Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://en.wikipedia.org/wiki/Neuromancer

 

Det er en av tidenes mest solgte cyberpunk-bøker. Gibson fant faktisk opp ordet cyberspace.

Han skapte en alternativ verden dominert av gigantiske megacorps, hackere som bryter seg inn overalt for penger osv. Og han bruker helt egne definisjoner på hardware, det finnes ikke noe Apple II eller ms-dos "hacking", i hans verden har hackerne egne interfaces som kobler seg direkte mot hjernen så hackeren går inn i en cyberverden som ligger ett nivå oppå var vanlige virkelighet. Med snakkende forsvarsprogrammer og alt mulig rart. Software er noe man plugger inn bak øret i et spesiellt interface, så blir de fysiske programmer i cyberspace.

 

Hovedsaklig handler boka om en utbrent hacker i Tokyo, Case, som har ødelagt mulighetene sine med for mye sentralstimulerende dop (de eter piller som sukkertøy). Han får plutselig muligheten til å få tilbake skillene sine når han blir tilbudt å være med på en veldig spesiell jobb for en viss Armitage, betalingen hans blir å få gjenopprettet sentralnervesystemet med en veldig dyr operasjon.

Case var regnet som den beste, men har fadet bort og blitt en dopavhengig småtyv istedet, så han hopper på muligheten, sammen med den superhotte lakk og lær-bodyguarden Molly som blir forelsket i ham.

Trinity i Matrix-filmene er 100% basert på Molly fra bøkene.

 

De samler sammen en merkelig gruppe folk, hver med egne skills, og møter på diverse plot twists og onde AI'er og snille AI'er.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Neuromancer

 

Det er en av tidenes mest solgte cyberpunk-bøker. Gibson fant faktisk opp ordet cyberspace.

Han skapte en alternativ verden dominert av gigantiske megacorps, hackere som bryter seg inn overalt for penger osv. Og han bruker helt egne definisjoner på hardware, det finnes ikke noe Apple II eller ms-dos "hacking", i hans verden har hackerne egne interfaces som kobler seg direkte mot hjernen så hackeren går inn i en cyberverden som ligger ett nivå oppå var vanlige virkelighet. Med snakkende forsvarsprogrammer og alt mulig rart. Software er noe man plugger inn bak øret i et spesiellt interface, så blir de fysiske programmer i cyberspace.

 

Hovedsaklig handler boka om en utbrent hacker i Tokyo, Case, som har ødelagt mulighetene sine med for mye sentralstimulerende dop (de eter piller som sukkertøy). Han får plutselig muligheten til å få tilbake skillene sine når han blir tilbudt å være med på en veldig spesiell jobb for en viss Armitage, betalingen hans blir å få gjenopprettet sentralnervesystemet med en veldig dyr operasjon.

Case var regnet som den beste, men har fadet bort og blitt en dopavhengig småtyv istedet, så han hopper på muligheten, sammen med den superhotte lakk og lær-bodyguarden Molly som blir forelsket i ham.

Trinity i Matrix-filmene er 100% basert på Molly fra bøkene.

 

De samler sammen en merkelig gruppe folk, hver med egne skills, og møter på diverse plot twists og onde AI'er og snille AI'er.

Høres veldig bra ut. Skal nok sjekke det ut.

Endret av Makhshava
Lenke til kommentar

Fant et intervju med Vincenzo Natali her:

 

http://www.guardian.co.uk/film/filmblog/2010/may/14/william-gibson-neuromancer-vincenzo-natali

 

Samme karen som directet Cube.

 

"Gibson's novel is an opaque, sprawling piece of literature that's almost impossible to penetrate first time around - it takes multiple re-readings. Natali may be right about many of the book's concepts having become common currency in multiplexes since it was written, but Neuromancer remains heavily dotted with scattershot cyberpunk slang fired so hard and fast at the reader that it's almost impossible to absorb all those new words before the next wave of techy patois turns up."

 

Jeg fant boka som e-bok et eller annet sted en gang. Tok ikke vare på linken. Hele boka er skrevet inn i vanlig tekst. Har boka fysisk også.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Noen flere her som misliker og syns programlederen i Filmbonanza på NRK2 gjør en dårlig jobb, samt er dritkjedelig?

Kan ikke si jeg misliker han, men synes det er litt lite bonanza i han. Ut i fra det jeg hørte i intervjuet i Filmpolitiet (Birger Vestmo, DU skulle fått den jobben!) så ble han ganske tilfeldig valgt ut til jobben. Han er en ganske ordinær kar med stor filminteresse bare.

Lenke til kommentar

Jeg vet at folk har delte meninger om dette stuntet, men personlig synst jeg det var jævlig kult!

Jeg må si meg enig. Jeg skrev for noen dager siden at det var teit, men etter å ha sett intervjuet hos Letterman så ble det noe annet.

 

Det viktigste er at han er "tilbake" som skuespiller. :) Vel, nå har han vel strengt aldri vært vekk, så han kan ikke "komme tilbake". Faktisk så har han aldri vært så inn i skuespillerbransjen noensinne - 1,5 år i media i en rolle er ikke så verst…

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...