Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Maury skrev (11 timer siden):

Og det er direkte latterlig at du nevner Triss, når karakteren i TV-serien i sesong 2 er nærmere kildematerialet enn hva spillene var. 

Triss sitt utseende er rødhåret (rødbrunt egentlig) med blå øyne i bøkene, og vi kan godt si at spillet overdriver henne en smule men serien er jo langt ifra. 

Dessuten så er dette med «Netflix adaptation» en kjent meme om dagen med god grunn og det vet du inderlig godt, og Witcher ikke eneste eksemplet på dette og jeg syns det er litt kjedelig da jeg ikke tror dette er løsningen man burde bruke, det finnes jo mange andre ting man kunne gjøre som er bedre enn at man må tilpasse fantasihistorier for å tilpasse et politisk narrativ istedet for at man kan lage nye ting som passer mye bedre. Kan vi ikke holde politikk og underholdning to forskjellige ting? Jeg er så lei politikk i alt mulig der det åpenbart er tilpasset og timet. Så er «kvotering» kanskje et feil ord av meg, men likevel så står poenget  

Når det er sagt så forstår jeg at ikke alle kan bli fornøyd, meg selv inkludert så enhver filmskaper står jo selvsagt fritt til å gi sitt verk en kunstnerisk frihet, jeg bare håper ikke man må snike inn «woke» i alt mulig uten at det gir særlig mening og heller får det på plass på en måte som er litt mer verdig enn slik det er nå

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Ingen gjør det av politiske grunner. De gjør det for å tjene mer penger.

Filmindustrien blir mer og mer global, og amerika mer og mer divers. Flere folk ser filmen om de kan føle seg representert.

Bytter filmselskapet en rolles kjønn eller etnisitet får de automatisk gratisreklame verdt mange millioner.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@Skurupu Tja, vil også tro at det har noe med eventuelle backlasher å gjøre. Filmer som portretter karakter som ikke passer visse idealer får jo så hatten passer om dagen, og selskaper ønsker nå å vise at de inkluderer alle. Ja, det er for pengene som du sier, men det er jo en slags politikk i bunn. Det er jo litt synd syns jeg, men det får jeg vel bare syns, det skjer jo uansett. Når det er sagt, dette i Lightyear var jo ikke store saken og jeg syns det er helt greit, men jeg forstår at folk blir litt «meh» til det hele når det virker så påtatt og konstruert

For meg så er det utrolig at vi er der vi er i 2022. Det er fortsatt rasisme, homofile får ikke være seg selv uten at de blir skutt etter, jenter skal ikke få ta abort og man kriger som om man har helt glemt fortiden. Jeg hadde håpet vi hadde kommet lenger der alle bare hadde en naturlig plass i samfunnet uten at det må skvises inn, men der er vi altså ikke enda :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Likte nye Thor godt jeg, så den i dag. Liker fortsatt Ragnarok er bedre, men det er fordi det er en jævlig bra film og kanskje fordi det ikke er like "nytt" å ha en slik Thor med humor nå. Vanskelig å gjenskape magien. Likte humoren, og like kul action som i Ragnarok. I tillegg hadde Marvel for en gangs skyld en veldig god skurk, og det gjør vel at filmen er greit over snittet til en del Marvel-filmer. Føltes litt mer "splittet" ut enn Ragnarok. Litt mye fram og tilbake kanskje. Vet ikke. God underholdning. Og jeg er over 30 så ikke kun for 10-åringer denne filmen.

Lenke til kommentar

Så Jackie Brown på DVD igår.

Det var et kult gjensyn. Jeg likte aldri denne når den var ny, fordi den er mindre actionfylt enn de første Tarantino filmene..

Men denne og enkelte andre viser Tarantinos genialitet i replikker, god casting og bruk av gamle filmstjerner og seriefolk... Og kjærligheten hans til gamle film-stiler..

Filmstjerner som Jackson og Deniro spiller funny biroller, mens hovedkarakter er gamle lite brukte stjerner..

Akkurat som med Travolta i Pulp fiction.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 9.7.2022 den 8.19):

Den nye Thor filmen var akkurat så middelmådig som forventet. Mye tvungen humor. Sikter seg inn på et mye yngre publikum, type 10 i stedet for 15 år. Kom et par overraskelser som ikke var forventet, men det var ikke akkurat høydepunkter.

