev (8 minutter siden):

En biografi er noe annet ja, men det handler fortsatt om forventninger knyttet opp mot filmer og serier.

De forventningene er personlige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (24 minutter siden):

Nei, men du mener man skal utelukke spesifikke grupper pga hudfarge? For å spille en hobbit?

Jeg ville nok ekskludert en del der ja. Feks de som er 2 meter høye, de som sitter i rullestol etc. Mange som av ulike grunner ikke er passet til å spille en hobbit. Men igjen så handler dette ikke kun om hobbiter. Jeg driter i nyeste ringenes herre serien.

Nimrad skrev (24 minutter siden):

Det er langt i fra det samme som å gjøre alt til en politisk diskusjon

Jeg vet ikke hvordan jeg har gjort det til en politisk diskusjon, jeg har kun argumentert for at utseendet (uansett hvilke trekk det er snakk om) har noe å si når man skal caste en karakter. Og på noen karakterer så vil hudfarge ha noe å si. Det mente du at det ikke gjorde. Det er ikke en politisk diskusjon, selv om politikk er relevant.

Nimrad skrev (26 minutter siden):

De forventningene er personlige

Helt riktig. Og når mange nok fans deler de samme forventningene så må de som lager filmen/serien ta høyde for det. Hadde Wesley Snipes fått rollen som Geralt så hadde det vært et problem selv om jeg helt klart mener han hadde klart selve skuespiller-delen, men han passer ikke rollen.

Fint for deg hvis du oppriktig mener at hudfarge ikke har noe å si, men i eksemplet med biografier så ser man at logikken din allerede slår hull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (8 timer siden):

En biografi er noe helt annet, men heller ikke der handler det om hudfarge. Brad Pitt og Morgan Freeman hadde vært like dårlige.
Hvis alle skal være hvite i alle filmer fordi vi kommer fra en rasistisk fortid, så blir det bare rart spør du meg. Å sammenligne «hobbiter» med Thor Heyerdahl er hvertfall rart. Hvorfor skal alt gjøres så politisk egentlig? Kan de ikke bare få spille rollene de som man mener gjør det best i rollen?

Tolkien er vel den Fantasy serien som er mest sexistisk og rasistisk, altså fra sin tid. Sammenlign med Narnia og His Dark Materials som er mye mer sosialt bevisst for sin tid.

Bare forklarer litt i Tolkien er alle heltene hvite. Gandalf blir tilogmed blenda-hvit...

Eneste hvite fiender er Sarumann og den Rohanske rådgiver. De onde har alltid sleipe navn og ser jødiske eller sigøynerske ut, alle orkene er mørkere i huden og asiatene og tyrkerfolk er på Saurons side sef.

Og Arwen ble skrevet inn i storyen kun fordi boka er en ren pølsefest, så mye at det blir rent kleint uten en kvinne i filmen. Alle de andre damene som tar opp plass i filmene er det laget script om for de nevnes kun i forbifarten i bøkene....

Altså Arwen er nevnt i boka, men bare i forbifart... Datter til Elrond etc.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå er Tolkien basert på europeisk mytologi og historie da. Hvorfor skulle en fyr født i England i 1892 inkludere f.eks LGBT som noen knapt hadde hørt om den gang og som definitivt ikke var akseptabelt?

Kvinner i Tolkien-universet må sies å ha vært progressive for sin tid.

Hvitt og sort, lys og mørke, er ting som har mye større symbolsk implikasjon enn hudpigmentering.

Alle gruppene har analoger i den virkelige verden.
Orcene er basert på tyskere, ikke svarte.
Dunlendings som også er saurons allierte er keltere, altså irer osv. som også var englands fiender.
Variager er vel basert på steppefolk i Europa, som var Englands allierte Russland sine fiender.
Easterlings var basert på hunerne, som også er europeere.

Når folk kritiserer Tolkien slik du gjør, så er det ganske åpenbare elementer av projisering. Altså at man har sin bias og trer den nedover noe som var skrevet for over hundre år siden.

