Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel hvorfor hermeneutikken er en god ting å sette seg inn i når man skal analysere eksempelvis en anmeldelse. Vil spesielt anbefale den hermeneutiske sirkel i denne sammenheng.

 

 

Filmen ser ut til å gjøre det bra blant anmeldere, er på 84% på RT. I forholdt til tidligere filmer av Cameron så kommer den under Terminator-filmene og Aliens, men på nivå med The Abyss. Som forøvrig er en knallfilm, må ha vært utrolig krevende å filme.

 

En liste over filmene hans rangert etter omtaler: http://www.rottentomatoes.com/m/avatar/new..._cameron_movies

Lenke til kommentar

Men så baserer du ditt inntrykk på fragmenter. Igjen, hermeneutikken er bra å forholde seg til for å virkelig kunne tolke et verk. Opprinnelig ment til å tolke tekst, men funker fint for filmer også.

 

Ditt inntrykk er like verdiløst som mitt all den tid vi ikke har sett filmen. Det er ren og skjær fordom, basert på å ta ting ut av sin sammenheng og tolkning av aspekter ikke satt i sin riktige kontekst.

 

Det som er så herlig med forventninger, fordi de er pakket inn i fordommer. Så får man de som regel blåst vekk når man tar seg tid til å se filmen, det være seg en positiv eller negativ opplevelse.

 

Det er i det hele tatt ganske stort paradoks at du snakker om ditt inntrykk av noe du ikke har sett. Det er som ditt inntrykk av et land du aldri har besøkt, du vet like godt som meg at det ikke er særlig grunnlag til å gi en korrekt virkelighetsoppfatning :)

Lenke til kommentar

@Dotten: Nå må du bremse litt opp i kveruleringen. Inntrykk og forventninger er nødvendigvis basert på tilgjengelige fragmenter, ens endelige dom kan man felle etter å ha opplevd helheten. Jeg ytrer kun min foreløpige oppfatning av filmen på samme basis (tilgjengelige klipp og anmeldelser) som alle Avatarfanboys her som allerede nå er våte i buksa av begeistring. Er mitt inntrykk mindre verdt enn deres kun fordi jeg kommer med motforestillinger til hallelujakoret? Jeg tror bestemt ikke det.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Montag: Din begrepsforståelse av kverulering er jeg glad jeg ikke lever med. Og som jeg skrev "Ditt inntrykk er like verdiløst som mitt all den tid vi ikke har sett filmen." Jeg antar det svarer på spørsmålet ditt.

 

Ditt, mitt og alle andre som ikke har sett filmen sitt inntrykk av filmen er temmelig verdiløst. Jeg tar liten notis av mitt eget fordomsfulle inntrykk av denne filmen og vet den med all sannsynlighet vil vise seg å være feilaktig. Så kan du selv kun svare for om du går rundt og tror dine inntrykk av noe du ikke har opplevd er noe du setter særlig lit til eller ikke. Jeg håper virkelig ikke det og jeg ville ikke brukt særlig mye tid på å forhåndsdømme.

 

Man må ta det for hva det er, uhøytidelige og trivielle forventninger. :)

Lenke til kommentar
Eller en film om en kar som går rundt og kutter opp folk som er slemme, mens vi må høre på hans whinende tanker. Enda bedre, gjør det til en TV-serie slik at vi kan se på det i 50 episoder. :wee:
Hvilken karakter/film/tv-serie?

Dexter tipper jeg. Noe som minnet meg på at jeg har fire usette episoder av serien liggende og vente på meg. Jeg får nok ta meg tid til det da :wee:

Lenke til kommentar
Jeg ytrer kun min foreløpige oppfatning av filmen på samme basis (tilgjengelige klipp og anmeldelser) som alle Avatarfanboys her som allerede nå er våte i buksa av begeistring. Er mitt inntrykk mindre verdt enn deres kun fordi jeg kommer med motforestillinger til hallelujakoret? Jeg tror bestemt ikke det.

 

*sukk*

 

Om dette er starten på eit årelangt køyr mot Avatar kan du likegodt avslutta det no.

 

Eg oppfattar ikkje folk her som fanboys. Eg hadde stor tru på denne filmen, så kjølna eg heilt og så las eg meldingane og rapportane, og dimed fekk eg tru på Avatar att.

Lenke til kommentar

Sesongavslutningen av Dexter denne gangen var den beste hittil. Men man må se Avatar i 3D, det er jo det den er laget for, det er det som har blitt kalt revolusjonerende og hypet i sky, ikke historien eller karakterene. Cameron har laget den for å se den i 3D, så jeg tror man ødelegger litt for seg selv hvis man først ser den i 2D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...