Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det noen som ikke har fått sett de tre nye klippene fra Oslo, 31.aug så må dere benytte noen minutter på det. For å være helt ærlig tror jeg dette fort kan bli årets beste film for min del. Helt syke forventninger og det er vel ingen andre filmer jeg er mer gira på å se. Fuck Melancholia og Tree of Life :p

 

http://www.festival-cannes.fr/en/mediaPlayer/11044.html

Endret av tjalla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos filmer-man-gleder-seg-til vil jeg nevne det nye prosjektet til In Bruges-regissør Martin McDonagh, Seven Psychopaths. Med Colin Farrell, Sam Rockwell, Christopher Walken og Mickey Rourke. Den er visstnok ikke offisielt plukket opp enda, men jeg ser ikke hvordan noen ikke kan finne det prospektet verdt en sjanse.

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

Apropos filmer-man-gleder-seg-til vil jeg nevne det nye prosjektet til In Bruges-regissør Martin McDonagh, Seven Psychopaths. Med Colin Farrell, Sam Rockwell, Christopher Walken og Mickey Rourke. Den er visstnok ikke offisielt plukket opp enda, men jeg ser ikke hvordan noen ikke kan finne det prospektet verdt en sjanse.

 

Wow. Det var litt av en liste med folk. Merker jeg vil ha det.

Lenke til kommentar

Jeg liker tanken på at man henter inn filmvitere som dramaturger, men samtidig prøver jeg å forestille meg hvordan det ville gått å hente inn en musikkviter til å hjelpe et band med å lage et bra album, eller å hente inn en literaturviter for å hjelpe en forfatter å skrive en god bok. Hvis problemet er at norske filmskapere ikke har sett nok film så burde vi kanskje be de ser litt mer god film.

 

Hørte et sitat jeg likte om at en amerikansk filmskaper har sett 50 000 timer med film, mens en norsk filmskaper har sett seg selv i speilet i 50 000 timer. Vet ikke om jeg vil gå så langt, men når man har filmskapere som Aune Sand og Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen så kan man gjerne vurdere om det stemmer.

Lenke til kommentar

Jeg liker tanken på at man henter inn filmvitere som dramaturger, men samtidig prøver jeg å forestille meg hvordan det ville gått å hente inn en musikkviter til å hjelpe et band med å lage et bra album, eller å hente inn en literaturviter for å hjelpe en forfatter å skrive en god bok. Hvis problemet er at norske filmskapere ikke har sett nok film så burde vi kanskje be de ser litt mer god film.

Hva er uansett problemet med disse scenarioene? Blir filmen, musikken eller boka dårligere eller mindre ekte av den grunn? Det handler ikke så mye om at vi vet oppskriften på en bra film, for det gjør nok ingen. Det vi vet er mulighetene og tvetydightene som ligger i filmspråket. Ved nettopp å ha sett mye forskjellig film og kunne konseptualisere bildenes funksjon, så kan vi være til hjelp i flere ledd av produksjonen. Som du er inne på: kan man lage bra film uten å ha sett masse bra film? Slik flere av oss på filmvitenskap opplever det, så er det hos praktikerne en litt merkelig holdning til film. "Dere teoretikere ser film, vi LAGER film". Hvorfor skal dette være et motsetningsforhold?

 

Musikere har da vitterlig sine "musikkvitere", også kjent som lydteknikere/produsenter/whatever som med kunnskap kan dra potensiale ut av bandet og låtene deres. Musikere er gjerne glimrende på sine respektive instrumenter men ikke alltid så sterke med lydbildet totalt. Det samme gjelder da en forfatter som sjeldent får boka si utgitt uten endringer fra en rådgiver etc., og da særskilt unge forfattere. Det handler uansett om en veiledning i muligheter og jeg ser ingen problemer med det. Jeg tror det uansett foreligger en slags frykt blant bransjefolkene at det finnes folk som er vel så flinke til å visualisere scener gjennom å ha sett et bredt repertoar av sette filmer. "Gi meg Tarkovsky-look'en" - "Øhm... Tarkovsky?". Ikke fullt så ille men...

 

Hørte et sitat jeg likte om at en amerikansk filmskaper har sett 50 000 timer med film, mens en norsk filmskaper har sett seg selv i speilet i 50 000 timer. Vet ikke om jeg vil gå så langt, men når man har filmskapere som Aune Sand og Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen så kan man gjerne vurdere om det stemmer.