Å skrive om Tolkien, særlig i en prequel, skaper også noen åpenbare morsomheter i lore ;)

Jeg synes det er mer kleint at folk har blitt så hjernevasket til å se rasisme og være så woke at man ser rasisme og kvinnediskriminering overalt, hele tiden, også der det ikke eksisterer.

Wokeisme er stort sett blitt en ideologi der folk som er besatt av rase og kjønn og seksuell legning, driver og projiserer sine egne problematiske private tanker over på alle andre. Og man stadig ansetter folk pga. hudfarge, kjønn, legning og politikk, og ikke pga. meritter, og det er én av hovedgrunnene til at så mye som produseres nå om dagen på både TV og film suger.

aVBVqbJr_700w_0.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (46 minutter siden):

Nå er Tolkien basert på europeisk mytologi og historie da. Hvorfor skulle en fyr født i England i 1892 inkludere f.eks LGBT som noen knapt hadde hørt om den gang og som definitivt ikke var akseptabelt?

Kvinner i Tolkien-universet må sies å ha vært progressive for sin tid.

Hvitt og sort, lys og mørke, er ting som har mye større symbolsk implikasjon enn hudpigmentering.

Alle gruppene har analoger i den virkelige verden.
Orcene er basert på tyskere, ikke svarte.
Dunlendings som også er saurons allierte er keltere, altså irer osv. som også var englands fiender.
Variager er vel basert på steppefolk i Europa, som var Englands allierte Russland sine fiender.
Easterlings var basert på hunerne, som også er europeere.

Når folk kritiserer Tolkien slik du gjør, så er det ganske åpenbare elementer av projisering. Altså at man har sin bias og trer den nedover noe som var skrevet for over hundre år siden.

Å skrive om Tolkien, særlig i en prequel, skaper også noen åpenbare morsomheter i lore ;)

Jeg synes det er mer kleint at folk har blitt så hjernevasket til å se rasisme og være så woke at man ser rasisme og kvinnediskriminering overalt, hele tiden, også der det ikke eksisterer.

Wokeisme er stort sett blitt en ideologi der folk som er besatt av rase og kjønn og seksuell legning, driver og projiserer sine egne problematiske private tanker over på alle andre. Og man stadig ansetter folk pga. hudfarge, kjønn, legning og politikk, og ikke pga. meritter, og det er én av hovedgrunnene til at så mye som produseres nå om dagen på både TV og film suger.

aVBVqbJr_700w_0.jpg

Vel det er et produkt av sin tid. Om du har lest Lotr bøkene og hobitten så er det null handling med damer, dvs om ikke dragen Smaug var en dame. Pun intended.

Jo, Edderkoppen i Lotr var hunnkjønn. Dobbelt pun.

Progressive damer? Filmene ja, dette er fake og tillegg for at pølsefesten ikke skulle ødelegge filmene.

Jeg liker Lotr og Hobitten men det er gammeldags fantasy.

Woke er bare drittslenging mot ny moral.

Jeg synes de godt kunne hatt maktens ringer uten sorte hobbiter, men det plager meg ikke.

Jeg reagerer bare litt på Lotr som spiller på de hvite lyse, mot de er mørkere både i hud og utseende onde.

Men pølsefesten i bøkene er ufrivillig komisk sett i vår tid...

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg liker Lotr og Hobitten men det er gammeldags fantasy.



Problemet er at det å sette identitetspolitikk over innhold og meritter er det nøyaktige problemet og én av hovedgrunnene til at innholdsskapere sliter om dagen.

I stedet for at man ansetter den beste skribenten, den beste regissøren, den beste skuespilleren, så ansetter man de med rett politisk bakgrunn og identitet. Ofte folk med mangelfull kunnskap om det de skriver. Og man krever at de skriver "mangfoldige" manus som ofte går på bekostning av historiefortellingen.

