Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Kubricks versjon av The shining, hm, joda. Men ettersom jeg har lest boka, kjenner jeg at jeg blir mer irritert når jeg ser filmen enn redd, da med tanke på alle endringene som er gjort og det faktum at Kubrick tok livet av Jack Torrense karakteriseringen.

 

Mye av karakteriseringen av Jack Torrense i boken handler om hans dype ønske om å forsørge for familien. Der synes jeg Nicolsen feiler totalt, da han føles som en gærning allerede fra starten av.

Ikke har jeg lest boka og ikke er jeg spesielt glad i The Shining, men jeg er prinsipielt uenig med det du skriver her. Poenget med filmatiseringer burde ikke være at det skal samsvare med det man leser i boken. Da trenger man etter mitt skjønn ikke filmen. Det er langt mer interessant å se en regissør som gjør en annens historie til sin egen, og en skuespiller som gjør karakteren til sin egen, spør du meg.

 

Det samme gjelder i musikken. En coverlåt som er kliss lik originalen er ofte en dårlig coverlåt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at man skal ha respekt for kilde materialet man jobber med. Ja filmatisering av en bok vil det skje endringer på, men i The shining gjorde Kubrick drastiske endringer som forandret kildehistorien.

 

Kubrick gjorde såpass drastiske endringer i filmen, ikke bare ødela han total karakteriseringen av Jack Torrense men gjorde drastiske endringer opp mot Overlook og.

 

Jeg har ikke noe imot kunstneriske friheter når man tilpasser bøker til film, men jeg mener Kubricks endringer i The shining gikk såpass utenfor kildematerialet at det ble direkte respektløst av ham.

Lenke til kommentar

Jepp, som i Bram Stoker's Dracula (1992). En ufattelig vakker Coppola-film, med vakre skuespillere (Winona Ryder så fantastisk ut på den tiden), siterer direkte fra boka i mange scener, kopierer scener fra boka direkte..Men så var det det med at han introduserte en ikke-eksisterende kjærlighetshistorie inn i historien mellom Mina og Dracula. Det er ikke nevnt med en setning i boka engang.

 

Men filmen heter fortsatt Bram Stoker's Dracula, da det er filmen som har filmatisert boka nærmest. Hammer-filmene på 60 og 70-tallet hadde ikke rettighetene til å bruke karakterene i boka, så de bare lot dem bytte navn med hverandre.

Lucy er plutselig gift med Jonathan Harker, Mina er gift med Holmwood osv, og historiene er helt oppspinn.

 

Coppola-filmen holdt seg for det meste til bokmaterialet med unntak av love storyen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det er der jeg mener kunstnerisk frihet kommer inn, du holder deg mer eller mindre tro mot kilde materialet, men gjør noen endringer der det er nødvendig for at filmatiseringen skal gjøre seg på lerrete.

 

Kubric tok seg ikke bare kunstneriske friheter men rev ned mye av essensen av The shining og jeg synes den viket for mye fra King's originale historie.

Lenke til kommentar

Så akkurat Star Trek fra 2009, den var virkelig ikke noe for meg.. Aldri vært noen Star Trek fan, men hørt flere i samme bås som likte denne.. Det gjorde ikke jeg, så antar kanskje at man må være en gammel Trekkie for å ta alle referansene til de første møtene mellom hovedpersonene, etc..?! Ga den en 5-er, vurderte 6, så helt elendig var den jo ikke, ble bare skuffet da jeg forventet mer.. :)

Lenke til kommentar

Like greit! Elsker Kill Bill 1 & 2, de klarer seg veldig fint uten en 3'er.

 

Jeg er helt enig med deg. Kill Bill er i dag så godt som perfekte innenfor sin sjanger. Selv om jeg vanligvis ikke er en del av hylekoret og mener at en ny film ødelegger de gamle, mener jeg at vi ikke trenger en 3-er. Tarantino hadde sikkert laget en god film, men jeg ser gjerne at han bruker tiden og kreftene på helt andre originale prosjekter.

 

er the shining skummel?

 

Det er nok en av de skumleste filmene jeg har sett. Så den første gang som 12-åring, og da klarte jeg ikke å se den ferdig. Psykiske thrillere er for meg mange ganger skumlere enn all verdens gore, drap, monstere osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...