Liker du ikke Marvel filmer kanskje? Synes selv den var enormt bra. Er ikke 10 år da, men 40 :) Er en av de beste superhelt filmene jeg har sett. 

Lenke til kommentar
GnilreG skrev (13 timer siden):

Liker du ikke Marvel filmer kanskje? Synes selv den var enormt bra. Er ikke 10 år da, men 40 :) Er en av de beste superhelt filmene jeg har sett. 

Liker det meste fra marvel og DC. Men merker at kvaliteten hos marvel gikk veldig nedover rundt infinity war. Seriene deres har også vært stort sett dårlige. 

Ragnarok er en av de bedre marvel filmene, synes jeg. Men her var humoren dratt alt for langt, samtidig som nesten ingenting av det var morsomt. Love and thunder ligger et helt poeng under Ragnarok på imdb, så er nok ikke helt alene om å mene det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For øvrig synes jeg Infinty war er den beste Marvel filmen, og Aquaman den beste DC filmen. Ser den har fått lågere så er heller jeg som er litt mot strømmen der ja, likte veldig godt balansen mellom action og vanlige scener. Ellers likte jeg veldig godt lydsporet. Liker at humoren er litt for cheesie. Jeg liker veldig godt Ragnarok også da :)

Edit: Ble veldig mange jeg liker linjer der. 

Endret av GnilreG
Lenke til kommentar
GnilreG skrev (1 time siden):

For øvrig synes jeg Infinty war er den beste Marvel filmen, og Aquaman den beste DC filmen. Ser den har fått lågere så er heller jeg som er litt mot strømmen der ja, likte veldig godt balansen mellom action og vanlige scener. Ellers likte jeg veldig godt lydsporet. Liker at humoren er litt for cheesie. Jeg liker veldig godt Ragnarok også da :)

Edit: Ble veldig mange jeg liker linjer der. 

Jeg synes Thor Ragnarok er den beste, har ikke sett så kule fargefoto siden 5th Element med Milla Jovovic og Bruce Willis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Likte halve Thor: Love and Thunder. Første halvdel ble litt for jokey. Andre halvdel kommer filmen bedre i gang og blir mer interessant. Litt rart å klage på humor når Taika Wakiki som lager filmen, men blir litt for mye "marvel-humor". 50-50 hit and miss.

 

Bale gjør jobben om skurk, he loves it.

Lenke til kommentar

Jurassic park: Dominion, var bedre enn forventet, men det er en del av filmen de glatt kunne ha klippet bort.

Spoiler

Når de peker laser på noen, hvorpå raptorene jakter på de, akkurat som om det er sånn laser fungerer.
De forklarte det i filmen at det var på samme måte som når de slapp bomber, og da må laseren være på målet hele tiden.
Bortsett fra det tullet så var filmen helt grei, ikke noe verre enn de andre oppfølgerne. 

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 timer siden):

Jurassic park: Dominion, var bedre enn forventet, men det er en del av filmen de glatt kunne ha klippet bort.

  Skjul innhold

Når de peker laser på noen, hvorpå raptorene jakter på de, akkurat som om det er sånn laser fungerer.
De forklarte det i filmen at det var på samme måte som når de slapp bomber, og da må laseren være på målet hele tiden.
Bortsett fra det tullet så var filmen helt grei, ikke noe verre enn de andre oppfølgerne. 

 

Spoiler

Jeg tolket det ikke sånn? Så fort de så laseren så var målet merket?

 

Lenke til kommentar
Skurupu skrev (På 28.6.2022 den 2.20):

Ingen gjør det av politiske grunner. De gjør det for å tjene mer penger.

Filmindustrien blir mer og mer global, og amerika mer og mer divers. Flere folk ser filmen om de kan føle seg representert.

Bytter filmselskapet en rolles kjønn eller etnisitet får de automatisk gratisreklame verdt mange millioner.

Dette. Den viktigste grunnen til at hvite karakterer byttes ut med fargede er at rundt 40% av USAs befolkning ikke er regnet som hvit. Da gir det liten mening å lage film med nesten utelukkende hvite karakterer slik man gjorde tidligere. Filmen speiler samfunnet, uavhengig av om dette er riktig ift filmens kildemateriale eller historisk korrekthet.

Selvfølgelig kjipt for de av oss som har vanskelig for å leve oss inn i noe hvis det fremstår som mer formet av vår tid enn perioden eller verket som fremstilles.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...