Dette har bitt Netflix og Disney hardt i ræva, fordi de pusher ut ting som er mer og mer politisk og av lavere og lavere kvalitet, og nå kommer konsekvensene for Amazon også, som har brukt milliarder av kroner på denne nye fan fiction serien sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (16 minutter siden):



Problemet er at det å sette identitetspolitikk over innhold og meritter er det nøyaktige problemet og én av hovedgrunnene til at innholdsskapere sliter om dagen.

I stedet for at man ansetter den beste skribenten, den beste regissøren, den beste skuespilleren, så ansetter man de med rett politisk bakgrunn og identitet. Ofte folk med mangelfull kunnskap om det de skriver. Og man krever at de skriver "mangfoldige" manus som ofte går på bekostning av historiefortellingen.

Dette har bitt Netflix og Disney hardt i ræva, fordi de pusher ut ting som er mer og mer politisk og av lavere og lavere kvalitet, og nå kommer konsekvensene for Amazon også, som har brukt milliarder av kroner på denne nye fan fiction serien sin.

Åh jeg trodde det var fordi serieskaperne er homofile lesbiske kvinner som ikke får lov til å lage Hollywood film.....

Jeg reagerer på at serier er veldig overepresentert av sorte, gay og lesber mens filmene har null av dette.....

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (8 timer siden):

Tolkien er vel den Fantasy serien som er mest sexistisk og rasistisk, altså fra sin tid. Sammenlign med Narnia og His Dark Materials som er mye mer sosialt bevisst for sin tid.

Bare forklarer litt i Tolkien er alle heltene hvite. Gandalf blir tilogmed blenda-hvit...

Eneste hvite fiender er Sarumann og den Rohanske rådgiver. De onde har alltid sleipe navn og ser jødiske eller sigøynerske ut, alle orkene er mørkere i huden og asiatene og tyrkerfolk er på Saurons side sef.

Og Arwen ble skrevet inn i storyen kun fordi boka er en ren pølsefest, så mye at det blir rent kleint uten en kvinne i filmen. Alle de andre damene som tar opp plass i filmene er det laget script om for de nevnes kun i forbifarten i bøkene....

Altså Arwen er nevnt i boka, men bare i forbifart... Datter til Elrond etc.

Leste Hobbiten og Ringenes Herre bøkene da jeg var 17-18 år, og klarer ikke å se at bøkene skal være rasistiske eller sexistiske på noe vis. Når det gjelder filmene, så er hovedrollene åpenbart gitt til hvite skuespillere fordi handlingen foregår i en europeisk kontekst. Det har ikke noe med rasisme å gjøre. Fargede personer eller kvinner i mannsroller kan bryte illusjonen for seere. 

Det finnes bøker og filmer med kvinnelige hovedpersoner, men det betyr ikke at forfatteren eller regissøren diskriminerer menn for det om. 

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (På 24.7.2022 den 15.32):

Leste Hobbiten og Ringenes Herre bøkene da jeg var 17-18 år, og klarer ikke å se at bøkene skal være rasistiske eller sexistiske på noe vis. Når det gjelder filmene, så er hovedrollene åpenbart gitt til hvite skuespillere fordi handlingen foregår i en europeisk kontekst. Det har ikke noe med rasisme å gjøre. Fargede personer eller kvinner i mannsroller kan bryte illusjonen for seere. 

Det finnes bøker og filmer med kvinnelige hovedpersoner, men det betyr ikke at forfatteren eller regissøren diskriminerer menn for det om. 

Er ikke Europeisk kontekst, det er Fantasy, litt som Conan eller He man. Det er en fiktiv verden med andre kart.

Greia mi er jo ikke at det er diskriminerende, men det er rart med pølsefest der alt dreier seg om menn og kvinnene bare nevnes i forbifarten eller er et edderkopp monster.

Det var produkter av sin tid og jeg synes filmene løste dette bra.

Det er nesten ingen storyer uten en dame i rollen.... Tolkien skrev for sine barn, og de var gutter... Tolkien er vel symbol på Gandalf og hobbitene er barna hans....

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...