Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

wh1te her på forumet, eller is inept at som han kaller seg i disse dager, mener det er noe som oppstår med TV-er som er 100 Hz og høyere. Og jeg tror det er spesielt enkelt å legge merke til når man ser filmer med høy oppløsning.

 

Selv har jeg bare sett én film på BD, og det var på et slikt TV. Men resten av folka i rommet kunne ikke se noe. Så jeg vet ikke. Føler jeg legger merke til det på DVD også på 100 Hz, men det kan være jeg som lurer meg selv. Er uansett ikke like tydelig.

 

Selv har jeg et 50 Hz TV, og aldri merket noe der.

 

Edit: Det jeg snakker om ligner looken til Michael Mann sine filmer ja (Collateral, Miami Vice og Public Enemies). Fordi de også har den billige hjemmekamera looken.

100Hz tar og legger inn jukse-frames slik at alt blir mer glidende på filmer. Dette mener jeg skal gå an å slå av. Utrolig irriterende. Om man merker sånt kommer sikkert an på personen, jeg gjør det ihvertfall.

Lenke til kommentar

Så akkurat min første BD, Reservoir Dog. For all del, det var jo veldig skarpt og alt det der. Men det jeg reagerte på var hvor lyst (opplyst) alt var og at omtrent alt så veldig studio-aktig ut. Det føltes/så ikke ut som en film og ødela ganske mye av filmopplevelsen. Flere som har følt det samme?

Som flere allerede har vært inne på, kommer dette antakelig av selve TV-en din sin oppdateringsfrekvens, og ikke på grunn av Blu-ray-formatet. Jeg har aldri hatt dette problemet med Blu-ray, og jeg har sett en del filmer på dette formatet i det siste.

 

Jeg har vært borti en TV der man hadde valget mellom å la såkalt "TrueMotion Flow" være på eller av, og det var som natt og dag når det kom til flyten i bildet. Det ene øyeblikket så jeg en profesjonell Hollywood-film, og i det neste var det plutselig en amatørfilm som gikk på skjermen. Dette gjaldt forøvrig en DVD.

 

Vi har via eldre teknologi blitt vant til at bildet flimrer litt, både på kino og i hjemmet. Når ny teknologi bringer med seg bilde med "raskere" eller mer "naturlig" flyt (à la hvordan vi ser bevegelser i virkeligheten), da minner det i hvert fall meg om amatørfilmer, billige TV-filmer og såpeopera.

 

På amatørfilmer kommer dette av DV-teknologien, og i de billige fjernsynsproduksjonene kommer det antakelig av den prismessig mer rimelige elektroniske teknologien som ble brukt :)

Lenke til kommentar

Noen andre som er og ser på western-filmene som går på cinemateket for tiden? Har sett fire stykker de siste par ukene og det toppet seg med Once upon a time in the west i kveld. For en fantastisk film. Jeg er så glad for at jeg ikke har falt for fristelsen og sett disse filmene hjemme, har vært redd for å ødelegge mine gode barndomsopplevelser fra noen av de, og jeg tviler sterkt på at jeg hadde holdt ut å se en film som f.eks Django hjemme, men på kino var det underholdende!

Lenke til kommentar

Det er en venn av min far som har invitert meg med for å vise meg (sitat) "hvordan de lagde film når de ikke hadde det travelt". Jeg skjønner nå hva han mener og jeg tenkte det samme som deg om den filmen, og gud hvor glad jeg er for at jeg fikk sett den ikveld. Jeg sitter her og feirer litt inni meg å ha sett den slik den skal sees.

 

Det irriterer meg litt at jeg har blitt så utålmodig med årene, det er så vanskelig å virkelig nyte slike filmer. Tror jeg må komme meg oftere på kino for å se gamle klassikere, jeg takler rett og slett ikke å se de hjemme.

 

Skuffende er det også at jeg ikke fikk med meg starten av serien og dermed "dollar-filmene", men jeg gleder meg veldig til den gode, den onde og den grusomme som vises flere ganger i desember.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...