Aune Sand og regissører med ambisjoner er vel egentlig det minste problemet norsk film har. Problemet er konformitet og byggesteinsmetoden fra Hollywood som aldri skaper noe bemerkelsesverdig i forhold til stil, narrasjon og til dels innhold. Fokuset i Norge har litt for ofte vært på den "Den gode historien" og alt som hører med i en filmprosess skal følge smertefritt med.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot at en som jobber som cinematographer eller som deltar i lys/lyddesign har sett mye film/studert filmvitenskap, men de har jo også hatt praktiske jobber i tillegg. Vet ikke om jeg vil likestille en med master i filmvitenskap med en lydtekniker.

 

Jeg vet ihvertfall at hvis skulle lage film så ville jeg gjerne hatt flinke mennesker rundt meg med praktisk og teoretisk kunnskap, men jeg ser ikke for meg at en mastergrad i filmvitenskap og ingenting annet ville fristet å hyre inn. Trenger jeg hjelp med Tarkovsky-looken så hjelper det ikke å spørre en som kun har teoretisk kunnskap - han vil jo ikke ha den praktiske kunnskapen til å hjelpe meg å skape looken.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot at en som jobber som cinematographer eller som deltar i lys/lyddesign har sett mye film/studert filmvitenskap, men de har jo også hatt praktiske jobber i tillegg. Vet ikke om jeg vil likestille en med master i filmvitenskap med en lydtekniker.

 

Jeg vet ihvertfall at hvis skulle lage film så ville jeg gjerne hatt flinke mennesker rundt meg med praktisk og teoretisk kunnskap, men jeg ser ikke for meg at en mastergrad i filmvitenskap og ingenting annet ville fristet å hyre inn. Trenger jeg hjelp med Tarkovsky-looken så hjelper det ikke å spørre en som kun har teoretisk kunnskap - han vil jo ikke ha den praktiske kunnskapen til å hjelpe meg å skape looken.

Selvfølgelig kan man ikke sidestille en lydmann og en med master i filmvitenskap som vet "alt" om film og det er heller aldri vår intensjon, uansett hvor mange jobber lyd.ass-stillinger filmvitenskapstudenten har hatt. Utdanning er utdanning og frivillig arbeid er nettopp frivillig arbeid! Vi har på ingen måter tenkt å kapre eksisterende jobber ved å hevde at vi som har sett mye film kan like mye som faglærte. Det vi primært mener er at praktikerne må tilegne seg mer teoretisk kunnskap og igjen se mye film. Vi ønsker ikke å gå inn som et maktoverhodet og hevde at fotografen bruker feil linse, lydmannen bruker feil mikrofon eller at regissøren overhodet ikke kan instruere. Vi ønsker at teorien skal bli en sterkere del av undervisningen slik den er på andre europeiske filmskoler. Din behandling av Tarkovsky-eksempelet er derfor urimelig - det handler ikke om å velge mellom fotografen og filmvitenskapern men å kreve at fotografen tilegner seg kunnskap som teoretikeren og film kan sørge for, altså et tettere samarbeid mellom teori og praksis. Sekundært handler det om framtidige jobber hvor vi som teoretikere har helt andre forutsetninger å bedømme film enn hva bransjefolk har og nettopp kunne tilføre noe annet. Det handler ikke om å velge bort lydmannen til fordel for filmvitern men å finne en stilling som beriker mangfoldet i norsk film. Som produsent er man selvfølgelig ikke interesset i å ansette en slik "kreativ konsulent" for en simpel film og det er heller ikke mitt forslag. En slik jobb må være institusjonell gjennom skole eller en offentlig instans som NFI. Gamle praktiske bransjefolk er ikke nødvendigvis nok i slike stillinger.

 

Ellers veldig fint at noen finner temaet debattverdig. DG: Mediastudent?

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Hvorfor har jeg ikke hørt om denne før :dontgetit:

 

 

Den har da blitt nevnt flere ganger her på forumet og har blitt anmeldt i mange norske medier. Litt blandet mottagelse, og en stor andel av publikum slakter den fordi de har helt "feil" forventninger til filmen, har jeg et inntrykk av.

Jeg derimot liker den kjempegodt, en litt nyskapende film i den ellers så triste monsterfilmsjangeren, til tross for at Monsters også har sine feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...